Hlavné mesto bude klásť väčší dôraz na optimalizáciu liniek MHD a zefektívňovanie jej prevádzky.
Bratislavské mestské zastupiteľstvo schválilo na svojom novembrovom zasadnutí novú zmluvu o službách vo verejnom záujme v mestskej doprave medzi hlavným mestom a Dopravným podnikom Bratislava (DPB), keďže doterajšia 10-ročná zmluva končí 31. decembra 2023. Pretože DPB je vo vlastníctve hlavného mesta, nebolo potrebné realizovať verejnú súťaž na obstaranie dopravcu pre výkon týchto služieb. Nový kontrakt je opäť na 10 rokov, so začiatkom od 1. januára 2024. V zmluve sú upravené práva a povinnosti jednotlivých strán, spôsob výpočtu úhrady za objednané výkony v MHD, ako aj spôsob kontroly dodržiavania záväzkov a výška sankcií za porušenie ustanovení zmluvy.
Novinkou v zmluve je podrobnejšia špecifikácia ako postupovať pri optimalizácii spojov s cieľom ich efektívneho využitia a znižovania nákladov na ich prevádzku. Po novom bude DPB povinný najmenej dvakrát ročne predkladať mestu návrhy na optimalizáciu liniek, ktoré budú obsahovať 10 najmenej výkonných liniek, alebo neefektívnych úsekov ostatných liniek a zároveň zoznam liniek, úsekov alebo spojov, kde je prepravná kapacita nedostatočná. Tieto návrhy budú potom podkladom k objednávke výkonov pre ďalší kalendárny rok. Dopravný podnik tiež musí mesačne vyhodnocovať a optimalizovať priemerný počet cestujúcich (zvyšovať) a náklady (znižovať) na jeden odjazdený vlakový kilometer. Podobne ako doteraz bude platiť, že objem objednaných výkonov sa medziročne nemôže zvýšiť alebo znížiť o viac ako 2 %, ak sa strany nedohodnú inak. Dvojpercentný limit sa netýka menejvýznamných liniek.
Dopravný podnik má do konca júna 2024 vypracovať Plán investícií do údržby, rekonštrukcie a modernizácie električkových a trolejbusových dráh, technickej základne a zázemia dopravcu, autobusových, trolejbusových a električkových zastávok na obdobie 30 rokov, na základe ktorého potom bude hlavné mesto prideľovať prostriedky na jeho realizáciu. Mesto sa zaväzuje poskytovať dopravcovi dostatočné prostriedky na obnovu vozidlového parku v súlade s plánom jeho obnovy a spolupráci s dopravcom vypracujú návrh Stratégie rozvoja MHD do 5, resp. 10 rokov.
Obnova vozidlového parku má prebiehať v závislosti od veku vozidiel. Maximálny prípustný vek vozidiel je stanovený v prípade električky na 40 rokov (priemerný vek všetkých električiek najviac 25 rokov), v prípade trolejbusu na 20 rokov (priemerný vek 15 rokov) a pri autobusoch na 16 rokov (priemerný vek 10 rokov). Ak mesto neposkytne kapitálovú dotáciu na nákup potrebného počtu nových vozidiel, dopravca si zabezpečí na ich nákup úver alebo iné financovanie. V zmluve je aj záväzok, že dopravca nebude poskytovať pre účely umiestňovania reklám dopravné prostriedky mladšie ako 6 rokov a vozidlá zakúpené vďaka eurofondom, pri ktorých ešte neuplynula udržateľnosť projektu.
Oproti predchádzajúcej zmluve zanikla možnosť realizovať časť výkonov prostredníctvom subdodávateľov za účelom zefektívnenia mestskej dopravy. Doterajšia zmluva umožňovala dopravnému podniku realizovať najviac 50 % výkonov prostredníctvom subdodávateľa, čo ale dopravca nevyužil.
Plán dopravnej obsluhy 2024
Súčasťou zmluvy je aj Plán dopravnej obsluhy (PDO) na rok 2024, ktorý bol ale zatiaľ zverejnený len v pracovnej verzii, ktorá neobsahuje parametre jednotlivých liniek. Plán výkonov na rok 2024 predpokladá odjazdenie 41,215 mil. vlakových kilometrov, resp. 42,649 mil. vozidlových kilometrov a 5,308 mil. miestových kilometrov. Odhadovaná výška úhrady za služby vo verejnom záujme na rok 2024 je vo výške 110,975 mil. €. Pre rok 2023 návrh rozpočtu mesta počítal s výkonmi v objeme 41,35 mil. vlakových kilometrov a predpokladanú úhradu 107 mil. €. PDO sa ešte bude spresňovať aj v súvislosti s prípravou nového mestského rozpočtu.
Podľa spomínanej pracovnej verzie PDO sa v roku 2024 zatiaľ počíta so zmenami súvisiacimi so zaradením nových vozidiel do premávky (zmena linky 61 na trolejbusovú, zlúčenie trolejbusovej linky 44 s terajšími autobusovými linkami 41 a 144) a predpokladaným sprevádzkovaním novej električkovej trate v Petržalke (zmeny na linkách 3 7 59 93 94 a 95). Plánuje sa aj zavedenie obsluhy Nového Ružinova zachádzkami linky 70. Zo zatiaľ známych výluk sa spomína iba výluka na linke 4 pre rekonštrukciu trate na Zlaté piesky.
Pozitívnou informáciou z PDO je, že v roku 2023 sa počet prepravených cestujúcich vrátil na úroveň spred pandémie (95 až 100 % v porovnaní s rokmi 2018 a 2019). Dopravný podnik bude vyvíjať úsilie o rozširovanie preferencie verejnej dopravy, napríklad zriaďovanie vyhradených pruhov tam, kde to má ekonomický zmysel a veľký význam pre cestujúcich.
Andrej