Pri plánovanom zjednosmernení Dunajskej ulice mesto na MHD nemyslí.
Vedenie hlavného mesta v poslednom období zrealizovalo viacero projektov v oblasti dopravy, ktorých cieľom bolo zvýšiť ochranu zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Vo výsledku však na ich realizáciu doplatila plynulosť mestskej hromadnej dopravy, ktorú používajú tisíce cestujúcich.
Asi najviac MHD poškodilo vybudovanie cyklopruhov na Vajanského a Rázusovom nábreží a následné snahy o nápravu problémov, ktoré to prinieslo. Mesto síce opakovane deklarovalo, že k žiadnemu zhoršeniu v uvedenom úseku neprišlo, zrušenie preferencie nosnej električkovej dopravy na Šafárikovom námestí vo vybraných časoch a predĺženie čakania na signál voľno aj na Námestí Ľudovíta Štúra na viac ako dve minúty (z dôvodu predĺženia zelenej vlny na nábreží pre automobilovú dopravu) už nespomenulo. Ak musí električka linky 4 navyše čakať v kolóne áut pred zastávkou, nezriedka si tu počká aj 4 minúty. Električky sú tiež pravidelne blokované autami, ktoré zostanú stáť v križovatke na Šafárikovom námestí. Tento problém nezmizol ani po úprave signálneho plánu križovatky. Zatiaľ nie je známe, ako bude zabezpečená plynulosť električiek po pripravovanom skrátení intervalov linky 3 po otvorení trate do Janíkovho dvora v najbližších mesiacoch. Kolízie medzi električkami a motorovými vozidlami vznikajú aj na samotnom nábreží pre neoddelenie koľajovej trate od vozovky. Ani najnovšie prezentovaná úprava cyklopruhov nepočíta s doplnením oddeľovačov. Každé spomalenie MHD okrem negatívneho dopadu na cestujúcich predstavuje aj zvýšenie prevádzkových nákladov pre dopravcu.
Ďalšie spomalenie MHD nastalo na sídlisku Dlhé diely po prekreslení jazdných pruhov na uliciach Molecova a Hany Meličkovej, kde vznikli cyklopruhy a parkovací pruh. Posunutím jazdného pruhu sa trolejbusy pri jazde na Dlhé diely odklonili z ideálnej stopy pod trolejovým vedením a dochádzalo tak k vypadávaniu zberačov z vedenia. Dopravný podnik preto následne znížil rýchlosť jazdy trolejbusov na 25 km/h medzi zastávkami Janotova a Hany Meličkovej, aby sa vypadávanie palíc eliminovalo. Definitívnym riešením bude až prestavba trolejového vedenia, čo si vyžiada nemalé finančné náklady, ktoré by inak mohli byť použité na potrebnejšie zlepšenia MHD.
Naposledy boli trolejbusy spomalené na Červenom kríži, kde bol v rámci prestavby križovatky na Mudroňovej ulici vybudovaný zvýšený prah s priechodom pre chodcov. Aj po následnej úprave pôvodného riešenia tohto prahu, na ktorom hrozilo poškodzovanie vozidiel, je rýchlosť trolejbusov v tomto úseku znížená na 10 km/h.
Realizácia opatrení na zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov je rozhodne potrebná, no mesto by malo viac dbať na to, aby súčasne neuškodilo mestskej hromadnej doprave, ak má byť atraktívna pre cestujúcich.
Zjednosmernenie Dunajskej ulice
V uplynulých dňoch vedenie hlavného mesta prezentovalo projekt na zjednosmernenie Dunajskej ulice, ktorý má zvýšiť bezpečnosť pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky. „Zlepšujeme situáciu pre všetkých, ktorí týmto územím prechádzajú peši, autom alebo na bicykli, ale najmä rezidentom a rezidentkám zóny," uviedol primátor mesta Matúš Vallo na sociálnej sieti.
Hoci po tejto ulici premáva aj dôležitá nosná trolejbusová doprava z centra mesta cez Autobusovú stanicu na sídlisko Dolné hony, pri prezentácii projektu sa vplyv projektu na MHD na Dunajskej ulici nespomína ani jediným slovom (s výnimkou zmienky o ohrozovaní áut vozidlami MHD na zbabranej križovatke Mlynské nivy - Karadžičova). Dopad bude mať pritom nielen na súčasné linky, ktoré tadiaľ premávajú, ale aj na v minulosti prezentované plány na rozvoj MHD. Po Dunajskej ulici dnes jednosmerne premávajú trolejbusové linky 60 a 72 a obojsmerne nočná linka N61.
