DPB má nové vozidlo na riešenie dopravných nehôd

Nová nehodovka zlepšila pracovné podmienky dispečerov pri riešení mimoriadnych udalostí.

Dispečing Dopravného podniku Bratislava má po mnohých rokoch opäť špeciálne vozidlo na riešenie dopravných nehôd a mimoriadnych udalostí v MHD. Ide o vozidlo Toyota Proace Verso C24 2.0L Diesel, ktoré bolo upravené podľa požiadaviek dopravného podniku (polepy, zvukovo-svetelný výstražný systém, vnútorné vybavenie). Vozidlo dopravca zakúpil od firmy Todos za cenu 49 524 € bez DPH. Nová nehodovka doplnila vozidlový park dispečerských vozidiel Toyota Yaris Cross, ktoré slúžia od jari 2023.

V minulosti DPB pri riešení dopravných nehôd používal dodávku Renault Master, ktorá slúžila do roku 2010, následne bola nahradená menším automobilom Peugeot Partner používaným približne do roku 2014. Okrem nich sa v tom období používali aj nehodovky Škoda Fabia, Škoda Roomster či Peugeot 206. Neskôr pri nehodách asistovali bežné dispečerské vozidlá.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: upravovač fotiek #27:
Prepáč, ale vidím tvoj prístup k niektorým veciam... Faktom je, že tú správu máš mať. Nemáš si to svojpomocne zapájať.
Reakcia na: si #24:
Hej, nájsť dobrého revízaka asi nebude ľahké. Virtuálna batéria je pekná myšlienka, ale keď padne celá sústava tak ti je nanič. Čím viac týchto virtuálnych batérií bude, tým viac to bude problém pre stabilitu siete. Pre skutočný off-grid je nepoužiteľná.
Reakcia na: johnnyjanko #25:
DPB má vlastných zamestnancov ktorí majú potrebné školenia aj pečiatky.
Reakcia na: bobitwo #26:
Skôr sa obávam že vyhoria susedia. Nemusí to skončiť požiarom celého domu, stačí zadymenie a zhorené elektrické rozvody.
Reakcia na: upravovač fotiek #23:
Ak náhodou vyhoríš, tak poisťovna ti vysvetlí veľmi rýchlo, že revíznu správu a iné náležitosti si mal mať.
Reakcia na: si #16:
Ale však ja som nemyslel, že DPB to má urobiť prasáckym spôsobom! Nech si dajú namontovať nabíjačku poriadne, odborníkmi. To vôbec nie je nejaká vražedná položka. A priestoru je vo vozovniach dosť.
Reakcia na: upravovač fotiek #23:
vidis, tak ja som to sice mal bez projektu a kompletnej schemy, ale zato premerane tak izolacne odpory, ako aj zemne odpory (zemnice) a tiez impedancne slucky....
a revizakovi som pri celej revizii stal za chrbtom, takze viem ze cisla si nevycucal z prsta 😃
ale ano, najst schopneho a pouzitelneho revizaka tiez chvilu trvalo 😃

a na tie prebytky je taka sranda, ze virtualna bateria.... v lete "vyrobis" a v zime ti to doda nazad niektora JE 😃 (a platis len distribucne poplatky, nie vsak silovu zlozku)
(keby som mohol a bolo by to vo financnych moznostiach, tak miesto FVE mam za domom maly jadrovy reaktor; teda presnejsie 2 tak, aby pri pravidelnych odstavkach (revizie a vymena paliva) vzdy aspon jeden zabezpecoval dostatok energie pre moje potreby 😃 ; takto mam ako sekundarny zaskok iba 9kW centralu, tak je vsak odkazana na funkcne domace palivove hospodarstvo..... co mi vravi ze by som ho mal zas dakedy "pretocit" kedze od posledneho startu uz je viac nez pol roka....)
Reakcia na: si #22:
Máš pravdu. V princípe súhlasím. Len ja pečiatku ani revíznu správu nepotrebujem, stačí, že to videli tri pári očí. Dva čo to robili, tretí pár kontroloval.

DC z panelov nejde do špirály. Jeden z dôvodov je termostat.

