Prehľad aktuálneho stavu prípravy modernizácií električkových tratí na Vajnorskej a Ružinovskej radiále.
V októbri 2014 začalo mesto Bratislava pripravovať veľké modernizácie troch električkových radiál, Karlovesko-dúbravskej, Ružinovskej a Vajnorskej. So zhotoviteľmi projektových dokumentácií (Dopravoprojekt a Reming Consult) boli podpísané zmluvy o dielo, pričom stavebné povolenia pre jednotlivé modernizácie mali byť získané do decembra 2015, aby bolo možné projektové dokumentácie preplatiť z eurofondov v rámci Operačného programu Doprava. Ani v jednom prípade sa termín dodržať nepodarilo, preto boli zmluvy pre projektovanie Vajnorskej a Ružinovskej radiály v roku 2016 ukončené po čiastočnom spracovaní dokumentácií pre územné rozhodnutie (pre Vajnorskú radiálu bola DÚR rozpracovaná na 70 %, pre Ružinovskú na 75 %) a mesto eurofondový príspevok vrátilo. V prípade Karlovesko-dúbravskej radiály bol termín predĺžený a právoplatné stavebné povolenie sa podarilo získať až v roku 2017 a samotná modernizácia prebehla v rokoch 2019 až 2021, pričom zmodernizovaná električková trať ešte nebola skolaudovaná a je prevádzkovaná stále na základe časovo obmedzeného povolenia na predčasné užívanie stavby.
Pre Vajnorskú a Ružinovskú radiálu začalo hlavné mesto v roku 2018 obstarávať zhotoviteľov na dopracovanie projektových dokumentácií. V oboch prípadoch sa víťazom stala opäť spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá na týchto projektoch pracovala aj v rokoch 2014 a 2015. Financovanie projektových prác mesto zabezpečilo prostredníctvom nenávratného finančného príspevku z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Počas následného projektovania magistrát hlavného mesta do oboch projektov dopĺňal dodatočné požiadavky, čo spôsobilo predĺženie prác a ich neukončenie v predpokladaných termínoch.
Ružinovská radiála
Najďalej sa dostalo projektovanie modernizácie Ružinovskej radiály, kde v marci 2023 mesto získalo územné rozhodnutie pre stavbu a v súčasnosti prebiehajú prvé stavebné a vodoprávne konania s cieľom získania právoplatných stavebných povolení pre jednotlivé objekty stavby. Hoci sa projekt nepodarilo dokončiť do konca roka 2023 získaním právoplatných stavebných povolení, mesto o eurofondový príspevok vo výške 729 458 € nepríde, keďže zmluva o poskytnutí NFP bola predĺžená do konca júla 2024. Do tohto termínu musí byť projekt ukončený. Zároveň mesto zabezpečuje vysporiadavanie pozemkov pre túto stavbu. V priebehu tohto roka sa očakáva vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa tejto modernizácie.
Električková trať bude v tomto projekte zmodernizovaná na Špitálskej a Krížnej ulici v úseku od Ul. 29. augusta po Legionársku a na Ružinovskej ulici od ul. Líčšie nivy po Čmelíkovu ul. Na Krížnej ulici príde aj k väčšej úprave uličného priestoru. V rámci projektu by malo prísť aj k vyriešeniu zaplavovania električkovej trate a cesty pod mostom na Bajkalskej ulici v prípade prívalových zrážok. Vybudovaná tu bude nová čerpacia stanica s dvoma akumulačnými nádržami na zrážkovú vodu.
Vajnorská radiála
V prípade modernizácie Vajnorskej radiály sa všetky stupne projektovej dokumentácie nepodarí dokončiť ani na druhý pokus. Mesto podpísalo zmluvu so zhotoviteľom v apríli 2020 s predpokladaným termínom dokončenia do jari 2022, ktorý bol neskôr predĺžený do leta 2023. V rokoch 2021 a 2022 ale magistrát mesta do projektu dopĺňal ďalšie požiadavky nad rámec pôvodného projektu, ako napr. predĺženie úseku s komplexnou rekonštrukciu Vajnorskej ulice od fasády k fasáde, či vybudovanie obratiska autobusov na Zlatých pieskoch. Problémom sa ukázala byť aj pôvodne navrhovaná jednokoľajná prevádzka električiek počas modernizácie, čo si vyžiadalo nový návrh dočasnej preložky električkovej trate. Uvedené požiadavky spôsobili výrazné predĺženie projektových prác ako aj nárast ceny diela (z 948-tisíc na 1,5 mil. €) a iba dokumentácia pre územné rozhodnutie bola dokončená až v závere roka 2022. Následne hlavné mesto v polovici roka 2023 vydalo nesúhlasné stanovisko k tejto dokumentácii, podľa ktorého zámer nezohľadnil viaceré požiadavky z hľadiska verejného dopravného vybavenia, cyklodopravy a hromadnej dopravy a nebol skoordinovaný s dopravnými stavbami, ktoré už majú vydané právoplatné stavebné povolenie, resp. územné rozhodnutie, a ani s plánovaným dopravným projektom hlavných mestských komunikácií. V stanovisku boli zároveň určené ďalšie požiadavky, ktoré musí projektant splniť, aby dostal súhlasné stanovisko od magistrátu. V tom čase už bolo zrejmé, že do konca roka 2023 sa nepodarí získať právoplatné územné rozhodnutie ani stavebné povolenia, preto magistrát ukončil zmluvu o poskytnutí eurofondového príspevku a začal so zhotoviteľom rokovať o predčasnom ukončení zmluvy o dielo, pričom už v decembri 2022 magistrát zhotoviteľa informoval, aby nepokračoval v prácach na dokumentácii pre stavebné povolenie.