Podobne ako na Červenom kríži, aj na Dunajskej ulici sa plánuje vybudovanie zvýšeného prahu s priechodom pre chodcov. Pri prejazde týmto prahom budú musieť byť trolejbusy spomalené. Po zjednosmernení ulice nebude možná obojsmerná premávka linky N61 a tak v smere z Autobusovej stanice do centra mesta bude musieť byť presmerovaná z Dunajskej ul. na obchádzku cez Ul. 29. augusta, Cintorínsku a Rajskú, čím sa cestovný čas v tomto úseku predĺži.
V súvislosti s plánmi na predĺženie trolejbusov bližšie do centra mesta na Námestie SNP/Kamenné nám. sa opakovane spomínalo vybudovanie obojsmernej trolejbusovej trate na Dunajskej ulici. V smere do centra by sa trať napriamila (eliminácia štyroch odbočení) a cestovanie by sa zrýchlilo. S týmto riešením počítal aj víťazný návrh pre oblasť Námestia SNP a Kamenného námestia v rámci projektu Živé námestia, na ktorom tiež súčasné vedenie mesta spolu s MIB pracuje. V návrhu na riešenie dopravy sa konkrétne spomína: „Na Kamenné námestie a Námestie SNP sa má postupne presunúť aj trolejbusová doprava, čo pomôže vytvoriť prestupný uzol na jednom mieste a odbremení teraz vyťaženú Cintorínsku ulicu." Po zjednosmernení Dunajskej ulice už takéto riešenie nebude možné a pri prípadnom predĺžení trolejbusov na Kamenné námestie by naďalej museli kľučkovať cez Cintorínsku a Rajskú ulicu. Efektívnosť vynakladania verejných financií na prípravu projektov, ktoré sa navzájom vylučujú, je preto otázna.
Možné predĺženie trolejbusovej trate k zastávke Centrum s využitím obojsmernej trate na Dunajskej ulici sa spomína tiež v Pláne Bratislava, aj vďaka ktorému súčasný primátor Matúš Vallo získal svoj prvý primátorský post. V tomto dokumente sa spomína aj prípadné vybudovanie električkovej trate z centra mesta po Dunajskej ulici smerom na Mlynské nivy, ktorá bola navrhnutá aj v Územnom genereli dopravy hlavného mesta.
Trolejbusy boli v dávnejšej minulosti vnímané ako pomalé a tvorili brzdu bratislavskej premávky, preto bola snaha o ich likvidáciu. Súčasnými opatreniami, ktoré ekologickú trolejbusovú dopravu spomaľujú viac ako autá, sa im táto nálepka môže opäť vrátiť...
Ike
Podobne tu, keď sa robia opatrenia na podporu VOD, tak sa tu otvárajú spotrebné dane na palivá, priemyselná orientácia SR na výrobu automobilov a pod. A potom vyčítame, že VOD nie je dostatočne konkurencieschopná.
Moja relácia domov-práca je dopravne stabilizovaná (85% dĺžky cesty existuje BUS pruh) a v skutočnosti si nemôžem dovoliť plytvať čas na individuálnu dopravu, pretože tak rýchlo, ako v dopravnej špičke viem prísť VOD, neviem prísť autom ani náhodou. Ak by sme mali politické gule rozširovať BUS pruhy a preferenciu aj do iných častí mesta, takéto relácie bude mať každý (VOD to bude rýchlejšie ako autom v zápchach).
Druhá vec je, že mestské časti postupne pristupujú k modelu, kde formou VZN garantujú miesto v spádovej škôlke a škole a mimo spádovej škôlky alebo školy môžeš dať dieťa len vtedy, ak sa nevyčerpá kapacita miest. Samozrejme, poznám rodiny, ktoré si nemenili trvalý pobyt a ich spádová škola s garantovaným miestom je 20 km od ich bydliska, ale to už je problém danej domácnosti.
Disclaimer, mám deti vo veku 3 a 5 a obaja navštevujú MŠ v spádovej oblasti. S manželkou sme si našli režim, že ona chodí do práce skôr a ja deti vodím do škôlky (ktorú mám peši cestou na zastávku) a manželka chodí z práce domov skôr a deti zo škôlky vyberá. Zároveň mám auto s ročným nájazdom 15.000 km