Dať to, čo sme si spravili, skontrolovať revíznemu technikovi by bolo určite vhodné. Takisto aj auto dávam skontrolovať na STK. Už len preto, lebo ja nemám potrebné diagnostické zariadania a akokoľvek to môžem spraviť poctivo, bez brzdovej stolice nemám potvrdené, že to naozaj brzdí správne. To je trošku rozdiel oproti revízii elektrického zapojenia. Neporedpokladám, že feši vytiahne megmet a bude merať izolačný stav, to nie je revízia trolejbusu. A najviac sa obávam, že bude chcieť kompletnú prehľadnú schému, ktorú sa mi nechce robiť.

Ináč gratulujem k FV. Po výkonovej stránke to máš lepšie nadimenzované. Problém je, že v našich zemepisných šírkach sú obrovské výkyvy medzi zimou a letom. V lete bude prebytok, ktorý nevieš zužitkovať a v zime, keď je spotreba väčšia, máš nedostatok. Kiež by vyrobili nejaké akumulátory, ktoré by dokázali uchovávať energiu aspoň pol roka. S potrebnou kapacitou a akceptovateľnou cenou a objemom...
Reakcia na: upravovač fotiek #21:
"Áno, zrejme by to mal zapojiť niekto, kto má aktuálne školenia podľa platnej vyhlášky, razítko a dá k tomu revíznu správu."
neviem no, ale (minimalne) moj pohlad je taky, ze reviziu by mal robit volakto iny ako ten co to realizoval, pretoze ak aj realizator nieco prehliadol, je menej pravdepodobne ze to prehliadne aj niekto druhy, ak to pozera ten isty clovek, moze byt na nieco z principu "slepy"... (nehovoriac o tom ak si nieco schvalne "zjednodusil", potom ak robi aj revizku to vie dobre zakryt)

"DC z panelov ide do meniča, ten kŕmi priamo špirálu v bojléri. Ide to na 160 Hz, lebo špirála je rezistívna záťaž, tak ju môžeš kŕmiť priamo výstupom z menčia od panelov, je jej to úplne jedno."
a naco vobec do menica ? spiralu mozes krmit priamo jednosmernym prudom, akurat nesmies zabudnut na jeho vlastnosti a ak tam chces napriklad termostat, tak musis pouzit taky co ma kontakty ktore su usposobene na rozpajanie jednosmerneho prudu (inac budes pravdepodobne tahat pekny obluk a kontakty velmi rychlo odpalis)
(ked budem mat financie na dalsie panely navyse, planujem tiez nieco take zrealizovat (odporovy ohrev vody), dovtedy mi bude musiet postacit tych 25ks co tam mam teraz; v pohode mi uz od marca generuju prebytkovu prevadzku (dimenzoval som na to aby to utiahlo zivotne nutne veci aj v kratkych zimnych a zaroven hmlistych dnoch, hybridny system s baterkami, takze to plni zaroven ulohu velkej trojfazovej z panelov dobijatelnej UPS))

PS: elektriku v dome som si tiez robil sam, ale po realizacii som si este zaplatil externeho revizaka aby mi to premeral a odobril....
Reakcia na: bobitwo #20:
Áno, zrejme by to mal zapojiť niekto, kto má aktuálne školenia podľa platnej vyhlášky, razítko a dá k tomu revíznu správu. To je všetko pravda. Nič ti však nebráni si Wallbox namontovať vo vlastnej réžii, ak vieš čo robíš. Wallbox si kúpiš, ten spĺňa normy (samozrejme ho nekúpiš z Alixepresu) ak sa tu predáva. Ak si šikovný, tak nemusíš kupovať hotový wallbox, môžeš si nakúpiť komponenty a poskladať ich do vlastnej elektroinštalačnej skrine (znova nákup certifikovaných komponentov, nie noname diely z Číny).

Už takmer 10 rokov jazdím na elektrinu a nabíjam v rodinnom dome (prípojka 3×25A), kde sme si spravili wallbox vlastnej konštrukcie (náklady na komponenty na jeho stavbu boli polovičné ako kupovanie komplet wallboxu pri ktorom iba zapojíš káble, navyše kupovaný si ťažko odservisujem keď sa v ňom niečo pokazí). Čo si v rodinnom dome robíš za hodinami je tvoja vec. Záruku na Wallbox neriešim, ak v ňom niečo odíde, tak sa to vymení bez nutnosti meniť celé zariadenie (zatiaľ v ňom nič neodišlo ani nepredpokladám že odíde). Komponenty sú certifikované a spĺňajú normy, stačí ich správne pozapájať. Nie je to žiadna veda. Len musíš kúpiť správne komponenty na daný účel, napr. triedu prúdového chrániča (Wallboxy pre nabíjanie áut vyžadujú iné ako "bytové" aplikácie typu kúpeľňa).

