V prestupnom uzle Riviéra pribudne chýbajúci chodník

Magistrát požiadal o stavebné povolenie pre takmer päť rokov chýbajúci chodník na zastávke Riviéra.

Po modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi a vybudovaní nového prestupného terminálu Riviéra v roku 2020 prišli cestujúci o chodník spájajúci električkovú zastávku v smere do mesta s priechodom pre chodcov smerom k zastávke linky 29 do Devína. Dôvodom neobnovenia chodníka boli nevyhovujúce šírkové pomery, ktoré neumožňovali vybudovať chodník v zmysle platných noriem. Namiesto pôvodného chodníka bol zriadený zelený rozchodníkový koberec. Cestujúci však namiesto vykonávania veľkej zachádzky cez opačný koniec električkovej zastávky používali pôvodnú trasu a tak sa zelený koberec časom stratil, čím vznikol neoficiálny štrkový chodník. O tom, že cestujúcim tento chodník chýba, svedčia aj opakované podnety na portáli Odkaz pre starostu.

Pre vybudovanie chodníka musel magistrát najskôr získať výnimku z noriem od Ministerstva dopravy. O výnimku magistrát žiadal už decembri 2021, ministerstvo ju vydalo v septembri 2022. Projektovú dokumentáciu si dalo mesto vypracovať u firmy CEMOS. Projekt predpokladá výstavbu vydláždeného bezbariérového chodníka s premenlivou šírkou v dĺžke necelých 32 metrov. Od električkovej trate má byť chodník oddelený zábradlím, na strane jazdného pruhu sa predpokladá iba varovný pás na povrchu chodníka. Výstavba chodníka si vyžiada preloženie dvoch stožiarov (električkové návestidlo a osvetlenie priechodu pre chodcov).

V marci 2025 magistrát hlavného mesta požiadal o vydanie stavebného povolenia a aktuálne tak v tejto veci prebieha stavebné konanie na príslušnom špeciálnom stavebnom úrade. Samotná výstavba bude následne závisieť od finančných možností hlavného mesta.

Aktualizácia: Hlavné mesto na konci júla 2025 vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa predmetného chodníka.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
to naozaj tak veľmi zavadzia to navestidlo??? Však je takmer na úrovni zábradlia oddeľujúce trať od vozovky ...


A svetlo sa nemôže preložiť iba na daný semafor??? Však by svietilo ale lepšie na priechod ako teraz keď je z boku ....
32 metrov chodníka = (minimálne) 3 roky od vydania výnimky. Nikdy tu nebude dobre.
Toto už nie je ani komédia, ale úplná fraška...
A kedy sa vydláždia koľaje v zastávke? Či je v poriadku mať vyšlapané cestičky v rozchodníku?
Reakcia na: Solider #4:
Ja čakám že tam pribudne plot ako kedysi ...
Lebo ľudia sú hovada a potom sa budú sťažovať že prečo to nie je zelene
Reakcia na: Ma178rek #5:
Plot tam nemá čo robiť. To, že ľudia prechádzajú, zdôrazňujem v prestupnom uzle, medzi zastávkami, je úplne prirodzené. Rozchodník dobre vyzerá na začiatku, ale robiť takéto sociálne inžinierstvo je krok vedľa.
A kto spôsobil tie "nevyhovujúce šírkové pomery"? Museli ostať pôvodné stĺpy trakčného vedenia medzi koľajami a ubrať tak zbytočne meter a pol šírky, aby sa ľudia tlačili na zúžených nástupištiach v najfrekventovanejšom prestupnom uzle radiály? Oháňanie sa posvätnou záväznosťou normy radšej ani nekomentujem.
Reakcia na: Solider #6:
Plot tam má čo robiť, lebo časť ľudí sú hlúpe ovce (ospravedlňujem sa zvieratám) a budú tam preskakovať a riskovať zrážku s električkou.
Reakcia na: bobitwo #8:
nezabudni ale, ze plot istu cast ovci neodradi ale naopak dlhsie zdrzi v jazdnej drahe vozidla pri snahe prekonat ho 😃
Reakcia na: Solider #4:
A kedy SA opravia havarované časti krytu pri výhybkách, ktoré krátko po realizácii dopraskali? Kedy SA opraví chybné kríženie s trolejbusom, ktoré nevyhovuje ani pri zníženej rýchlosti električky na 15 km/h? Môžeme čakať 😶
Reakcia na: bobitwo #8:
Ešte že to inde v civilizovanom svete nezistili a všetko neoplotili 😉
Reakcia na: Huitzilopochtli #10:
Zabudol si ešte dopísal, kedy SA zapne elektrické ovládanie výhybiek v obratisku. Ktoré... zrejme ani nefunguje 😂
Reakcia na: Solider #12:
Opravia to tí dvaja Japonci, čo majú mená Samo & Sato. Otázkou je už len kedy, lebo iba sem stále nie a nie prísť.
Reakcia na: Solider #11:
Lebo v civilizovanom svete by cestujúci na to využili priestor na to vyhradený.
Zabradlie len na strane elektricky? Tak to bude uplna bomba. Uzky chodnik, dav ludi a ihned za nim jazdny pruh v kombinacii s nervoznymi pretekarmi. No co by sa asi tak mohlo pokazit?

