Mesto ďalším projektom opäť spomalí MHD

Pri plánovanom zjednosmernení Dunajskej ulice mesto na MHD nemyslí.

Vedenie hlavného mesta v poslednom období zrealizovalo viacero projektov v oblasti dopravy, ktorých cieľom bolo zvýšiť ochranu zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Vo výsledku však na ich realizáciu doplatila plynulosť mestskej hromadnej dopravy, ktorú používajú tisíce cestujúcich.

Asi najviac MHD poškodilo vybudovanie cyklopruhov na Vajanského a Rázusovom nábreží a následné snahy o nápravu problémov, ktoré to prinieslo. Mesto síce opakovane deklarovalo, že k žiadnemu zhoršeniu v uvedenom úseku neprišlo, zrušenie preferencie nosnej električkovej dopravy na Šafárikovom námestí vo vybraných časoch a predĺženie čakania na signál voľno aj na Námestí Ľudovíta Štúra na viac ako dve minúty (z dôvodu predĺženia zelenej vlny na nábreží pre automobilovú dopravu) už nespomenulo. Ak musí električka linky 4 navyše čakať v kolóne áut pred zastávkou, nezriedka si tu počká aj 4 minúty. Električky sú tiež pravidelne blokované autami, ktoré zostanú stáť v križovatke na Šafárikovom námestí. Tento problém nezmizol ani po úprave signálneho plánu križovatky. Zatiaľ nie je známe, ako bude zabezpečená plynulosť električiek po pripravovanom skrátení intervalov linky 3 po otvorení trate do Janíkovho dvora v najbližších mesiacoch. Kolízie medzi električkami a motorovými vozidlami vznikajú aj na samotnom nábreží pre neoddelenie koľajovej trate od vozovky. Ani najnovšie prezentovaná úprava cyklopruhov nepočíta s doplnením oddeľovačov. Každé spomalenie MHD okrem negatívneho dopadu na cestujúcich predstavuje aj zvýšenie prevádzkových nákladov pre dopravcu.

Ďalšie spomalenie MHD nastalo na sídlisku Dlhé diely po prekreslení jazdných pruhov na uliciach Molecova a Hany Meličkovej, kde vznikli cyklopruhy a parkovací pruh. Posunutím jazdného pruhu sa trolejbusy pri jazde na Dlhé diely odklonili z ideálnej stopy pod trolejovým vedením a dochádzalo tak k vypadávaniu zberačov z vedenia. Dopravný podnik preto následne znížil rýchlosť jazdy trolejbusov na 25 km/h medzi zastávkami Janotova a Hany Meličkovej, aby sa vypadávanie palíc eliminovalo. Definitívnym riešením bude až prestavba trolejového vedenia, čo si vyžiada nemalé finančné náklady, ktoré by inak mohli byť použité na potrebnejšie zlepšenia MHD.

Naposledy boli trolejbusy spomalené na Červenom kríži, kde bol v rámci prestavby križovatky na Mudroňovej ulici vybudovaný zvýšený prah s priechodom pre chodcov. Aj po následnej úprave pôvodného riešenia tohto prahu, na ktorom hrozilo poškodzovanie vozidiel, je rýchlosť trolejbusov v tomto úseku znížená na 10 km/h.

Realizácia opatrení na zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov je rozhodne potrebná, no mesto by malo viac dbať na to, aby súčasne neuškodilo mestskej hromadnej doprave, ak má byť atraktívna pre cestujúcich.

Zjednosmernenie Dunajskej ulice

V uplynulých dňoch vedenie hlavného mesta prezentovalo projekt na zjednosmernenie Dunajskej ulice, ktorý má zvýšiť bezpečnosť pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Zlepšujeme situáciu pre všetkých, ktorí týmto územím prechádzajú peši, autom alebo na bicykli, ale najmä rezidentom a rezidentkám zóny," uviedol primátor mesta Matúš Vallo na sociálnej sieti.