V priebehu projektovania modernizácie sa stav časti Vajnorskej radiály natoľko zhoršil, že mohlo prísť k zastaveniu premávky električiek, čím by sa znemožnila aj prevádzka električkovej vozovne Jurajov dvor, preto bratislavský dopravný podnik v rokoch 2022 - 2023 pripravil vlastný eurofondový projekt na opravu trate v úseku od Tomášikovej po Zlaté piesky, aby neprišlo k ohrozeniu premávky električiek v celom meste počas modernizácie vozovne Krasňany, kedy je celá električková prevádzka sústredená vo vozovni Jurajov dvor. Keďže v tomto prípade nešlo o modernizáciu trate, ale iba o jej opravu, nebolo potrebné získavať územné rozhodnutie ani stavebné povolenie. S prácami v hodnote 20,1 mil. € sa začalo počas jesene 2023 a v súčasnosti je rekonštrukcia spomínaného úseku Vajnorskej radiály pred dokončením. Cestujúcim tento projekt prinesie najmä vyšší štandard na električkových zastávkach (nové prístrešky a nástupištia, lístkové automaty, elektronické tabule) a kľudnejšiu jazdu električiek. Zvýšenie spoľahlivosti prevádzky električiek zabezpečením kolíznych miest s cestnou premávkou sa nerealizuje, rovnako ani zlepšenie prestupného uzla na Zlatých pieskoch. Keďže po oprave nebude možné počas doby udržateľnosti projektu do tohoto úseku zasahovať, podľa magistrátu je nehospodárne pokračovať v projektovej príprave na jeho ďalšiu modernizáciu.
Zo spomenutých dôvodov budú poslanci mesta na najbližšom zasadnutí mestského zastupiteľstva schvaľovať dohodu o ukončení zmluvy na projektovanie modernizácie Vajnorskej radiály, ktorú mesto dosiahlo po rokovaniach so zhotoviteľom. Podľa tejto dohody mesto zaplatí zhotoviteľovi okrem už vyfakturovaných vykonaných prác na DÚR ešte dokončovacie a naviac práce v hodnote 41 776 € a aj ušlý zisk vo výške 83 875 €, spolu tak zhotoviteľ dostane 510 463 €. V prípade, ak by mesto pokračovalo v projekte podľa platnej zmluvy, muselo by ešte ďalšie náklady vo výške viac ako 1,1 mil. € po strate eurofondového príspevku uhradiť z vlastných zdrojov, s čím rozpočet mesta nepočítal. Zhotoviteľ zároveň dokončí projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie so zapracovaním požiadaviek zo spomenutého nesúhlasného stanoviska magistrátu a prípadných pripomienok dotknutých orgánov a zabezpečí pre mesto získanie právoplatného územného rozhodnutia pre umiestnenie stavby.
Doplnené: Dňa 21. mája 2024 hlavné mesto zverejnilo súhlasné stanovisko pre DÚR.
Aktuálne sa teda dokončuje rekonštrukcia Vajnorskej radiály v úseku od Tomášikovej po Zlaté piesky. Na túto opravu bude nadväzovať rekonštrukcia odbočky k ŽST Nové Mesto, obstarávanie jej zhotoviteľa zatiaľ nebolo vyhlásené. Osud úseku medzi Trnavským mýtom a Kuchajdou je zatiaľ otázny. Mesto bude musieť najskôr znovu obstarať zhotoviteľa, ktorý vypracuje dokumentáciu pre stavebné povolenie. Medzičasom mesto v roku 2021 zrekonštruovalo časť uličného priestoru na Vajnorskej ulici medzi ulicami Odbojárov a Bajkalská a v minulom roku začala na tejto ulici veľká prestavba kanalizácie a rekonštrukcia vodovodu od Trnavského mýta po Kutuzovovu ulicu v réžii BVS. Modernizácia električkovej trate by mohla podľa najnovšej zbierky záväzkov prebehnúť do roku 2030.
lostrail
Najskor disclaimer: tiez to uz treti raz nevidim na podporu Valla. Druhy raz dostal moj hlas najma preto, ze Kusy ako jediny konkurencieschopny protikandidat je vlastne slizak, akych sme tu mali desatrocia predtym. Myslim, ze do podrobnosti zachadzat nemusim.
