Mesto sa dohodlo so zhotoviteľom električkovej trate v Petržalke na nových termínoch míľnikov a predĺžení lehoty výstavby.
Po vyše roku od reštartu stavebných prác na výstavbe električkovej trate do Janíkovho dvora a následných rokovaniach dosiahol magistrát hlavného mesta dohodu so zhotoviteľom prác na nových termínoch jednotlivých míľnikov prác a predĺženej lehote výstavby. Začiatkom októbra 2023 obe strany podpísali dodatok k zmluve, v ktorom boli zakotvené nové dátumy a tiež záväzok mesta, že zhotoviteľovi preplatí dodatočné náklady súvisiace s predĺžením lehoty výstavby najviac do výšky 1,681 mil. € bez DPH (personálne a prevádzkové náklady, energie, stráženie a pod.). Termíny ale ešte stále môžu byť ovplyvnené ďalšími nepredvídateľnými mimoriadnymi udalosťami.
Zhotoviteľ zdôvodnil potrebu predĺženia lehoty výstavby viacerými nepredvídateľnými udalosťami a mimoriadnou situáciou z dôvodu pandémie koronavírusu a vojny na Ukrajine (skokové zvýšenie cien materiálu a energií, nedostatok základných stavebných materiálov) ako aj neočakávanými skutočnosťami zistenými pri výstavbe (napr. neúnosné podložie, staré skládky odpadu, oneskorené uvoľnenie vedenia VVN pre jeho preložku, potreba úpravy projektu). Podľa zhotoviteľa dodávatelia materiálov a subdodávatelia stavby s ním nechceli uzatvárať zmluvy, pokým mesto neumožnilo navýšiť cenu diela (k tomu prišlo v auguste 2022), preto sa na určité obdobie práce zastavili a po ich obnovení bolo potrebné niektoré zmarené činnosti vykonať znova. Predĺženie termínov míľnikov a lehoty výstavby zhotoviteľ požadoval kvôli trom omeškaniam:
- Oneskorenie o 167 dní kvôli zásahu vyššej moci, čo malo negatívny vplyv na obstarávanie materiálu a subdodávateľov od vypuknutia vojny po podpísanie dodatku umožňujúceho zvýšiť cenu diela.
- Oneskorenie o 380 dní z dôvodu nemožnosti preloženia vedenia VVN kvôli jeho neskoršiemu vypnutiu zo strany jeho prevádzkovateľa (z dôvodu opravy iného vyhoreného vedenia na Prístavnom moste), čo malo vplyv na realizáciu ďalších objektov v koridore električkovej trate.
- Oneskorenie o 363 dní z dôvodu zistenej kolízie kábla VN s oporami cestného mosta na Kutlíkovej ulici, kvôli ktorej bolo potrebné prepracovať projektovú dokumentáciu.
Stavebný dozor po dôkladnom posúdení dopadov mimoriadnych udalostí na priebeh prác uznal z uvedených oneskorení zhotoviteľovi 167 dní z bodu 1 a ďalších 60 dní z bodu 2 na predĺženie lehoty výstavby. Posledná udalosť zatiaľ podľa stavebného dozora nemala vplyv na plánované ukončenie prác.
Spolu sa teda lehota výstavby v dôsledku uvedených skutočností predĺžila o 227 dní, z pôvodných 820 na 1047 dní, t.j. do 30.9.2024. Zároveň sa strany dohodli na nových termínoch splnenia míľnikov.
- Míľnik č. 1: bol ukončený 10. mája 2023 (pôvodne 18.3.2022) - vybrané práce na zakladaní jednotlivých mostov.
- Míľnik č. 2: termín do 10. januára 2024 (pôvodne 18.11.2022) - zrealizovanie spodnej stavby mostov (piliere, opory) na Rusovskej ceste a pri kostole Sv. rodiny a celého koľajového spodku.
- Míľnik č. 3: termín do 3. júla 2024 (pôvodne 12.5.2023) - zrealizovanie nosných konštrukcií mostov na Rusovskej ceste, pri kostole Sv. rodiny a na Kutlíkovej ulici.
- Míľnik č. 4: termín do 31. augusta 2024 (pôvodne 8.11.2023) - vybudovanie kompletného koľajového zvršku.
Ako však zhotoviteľ uvádza v prílohe dodatku, vzhľadom na dynamicky sa vyvíjajúcu situáciu na Ukrajine, ešte stále nie je schopný predvídať všetky možné negatívne dopady tejto mimoriadnej udalosti na realizáciu diela, čo môže viesť k ďalšiemu omeškaniu realizácie diela a k vzniku ďalších dodatočných nákladov.
Cena diela sa doteraz dodatkami k zmluve zvýšila kvôli zdražovaniu o 3,9 mil. € bez DPH, z pôvodných 74,586 mil. € na 78,508 mil. €. Mesto očakáva, že do konca tohto roka budú zhotoviteľom vyfakturované práce za približne 23 mil. €. Nepredvídané práce naviac, ako napr. odstraňovanie starých skládok odpadu z čias výstavby sídliska, si podľa odhadov magistrátu vyžiadajú dodatočné náklady približne 5 mil. €, z čoho cca 3 mil. € by mohli byť preplatené z eurofondov.
