Správa o hodnotení EIA už bola vypracovaná aj pre projekt modernizácie východnej vetvy bratislavského železničného uzla.
Na konci júla 2024 bola zverejnená správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie (EIA) pre projekt modernizácie bratislavského železničného uzla – vetva Východ. Správu pre Železnice Slovenskej republiky vypracovala spoločnosť HBH Projekt. Oproti pôvodnému zámeru, ktorý bol predložený na posudzovanie začiatkom roka 2022, prišlo k rozšíreniu variantných riešení tejto modernizácie z dvoch na päť variantov. Tri nové varianty boli doplnené na základe požiadaviek z Rozsahu hodnotenia, došlých stanovísk a aktualizácie vstupných údajov (napr. zosúladenie s územným plánom mesta a pripravovanými novými projektami).
Nové varianty prinášajú najmä zmeny v riešení náhrad niektorých úrovňových priecestí, nové riešenie zdvojkoľajnenia úsekov Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie – Odbočka Močiar a tiež zásadnú zmenu koľajiska v ŽST Bratislava predmestie.
S náhradou železničného priecestia na Nobelovej ulici novým podjazdom v predĺžení Odborárskej ulice súvisí otázka riešenia električkovej trate na Račianskej ulici medzi Nám. Biely kríž a Cintulovou ulicou. K pôvodnému návrhu mierneho posunutia električkovej trate z dôvodu potreby vytvorenia odbočovacieho pruhu v smere z Rače na Odborársku v navrhovanej priesečnej križovatke bol na základe požiadaviek vytvorený variant s posunutím električkovej trate v celom spomenutom úseku na ľavú stranu Račianskej ulice (súčasné jazdné pruhy z Rače do centra). Predĺženie Odborárskej ulice a vybudovanie podjazdu pod železnicou si podľa nových variantov bude zrejme vyžadovať aj zbúranie bytového domu na Nobelovej 1, ktorý bude výstavbou výrazne negatívne dotknutý.
Železničná stanica Bratislava predmestie sa v nových variantoch navrhuje riešiť iba ako štvorkoľajná odbočka a s vybudovaním nových nástupíšť severne od súčasnej stanice na mieste dnešného priecestia na Nobelovej. Nové nástupištia by sa tak nachádzali aj pod železničným mostom, na ktorom sa navrhuje nová poloha nástupíšť železničnej zastávky Bratislava-Vinohrady (trať smer Vajnory), čím by vzniklo priame prepojenie týchto dvoch zastávok prostredníctvom schodísk a rámp. Pre prístup k nástupištiam by slúžil nový podchod na Nobelovej ulici. Súčasné nástupištia, vrátane lávky pre peších, by sa zrušili. Návrhy neriešia zmenu polohy električkovej zastávky Stn. Vinohrady. Dopravný podnik vo svojom stanovisku odporúčal navrhnúť novú električkovú zastávku pod železničnými mostami pre lepší prístup k vlakovým zastávkam, tento návrh ale nebol prijatý.
Pôvodné dva varianty modernizácie sa líšili aj v umiestnení novonavrhovanej železničnej zastávky Bratislava východ. Vo všetkých nových variantoch je zastávka navrhovaná v susedstve obytnej štvrte Rendez (v blízkosti zastávky MHD Východné).
Pre zdvojkoľajnenie úseku Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto sa v nových variantoch navrhuje pridanie druhej koľaje nie v súbehu s existujúcou koľajou, ale jej výstavba z južnej strany, čo by bolo výhodnejšie z dopravného hľadiska, kedy by vlaky smerujúce na stanicu Nové Mesto nemuseli križovať ostatné koľaje. Rovnako nové varianty prinášajú alternatívne vedenie druhej koľaje v úseku Bratislava predmestie – Odbočka Močiar.
Veľká časť pripomienok k predloženému zámeru modernizácie smerovala aj k navrhovanému zbúraniu mosta na účelovej komunikácii medzi Pionierskou a Tupého ulicou z dôvodu potreby rozšírenia počtu koľají. Most pôvodne železnice využívali na prístup do depa, v súčasnosti ho využíva aj verejnosť z blízkeho okolia. Železnice s výstavbou nového mostu nepočítajú, keďže ho už nepotrebujú, ale zámer uvažuje s priestorovou rezervou pre výstavbu mosta, ak by ho chcel realizovať iný investor.
Odhadovaný termín realizácie tejto modernizácie sa v správe o hodnotení uvádza v rokoch 2031 až 2035. Predpokladané náklady na realizáciu sú v závislosti na konkrétnom variante od 528 mil. do 555 mil. €. Celá správa o hodnotení EIA je k dispozícii na portáli EIA/SEA.
