DPB zopakuje zmarené súťaže na kĺbové autobusy

Dopravný podnik sa opäť pokúsi vybrať dodávateľa nových kĺbových autobusov.

Presne pred dvoma rokmi, na jeseň 2022, začal bratislavský dopravný podnik obstarávať dodávateľov nových kĺbových autobusov s naftovým a plynovým pohonom. Výsledkom súťaží mali byť rámcové zmluvy umožňujúce počas štyroch rokov nakupovať nové dvojčlánkové autobusy v závislosti od dostupnosti finančných prostriedkov. Pri podpise zmlúv v roku 2023 tak mohol dopravca objednávať autobusy za vtedajšie ceny až do roku 2027. V prípade, ak by dopravca nezískal potrebné financie na nákup autobusov, rámcové zmluvy dávali podniku možnosť nezakúpiť žiadny autobus. Aj napriek tomu dopravný podnik ani jednu z uvedených súťaží neukončil podpísaním rámcovej zmluvy a v priebehu roka 2024 obe súťaže zrušil s odkazom na zákon o verejnom obstarávaní, ktorý umožňuje súťaž zrušiť v prípade, ak sa zmenia okolnosti, za ktorých bolo obstarávanie vyhlásené. V oznámení o zrušení súťaží dopravca stručne uviedol Rozhodnutie kupujúceho z dôvodu zmeny potrieb.

Súťaže na naftové kĺbové autobusy sa zúčastnili 4 uchádzači:

  • Solaris Bus & Coach S.A., Poľsko
  • Corex, s.r.o., Vráble (predajca značky Iveco Bus)
  • Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S., Turecko
  • SOR Libchavy, s.r.o., ČR

O dodanie autobusov s CNG pohonom mali záujem dvaja uchádzači:

  • Solaris Bus & Coach S.A., Poľsko
  • Corex, s.r.o., Vráble (predajca značky Iveco Bus)

Poradia uchádzačov ani ich ponuky zverejnené neboli. Rámcová zmluva na naftové autobusy bola súťažená najviac na 100 autobusov, zmluva na CNG autobusy najviac na 150 autobusov.

Dopravný podnik teraz informoval, že opäť vyhlasuje súťaže na rovnaký predmet zákazky. Mierne boli upravené počty autobusov, v prípade naftových má byť rámcová zmluva na 110 vozidiel (odhadovaná cena zákazky 48,620 mil. €), pri CNG autobusoch na 130 vozidiel (odhadovaná cena zákazky 64,870 mil. €). Dopravca zároveň zdôrazňuje, že súťaže v prípade nezískania potrebných finančných prostriedkov môže opäť zrušiť.

Oproti pôvodným súťažiam z roku 2022 je zrejmý nárast predpokladanej ceny vozidiel. Kým v prvej súťaži na naftové autobusy bola predpokladaná cena v prepočte na jedno vozidlo 330 000 €, v novej súťaži už dopravca predpokladá cenu 442 000 €. Pri CNG autobusoch sa v roku 2022 predpokladala cena jedného autobusu 350 000 €, dnes je to až 499 000 €. Požadovaná špecifikácia vozidiel je podobná ako v roku 2022, upravené boli niektoré parametre (napr. vyšší výkon motora, vyššia obsaditeľnosť, vyšší výkon klimatizácie).