Okrem toho máme fotovoltiku, ide úplne izolovane od všetkého "z elektrárne". DC z panelov ide do meniča, ten kŕmi priamo špirálu v bojléri. Ide to na 160 Hz, lebo špirála je rezistívna záťaž, tak ju môžeš kŕmiť priamo výstupom z menčia od panelov, je jej to úplne jedno. Máme aj akumulátor LFP (poskladaný zo zakúpených komponentov - články, BMS, skriňa, kabeláž...), cca. 16 kWh, s vlastným meničom (1f 50Hz). Nabíjanie auta zo soláru/LFP akumulátora taktiež funguje, len je limitované 10A 1f (zvládne aj 16A 1f, overené). Lenže 6 panelov je málo. Už sa chystá rozšírenie na 12 panelov.

Takisto v byte som si 2f indukčnú varnú dosku zapojil sám (byt má 3×25A). Však je to zariadenie, ktoré som kúpil v normalnom obchode (IKEA) a spĺňa normy, aby mohlo byť predávané. Stačí zapojiť podľa schémy. Iste, revíziu si nevystavím. Ale spávam oveľa kľudnejšie keď viem, že som si to spravil sám a mám istotu, že to je dobré. Nie ako niektoré zásuvky v kuchyni, ktoré ani nemali poriadne dotiahnuté skrutky v termináloch (byt som kúpil po čiastočnej rekonštrukcii a prvé čo sa prekopávalo bola elektrina - prúdový chránič síce bol namontovaný, ale tak, ako bol zapojený, nemohol fungovať! - a to prosím pekne robila akási firma!!!). V kuchyni a kúpeľni je elektrina komplet prekopaná oproti pôvodnému stavu, ktorý bol pri kolaudácii domu. Vtedy žiadne prúdové chrániče neboli a v stenách bol ťahaný hliník. Suseda ma volala že jej "bzučí" zásuvka a občas nejde. Som jej to opravoval. Na diagnostiku stačila obyčajná stará komunistická vadaska. Ktorou som si aj meral poradie fáz v dvojgaráži, len pre srandu, nepotrebujem tam vyrábať 2f Wallbox na nabíjanie auta (hoci by to technicky bolo možné). V dvojgaráži v garážovom dome som si tiež elektrinu komplet robil vo vlastnej réžii.

Kto nevie ako to spraviť, ten nech to nerobí. Kto vie a má čas, ten si komponenty môže nakúpiť a vyrobí a zapojí to. Nie je to žiadna veda. Schémy sú verejné, nejedná sa o tajomstvo. Mal som viaceré príležitosti vidieť elektroinštalácie v bytových domoch z medzivojnového aj povojnového obdobia (30. roky, 60. roky, 80. roky). Bol som doslova zdesený z toho, čo som tam videl. A to tak bolo prosím pekne "od výroby", skolaudované, robili to "majstri" a spĺňalo to normy platné v čase kolaudácie. Na internete som videl ďalšie obludnosti v rodinných domoch, aj keď to boli asi rôzne domáce bastle a nie niečo, čo by robil človek s funkčným rozumom, lebo to si vyslovene zahráva s ohňom.

To máš ako brzdy na aute. Na veteránoch som si ich vlastnoručne robil, komplet rozobral brzdové valce reps. strmene, kontroloval stav, menil gumičky, kontroloval potrubie, spojenia, "kocky", hlavný valec, nádobku, nastavoval chod, atď. Brzdy a riadenie sú základ. Pri starom aute sa nebudem spoliehať na to, že "doteraz to fungovalo". Na STK som potom videl, že celá tá práca stála za to. Brzdný účinok dobrý, symetický. Akruát ovalita bubnov bola nameraná, ale v rámci tolerancie.

