Ako ďalej s obnovou vozidlového parku kĺbových autobusov?
Začiatkom tohto roka sa cestujúci na viacerých autobusových linkách často stretávali s nasadzovaním autobusov menšej kapacity namiesto obvyklých kĺbových vozidiel. Táto situácia bola najvypuklejšia na linkách premávajúcich do Petržalky, krátke autobusy namiesto veľkokapacitných sa objavovali najmä na linkách 68 93 96 98 a 191. Dôvodom bol vysoký počet nepojazdných kĺbových autobusov, prevažne vo vozovni Petržalka, ktoré boli dlhšiu dobu odstavené pre rôzne poruchy.
Dopravného podniku Bratislava (DPB) sme sa na vypravovanie menších vozidiel opýtali ešte v januári, odpovedal nám však až teraz. „Aktuálne neregistrujeme nasadzovanie menších autobusov. V prípade výpadkov vozidiel v premávke (porucha, škodová udalosť, resp. mimoriadne zdržanie) hradíme prostredníctvom najbližšieho záložného vozidla. V minulosti to súviselo s komplikovanou situáciou na európskom trhu s náhradnými dielmi, opravy vozidiel komplikovali predovšetkým dlhé dodacie lehoty," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár.
Nepriaznivá situácia sa totiž podstatne zlepšila začiatkom februára, kedy boli do premávky nasadené nové hybridné trolejbusy. Tieto boli nasadené aj na pôvodnú autobusovú linku 61, čím sa z nej uvoľnilo viacero kĺbových autobusov. Spolu s čiastočnou reorganizáciou výpravy autobusov z jednotlivých vozovní sa odvtedy darí obsadzovať všetky linky autobusmi predpísanej kapacity. Zároveň dopravný podnik uzavrel vo februári zmluvy s dvoma spoločnosťami (Pe-Mi Servis, Auto-Impex), ktoré budú zabezpečovať externé opravy autobusov DPB, pravdepodobne pre nedostatok personálnej kapacity na ich opravy v dopravnom podniku. Rovnako podnik obstaral aj dodávateľa, ktorý bude opravovať motory autobusov (Zliner). Vďaka tomu by sa časom počet nepojazdných autobusov mohol výraznejšie znížiť, už teraz začali niektoré dlhodobo odstavené autobusy znovu jazdiť.
Potreba obnovy vozidlového parku kĺbových autobusov
Posledná väčšia obnova vozidlového parku kĺbových autobusov prebehla v roku 2022, kedy sa do premávky zaradilo 71 článkových autobusov Otorkar. Aj keď v súčasnosti sa počet kĺbových autobusov (~300) v evidenčnom stave dopravného podniku z hľadiska ich potreby (špičková výprava ~200 + rezerva + vozidlá v oprave) javí ako dostatočný, mnohé vozidlá sa pomaly blížia k hranici svojej životnosti, s čím súvisí aj ich vyššia poruchovosť. Podľa novej zmluvy medzi hlavným mestom a DPB by sa autobusy mali nahrádzať novými najneskôr po dosiahnutí veku 16 rokov. Väčšina kĺbových autobusov je tak dnes síce podľa zmluvy ešte "v norme", no v roku 2010 bolo zaradených vyše 100 kĺbových autobusov značiek SOR a Mercedes-Benz, z ktorých niektoré už v bratislavskej premávke odjazdili viac ako milión kilometrov bez generálnych opráv. Bez adekvátnej obnovy vozidlového parku môžu opäť zopakovať scenáre z nedávnej minulosti.
V súvislosti s možnosťou čerpania finančných prostriedkov zo zdrojov Európskej únie plánoval bratislavský dopravný podnik v roku 2022 obstarať rámcové zmluvy na dodávky nových kĺbových autobusov, aby mohol v prípade získania eurofondov nové vozidlá obratom objednať. Vyhlásené boli tendre na možných dodávateľov 100 naftových kĺbových autobusov a 150 plynových kĺbových autobusov. Keďže však žiadna výzva, do ktorej by sa DPB mohol zapojiť, v končiacom programovom období vyhlásená nebola a podnik nezískal ani iný zdroj ich financovania, uvedené verejné súťaže neboli ukončené uzavretím rámcových zmlúv. Pred pár dňami DPB oznámil zrušenie súťaže na dieselové autobusy odvolávajúc sa na zmenu okolností, za ktorých sa súťaž vyhlásila. V súťaži mali záujem o dodanie autobusov spoločnosti Solaris Bus&Coach, Corex (predajca Iveco Bus), Otokar Otomotiv a SOR Libchavy. Informácia o prípadnom zrušení súťaže na CNG autobusy zatiaľ nebola zverejnená, no viazanosť ponúk uchádzačov bola tiež 12 mesiacov (do 11/2023).
Zaujímali sme sa preto, či je obnova vozidlového parku kĺbových autobusov dopravného podniku v súčasnosti naďalej aktuálna. „Hľadáme optimálnu cestu obnovy vozidlového parku s ohľadom na finančné možnosti. Najväčšou prioritou s ohľadom na vekovú štruktúru vozidlového parku sú práve kĺbové autobusy," uvádza sa v stanovisku DPB. V oznámení o zrušení obstarávania naftových autobusov DPB uviedol, že „nevylučuje vyhlásenie nového obstarávania na obdobný predmet zákazky v priebehu roku 2024."
V aktuálnom eurofondovom programovom období 2021 - 2027 bola zatiaľ z Programu Slovensko vyhlásená iba jedna výzva pre projekty na obnovu vozidlového parku verejnej dopravy (elektrobusy, vodíkové autobusy). Do výzvy sa ale bratislavský dopravca zapojiť nemohol, keďže bola určená iba pre niektoré menej rozvinuté regióny. Potvrdil to aj hovorca DPB Jozef Vozár: „V súčasnosti nie je pre žiadateľov z Bratislavského kraja vyhlásená výzva, ktorá by nám umožnila čerpanie eurofondov na nákup autobusov. Vnímame však zákon o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy a myslíme si, že aj v budúcnosti bude možné čerpať prostriedky z fondov EÚ na obnovu vozidlového parku MHD. Tento mesiac sme zaradili do premávky väčšinu z 50 nových trolejbusov a 20 nových električiek, čo predstavuje podstatnú obnovu vozidlového parku MHD v Bratislave, práve vďaka prostriedkom z fondov EÚ."
Na záver sme sa dopravného podniku opýtali, či sa v budúcnosti uvažuje aj s obstaraním kapacitne nadštandardných kĺbových autobusov, ktoré by nahradili súčasné najkapacitnejšie bratislavské autobusy Mercedes-Benz CapaCity z rokov 2010 a 2012, keďže i tieto pomaly dožívajú. Ako vyplýva z vyjadrenia DPB, táto otázka dnes ešte nie je na programe dňa.
„Aktuálne sme zaradili do premávke nadštandardne dlhé trolejbusy, pretože kapacita klasických kĺbových vozidiel nepostačovala a ďalšie zahusťovanie intervalov zväzku liniek 71+72 by nebolo efektívne. Podobne budeme zvažovať možné alternatívy aj v prípade zväzku liniek 83+84, aj s ohľadom na posuny využitia kapacít, ktoré nastanú po predĺžení električky v Petržalke. Nad formou náhrady flotily 19,5M autobusov sa budeme detailnejšie zaoberať v roku 2025," uzavrel stanovisko DPB Jozef Vozár.
Kubik96