O dodanie kĺbových "nafťákov" mali záujem dvaja výrobcovia

Kĺbové autobusy s naftovým pohonom by mohli byť opäť od tradičného dodávateľa.

Dopravný podnik Bratislava zverejnil výsledok vyhodnotenia ponúk v súťaži na dodávateľa kĺbových autobusov s naftovým pohonom. V súťaži boli predložené ponuky od dvoch výrobcov - SOR Libchavy a Otokar Otomotiv. Po vyhodnotení bodovaných kritérií sa úspešným uchádzačom stala česká spoločnosť SOR Libchavy. Český výrobca ponúkol nižšiu cenu za autobusy (395 800 €/vozidlo) a zároveň mal aj nižšie náklady na emisie a spotrebu energie. Turecký výrobca mal v bodovaných kritériách navrch iba v objeme kompresorov klimatizácie.

Pod vyššiu cenu autobusov oproti minulosti sa zrejme podpísali aj rôzne elektronické systémy, ktorými budú nové vozidlá doslova nabité. „Nové autobusy budú vybavené novými bezpečnostnými prvkami ako výstraha pred zrážkou s chodcami alebo cyklistami, systém pre elimináciu mŕtveho uhla, ochrana vozidla pred kybernetickými útokmi, systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti, či systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár. Malý počet predložených ponúk dopravca nekomentoval.

Kritérium / Uchádzač Otokar Otomotiv SOR Libchavy
Celková cena autobusov bez DPH 44 528 000 € 43 538 000 €
Prevádzkové náklady na emisie 6 388 979,53 € 5 986 046,24 €
Prevádzkové náklady na spotrebu energie 66 890 767,79 € 62 329 113 €
Chladiaci výkon klimatizácie 70 kW 70 kW
Celkový objem kompresorov klimatizácie 980 cm3 850 cm3
 
Celkový bodový zisk 97,5118 99,6020

V prípade podpísania rámcovej zmluvy s víťazom súťaže bude dopravný podnik môcť počas štyroch rokov nakúpiť do 110 autobusov od tohto dodávateľa. Konkrétny počet však bude závisieť od objemu financií získaných na ich nákup. SOR Libchavy má v súčasnosti vo výrobnom programe kĺbový autobus SOR NS 18 Diesel, ktorý sa v minulosti prezentoval aj v Bratislave.

Od začiatku sériovej výroby tohto typu v roku 2021 dodal výrobca približne polstovku týchto autobusov. Prehľad vybraných dodávok autobusov SOR NS 18 Diesel a ich cien je uvedený v tabuľke:

Zákazník Počet Rok dodania Cena za 1 autobus bez DPH
TD Transport Nitra 18 2021 317 473 €
DP Hradca Králové 4 2022 321 583 €
Arriva City Praha 3 2024 319 309 €
DP Ústí nad Labem 5 2024 372 395 €
Z-Group Zlín (OAD Kolín) 9 (prímestský) 2024 334 760 €