Kto vie, čo robí a ako to robí, nech si robí. Kto nevie, nech dôveruje iným, ktorých si za to zaplatí. A keď vyhorí, tak možno ten, čo to spáchal a/alebo dal razítko pôjde bručať do basy (ak mu dokážu, že za požiar je zodpovedný on a bude ešte žiť), ale to vyhorený dom/byt alebo život nevráti.
Reakcia na: upravovač fotiek #18:
Ak si dávaš wallbox, na pripojenie wallboxu potrebuješ trojfázovú prípojku 400V. Pre výkon 11 kW vyžadujú prúd 16A, pre s výkonom 22 kW 32A prúd. Ak tam nie je, treba dotiahnuť, plus potrebuješ mať na to aj rozvodnú skriňu uspôsobenú, prúdový istič a dostatočnú kapacitu elektrickej prípojky. To je niečo, čo si nemôžeš svojpomocne namontovať. Samozrejme, môžeš nabíjať z klasickej 220/230V zásuvky, kde máš max 2kW/h.
Vedel by mi niekto detailnejšie opísať výbavu tohto vozidla, respektíve aké úkony s tým bude robiť DPB? Mám si to predstaviť ako vozidlo nehodovkara na ODI? A ak je tam toľko vecí, že treba také veľké auto, akoto že doteraz to zvládali robiť s bežnými osobnými autami?

Btw fakt si neviem predstaviť lepšiu firmu (možno elektrárne), ktorá by bola schopná postaviť si svoju elektro nabíjačku než DPB, veď majú hocijakých zamestnancov z odboru, keďže prevádzku aj trolejbusy a elektricky s vlastným trakcnym vedením.
Reakcia na: bobitwo #17:
Nepotrebuješ.
Reakcia na: johnnyjanko #15:
Ak si chceš namontovať nabíjačku na baterkové auto, tak na to potrebuješ tiež nejakú revíznu správu, či to je namontované tak, ako má byť. Taký Jožko si to doma možno vie nainštalovať, ale bez revíznej správy ti padá minimálne poistka na nehnuteľnosť, či auto, ak sa niečo stane.
Reakcia na: johnnyjanko #15:
akurat ze pokial si to namontuje sam Jozko doma a napriklad vyhori (alebo ho zabije elektrika), tak ak to cisto nahodou bolo chybou toho ako to namontoval tak cela skoda je obvykle len jeho vlastna (ak sa od jeho domu nechyti nahodou aj ten susedov), teda robi to cisto na svoju vlastnu zodpovednost....

pokial takyto postup uplatnis v podniku velkosti DPB a nieco sa nejako, tak potrebujes aby to bolo vsetko v poriadku ci uz po stranke technickej, ako aj administrativnej, lebo akekolvek pochybenie v tomto stadiu narobi par ludom az celemu podniku znacne problemy....
Reakcia na: SixSixTrooper #3:
To je čo za blbosť? Dnes si hocijaký Jožko vie doma namontovať nabíjačku na e-auto. A DPB to nezvládne?
Reakcia na: Ike #13:
Hovno vies o autach a delas machra.
Reakcia na: 810zssk #12:
Ja som si robil srandu, pretože táto kontrolka mi skutočne svieti enormne často 🤷‍♂️
Reakcia na: Ike #11:
Huh? Presne takú kontrolku mám na svojom Renaulte a rozhodne neindikuje že "všetko je v poriadku". Indikuje že je potrebný servis, ale vozidlo je ešte prevádzkyschopné (na rozdiel od kontrolky stop kde je nutné vozidlo na najbližšom mieste odstaviť a privolať asistenčnú službu). Príkladom je napr. defekt, ale aj potreba pravidelnej servisnej prehliadky.
Reakcia na: S499.1023 #10:
Žabožrúti inštalujú do svojích dieslov túto kontrolku. Jej význam je "auto je v úplnom poriadku a v prevádzkyschopnom stave". Pokiaľ svieti, nemusíš sa báť. Len neviem, prečo ju nevyhotovili v zelenej farbe, oranžová je predsa len trochu mätúca.

Ale keď zhasne, čo je veľmi ojedinelé, tak treba spozornieť, lebo niečo nie je v poriadku.

Očakávam že tento zabožrút v utajení ju bude mať tiež a bude svietiť.