Začiatok premávky električiek až na koniec Petržalky sa pomaly blíži.
V uplynulých dňoch boli vykonané viaceré skúšky na novej električkovej trati v Petržalke v úseku Jungmannova až Janíkov dvor, ktoré sú potrebné pre uvedenie električkovej trate do prevádzky.
V sobotu 12. apríla 2025 boli realizované tzv. pantografové skúšky, ktorými sa overovali parametre trolejového vedenia. Skúšky boli vykonané s autoškolskou električkovou súpravou T3P #7791+7792, ktorá bola na tento účel vybavená potrebnou meracou technológiou. Zberač predného vozňa bol doplnený o meraciu lištu a v zadnej časti strechy bola inštalovaná kamera na sledovanie spolupráce medzi zberačom a trolejovým vodičom. Pôvodne bola touto technológiou vybavená pracovná električka T3 #8437, ktorá už ale v minulom roku doslúžila. Uvedená súprava T3P bude na meranie parametrov trolejového vedenie používaná aj v budúcnosti.
V pondelok 14. apríla 2025 bola na trati vykonaná technicko-bezpečnostná skúška s obojsmernou električkou Škoda 30T0 ForCity Plus #7501. Počas tejto skúšky sa vykonali aj jazdy električky vyššími rýchlosťami. Každá z dvoch koľají bola otestovaná oboma smermi. Ďalšou skúškou bola hluková skúška, ktorá prebehla v noci zo 14. na 15. apríla. Testovanie hlučnosti novej trate sa realizovalo s najnovšími električkami Škoda 30T3 ForCity Plus #7539 a 7540.
Výsledky skúšok následne posúdi Bratislavský samosprávny kraj ako špeciálny stavebný úrad pre stavby električkových dráh v rámci prebiehajúceho kolaudačného konania pre vybrané stavebné objekty električkovej dráhy. V tomto konaní bol stanovený termín na ústne pojednávanie a miestne zisťovanie na dni 13., 14. a 15. mája 2025 (podľa jednotlivých ucelených častí stavby). Po tomto termíne BSK rozhodne, či a za akých podmienok povolí užívanie novej električkovej trate. Mestu ako stavebníkovi tak zostáva posledný mesiac, aby dokončilo kolaudované objekty električkovej dráhy do finálneho stavu. Ide najmä o dokončenie električkových zastávok a ich vybavenia (prístrešky, zábradlia, označníky, informačný systém), keďže na väčšine zastávok sú zatiaľ iba vydláždené nástupištia. Konečná zastávka pod mostom na Panónskej ceste zatiaľ nemá dokončené ani samotné nástupištia. Predmetom tohto kolaudačného konania nie je komplená hala dennej kontroly električiek v Janíkovom dvore a jej koľajiska, tieto objekty sa budú kolaudovať neskôr.
Súčasne zostávajú necelé dva týždne do pojednávania v konaní o predčasnom užívaní pre chodníky, cyklochodníky, niektoré autobusové zastávky a semafory na križovatkách, ktoré prebieha špeciálnom stavebnom úrade pre miestne cesty. Tu bol termín stanovený na 28. apríla 2025. Niektoré z objektov, ktoré majú byť uvedené do predčasného užívania, zatiaľ neboli dokončené, ako napríklad chodníky ku konečnej zastávke električky.
Aktuálne platný termín dokončenia všetkých stavebných objektov tohto projektu je do polovice augusta 2025, no mesto sa so zhotoviteľom pred rokom dodatkom k zmluve dohodlo na možnosti uvedenia električkovej dráhy do predčasného užívania ešte pred týmto termínom za poskytnutie mimoriadnej mobilizačnej zálohovej platby. Na tento účel mal zhotoviteľ do 15. decembra 2024 zabezpečiť dokumentáciu potrebnú pre konanie o predčasnom užívaní stavby, vrátane technicko-bezpečnostnej skúšky električkovej dráhy.
Aké zmeny v MHD prinesie sprevádzkovanie novej električkovej trate do Janíkovho dvora, zatiaľ kompetentní nechcú prezradiť. „Keďže pôjde o komplexné zmeny, budeme ich verejnosti predstavovať v spolupráci s mestom – včas, prehľadne a tak, aby mali cestujúci k dispozícii všetky potrebné informácie," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár.
S výstavbou električkovej trate v Petržalke od Jungmannovej po Janíkov dvor sa začalo v novembri 2021. Sprevádzkovanie samotnej trate sa pôvodne predpokladalo do konca roka 2023, neskôr bol termín opakovane posúvaný. Pôvodná zmluvná cena výstavby bola 74,6 mil. € bez DPH, aktuálne je po valorizácii za obdobie do konca roka 2024 na úrovni 90,1 mil. € bez DPH. Mesto získalo na financovanie projektu dva nenávratné finančné príspevky z eurofondov vo výške 18,197 mil. € (OPII) a 63,553 mil. € (Program Slovensko).