Električková trať do Janíkovho dvora bola preskúšaná

Začiatok premávky električiek až na koniec Petržalky sa pomaly blíži.

V uplynulých dňoch boli vykonané viaceré skúšky na novej električkovej trati v Petržalke v úseku Jungmannova až Janíkov dvor, ktoré sú potrebné pre uvedenie električkovej trate do prevádzky.

V sobotu 12. apríla 2025 boli realizované tzv. pantografové skúšky, ktorými sa overovali parametre trolejového vedenia. Skúšky boli vykonané s autoškolskou električkovou súpravou T3P #7791+7792, ktorá bola na tento účel vybavená potrebnou meracou technológiou. Zberač predného vozňa bol doplnený o meraciu lištu a v zadnej časti strechy bola inštalovaná kamera na sledovanie spolupráce medzi zberačom a trolejovým vodičom. Pôvodne bola touto technológiou vybavená pracovná električka T3 #8437, ktorá už ale v minulom roku doslúžila. Uvedená súprava T3P bude na meranie parametrov trolejového vedenie používaná aj v budúcnosti.

V pondelok 14. apríla 2025 bola na trati vykonaná technicko-bezpečnostná skúška s obojsmernou električkou Škoda 30T0 ForCity Plus #7501. Počas tejto skúšky sa vykonali aj jazdy električky vyššími rýchlosťami. Každá z dvoch koľají bola otestovaná oboma smermi. Ďalšou skúškou bola hluková skúška, ktorá prebehla v noci zo 14. na 15. apríla. Testovanie hlučnosti novej trate sa realizovalo s najnovšími električkami Škoda 30T3 ForCity Plus #7539 a 7540.

Výsledky skúšok následne posúdi Bratislavský samosprávny kraj ako špeciálny stavebný úrad pre stavby električkových dráh v rámci prebiehajúceho kolaudačného konania pre vybrané stavebné objekty električkovej dráhy. V tomto konaní bol stanovený termín na ústne pojednávanie a miestne zisťovanie na dni 13., 14. a 15. mája 2025 (podľa jednotlivých ucelených častí stavby). Po tomto termíne BSK rozhodne, či a za akých podmienok povolí užívanie novej električkovej trate. Mestu ako stavebníkovi tak zostáva posledný mesiac, aby dokončilo kolaudované objekty električkovej dráhy do finálneho stavu. Ide najmä o dokončenie električkových zastávok a ich vybavenia (prístrešky, zábradlia, označníky, informačný systém), keďže na väčšine zastávok sú zatiaľ iba vydláždené nástupištia. Konečná zastávka pod mostom na Panónskej ceste zatiaľ nemá dokončené ani samotné nástupištia. Predmetom tohto kolaudačného konania nie je komplená hala dennej kontroly električiek v Janíkovom dvore a jej koľajiska, tieto objekty sa budú kolaudovať neskôr.

Súčasne zostávajú necelé dva týždne do pojednávania v konaní o predčasnom užívaní pre chodníky, cyklochodníky, niektoré autobusové zastávky a semafory na križovatkách, ktoré prebieha špeciálnom stavebnom úrade pre miestne cesty. Tu bol termín stanovený na 28. apríla 2025. Niektoré z objektov, ktoré majú byť uvedené do predčasného užívania, zatiaľ neboli dokončené, ako napríklad chodníky ku konečnej zastávke električky.

Aktuálne platný termín dokončenia všetkých stavebných objektov tohto projektu je do polovice augusta 2025, no mesto sa so zhotoviteľom pred rokom dodatkom k zmluve dohodlo na možnosti uvedenia električkovej dráhy do predčasného užívania ešte pred týmto termínom za poskytnutie mimoriadnej mobilizačnej zálohovej platby. Na tento účel mal zhotoviteľ do 15. decembra 2024 zabezpečiť dokumentáciu potrebnú pre konanie o predčasnom užívaní stavby, vrátane technicko-bezpečnostnej skúšky električkovej dráhy.