Hoci po tejto ulici premáva aj dôležitá nosná trolejbusová doprava z centra mesta cez Autobusovú stanicu na sídlisko Dolné hony, pri prezentácii projektu sa vplyv projektu na MHD na Dunajskej ulici nespomína ani jediným slovom (s výnimkou zmienky o ohrozovaní áut vozidlami MHD na zbabranej križovatke Mlynské nivy - Karadžičova). Dopad bude mať pritom nielen na súčasné linky, ktoré tadiaľ premávajú, ale aj na v minulosti prezentované plány na rozvoj MHD. Po Dunajskej ulici dnes jednosmerne premávajú trolejbusové linky 60 a 72 a obojsmerne nočná linka N61.

Podobne ako na Červenom kríži, aj na Dunajskej ulici sa plánuje vybudovanie zvýšeného prahu s priechodom pre chodcov. Pri prejazde týmto prahom budú musieť byť trolejbusy spomalené. Po zjednosmernení ulice nebude možná obojsmerná premávka linky N61 a tak v smere z Autobusovej stanice do centra mesta bude musieť byť presmerovaná z Dunajskej ul. na obchádzku cez Ul. 29. augusta, Cintorínsku a Rajskú, čím sa cestovný čas v tomto úseku predĺži.

V súvislosti s plánmi na predĺženie trolejbusov bližšie do centra mesta na Námestie SNP/Kamenné nám. sa opakovane spomínalo vybudovanie obojsmernej trolejbusovej trate na Dunajskej ulici. V smere do centra by sa trať napriamila (eliminácia štyroch odbočení) a cestovanie by sa zrýchlilo. S týmto riešením počítal aj víťazný návrh pre oblasť Námestia SNP a Kamenného námestia v rámci projektu Živé námestia, na ktorom tiež súčasné vedenie mesta spolu s MIB pracuje. V návrhu na riešenie dopravy sa konkrétne spomína: „Na Kamenné námestie a Námestie SNP sa má postupne presunúť aj trolejbusová doprava, čo pomôže vytvoriť prestupný uzol na jednom mieste a odbremení teraz vyťaženú Cintorínsku ulicu." Po zjednosmernení Dunajskej ulice už takéto riešenie nebude možné a pri prípadnom predĺžení trolejbusov na Kamenné námestie by naďalej museli kľučkovať cez Cintorínsku a Rajskú ulicu. Efektívnosť vynakladania verejných financií na prípravu projektov, ktoré sa navzájom vylučujú, je preto otázna.

Možné predĺženie trolejbusovej trate k zastávke Centrum s využitím obojsmernej trate na Dunajskej ulici sa spomína tiež v Pláne Bratislava, aj vďaka ktorému súčasný primátor Matúš Vallo získal svoj prvý primátorský post. V tomto dokumente sa spomína aj prípadné vybudovanie električkovej trate z centra mesta po Dunajskej ulici smerom na Mlynské nivy, ktorá bola navrhnutá aj v Územnom genereli dopravy hlavného mesta.

Trolejbusy boli v dávnejšej minulosti vnímané ako pomalé a tvorili brzdu bratislavskej premávky, preto bola snaha o ich likvidáciu. Súčasnými opatreniami, ktoré ekologickú trolejbusovú dopravu spomaľujú viac ako autá, sa im táto nálepka môže opäť vrátiť...

