Prístrešky na Petržalskej radiále sa začínajú dokončovať

Počas dokončovania prístreškov na električkovej trati v Petržalke musia cestujúci počítať s obmedzeniami na nástupištiach.

V uplynulých dňoch začali na novej električkovej trati v Petržalke práce na dlho očakávanom dokončovaní zastávkových prístreškov. Električková trať bola uvedená do prevádzky na konci júla 2025 s nedokončeným mobiliárom na zastávkach. Pri spustení premávky sa počítalo, že prístrešky budú cestujúcim naplno slúžiť do začiatku školského roka. Vedenie mesta neskôr uviedlo, že problém s nedokončenými prístreškami bol spôsobený ich zhotoviteľom, ktorý mal podceniť náročnosť ich výroby a inštalácie. Počas jesene preto prišlo k výmene subdodávateľa pre dokončenie prístreškov. Nová firma (GudPRO) začala prístrešky na zastávkach dokončovať začiatkom novembra. Ako prvé sa dokončujú prístrešky na zastávke Gessayova. Počas prác na prístreškoch je tentokrát časť nástupišťa neprístupná pre cestujúcich (pôvodne sa práce vykonávali bez obmedzení pre cestujúcich) a električky zastavujú na voľnej časti nástupišťa. Zatiaľ nie je známe, kedy budú všetky prístrešky plne slúžiť cestujúcim.

Pre nedokončené prístrešky nemajú cestujúci k dispozícii ani automaty na cestovné lístky a funkčné elektronické tabule s odchodmi spojov, keďže súčasťou prístreškov budú aj elektrické rozvádzače. 

V priebehu októbra tohto roka sa začalo aj s inštaláciou chýbajúcich prístreškov na autobusových zastávkach, ktoré boli vybudované, resp. zrekonštruované v rámci výstavby električkovej trate a sú už nejakú dobu v prevádzke. Na autobusových zastávkach sú postupne inštalované klasické typizované prístrešky Geomere od firmy mmcité. Oneskorené inštalovanie prístreškov na autobusových zastávkach vedenie mesta nevysvetlilo.

Atypické veľké prístrešky s vegetačnou strechou pre novú električkovú trať boli navrhnuté v roku 2019 Útvarom hlavného architekta Bratislavy v rámci dizajnmanuálu pre túto trať. Na základe toho projektant v roku 2020 vypracoval dokumentáciu pre realizáciu stavby, ktorá bola podkladom pre výber zhotoviteľa stavby.

Vizualizácia prístrešku podľa DRS 8/2020 (Reming Consult)

Neskôr mesto doplnilo ďalšie požiadavky, ktoré neboli súčasťou pôvodnej DRS, čo si následne vyžiadalo úpravu technického riešenia prístreškov. Cieľom úprav bolo zabezpečiť funkčnosť a bezpečnosť prístreškov. Išlo najmä o zmeny spádovania a odvodnenia striech, nosného systému, konštrukcie technologických panelov, polohy vybavenia zastávok a ďalších konštrukčných detailov.

Novú vizualizáciu zastávkového prístreška hlavné mesto predstavilo v roku 2021, ešte pred začiatkom výstavby električkovej trate.

Vizualizácia prístrešku z roku 2021 (HMBA)

Samotná výstavba prístreškov začala v júni 2025 (1,5 roka po pôvodne plánovanom termíne dokončenia električkovej trate). K termínu spustenia premávky električiek boli dokončené iba hrubé stavby prístreškov, aj to nie všetkých.

Podľa dodatku k zmluve o dielo z augusta 2025 mesto zhotoviteľovi oneskorene dodávalo pokyny a výkresy zmien prístreškov, čo zhotoviteľovi spôsobilo problémy s cenovými ponukami, uzatvorením zmlúv so subdodávateľom a prípravou výrobno-technickej dokumentácie. Konštrukčné zmeny zároveň výrazne zvýšili cenu prístreškov oproti pôvodnej zmluvnej cene. Pôvodná zmluvná cena za jeden pár prístreškov na električkovej zastávke bola 78 465 € (pred valorizáciou), po uvedených zmenách sa navýšila o 72 418 €, spolu pre 6 zastávok (12 nástupíšť) o 434 510 €.