V súčasnosti na stavbe pokračujú práce na budovaní nosných konštrukcií dvoch mostných objektov, realizujú sa násypy pre koľajový spodok, na dvoch úsekoch už začala realizácia koľajového zvršku tvoreného pevnou jazdnou dráhou - budovanie podkladových betónových dosiek, osádzajú sa stĺpy trakčného vedenia a budujú sa káblové trasy. V Janíkovom dvore finišuje výstavba budov trakčných meniarní a sociálneho zariadenia a začala už rásť aj hala dennej kontroly električiek. Medzi Lietavskou a Betliarskou sa buduje nová cestná komunikácia a dve križovatky.
lostrail
Ze aj za Ftacnika, ci Nesrovnala boli magoriaty neschopne zacat skor (a okrem ineho pocas vystavby prvej etapy nechali na Sturovej vyrast paradajky), je druha vec, v dosledku ktorej sa zaciatok vystavby vyrazne posunul (v dosledku neschopnosti, nie Sturovej).
Sucasne vedenie akurat vyhlasilo a uzavrelo sutaz. Vallovi ludia teraz vsetko opeciatkuju, len aby "dobre bolo" a mohli si pripisat nejake politicke body ohryzajuc si nechty, ci sa to "stihne" aspon do roku 2026 (bude to tesne).
Lebo teda, ked clovek cita tento clanok, tak nechape, kde sa berie tato submisivita. A este ta veta, ze "stale nikto nevie predvidat, ako sa vyvinie situacia na Ukrajine", to je normalne na kriminal, lebo to neznamena nic ine, iba to, ze si chystaju podu na dalsie v skutocnosti bezdovodne zdrzania a predrazovanie stavby.
Pred Ftacnikom sa stale ludia oblbovali metrom. Dokonca myslim, ze niektori vo vedeni tomu aj verili. Myslim, ze prave Ftacnik to ako prvy na plnu hubu zarezal (spolu s podzemnym vlakovym tahom), co konecne odomklo patovu situaciu, kedy sa neplanovalo stavat elektrickove trate, lebo metro, ale metro zaroven nebolo realne.
Ftacnika som nikdy nevolil, lebo bol Smerak. No bilanciu ma zatial najlepsiu (co je samo o sebe dost smutne, ked jeho projekty su akousi pomyselnou latkou). Aby si vylepsil politicky imidz, nastartoval rekonstrukcie hned dvoch pomerne dlhych trati, ktore nasledne prebehli v roku 2014 - na hlavnu stanicu a v Dubravke (hlavne ta druha prebehla v pomerne zakladnych parametroch). K vitazstvu mu to nepomohlo, vyhrala to vtedy lubivejsia kampan Iva Neschopnala. Pritom je zaujimave, ako rychlo sa to vtedy cele spiskalo aj s projektovou pripravou. Ked do toho pripocitame pripravu a zaciatok vystavby Petrzalskej radialy a tiez zaciatok pripravy rekontrukcie DKR (co este dotahoval Neschopnal a kedze to flakal, zacalo sa stavat az za Valla), neviem, kto si moze aktualne pripisat viac. IvoN rozbehol rekonstrukciu trate na Spitalskej, no a Vallo ma zatial na konte spojku medzi Blumentalom a Americkym namestim, rekonstrukciu Zahumenic, triangle na Tomasikovej a pri Juraku a najnovsie Vajnorsku radialu, co je fakticky prva naozaj velka akcia, ktoru toto vedenie nachystalo celu (uroven modernizacie v tomto pripade radsej nebudem komentovat, je podobna ako pri Dubravke). No a Vallovi musime este priznat rekonstrukciu zastavok a ake-take zjednotenie dizajnu, co ale vobec nevybocuje z jeho komfortnej zony.
Ini primatori vela vody nenamutili, skor islo bud o vynutene rekonstrucie (Zahradnicka), nevyhnutne opravy havarijnych stavov (Mileticova, Vazovova a dalsie), ci akcie ciastocne preplatene zo sukromnych penazi (Polus). A ano, nezabudnime na nie prave najkvalitnejsiu rekonstrukciu Obchodnej a Kapucinskej, co sice vtedy zlepsilo vzhlad o par desatroci, ale zaroven je tam odvtedy kazdu chvilu nieco rozkopane a lata sa to na kolene.
Vallovi idu mensie veci (architekta v sebe nepotlaci), ale taketo zasadne projekty jeho tim nedokaze riadne pripravovat a manazovat ich realizaciu. Ved sa staci pozriet aj na to, ako vystupuju pri elektricke na Pribinovej. Okrem sporu tzv. "umelcov", co elektricku vnimaju ako pekelny koc, a ktory je asi najvypuklejsi, nedokazal Vallo presvedcit J&T ani o tom, ze elektricka ma hned zo Safka prejst na juznu stranu ulice, aby nemusela zbytocne urovnovo krizovat tri dalsie. To vsetko kvoli jednemu hlupemu vyjazdu z garazi pred Euroveou. Pritom tento problem sa da riesit ciastocnym zjednosmernenim Pribinovej prave v mieste toho vyjazdu.