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ike #215:
ja hovorím o trasovom a časovom porovnaní, nie sociálnom aspekte. Ak bývaš napr. kúsok od hlavnej stanice a pracuješ kdesi pri Vinohradoch, alebo lamačskej stanici, môžeš byť aj milionár a pri troche rozumu pôjdeš vlakom, lebo za 5 minút tú trasu autom neprejdeš. Naopak, ak jazdíš z jednej odľahlej časti mesta do druhej, je vysoká pravdepodobnosť, že v takom veľkom meste, ako Bratislava, sa ti nebude dať zosúladiť MHD tak, aby si nestrácal veľa času pri prvom a poslednom prestupe, takže možno si sociálny prípad, ale k autu si v podstate nútený-v Bratislave sa cez deň nedá vytvoriť "dostaveníčko" všetkých liniek v jednom uzle.
Reakcia na: samkoh #214:
Samozrejme. Tretinková teória:
Jedna tretina pôjde vždy MHD (lebo nemá peniaze na auto, alebo sú to ľudia, ktorí nemôžu mať vodičské oprávnenie).
Druhá tretina pôjde vždy autom, lebo MHD je pre nich socka, alebo majú charakter práce, ktorý sa vylučuje s cestovaním MHD (kuriér, robotníci s náradím a pod,).
Tretia tretina je územie medzi zákopmi.
Modal split v BA je 36 % pre MHD, čo na slovenské pomery nie je zlé, ale od 66 % to má ďaleko.
Reakcia na: Ike #213:
Nie som proti ďalším bus pruhom, len furt budeme mať pomerne významnú časť ľudí, pre ktorých sa VHD časovo a trasovo zvýhodniť prakticky nedá. O to mi išlo.
Reakcia na: samkoh #212:
Zoberme druhému diskutujúcemu myšlienku z úst a aplikujme ju bez rozumu absurdným spôsobom s cieľom znegovania celej myšlienky. Vivat konštruktívna diskusia.
Reakcia na: Ike #208:
Prajem ti veľa šťastia s tvorením buspruhov na Sliačskej, celej Kolibskej radiále už od prezidentskej záhrady... a našli by sa aj ďalšie miesta, kde bývajú pravidelné zápchy, nemajú rozumnú alternatívnu trasu a nie je ich kam rozšíriť o celý pruh bez búrania.
Reakcia na: Ike #208:
je super, ze nemusis vyuzivat auto... a ver tomu ze ani ja nim nejazdim preto ze by som nemal co robit; a pokial je to casovo aspon trochu prijatelne pouzivam vhd; aj ked v poslednom case do toho hodilo vidle miestne zastupitelstvo ktore orampovalo a spoplatnilo parkovisko pred nemeckym kulturnym domom (parkovisko pocas dna bolo prave casto vyuzivane obyvatelmi z dolin bez obsluhy verejnou dopravou ako miesto kde prestupovali na elektricku; akurat posledny rok-dva to zaklicnovali obyvatelia novostaviem rinok raca ktory to vyuzivali ako bezplatne parkovisko miesto moznosti kupit/prenajat si miesto vo svojom rezidencnom komplexe a parkovisko bolo kvoli tomu permanentne plne a na toto reagoval aj miestny urad tak ako reagoval....)
(a poznamka na okraj - obydlia v tychto dolinach su vzdialene od zastavok mhd radovo v kilometrovych vzdialenostiach a aj s nemalymi prevyseniami, 20 minutova prechadzka v kazdom pocasi jednym smerom je aj pre cloveka bez pohybovych potiazi sice zdrava, ale nijak lakava, preto aj ti co pouzivaju verejnu dopravu z tychto oblasti to zvykli robit tak ze autom dole, potom prestupit a cesta nazad zas v opacnom garde)

druha vec je ze oblast v ktorej byvam obsluhuje elektrickova radiala kde nie je nic vynimocne ze spoje nepoberaju, kultura cestovania (sediet v aute kde mam svoj priestor a teplo ako mi vyhovuje miesto stat v narvatom spoji na jednej nohe a aj to nie svojej) je tiez urcitou pakou v neprospech vhd a ak by sa zrazu poznatelna cast tych co pouzivaju iad presunula do vhd, aky by bol vysledok ? (dovolim si predikovat ze len narvatejsie vozidla, o nejakej vyssej objednavke dopravnych vykonov som zatial nikoho z komunalnej politiky nepocul ani len povedat nic....)
a to statie na jednej nohe a aj nie svojej mi nevadilo ked som cestoval mlady do skoly (a mohli sme sa napriklad tlacit so spoluziackami 😃 ), ale momentalne to nie je nic co by ma lakalo....
Reakcia na: bobitwo #206:
del.
Reakcia na: si #207:
Neviem ako to je teraz, ale v časoch keď som bol v tom veku, tak aspoň škôlky v mojom okolí boli otvorené od 7-18 a na ZŠ pre 1. stupeň bola družina, kde si mohol dieťa odložiť už o 7:00 a mohlo tam byť až do 18tej. Samozrejme časy sa menia, aj pracujúci personál v škôlkach má nárok na život, a ťahať 5x do týždňa 12h šichty s deťmi je veľmi náročné.