Ohladom prechadzania cez trat mam v zasade len dve poznamky:

1. Vidime dosledok toho, ked sa zmeni projekt k horsiemu. Povodny projekt navrhoval betonovy kryt v mieste zastavok. Zo zaciatku som bol tak trochu rad, ze tam nechali rozchodnik a niektore zastavky su dodnes OK. Ale nie prestupna zastavka.

2. V civilizovanych krajinach ziju civilizovani ludia. V krajinach ako je Slovensko zije to, co tu zije (a co si to voli za svojich predstavitelov). Staci sa pozriet aj na to, kolko je v tom rozchodniku spakov a inych odpadkov. Ked uz nedali ten betonovy povrch, plot je asi otazkou casu, resp. ak sa niekedy pustia do obnovy rozchodnika, stavim sa, ze to bude spolu s plotom (proti spakom to ale nezaberie). U mna nenajdu namietky, nech su dovody proti tomu akekolvek. Aka svoloc, take opatrenia.
To je náznak toho, čo môžme vo veľkej miere. očakávať pri sprevádzkovaní trate v Petržalke.
Reakcia na: bobitwo #14:
Môžeš menovať konkrétne krajiny civilizovaného sveta kde ľudia sa takto chovajú? Ja som navštívil veľa miest a v živote som sa nestretol s tým že by si ľudia neskracovali cestu. Možno by DPB mal radšej prispôsobiť chodníky na reálnu situáciu, lebo sociálne inžinierstvo nie je jeho práca.
Reakcia na: Andrej #17:
inac paradoxne na jednom bratislavskom sidlisku kde som vyrastal, to fungovalo tak, ze po vystavbe sidliska boli najprv chodniky len popri cestach, a ked si ludia vyslapali svoje idealne trasy v zeleni, tak to potom samosprava nechala spevnit (beton, asfalt alebo take velke betonove kocky (50x50cm)).....
a to sa bavime o casoch predchadzajuceho politickeho rezimu....
Reakcia na: si #18:
Vsak ale tak to ma aj realne fungovat. Aj v Berline na dost miestach, ked si ludia "vyslapu" cesticku na rohu 2 chodnikov, tak tam casto rozsiria asfalt alebo daju betonove tvarnice.
Reakcia na: lostrail #15:
Pretekari v akom zmysle ? Novy chodnik pojde popri BUS pruhu kade chodia 32,33 zo zastavky smer obratisko/centrum.
Reakcia na: si #18:
Nie na jednom. Všade to tak fungovalo. Bez ohľadu na režim. To len Bo'Bo'2 si myslí, že je švajčiarskejší než Švajčiar.
Reakcia na: si #18:
#21
Vieme ktoré bratislavské sídlisko to spravilo? Či to nie je len taká urban legend.
Reakcia na: bobitwo #22:
jasne ze vieme... (teda aspon viem o tom kde som vyrastal ja, ale ako tu uz bolo spominane, nebolo to uplne raritne....)
potrebujes aj vidiet chodniky ktore takto vznikli ? (a predpokladam ze vacsina z nich jestvuje do dnes)