Stav prístrešku, v akom ho zanechal pôvodný zhotoviteľ

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: KuraciKebab #26:
Buď niekto zle okótoval projekt, alebo dozor neoddozoroval montážnikov...
Videl som dnes fotky z Pajštúnskej a tiež to vyzerá, že budú trochu levitovať.
https://www.facebook.com/share/p/1D6rrZk7op/
Reakcia na: PotPalo #25:
Keď som išiel okolo tak som pozeral na to že prečo sú tie spodné držiaky vysoko (mimochodom vyzerá to ohavne), povodne som si myslel že je tá dlažba nižšia ako mala byť ale vyzerá že je skoro zarovno s podlahou električky čiže chyba je asi niekde inde 😀
Škoda že sa do tých prístreškových bední na Gessayovej nevošli aj tieto biele čo sú naokolo. Ale keď už sú plné automatov na lístky...
Tiež im jeden prístrešok nejako moc narástol, je o 10 cm vyšší ako by mal byť, až mu nedočiahnu sklá po zem. Asi že moc pršalo. 🙂
Obrovská stena a v nej iba obyčajný automat na lístky, ktorý je schopný stáť na mieste aj samostatne s voľným miestom naokolo. Na toto bolo treba tie obrovské múry, či ako to nazvať?
Reakcia na: Klepeto #22:
A nieje to jedno? Veď tá žltá haraburda má presne tú istú funkcionalitu ako červená. Nič iné ako jednorázový papierový lístok za hotovosť alebo s platbou kartou tam nevybavíš či má dotykový displej alebo nemá, či je kasňa jedovato žltá alebo jedovato červená.

Ani na jednom si nedobiješ kredit na dopravnú kartu, ani na jednom si nekúpiš električenku.
Prosím vás, to čo za žlté čudo tam osadili? Už sa neplánujú montovať tie červené s dotykovým monitorom? Či nevedia čo s tou zásobou demontovaných po meste, keď znižovali ich stavy. Si robia už naozaj dobrý deň z ľudí, že sem nahodia tieto žlté haraburdy?
Reakcia na: Viko #16:
Predpokladam, ze to este nie je finalny stav, ze tam este pridu nejake krycie listy. Lebo v takomto stave je to lakadlo na zastrkavanie kadejakych drobnosti 😁
Reakcia na: shaggy #19:
Keď už, mal tam nastriekať takýto symbol:
Reakcia na: upravovač fotiek #18:
Bolo to síce drahšie, ale je to o to horšie.
Reakcia na: TeBeCe #15:
Mne osobne sa tie veľké hnedé plochy vôbec nepáčia, ani masívny vzhľad tých stien. Bolo iba otázkou času, kedy ich niekto potaguje, veľká monotónna plocha je priam "magnetom" na to aby ju niekto počmáral. Nečakal som symbol mieru, navyše nasprejovaný, k tomu ešte s otáznikom a hneď vedľa rozbitého skla. To je už skutočný bizár.

Vôbec nechápem zmysel tých atypických prístreškov. Sú obludné, škaredé a budú terčom vandalizmu. Navyše boli drahé. Zbytočne vyhodené peniaze na niečo, čo vôbec nie je potrebné.
Reakcia na: TeBeCe #15:
Fotky vypovedajú presný stav celej republiky, po termíne, stále nedokončené, už poškodené, čakám kedy nabehne nejaká partia s brúskami, rozreže to a odnesie do zberných surovín
Reakcia na: TeBeCe #15:
Ten výrez na automat je krivý, akoby ho naozaj robili na mieste...
Reakcia na: bobitwo #13:
aby mali ľudia v odkladisku čo robiť.
Reakcia na: Dadino #12:
Len sa natíska otázka, načo nám je potom Dizajn manuál, keď si s ním mesto vytiera zadok? Od cudzích požaduje, aby ho dodržiavali, ale ono samotné naň vo veľkom prdí.
Reakcia na: whedro #9:
Tie budú rovnaké ako električkové aby to bolo v jednom dizajne a rovnako aj autobusové zastávky JM. Čiže jednoducho povedané, zastávky čo sú súčasťou koridoru budú totožne s električkovými len kratšie.
Reakcia na: spejsikx #10:
Dnes rano robili pristresok Zrkadlovy haj > Juzne mesto
autobusový prístrešok Zrkadlovy haj > Romanova dneškom dokončený
ale je jednoduchý

čo sa týka električkových na Zrkadlovom háji, tam žiadny posun
Neviete niekto nieco o autobusovych zastavkach (vizual), ktore budu na tych prestupnych uzloch ? (Farskeho, Jungmannova, Pajstunska, Velky Drazdiak, Lucanka)
Ci tam budu standardne zastavky ? (lebo sa tam nic nezacalo robit aj napriek tomu, ze tie mensie sa uz robia - aspon su zaklady)
Ako sa budú starať o tú kvetinovú záhradku na streche?