Aké zmeny v MHD prinesie sprevádzkovanie novej električkovej trate do Janíkovho dvora, zatiaľ kompetentní nechcú prezradiť. „Keďže pôjde o komplexné zmeny, budeme ich verejnosti predstavovať v spolupráci s mestom – včas, prehľadne a tak, aby mali cestujúci k dispozícii všetky potrebné informácie," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár.

S výstavbou električkovej trate v Petržalke od Jungmannovej po Janíkov dvor sa začalo v novembri 2021. Sprevádzkovanie samotnej trate sa pôvodne predpokladalo do konca roka 2023, neskôr bol termín opakovane posúvaný. Pôvodná zmluvná cena výstavby bola 74,6 mil. € bez DPH, aktuálne je po valorizácii za obdobie do konca roka 2024 na úrovni 90,1 mil. € bez DPH. Mesto získalo na financovanie projektu dva nenávratné finančné príspevky z eurofondov vo výške 18,197 mil. € (OPII) a 63,553 mil. € (Program Slovensko).

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Klawu #77:
Predpis, aby každé staničiace vozidlo počkalo na prestup z príchodzieho, má hraničný prínos. Ak by trval cca 30 sekúnd, bol by už kvôli zdržaniu negatívny, ale pri obvyklom predĺžení staničenia o 10-15 s. (odhad pri bus; tram má čas dlhší) by bol veľmi prínosný, aj to aj (najmä) z hľadiska vnímania MHD.
Dá sa to keď sa chce.
Reakcia na: Urbanway 2423 #74:
To isté sa deje aj každé ráno na zastávke Smolenická. Vodič na L94 dobehne L98 alebo L99 stojacu v zastávke pred ním, ale dvere už neotvorí. Takže cestujúci z linky 94, ktorí idú smer Nemocnica Antolská nemajú šancu stihnúť prestup a tak si pekne môžu ďalších 6 minút počkať na zastávke na ďalší spoj. Prozakaznicke správanie vodičov tam asi neučia a používanie rozumu je u niektorých vodičov asi považované za sprosté slovo.
Reakcia na: Urbanway 2423 #74:
Na Blumentáli DC sa dá normálne zastaviť za autobusom, keďže Vetra je cca 40 metrov od začiatku nástupišťa. Nemôže tam zastaviť len druhá električka, pretože je zakázané vojsť do priestoru elektricky ovládanej výhybky, ak sa v ňom nachádza iná električka. Riešenie som uviedol v príspevku #68, trolejový kontakt treba zrušiť a Vetru posunúť pod prvý voz bližšie k výhybke. Že nezastavila za autobusom, ktorý tam minútu vetral je bizár a vôbec ma to neprekvapuje. Zablokovať si výhybku prejdením cez Vetru (obzvlášť ak autobus Vetru nemá a nie je električkou v zóne EOV) a obslúžiť zastávku za autobusom by malo byť štandardom. Ale to by musel niekto tým vodičom aj vysvetliť.
Reakcia na: Urbanway 2423 #74:
Použitie rozumu je v beuse už nejakú dobu zakázané.
Reakcia na: Solider #73:
Dalo by sa nejako vyriešiť to, aby mohli na Blumentáli normálne zastaviť 2 električky za sebou? Stačilo by posunúť ten trolejový kontakt bližšie k výhybke, alebo by sa to celé muselo nejako prerobiť? Včera som tam ale zažil úplne bizarnú situáciu. 31 stála vyše minúty na zastávke (mala preto zapnuté aj výstražné svetlá), ale 9 za ňou nieže by otvorila dvere, ale tiež čakala vyše minúty, kým 31 odíde a dvere otvorila až potom, takže cestujúci z 9 nemohli prestúpiť na 31, aj keď tam vyše minúty stáli v električke. Nechápem, prečo vodička nemohla normálne otvoriť dvere, keď stála za 31, aby mohli cestujúci prestúpiť/vystúpiť skôr, veď v tomto prípade nemusela ani čakať na výhybku?
