Dopravný podnik sa opäť pokúsi vybrať dodávateľa nových kĺbových autobusov.
Presne pred dvoma rokmi, na jeseň 2022, začal bratislavský dopravný podnik obstarávať dodávateľov nových kĺbových autobusov s naftovým a plynovým pohonom. Výsledkom súťaží mali byť rámcové zmluvy umožňujúce počas štyroch rokov nakupovať nové dvojčlánkové autobusy v závislosti od dostupnosti finančných prostriedkov. Pri podpise zmlúv v roku 2023 tak mohol dopravca objednávať autobusy za vtedajšie ceny až do roku 2027. V prípade, ak by dopravca nezískal potrebné financie na nákup autobusov, rámcové zmluvy dávali podniku možnosť nezakúpiť žiadny autobus. Aj napriek tomu dopravný podnik ani jednu z uvedených súťaží neukončil podpísaním rámcovej zmluvy a v priebehu roka 2024 obe súťaže zrušil s odkazom na zákon o verejnom obstarávaní, ktorý umožňuje súťaž zrušiť v prípade, ak sa zmenia okolnosti, za ktorých bolo obstarávanie vyhlásené. V oznámení o zrušení súťaží dopravca stručne uviedol Rozhodnutie kupujúceho z dôvodu zmeny potrieb.
Súťaže na naftové kĺbové autobusy sa zúčastnili 4 uchádzači:
- Solaris Bus & Coach S.A., Poľsko
- Corex, s.r.o., Vráble (predajca značky Iveco Bus)
- Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S., Turecko
- SOR Libchavy, s.r.o., ČR
O dodanie autobusov s CNG pohonom mali záujem dvaja uchádzači:
- Solaris Bus & Coach S.A., Poľsko
- Corex, s.r.o., Vráble (predajca značky Iveco Bus)
Poradia uchádzačov ani ich ponuky zverejnené neboli. Rámcová zmluva na naftové autobusy bola súťažená najviac na 100 autobusov, zmluva na CNG autobusy najviac na 150 autobusov.
Dopravný podnik teraz informoval, že opäť vyhlasuje súťaže na rovnaký predmet zákazky. Mierne boli upravené počty autobusov, v prípade naftových má byť rámcová zmluva na 110 vozidiel (odhadovaná cena zákazky 48,620 mil. €), pri CNG autobusoch na 130 vozidiel (odhadovaná cena zákazky 64,870 mil. €). Dopravca zároveň zdôrazňuje, že súťaže v prípade nezískania potrebných finančných prostriedkov môže opäť zrušiť.
Oproti pôvodným súťažiam z roku 2022 je zrejmý nárast predpokladanej ceny vozidiel. Kým v prvej súťaži na naftové autobusy bola predpokladaná cena v prepočte na jedno vozidlo 330 000 €, v novej súťaži už dopravca predpokladá cenu 442 000 €. Pri CNG autobusoch sa v roku 2022 predpokladala cena jedného autobusu 350 000 €, dnes je to až 499 000 €. Požadovaná špecifikácia vozidiel je podobná ako v roku 2022, upravené boli niektoré parametre (napr. vyšší výkon motora, vyššia obsaditeľnosť, vyšší výkon klimatizácie).
Posledné nové kĺbové autobusy zaradil DPB do premávky v roku 2022 v počte 71 vozidiel, ktoré podnik vysúťažil za rekordne nízku cenu 254 950 €. Najstaršie kĺbové autobusy vo vozidlovom parku DPB majú v súčasnosti 14 rokov (90 vozidiel SOR a Mercedes-Benz), v priebehu najbližších rokov by ich preto bolo vhodné obmeniť. Životnosť autobusov je v zmluve medzi hlavným mestom a dopravným podnikom stanovená na 16 rokov s platnosťou od roku 2026. Aktuálne sú všetky premávkové kĺbové autobusy s naftovým pohonom.