Sused čo má teraz deti, čo sme sa bavili, tak škôlka sa otvára o 7:30, deti musia vybrať do 17:00. Proste sa musia zo ženou striedať, že jeden ráno, druhý po obede, našťastie majú deti v 1 škôlke. Aj to ich zamestnávateľ zrovna neskáče od radosti, že každý druhý deň meškajú 15-20 minút do práce (samozrejme, že si to musia nahradiť). Už teraz riešia, že o rok budú mať prváčika a ako to vyriešiť? Lebo škola sa tiež otvára najskôr o 7:30 a družina je max do 16:00, čo zisťovali. Takže sú v piip... A to ešte nemajú istotu, že ich zoberú do spádovej ZŠ, lebo kapacitne nestíha a väčšiu presnosť majú deti z Jarovce/Rusovce/Čunovo a Slnečnice ako on, čo má do dverí školy 250m. Lebo napríklad kamoška, tak jej dieťa tam nezobrali, tak namiesto ZŠ Turnianska, bolo najbližšie voľné miesto až na Gercenovej, takže zo Žehrianskej musí mladšie dieťa odniesť škôlky na Rovniankovu (sú otvorený len do 7-16 a samozrejme v okolí priestor nebol) a staršie musí ísť na Gercenovu. Má jediné šťastie, že v zmluve má, že v robote musí byť medzi 9-15, zvyšok si musí dorobiť doma. Pracuje v Twin City na Nivoch. Takže ráno z domu do MŠ cca 35 minút, z MŠ na ZŠ cca 35 minút, odtiaľ do roboty ďalších cca 35 minút. To je 105 minút, čo je 1h 45m, autom to stíha do 45 minút. Manžel je učiteľ na základnej škole, takže ten odpadá s pomocou. Keby nemohla končiť o 15tej, tak sú nahraný.
Reakcia na: si #207:
Trochu mi to pripomína kritiku armády EÚ. Keď v mierových časoch boli reči o armáde EÚ, tak bola časť ľudí, ktorá bola proti. Teraz, keď sa ukazuje, že by sa takáto armáda hodila, tak tí istí ľudia kritizujú EÚ pre neschopnosť.

Podobne tu, keď sa robia opatrenia na podporu VOD, tak sa tu otvárajú spotrebné dane na palivá, priemyselná orientácia SR na výrobu automobilov a pod. A potom vyčítame, že VOD nie je dostatočne konkurencieschopná.

Moja relácia domov-práca je dopravne stabilizovaná (85% dĺžky cesty existuje BUS pruh) a v skutočnosti si nemôžem dovoliť plytvať čas na individuálnu dopravu, pretože tak rýchlo, ako v dopravnej špičke viem prísť VOD, neviem prísť autom ani náhodou. Ak by sme mali politické gule rozširovať BUS pruhy a preferenciu aj do iných častí mesta, takéto relácie bude mať každý (VOD to bude rýchlejšie ako autom v zápchach).

Druhá vec je, že mestské časti postupne pristupujú k modelu, kde formou VZN garantujú miesto v spádovej škôlke a škole a mimo spádovej škôlky alebo školy môžeš dať dieťa len vtedy, ak sa nevyčerpá kapacita miest. Samozrejme, poznám rodiny, ktoré si nemenili trvalý pobyt a ich spádová škola s garantovaným miestom je 20 km od ich bydliska, ale to už je problém danej domácnosti.