Reakcia na: TomJ #72:
Pozri, obidva smery sa už dávno mohli riešiť. Pre mňa osobne je tento stav neakceptovateľný, ak sa hráme na prestupný uzol. V prvom rade tam nemala byť takáto nebezpečná zastávka pojazďovaná IAD, v druhom rade už keď tam nútime ľudí prestupovať, tak by sa im to malo umožniť – ja som čakával prestupy aj z 31 a 94 kým som nikoho neblokoval, aj som zastavoval ako druhý a umožnil prestup z 9 do 3 alebo opačne. A o tom, že tam nie sú ani lavičky, ani dostatočná kapacita prístreškov, sa už za tie roky popísalo mnoho. Rovnako ako to, že sa doteraz nevyriešilo to, prečo má jazdný pruh 4,4 metra a za desať rokov tam nebolo upravené vodorovné dopravné značenie.
Reakcia na: Solider #68:
To zastavovanie na Blumentáli je hrozné. Vodič linky 9 smer Ružinov čaká, kým spoj linky 3 prejde cez výhybku smer Rača, aby si mohol prehodiť výhybku a posunúť sa do zastávky. Čakajúci ľudia zatiaľ nechápavo pozerajú na vodiča linky 9, na čo čaká, keď električka pred ním už odišla zo zastávky. Medzitým autá stojace za linkou 9 nevedia, či majú prejsť alebo čakať...
Minule sa tam zrovna naraz stretli 7 a 9, za nimi čakala 39, aby sa mohla zaradiť na električkový pás a pre istotu sa pred ňu ešte pichla 3 od Amerického. Tá 39 tam za ten čas navýšila meškanie možno aj o 3 minúty.
Reakcia na: bobitwo #67:
Vieš čo? Bež do riti.
Reakcia na: 810zssk #63:
Neviem kedy išla NAD na celú L3, štandardne sa pri probléme na Račianskej medzi Blumentálom a Vinohradmi točia trojky medzi Račou a vozovňou a medzi Blumentálom a Petržalkou, a medzi Blumentálom a vozovňou ide NAD. Akurát s tým, že teraz vozovňa nefunguje, tak sa párkrát točilo cúvaním cez Vinohrady, čo býva niekedy problém, pretože zjazdovým výhybkám nedoliehajú jazyky a preto je jazda opačným než bežným smerom nemožná. Ale ako som písal v príspevku nižšie, to vždy závisí od toho, koľko vozov vlezie do uzavretého úseku, skôr väčší problém je to, že tie vozy sa nakopia aj v meste a potom jazdia za sebou, lebo na obratisku nie je dispečer, ktorý by tam posielal vozy v rozostupoch a niektorým vodičom to jednoducho nenapadne.
Reakcia na: si #51:
Bohužiaľ, závisí to od toho, ktorá partia na dispečingu má práve službu. Ak je tam niekto, kto má záujem, tak sa riešia operatívne odklony ešte predtým, než tam vlezie a uviazne polovica výpravy. Zažil som viacero takýchto odklonov, kde to fičalo na 100%, ale aj také odklony, keď to bol totálny chaos.
Reakcia na: david11 #56:
V smere do Rače áno, ale v smere do mesta sa to nedá, pretože je tam stále Vetra v polovici zastávky. Odkedy už majú všetky vozy Vetru, tak to malo byť dávno premontované dopredu a trolejový kontakt zrušený, ale evidentne to v DPB nikoho nezaujíma.