Ak porovnavame Vallovu robotu s tym, co tu po revolucii bolo, tak to vobec nevyzera tak zle, pretoze ho doslova porovnavame s tym spominanym vrecom zemiakov. Jedinu aku-taku aktivitu v oblasti elektrickovych trati bolo vidno pri kombinacii Ftacnik+Schlosser. Hlavne teda projekt Petrzalskej elektricky (+zaciatok jej vystavby) a modernizacia trati v Dubravke a na hlavnu stanicu. Vsetky tieto tri veci mali pomerne vela nedostatkov, ci uz v projekte alebo pri realizacii. Napriklad pri takej modernizacii v Karlovke, ktora prisla neskor, bol sice projekt podstatne odvaznejsim, ale zato blbo navrhol protihlukove opatrenia, ci niektore krizovania, no a realizacia asi ani nepotrebuje komentar. Navyse poziadavka MC Karlova Ves na betonovy kryt medzi Rivierou a Botanickou zahradou je dodnes pre mna nieco ako osmy div sveta.
No ale Ftacnikova robota bola napr. v pripade modernizacii takpovediac minimalisticka. V Dubravke otvoreny zvrsok (na uzemi sidliska s bytovymi domami), stlpovy armagedon, slendrianska robota na zastavkach, nehovoriac o tom paradnom dizajne lacnych pristreskov (ako ked si niekto na zahrade polepi budu z polykarbonatu) doplnenych este luxusnejsim zabradlim. O putovej atrakcii v podobe husenkovej drahy medzi zastavkami Svantnerova a Zaluhy este len pisat budu (hlavne ten skok pred Svantnerkou je paradny). Trat na stanicu bola na tom o nieco lepsie, predsa len je tam PJD, no kryt, ci riesenie vyhybiek nijako neprekrocili tien tunajsich zvyklosti.
Zaroven sa Ftacnikovi da pripisat aj presmerovanie EU fondov povodne urcenych na TEN-T na nakup elektriciek a trolejbusov. Patrim k nazorovemu prudu, ze TEN-T v navrhovanej podobe bol megalomania na toto mesto a nieco dobre sa z toho vytazilo.
Okrem tohto je to neskutocna vata. Durkovsky zveladoval najma infrastrukturu pre IAD a zavadzal politicke spoje, Nesrovnala ani komentovat nejdem. Este pred nimi sa stihol naprojektovat a dat do vystavby prietah mestom. Tu a tam nejake rozsirenie a inak fajka zhasla.
Naopak, ak Valla porovnavame s tym, co by sme mohli mat, keby... , pripadne, co si napisai do toho ich slavneho planu Bratislava, tak je to naozaj malo. Asi najvyraznejsie zmeny su tam, kde bol doma aj predtym, t.j. projekty stacionarnych stavieb - ci uz fontana na namesti slobody, obnovy parkov a verejnych priestorov, vytvorenie dizajnmanualu (este keby ho oni sami vsade dodrziavali), dalej za zmienku stoja zrekonstruovane zastavky MHD, doplnenie elektronickych tabul, napr. aj tunajsie tabu - Racianske myto, ci priestor pred hlavnou stanicou, presli aspon nejakym zlepsenim. Dajme tomu este kratke useky uluci zrekonstruovanych od fasady k fasae, ale bez nejakej celkovej koncepcie, bez pokracovania dalej. Celkovo mesto na oko vyzera modernejsie a menej zanedbane. K tomu este doplnim obnovu vozidloveho parku MHD, ako napr. dalsie elektricky, ci lepsia volba dodavatela novych trolejbusov. Trojclankove trolejbusy su tiez odvaznym krokom, uvidime, ako dopadne odstranovanie porodnych bolesti. K tomu nezabudnime permanentne BUS pruhy na miestach, kde to predtym akosi zahadne neslo, a ze to pomohlo (beriem aj lokalne zmeny organizacie dopravy, ako napr. Patronka, ci Dostojevskeho rad). Neviem, ci mozem jemu pripisat na vrub rozsirenie Harmincovej. Viem, ze tam slo o aktivitu sukromnikov, ale komu ta cesta patri (ci mestu alebo BSK), neviem. No a samozrejme tak, ako aj napriklad IvoN, aj za Valla sa asfaltuje.
Dovolim si aj tu poukazat, ze oproti predchodcom je to pomaly vybuch zmien.
Ked vsak zabrusime do oblasti velkych infrastrukturnych projektov, tam je to cista PITA. Nevedia to robit, kvoli malichernostiam prepadaju obrovske sumy penazi a aj to malo, co urobia, ma furt nejake velmi zle "ale". Cyklopruhy na nabrezi su doslova a do pismena des. Viem si Valla predstavit ako cloveka, co ma magistrate sedi a stara sa o to, co vie robit, ale uz nie ako primatora. Da sa povedat, ze konecne aspon nejaka udrzba sa robi.