Dobrý dojem z kvalitného dopravného projektu nepochopiteľne pokazili viaceré nedostatky, s ktorými bola spustená premávka električiek.
V nedeľu 27. júla 2025 sa Petržalčania po otvorení elekričkovej trate v úseku Jungmannova – Janíkov dvor dočkali nosného koľajového systému MHD, ktorý im predstavitelia mesta sľubovali posledného pol storočia. Aj keď to nie je metro, ani rýchlodráha, dokonca ani tram-train, ale „iba“ moderná električka, obyvateľom výrazne zlepší prepravu medzi Petržalkou a centrom mesta oproti pôvodnému dlhodobo provizórnemu stavu. O potrebnosti tohto projektu svedčí aj mimoriadny záujem verejnosti o jazdu po novej trati v prvý deň prevádzky električiek.
Od prvého predstavenia projektu druhej časti Petržalskej električky v roku 2013, ktoré sa stretlo s veľkou nevôľou občanov, prišlo k mnohým zmenám, ktoré viedli k výraznému zlepšeniu projektu. Najpodstatnejšou zmenou bolo vypustenie výstavby štvorpruhovej cestnej komunikácie pozdĺž celej trate, namiesto ktorej bola postavená vylepšená cyklotrasa. V bývalom koridore metra tak vznikla „diaľnica" pre dva druhy ekologickej dopravy. Oproti pôvodným návrhom sa podarilo v niektorých prípadoch zlepšiť prestupy medzi električkou a autobusmi priblížením autobusových zastávok a vybudovaním prestupného terminálu Farského, zlepšili sa pešie prístupy k zastávkam, rovnako vylepšením prešli aj samotné zastávky, ktoré sa mali pôvodne podobať na tie v Dúbravke (pôvodná vizualizácia). Zabezpečila sa aj výstavba svetelnej signalizácie na všetkých križovaniach s cestnými komunikáciami, ktorá pôvodne na niektorých miestach nebola plánovaná.
Najočakávanejší dopravný projekt však bol uvedený do prevádzky s mnohými nedostatkami a najväčšie výhody projektu – komfort, rýchlosť, spoľahlivosť, bezpečnosť – boli zatiaľ zabezpečené len v obmedzenom rozsahu, čo značne pokazilo dobrý dojem z novej električkovej trate. Definitívne potvrdenie termínu spustenia premávky električiek, zverejnenie informácií na zastávkach a nových cestovných poriadkov zmenených liniek nastalo iba 4 dni vopred, čo je pri takomto veľkom projekte značne neštandardné. Mnohí sa tak dozvedeli až priamo na mieste, že ich linka je zmenená, či zastávka presunutá alebo zrušená. Vo vyspelých mestách pri takýchto dôležitých projektoch prebieha informačná kampaň aj mesiace vopred.
Mnohé časti stavby do spustenia premávky električiek nestihli byť dokončené, čo má priamy dopad na komfort cestujúcej verejnosti. Na zastávkach električiek neboli dokončené prístrešky pre cestujúcich, ktoré majú byť pýchou tejto trate. Na zrekonštruovaných a nových autobusových zastávkach, ktoré sú už týždne až mesiace v prevádzke, sa dokonca prístrešky zatiaľ vôbec nenachádzajú a cestujúci sú pri čakaní na autobusy vystavení rozmarom počasia. Dokončovanie prístreškov bude opäť spojené s dočasným znížením komfortu cestujúcich. S nedokončenými prístreškami súvisí aj absencia automatov na cestovné lístky na celej novej trati a priľahlých autobusových zastávkach (s kontrolami revízorov v električkách sa cestujúci na novej trati mohli stretnúť už v druhý deň premávky). Aktuálne odchody spojov sa cestujúci dozvedia iba z provizórne umiestnených cestovných poriadkov, keďže ani elektronické tabule sa nepodarilo uviesť do prevádzky. Dobrý dojem z nových zastávok kazí aj na mnohých miestach polámaná betónová dlažba. Samostatnou kapitolou je nedokončená prestupná zastávka Južné mesto na konci trate, ktorá bola v deň otvorenia trate jedným veľkým staveniskom a ktorej okolie lemujú nepekne posprejované piliere cestného mosta.
Na rýchlosť a presnosť premávky električiek má veľmi negatívny dopad nefungujúca preferencia električiek na svetelne riadených križovatkách. Inak presne jazdiace električky tak premávajú s veľkými meškaniami kvôli zbytočnému čakaniu na signál voľno na križovatkách. Namiesto pravidelného intervalu medzi spojmi je premávka električiek náhodná. Termín spustenia preferencie zatiaľ nie je známy, no aspoň dobrou správou je, že už v druhý deň premávky sa zrejme podarilo idenfitikovať problém.
Uvedenie nových cestných svetelných signalizácií do prevádzky nastalo až tesne pred spustením električiek, takže účastníci cestnej premávky nemali dostatok času si na ňu zvyknúť, čo môže mať vplyv na bezpečnosť. Aj v prvý deň premávky električiek bolo možné pozorovať prehliadnutie svetelnej signalizácie účastníkmi premávky. Mesto tiež sľúbilo vyznačenie celej cyklotrasy do spustenia premávky električiek, no zatiaľ žiadne značenie neinformuje o tom, že cyklotrasa je cyklotrasou a v prvý deň dokonca na niektorých miestach cyklistov a chodcov naďalej vítali oznamy o zákaze vstupu na cyklotrasu/chodníky.
Podľa našich informácií bola premávka električiek spustená aj bez dôkladného otestovania trate z hľadiska stability napájania trate pri väčšom počte električiek, ktoré tam budú počas špičiek premávať. Na trati a v jej okolí sa pracovalo až do poslednej chvíle, čo zrejme limitovalo možnosti plnohodnotného odskúšania premávky električiek. V prvých dňoch sú preto pripravené mimoriadne záložné autobusy, ktoré budú vedieť operatívne nahradiť električky, ak by prišlo k nečakanému problému. V prípade plánovaného či neplánovaného prerušenia premávky električiek na novej trati budú náhradné autobusy premávať medzi uzlom Farského a konečnou Južné mesto (zastávky náhradnej dopravy).
Aj v minulosti bolo bežné odovzdávanie neúplne dokončených dopravných projektov do prevádzky pre splnenie socialistických záväzkov, no pri tomto ostro sledovanom projekte storočia už nič nebránilo odovzdať do užívania dielo až po dokončení nedorobkov a dôkladnom odskúšaní, hoci o niečo neskôr, ale bez rizika hanby a zbytočných problémov, ktorým sa dalo predísť.
Na záver ostáva len dúfať, že všetky nedostatky sa podarí čím skôr odstrániť, premávka električkek bude spoľahlivá a bez nehôd a petržalský nosný dopravný systém bude slúžiť k plnej spokojnosti cestujúcej verejnosti. Verme tiež, že mesto čo najskôr pristúpi k nákupu dlhších kapacitnejších električiek, ktoré prispejú k ešte väčšiemu komfortu cestujúcich.