edit - chodniky:
https://www.google.com/maps/@48.1437469,17.2130022,3a,75y,262.08h,65.5t/data=!3m7!1e1!3m5!1sX5Sjqxi8NAtM5kI_T0s6ig!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D24.500302549386205%26panoid%3DX5Sjqxi8NAtM5kI_T0s6ig%26yaw%3D262.0819195713525!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMyNS4xIKXMDSoJLDEwMjExNjM5SAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@48.1445606,17.2124006,3a,47.7y,242.12h,93.64t/data=!3m7!1e1!3m5!1sMEyB0BPLopV_HlQEbbna-g!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-3.637053823113888%26panoid%3DMEyB0BPLopV_HlQEbbna-g%26yaw%3D242.11553239994396!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMyNS4xIKXMDSoJLDEwMjExNjM5SAFQAw%3D%3D
v tychto miestach boli az dva:
https://www.google.com/maps/@48.1426955,17.2138111,3a,75y,235.2h,81.89t/data=!3m7!1e1!3m5!1sE_E6T0-Ap82UANLwsN-Opw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D8.108579731568327%26panoid%3DE_E6T0-Ap82UANLwsN-Opw%26yaw%3D235.197695774609!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMyNS4xIKXMDSoJLDEwMjExNjM5SAFQAw%3D%3D
betonovy ktory siel kolmo od cesty k obchodu ako vidim uz zrusili.... (volakedy tu bola zastavka MHD)
https://www.google.com/maps/@48.1419276,17.2144068,3a,30.5y,250.73h,80.55t/data=!3m7!1e1!3m5!1sKxvRxbazkWHTaCdphy4yTA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D9.451718900952216%26panoid%3DKxvRxbazkWHTaCdphy4yTA%26yaw%3D250.73157097895884!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMyNS4xIKXMDSoJLDEwMjExNjM5SAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@48.1418472,17.2144676,3a,34.2y,206.14h,93.25t/data=!3m7!1e1!3m5!1s0SZuJbWMG86nAQpHS9lhLw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-3.2541742900319974%26panoid%3D0SZuJbWMG86nAQpHS9lhLw%26yaw%3D206.14168755114!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMyNS4xIKXMDSoJLDEwMjExNjM5SAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@48.1356053,17.2091412,3a,75y,222.24h,75.49t/data=!3m7!1e1!3m5!1slUM54oK-zszGCxjhCsCQtg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D14.509892081291241%26panoid%3DlUM54oK-zszGCxjhCsCQtg%26yaw%3D222.23926020686736!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMyNS4xIKXMDSoJLDEwMjExNjM5SAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@48.1370844,17.1992208,3a,15.7y,365.36h,85.03t/data=!3m7!1e1!3m5!1sPVKN6W5oz9uuFBZcIIVB7Q!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D4.973199583386048%26panoid%3DPVKN6W5oz9uuFBZcIIVB7Q%26yaw%3D5.359426414302504!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMyNS4xIKXMDSoJLDEwMjExNjM5SAFQAw%3D%3D (tento napriklad je vidno ze je zarasteny lebo sa umiestnenie zastavky a tym aj trasy ludi zmenili
https://www.google.com/maps/@48.1370097,17.2007447,3a,75y,195.92h,76.54t/data=!3m7!1e1!3m5!1sPWMHlUyzYmyRKtR3LVV4aA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D13.461939679372264%26panoid%3DPWMHlUyzYmyRKtR3LVV4aA%26yaw%3D195.9237605532214!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMyNS4xIKXMDSoJLDEwMjExNjM5SAFQAw%3D%3D (tu tiez bola volakedy zastavka a nie priechod pre chodcov)

staci ?
Reakcia na: bobitwo #22:
Chceš sa odprezentovať ako totálny vymastenec?
Reakcia na: si #23:
nebola to bežná prax, občas sa to deje.

Ale dám ti krásny príklad, ako to vyzerá koľkokrát. Kedysi tam nebol žiaden chodník a ľudia cez ten trávnik nechodili. Spravili sa chodníky a červenou som vyznačil, kade majú ľudia po novom vyšliapané cestičky. Takže mám po novom trvať na tom, aby všade tam, kde šliapú boli nové chodníky? A takých miest nie je málo.