Doplnené: Verejné prerokovanie správy o hodnotení sa uskutoční 4. septembra 2024 o 10. hodine v Zrkadlovej sieti Primaciálneho paláca (pozvánka pre verejnosť).
lostrail
Toto je celkom ina situacia - ja napr. nemam problem s navysenim tvorby fondu, t.j. spoluinvestovat do spolocneho. Je asi rozdiel, ked to, co si si vypiplal, niekto ide zburat a ked niekto blokuje dalsie zlepsenie toho vypiplaneho. Na takych by som mal aj ja nervy. Ze nieco funguje teraz este neznamena, ze to bude fungovat aj o 5 rokov. U nas mame vymenene rozvody v stupackach, nove vytahy, vymenene brany, bytovka je zateplena a kazdy si podla moznosti vymenil okna.
"Firma riešila v ČR projekt modernizácie vlakovej trate (z 80km/h na 160km/h). Bolo tam rozšírenie telesa. Problém nastal pri niektorých vlastníkoch záhradiek popri trati (ochranné pásmo železnice, je tam zakázané čokoľvek stavať, max jednoduchá chatka s rozlohou 10m2). Ľudia si tam načierno postavili bungalovy o rozlohe 100m2, garáže, 2m vysoké betónové ploty atď načierno a je problém to realizovať, lebo tie stavby nie je možné len tak ľahko zbúrať, aj keď to je čierna stavba."
Nobelova 1 nie je cierna stavba, tak neviem, ako to suvisi. Asi je rozdiel, ked vies, ze stavias nacierno a ked sa stahujes do bytu v riadne skolaudovanom objekte, ktory je v katastri zapisany tak, ako ma byt a nie je tam nic nekale.
"Starší kolega riešil kedysi dávno projekt diaľnice, kde zavadzalo 8 rodinných domov. 7 ľudí sa dohodlo, 1 sa odmietal dohodnúť a to mu núkali 8 násobok trhovej ceny jeho nehnuteľnosti. Odmietal predať. Lebo jeho rodina tam žije 200 rokov a nikam sa sťahovať nebude. V realite to bol klasický komunistický barak so sedlovou strechou, ktorý sa rozpadal, nemal na opravu, ale odmietal odísť."
Tomu 8-nasobku sa mi nechce verit. Aj tak sa tomu cloveku ani nedivim. Zasa ide o malinko odlisnu situaciu, kedze na Nobelke ma vzniknut bezna mestska komunikacia, t.j. nic, co by vlastnici neprezili (naopak, este sa mozno aj potesia, MHD tadial pojde, autami sa dostanu na Raciansku hned...). Keby v tesnej blizkosti okolo mojich pozemkov postavili megadialnicu, tak asi by som porozmyslal. Stav toho domu posudit neviem, kedze som ho nevidel.
"Pred 6 rokmi u kamoša riešili v paneláku, že sa robili nové stupačky. Z 98 bytov pri 9 plakali a vyhrážali sa žalobami, lebo im museli rozbiť záchod/kúpeľnu, lebo pri prerábke všetko zamurovali, pritom to mali ostať prístupné"
Presne kvoli tomuto sme nechali zachod a kupelnu po kupe bytu a po prvej prerabke zatial v nejakom kvazi opravenom rezime. Vymenili sme kombi WC za nove, kupili sme nove dvere zatial na povodne zarubne, take z Merkuraca, lebo povodny majitel urobil nejaku akoze prerabku (bol to celkom des, oko mal sice umelecke, ale nie velmi presne), pricom pripravil zadnu stenu vo WC tak, aby sa dala rozobrat. Robosi potom len cele WC odpojili a dali do chodby (a potom naspat nainstalovali). Nainstalovali nam v pivnici nove funkcne WC, ktore je tam dodnes a je to jedna pridana hodnota z tej akcie. Ked niekto nieco preraba, majstri nemusia chodit na pumpu. V kupelni sme dali len zaves na sprchovy kut, vymenili sme vsade stare vodovodne baterie, kedze tie uz boli na tom dost zle a cakali sme, co bude, kedze odpadova rura uz bola dost hrdzava. Ked v roku 2019 stupacky vymenili, o dva roky na to sme dali "do pucu" komplet jadro aj s chodbou a pridruzenou izbou v tom konkretnom priecnom module.
Chapem, ak niekto prerabal predtym, ale dobre je pocitat s takym niecim a tu zadnu stenu si tak nejako pripravit na rozobratie. Da sa to riesit esteticky. Ale opat ide o pripad, kedy nikto nejde burat bytovku, naopak, ide v nej veci vylepsit.