Čo sa týka zastavovania ako druhý v zastávke, predošlé garnitúry s tým mali problém a vodičom to zakazovali, kvôli eliminácii nehôd typu voz do voza. Áno, na Šafku kde je sotva dva metre široké nástupište a každý si tam zavadzia to nemá zmysel, ale na Blumentáli pri vyše 4,5 metrovom nástupišti to zmysel má. A rovnako aj autobus tam zastaví ako druhý a svet sa nezrútil.
Reakcia na: S499.1023 #65:
Už som ti to vysvetlil. Ale prosím, kefuj ma ďalej, lebo som nepoužil správny výraz.

PJD môže sadnúť, tak isto môže prísť aj horizontálnym posunom. Takže je logické, že samotné koľajnice by sa mali dať v nejakej miere rektifikovať. Pred pol rokom som dorátal násyp pre železnice a rátal som konsolidáciu. 3m vysoký násyp, konsolidácia bude trvať 19 mesiacov a sadnutie sa predpokladá 14cm. Tak mi nehovor, že betónový blok o šírke tak 2m či koľko to má a o cca 60-70cm výške tvorený betónom, čo na 1m dĺžky váži cca 3,25t pri tých rozmeroch, čo predpokladám, že nesadne, ešte hlavne keď po ňom bude jazdiť električka.
Reakcia na: 810zssk #63:
ano, tak nejak som to myslel.....

a v tych mojich idealnych snoch s kolajovymi spojkami a obojsmernymi vozmi by ani ta postihnuta radiala nemusela ostat az tak chroma.....
Reakcia na: bobitwo #64:
Ale úpravám na PJD sa proste NEHOVORÍ podbíjanie. To si si vyfeloval z digitu.
Poloha koľajníc sa NEUPRAVUJE. To je podstata PJD. Nič nesadne ani sa neposunie. Ak je PJD zle vyhotovená, neostáva nič iné, ako rozbiť a spraviť znova. S nejakými železnými mostami to nemá nič spoločného. Maximálne sa brúsia alebo vymieňajú, prípadne sa obnovuje zákryt.
#60
To nebolo mojim zámerom. Tak ako počet najazdených km na aute neodčítaš na tachometri, ale správny výraz je odometer, tak isto aj keď povieš že ideš variť, pritom v skutočnosti nemusíš variť, lebo to jedlo pečieš, snažíš, griluješ, dusíš, restuješ a neviem čo všetko ďalšie, tak je to označenie istého úkonu.

Ale neodpovedal si mi, ako sa teda upravuje poloha koľajníc. Lebo čo teraz? Sadne, či posunie sa jeden pás a potom čo? Ideš búrať a nanovo betónový? Lebo sadanie je bežný jav. Tomu sa nevyhneš.

Reakcia na: S499.1023 #61:
Tak koncept je zrejme taký že akonáhle mám nahlásenú nehodu na Ursínyho do centra, okamžite prerušujem na Račianskej prevádzku aj smerom z centra a v úseku Petržalka - Blumentál mi zostane toľko vozidiel koľko treba na vyjazdenie úseku Petržalka - Blumentál (mínus tá jedna - dve súpravy čo tam zabehnú kým sa ten odklon vyhlási).

Samozrejme takýto postup má aj nevýhody, keďže v tej chvíli sa odpálil aj smer Rača, hoci môže byť prejazdný, plus ak sa ukáže že nehoda je vyriešená do 10 minút, vytvoril sa zbytočný výpadok po ktorom sa bude ťažko napájať späť na normálne obehy. Je teda na debatu či je to lepšie alebo horšie riešenie než aktuálny DPB štýl všetko poslať do neprejazdného úseku, potom rozhadzovať rukami že panebože čo budeme robiť a dumať kde zobrať NAD na celú L3. Ale dať sa to dá.
Reakcia na: bobitwo #58:
Mimochodom, v názve PJD je veľmi dôležité to slovo PEVNÁ. Tam sa po úvodnej rektifikácii PRED finálnym betónovaním už nikdy nič nešteluje
Reakcia na: si #51:
Chcel by som ťa vidieť, ako operatívne s odrezanín jednej - dvoch súprav riadiš premávku, keď sa stane DN na Ursínyho dc alebo na Lanfranconi dc.
Reakcia na: bobitwo #58:
Názov "podbíjanie" sa bežne NEPOUŽÍVA pre úpravy GPK v PJD. A to je Tvoj problém. Možno si dobrý projektant statiky, aj z Tvojich diskusií s Upravovačom mám pocit, že rozumieš aj procesnému manažmentu ale to neznamená, že sem môžeš vletieť ako blesk z jasného neba a poučovať tu každého o všetkom.
Reakcia na: bobitwo #58:
Ako aj základ slova naznačuje, podbíjanie je úkon, pri ktorom sa doslova zatĺka štrk pod pražce. Akékoľvek štelovanie šróbov podkladníc alebo samotných pružných svoriek koľajnice nemá s podbíjaním nič spoločné.
A vôbec, na Starom moste je kontinuálne uloženie ("do vaničky"). Ako sa niečo také rektifikuje, injektážou výplňovej zálievky?