Pôvodná téma ale bola bezpečnosť. Je to zastávka električiek, ktoré chodia pomerne nahusto. Ako som písal, časť ľudí nemá mozog. Je tam veľký pohyb električiek. Takže potrebuješ ako ochrániť chodcov, ktorí zrovna neoplývajú mozgovou kapacitou, tak aj samotné električky a šoférov (je ich málo a nechceš aby ti končili kvôli psychickým problémom, keď zrazia bezmozga) tak aj cestujúcich v električkách (núdzové brzdenie je zážitok, samozrejme keď použiješ magnetickú brzdu, samotné koľaje sa ti poďakujú), nehovoriac o tom, že keď tam zrazíš bezmozga, tak minimálne hodinu sa žiadna električka nikam nepohne, kým sa všetko nespíše. To je niečo, čo ti ovplyvní celú radiálu. Pozri si napríklad odtiaľto videá https://www.youtube.com/@NaKoleji sú to chuťovky.

#24
ďakujem za odpoveď. Už viem kde sa to aplikovalo, čo tvrdíš. Veľmi kvalitná odpoveď. Tú cením.
Reakcia na: bobitwo #25:
Inak uz len na tvojom obrazku je ukazka ako to je 🙂 Napravo hore, diagonalne je co v trave? 😃
Reakcia na: si #18:
Na sídlisku, kde som ja vyrastal to tiež bolo nejako podobne (ak si teda odmyslíme etapu, kedy tam žiadne chodníky neboli), avšak podľa všetkého to nebolo zámerom.
Usudzujem preto, že so sídliskom postavili len to, čo navrhli v plánovacom ústave (polovica z vybudovaného ani nebola využívaná), a keď si ľudia vyšliapali iné, neskôr sa niekto rozhodol spraviť z nich spevnené. To neskôr bolo 8+ rokov a medzičasom prešla aj zmena režimu.
Reakcia na: Valec #27:
tak ano, aj tam kde som vyrastal ja to nebolo hned ale nejakych 7-8 rokov to tiez asi bolo.... (sidlisko budovane v druhej polovici 70tych rokov, a vyslapane chodniky dobudovavali dakedy uprostred 80tych rokov.....
Reakcia na: Petto #20:
OK, moja chyba, myslel som, ze konci skor. Ale ani ten nervozny vodic, co sa ponahla na prestavku nebude nic prijemne.
Reakcia na: si #28:
Tak tie príklady z google máp so zámkovou dlažbou sú tiež až dáke 90. roky, socialistické hospodárstvo nemalo taký výrobok v repertoári 😀
Reakcia na: Viko #30:
nuz a Ty si mylis ze tie chodniky od svojej realizacie nepresli ziadnou rekonstrukciou ?
"Samotná výstavba bude následne závisieť od finančných možností hlavného mesta."

🤣 Uvidíme, či po zafinacovaní všetkých ideologických sprostostí ešte niečo ostane na 32 m chodníka v prestupnom uzle MHD.
Reakcia na: si #31:
Ešteže je prvý apríl 😃 V takej Petržalke ani regulérne chodníky postavené k domom hneď pri vzniku neprešli rekonštrukciou, nie to nejaké dorábané skratky.
Reakcia na: Viko #33:
to uz je vecou kazdej mestskej casti.....
na druhej strane, tie dorabane chodniky boli obvykle realizovane bez akejkolvek predchadzajucej upravy podlozia (na rozdiel od tych co boli popri cestach) a tak ich relativne skora uprava bola aj z tohto dovodu potrebna.....
Reakcia na: Huitzilopochtli #7:
Daná norma je záväzná? Lebo všetky sú len odporúčacie, ak ich zákon neurčí ako záväzné (rád budem vedieť kde to je, ak to tak je).
Reakcia na: lostrail #15:
Keď sa sám nepovažujeme za civilizovaného, nechaj si tie průpovídky a neurazaj národ. Ďalší čo je demokrat, len keď vyhrá jeho človek?
Reakcia na: Andrej #17:
Presne tak.
Ako to vyzerá s touto stavbou???