Disclaimer, mám deti vo veku 3 a 5 a obaja navštevujú MŠ v spádovej oblasti. S manželkou sme si našli režim, že ona chodí do práce skôr a ja deti vodím do škôlky (ktorú mám peši cestou na zastávku) a manželka chodí z práce domov skôr a deti zo škôlky vyberá. Zároveň mám auto s ročným nájazdom 15.000 km
Reakcia na: bobitwo #206:
ja by som k tomu este pridal jedno, a to ze aj ked mas dieta v "spadovej" skole/skolke a zamestnavatel Ti aj velmi vychadza v ustrety s pohyblivostou pracovnej doby (teda ze je jedno kedy prides a staci ze si odrobis 8 hodin + pol hodina obedna prestavka; kolko rodicov to takto ma ?), tak vzhladom na zaciatky a konce prevadzky jednotlivych skol a skolok ak aj nepracujes v "spadovej lokalite" (a vtedy naozaj to auto nepotrebujes) tak je aj autom velmi o hubu stihnut v case kedy vie byt dieta v skolke/skole 8.5 hodinovu pracovnu dobu + dopravu tam a nazad a kazda minuta je cenna a nemozes si dovolit ich "plytvat" na dopravu verejnu.... (inac napriklad riskujes ze Ti dieta vylucia zo skolky lebo ho nestihas vyzdvihavat vcas.....)
Reakcia na: SixSixTrooper #201:
Čo ak by som ti povedal, že z tých 1000 bratislavčanov je 500 rodičov s deťmi v škôlke či minimálne 1. ročníku ZŠ, kde je povinnosť nosiť a vyberať dieťa zo zariadenia a keďže dieťa bolo odmietnuté v zariadení v spádovej oblasti, tak musí chodiť ďalej od domu? A musí cestovať MHD? Ráno o 6tej budíš dieťa, aby ste na 7:00 boli v škôlke/škole (viem, že niektoré zariadenia prijímajú až 7:15, či dokonca 7:30 a potom ideš do práce na 8:00. A nemusíš zrovna stíhať a šéfa nemusí zaujímať, prečo každý deň meškáš 15 minút. A je to niečo, čo zo zákona musíš robiť? 50 je ľudí, čo majú zdravotné ťažko postihnutého člena rodiny, ktorého je problém prepravovať VHD? 100 je slobodná/rozvedená mamička, ktorej partner nejak zabudol platiť alimenty, alebo zázračne zarába minimálku a musia žiť mimo BA, ale prácu má v Bratislave, školy sú v Bratislave a voziť seba a 2 deti 20 ročnou Fábiou s LPG vychádza o polovicu lacnejšie ako platiť ako 3x električenka pre MHD a 3x lístok na SAD? Nehovoriac o tom, ak žiješ v nejakej zapadnutejšej dedine a cesta VHD ti trvá 2x toľko, koľko autom a to ešte musíš chytiť SAD, ktorá jazdiť 1-2x za hodinu?

Ver tomu, že z tých 1000 ľudí, ktorý si to nebudú môcť dovoliť, tak všetkých 1000 ľudí to má prerátané a že keby nemuseli, tak nejazdia autom, keďže otáčajú každý 1 cent. Takže dúfam, že si tú oslavu užiješ.
Reakcia na: si #204:
Ja sa v centre pohybujem denne a teda nemám pocit, že by chátralo. Časť zmien imho súvisí s nástupom online nakupovania, kamenné prevádzky rušia reťazce aj v malloch. A pri potravinách mám práveže pocit, že rastie počet "večierok", ktoré využívam na nákup raňajok. Cestou do práce som narátal tri. To nikdy nebolo.
Reakcia na: Ike #203:
nuz, skus sa pozriet ake male prevadzky tam dnes jestvuju.... ja si pamatam este casy ked si v centre vedel kupit vsetko, dnes (a to sa tam uz po nejakej dlhej dobe aspon dostali niektore obchodne retazce, boli roky ked to bolo este vyrazne horsie) tam horko tazko najdes aspon potraviny... okrem toho tam mas takmer vyhradne len krcmy a suveniry (a tie cielia na inu skupinu zakaznikov ktorych sa casto miestne danove zatazenie ani netyka)
Reakcia na: si #202:
Ako je možné, že v centre mesta nezatvorili kopec malých prevádzok?
Reakcia na: SixSixTrooper #201:
a ak by si dostal statistiku ze kvoli tejto dani 1000 bratislavcanov uz nebude moct vyuzivat sluzby drobnych malych prevadzok ktore aj kvoli tomu zatvoria ?

(pretoze to su veci ktore prve skrtnes z vydavkov, a nie nevyhnutnu dopravu (ale ako argument preco dakam neist; nie pouzit iny typ dopravy to urcitym skupinam obyvatelstva postaci), alkohol a cigarety.... 😃 )
Reakcia na: bobitwo #200:
Ale to že sa tie peniaze nevyužijú (na Slovensku klasicky rozkradnú) ešte neznamená že to nieje skvelý nápad ako zarábať z IAD a zároveň daným zvýšením podporovať VHD.

Laicky: Ak by som dostal štatistiku že 1000 bratislavčanov si kôli tejto dani nemôže dovoliť IAD a ide MHD alebo PešiBusom, tak by som to hneď večer išiel osláviť.
Reakcia na: SixSixTrooper #199:
Slovensko vyzbiera ročne na tej "eko" dani cca 2 miliardy ročne posledných 10 rokov. Koľko z tých "eko" daní sa použilo na zlepšenie životného prostredia?