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ma178rek #89:
Som trocha googlil. Pred autobusy s 10,8l motorom od DAF sa udáva spotreba medzi 25 -35l v mestskej premávke pri rýchlostiach do 50km /h. Takže do 50l to ešte beriem, ale nad 50l mi príde, že motor už má problémy.
Reakcia na: bobitwo #86:
Kamión nezastaví každých 500m miestami ..takže spotreba autobusu riadne narastá
Reakcia na: sor_2048 #87:
Otázkou je v akom stave boli tie autobusy. Osobne mi nevidím veľmi dôvod, aby to žralo nejak výraznejšie nad 50l.
Reakcia na: bobitwo #86:
No ja osobne sa tiež prikláňam k tomu že ten 3382 ma nejakú poruchu ale zas tých 65 litrov si osobne myslím že si to cucne
Predsa MBCC: spotreba 70 litrov na linke 93
SU18 r.v. 2019: tiež 70 litrov
Reakcia na: sor_2048 #85:
Sorry, ale to mi príde extrémne veľa. Kamióny majú spotrebu niekde medzi 25-50l. Pri tých 80l musí mať nejakú poruchu.
Reakcia na: Petto #84:
No bohužiaľ ono to tak je. Ja som tomu tiež neveril a nezdalo sa mi to. Každopádne zdôrazním že Otokar ktorého sa tá spotreba týka je 3381 ktorý má trochu inší zvuk motoru ako ostatné otokare môžno to nejakú rolu hraje. Ak áno tak Solaris s rovnakým motorom so 4-stupňovou prevodovkou si vypýta 70-73 tak môj predpoklad je že Otokar s 6-stupňovou by si mal tých 65 cucnúť. Tých 65 platí len v prípade že to ten 3381 má niečo s motorom keď tak si to niekto overte koľko potrebuje bežný otokar
Reakcia na: sor_2048 #83:
Máš to overené? 80 mi už príde pritiahnuté za vlasy. Ešte tak L32 by som chápal.
Reakcia na: Petto #75:
No ten daf motor
Víš koľko si vypýta na 100km?
80 litrov s kľudný tempom na linke 59 ktorá nechodí ani do kopcov. Sorka NB 18 €6 si vypýtala len 35
Reakcia na: Andrej #81:
Neviem na zaklade coho usudzujes. Otokar je silny copyright Medaku alebo Capacity vo forme Kent XL. Nas Kent mohol mat prednu cast rovnako riesenu ako Capacity kedze predna cast vozidla je riesena takmer 1:1 co sa tyka skeletu. Tj. 1. dvere, 3 okna, 2.dvere, okno, klb...
V podstate aj Solaris Urbino 18 je tak rieseny skelet len NS18 nie, ani "zastarany Urbanway".
Reakcia na: upravovač fotiek #77:
Ani SOR, ani Otokar nie je bohvie čo. Čo sa týka autobusov tak MBCC má oveľa lepšie navrhnutý interiér než hocičo iné čo tu jazdilo od zavedenia NP busov.
Reakcia na: Valec #79:
Vzhladom k tomu,ze DPB chce 12 sedaciek v NP casti vo vyhratom NS18 tak interier bude pravdepodobne zhodny s prezentacnym ktory ich ma tiez 12 vpredu.
Reakcia na: Petto #78:
Samozrejme, že OTO má inak riešený interiér ako nejaký prezentačný SOR, keďže OTO si DPB kúpil a riešenie interiéru nejakým spôsobom definoval (napr. priestor pre kočík je tu väčší, takže logicky musel ubrať to jedno dvojsedadlo).
Reakcia na: upravovač fotiek #77:
Porovnas neporovnatelne. NS karoseria to ma vpredu rovnako ako Otokar resp vid nase NS12 . Ja som pisal o ulicke nad 2.napravou + klb.
Tiez "dve stvorky" , OTO ma potom uz len 1 rad sedadiel a "kocik" na druhej strane.
Tento medzimestsky interier 4 radov sedadiel v usporiadani 2+2 a hned za tym uzky klb bude zase "ideal" pre preplnene spoje v meste. Otokar ani Solaris nic take nema (Ani Medak ci MAN).
Ak sa tato karoseria objavi aj na L83 v podobe elektrobusu tak RIP 💀

https://imhd.sk/ba/galeria-media/5111/SOR-NS-18-Diesel/218245/Interiér-predvádzacieho-autobusu-SOR-NS-18?ref=ba%2Fgaleria%2F5111%2FSOR-NS-18-Diesel
Reakcia na: sor_2048 #74:
Za mna nie. Kiezby mal lepsi interier ten SOR, v tom Otokare je o dost komfotnejsie cestovat a netlaci sa clovek. Aj silnejsi DAF motor hovori za vsetko.
V Otokare sa da aspon hybat v plnom voze ale v NB18 a NS18 aj 20 stojacich ludi zavadza si navzajom.
Reakcia na: Petto #73:
Ale stále lepšie SOR ako Otokar
Reakcia na: Solider #72:
Pekny ofajc. By som vypisal novu sutaz ak si to SOR prestreli o nejaku šupu po 12 mesiacoch. Aj tak prevlada nazor po forach, ze tie vozidla nikto nechce a DPB myslim tiez nie.

Medzicasom tento tyzden aj Kosice vyhlasili sutaz na CNG busy - 15 solo a 15 klb.
Reakcia na: Dadino #71:
K bodu 5, to je síce pravda, ale viazanosť ponúk nie je celých 48 mesiacov, ale iba 12 mesiacov. To znamená, že po 12 mesiacoch dodávateľ oznámi novú cenu.
Reakcia na: juraj76 #69:
1. Keď boli len dvaja je to v poriadku. Zrejme DPB nemal doplňujúce otázky k ponukám.

2. Ja by som povedal, že to je krásne vidieť ako očividne už ani výrobcovia moc nemajú záujem o tendre na diesle. Môj osobný názor.

3. DPB bude musieť v roku 2025 niečo už nakúpiť. Buď sa im podarí zohnať peniaze na CNG a oni len doplatia menšiu čiastku ale si Mesto/DPB vezmu úver na diesle. Každopádne sorky kĺbové sa nám vyraďujú jedna radosť a v 2025 nejaké posilnenie/obnova vozoparku bude musieť prebehnúť.

4. Tu si myslím, že áno aj nie.

5. Presne tak. Rámcová zmluva je na 48 mesiacov. Teda počas 4 rokov si môže DPB nakúpiť koľko autobusov chce. Objednávky môže spraviť aj 2x do roka ak sa mu naskytne príležitosť. Podmienkou obstarávania bola aj vec, že výrobca musí byť schopný dodať na prvú objednávku minimálne 80ks vozidiel. Aj tento fakt môže byť veľkou váhou prečo sa do obstarávania prihlásili len dvaja výrobcovia. Pretože ostatní môžu mať už výrobné kapacity napríklad na rok 2025 úplne plné.

6. CNG ako napísal Petto sa otvárali v pondelok 25.11. takže uvidíme kedy sa dozvieme víťaza. 🙂