Posledné nové kĺbové autobusy zaradil DPB do premávky v roku 2022 v počte 71 vozidiel, ktoré podnik vysúťažil za rekordne nízku cenu 254 950 €. Najstaršie kĺbové autobusy vo vozidlovom parku DPB majú v súčasnosti 14 rokov (90 vozidiel SOR a Mercedes-Benz), v priebehu najbližších rokov by ich preto bolo vhodné obmeniť. Životnosť autobusov je v zmluve medzi hlavným mestom a dopravným podnikom stanovená na 16 rokov s platnosťou od roku 2026. Aktuálne sú všetky premávkové kĺbové autobusy s naftovým pohonom.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #117:
Podľa mňa by mohla 90 a 91 jazdiť aj naďalej cez Jarovce a 191 by išla priamo po I/2. 90 a 191 by prišli na Jasovskú (skrátené spoje 90)/Žltú v rovnakom čase (kvôli prestupu) a 91 by išla v preklade s 90 a 191. Ešte by sa to dalo urobiť tak, že 191 by išla až do Čunova (s vynechaním Jaroviec) a 91 by v špičke končila už v Rusovciach, vďaka čomu by Čunovo získalo v špičke zrýchlený spoj do centra. Mimo špičky by jazdila 90 ako-tak v preklade s 91, aj keď kvôli ich intervalom by to nebolo úplne možné. Nemohla by 90 končiť na Slnečniciach aj bez obratiska okruhom cez Fialovú a Žltú?
Reakcia na: Urbanway 2423 #116:
90 by bolo vhodné vyriešiť, tie súbežné jazdy z Rusoviec cez Jarovce s 91/191 mi prídu úplne zbytočné. Buď nech premáva po štátnej ceste priamo do Rusoviec ako alternatívne rýchlejšie spojenie alebo nech končí na Slnečniciach a dohodnú sa konečne na vybudovaní obratiska.
Reakcia na: Petto #114:
Tie spoje by kľudne mohli jazdiť len po Jasovskú, čo by malo navyše výhodu, že 1 kolo by vyšlo na 24 minút, čo by pár hodín vyjazdil aj jeden autobus. Ja mám tiež podobnú skúsenosť ako whedro, že polovica autobusu zvykne vystúpiť na Žehrianskej. Dokonca aj posledný spoj o 21:17 na Jasovskú býva slušne vyťažený. Ráno by sa to dalo vyjazdiť 3 poradiami (2 po Rusovce, 1 po Jasovskú), poobede by museli byť aspoň štyri kvôli obsluhe Danubiany.
Reakcia na: Urbanway 2423 #113:
jj .. pocas spicky by mohol byt este preklad medzi existujucimi poradiami a to spojmi iba po Jasovsku ... na to by staci 1 bus (aj kratky) .... stihal by to otacat. Poobede polka autobusu aj tak vystupuje na Zehrianskej ..
Reakcia na: Urbanway 2423 #113:
Vsetko stoji peniaze a zial Slnecnice odmietli obratisko na juznej strane tak nech trpia. Hoc to bol skor zrejme developer.
Reakcia na: bobitwo #110:
90 by si podľa mňa zaslúžila aj 15-minútový interval v špičke aspoň po Jasovskú/Žltú (prestup na 91/191). Pre Lúky 7,8, Jarovce a Rusovce je tá 90 v porovnaní s 91 a 191 o dosť rýchlejšia pri ceste z Ružinova.
Reakcia na: Petto #109:
Pozeral som CP a poradia 90/1 a 90/3 idú z Rusoviec v časoch pred začiatkom vyučovania. 90/2 ide moc skoro alebo naopak neskoro. Takže zrejme toto bude dôvod.
Okrem linky 20 ešte funguje niečo podobné aj na 75, kde tiež poradia 7 a 8 jazdia kĺbové, lebo chytajú začiatok/koniec vyučovania. A tiež 88/8. V podstate je to vcelku dobre vymyslené, že keď nie je dostatok kĺbov na obsadenie celej linky, tak ich pošlú aspoň na poradia, ktoré schytávajú najväčší nápor cestujúcich.
Reakcia na: Petto #106:
Je pravda, že otvorenie električky som opomenul, no zas platí, že kým sa premávka na nej reálne nespustí, dovtedy nebudem slepo veriť.
Reakcia na: TomJ #107:
Minimálne ráno čo ide 90 medzi 6:30-8:00 smer SND jazdí dosť plná. Nehovorím, že tie krátke busy praskali vo švýkoch, ale sú skôr plne ako prázdne.
Reakcia na: TomJ #107:
Nerozumiem tej logike tiez. Lebo 90/1 celodenka klbak, 90/2 solo celodenka , 90/3 klb delenka. Pravdepodobne niektorym odchodom na 1,3 vyskakovali extremne hodnoty v spickach, tak sa to poriesilo takto. Aj L20 tak funguje ze mix solo a klb hoc tam je to jasne,ze pricina su smeny vo VW.
Reakcia na: juraj76 #103:
Podľa peňazí.
Reakcia na: Petto #106:
To tá 90 jazdi až taká plná, že tam museli dať kĺby? A prečo vlastne len na dve poradia a nie na všetky? Či tretí voľný kĺb už nenašli?
Reakcia na: Color #105:
Ešte môžme stále zobrať kĺby z 59 poobede. 95 voľné klby nám snáď pribudnú v máji. No od pondelka sa zvysila výprava o 2 kĺby už aj na L90. Prinajhoršom to zase schytaju záložaky.
Reakcia na: Petto #104:
Tiež som toho názoru, že než sa dosúťaží a prídu dodávky, bude oslabovanie kapacity na dennom potiadku. Už teraz sa výprava líže o kusy, ide zima, a musel by sa stať zázrak, aby to tak nebolo. Prídu ešte dva (?) opravené CapaCity a pri zvyšku sa treba modliť za interné opravárenské kapacity pre SORky. A tie, ako vieme, sú aké sú. Ešteže hlavná štupľa na divízii už bola uprataná inam.
Reakcia na: juraj76 #103:
Áno je, SORky sa lámu už jak surove spaghetti a hrozí oslabovanie kapacity na kĺb.linkach.
Je väčšia šanca, že tieto tendre budú úspešné a že nedopadnú ako predchádzajúce?
Reakcia na: Petto #99:
Pravdepodobne Libchavy si vydupali zmenu referencií a stačí už 15 CNG klbakov vyrobenych za minulé roky.
Reakcia na: Viko #100:
Ocakavat sa mozu,ale ak to viaceri vedia splnit tak take namietky sa daju vacsinou zmietnut zo stola.
Reakcia na: Petto #99:
Myslím si, že sa dajú očakávať námietky vyšachovaných výrobcov.
Pri CNG klbakoch je podmienka,ze dodavatel za posledne roky musel vyrobit aspon 30 CNG klbakov, co by malo diskvalifikovat SOR. NSG18 v takom pocte moc nie su. Otokar tiez nie. Iveco v ramci CR SR tiez nie, hoc Brno ma aspon 44ks no z roku 2017-8. Ale to je uz moc stare na referenciu.