Pár čísel:
Výdavky na cestnú dopravu sú naplánované vo výške 378 miliónov eur s medziročným nárastom 17,3 milióna eur. Peniaze pôjdu do správy, údržby a opravy ciest prvej triedy prostredníctvom Slovenskej správy ciest (SSC) a diaľnic či rýchlostných ciest v správe NDS. - motoristi vyzbierali okolo 2 miliárd. Investičný dlh len na cesty 1. triedy v 2020 predstavoval 600 miliónov. Tým, že sa nerobí pravidelná údržba a neriešia sa problémy už v zárodku, ale nechá sa to spadnúť do havarijneho stavu, tak ti to predražuje opravy o viac ako 50%.

Na železničnú dopravu, vrátane výdavkov ŽSR a ZSSK, sú naplánované na budúci rok výdavky vo výške 1,37 miliardy eur. V porovnaní s tohtoročným rozpočtom ide o zvýšenie o 56,8 milióna eur. "Z uvedených výdavkov prostriedky zo štátneho rozpočtu predstavujú 481 miliónov eur na dotáciu pre Železnice SR a 430 miliónov eur na dotáciu pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. na úhradu za dopravné služby vo verejnom záujme," uvádza sa v návrhu rozpočtu. - Toto je viac ako 2 násobok toho, čo mali železnice celkovo pred 2 rokmi a posledných 16 rokov zo štátneho rozpočtu.

Investičný dlh v dopravnej infraštuktúre na Slovesnku je cca 15 miliárd €, to sú cesty, diaľnice, mosty, železnice atď. Takže ak by si všetky peniaze, čo si vybral od motoristov za posledných 10 rokov nasypal do do dopravnej infraštruktúry, už dávno mohla byť 2 koľajná trať BA-DS-Komárno, rekoštrukcie hlavných ťahov a elektrifikácia a prerobenie tratí na 160km/h už mohlo byť aspoň v 1/3. V Brodskom mohli mať nový most a netváriť sa, že keď ho pred 8-10 rokmi z jednosmernili kvôli zlému stavu a po posledných povodniach to už museli zavrieť (aké nečakané) a teraz hovoria, že na nový most si v lepšom prípade počkajú 5 rokov, lebo nie je ani projekt hotový (viem minimálne 10 rokov, že ten most je na odpis a ja si nespravím ani projekt do šuflíka a neodkladám každý rok nejaké € na nový most? Za 10 rokov sa kľudne tie peniaze mohli vyzbierať.

Ale nie, nejde v realite o žiadnu "eko" daň. ale len o možnosť ako získať ďalšie peniaze.
Reakcia na: bobitwo #198:
Prečo? Aj napriek striktným pravidlám Euro 1-6 je stále doprava zodpovedná za 25% emisií CO2, NO2, CO, NO, PM1-10 a podobných odpadov v našej atmosfére.
Reakcia na: 3pa3ck3 #196:
To je asi tak taká eko daň, ako daň z príjmu, či transakčné daň, daň zo sladených nápojov alebo DPH. Štát chce príjem a tak to zdanil.
Reakcia na: Miro #194:
Mňa tiež nikto nikdy nedoviezol do MŠ ,ZŠ a SŠ...a to som dochádzal na strednú z DNV do Rače...rovnako neuznávam rozmaznávanie pomaly 17 ročných školákov vozením ich pomaly až do triedy...
Ale treba si uvedomiť že ako narástlo obyvateľstvo a že v dnešnej dobe nehrozí že do pár minút peši ale pár zástavok mhd bude škôlka alebo ZŠ čo tie decká kapacitne poberie...nové sa za posledné roky nestavali skôr sa rušili tak sa niet čo čudovať že to vozia rodičia pomaly na druhý koniec mesta 🤷 plus tomu nepomáhajú vznikajúce satelity ktoré majú úplne zúfalú občiansku vybavenosť..

V poslednej vete si to napísal dobre,nech sa každý rozhodne akú zvolí variantu.Takže nevidím dôvod na to aby boli tí motorizovaní (ktorí za to prispievajú aj štátu aj mestu) šikanovaní...