Dopravný podnik sa môže opäť pochváliť autobusom, ktorý dlhé roky suploval bratislavské metro.
Do zbierky zrenovovaných historických autobusov Dopravného podniku Bratislava v týchto dňoch konečne pribudol aj zástupca najpočetnejšieho typu autobusu, ktorý bol v Bratislave prevádzkovaný - maďarský kĺbový autobus Ikarus 280. Od roku 1974 do roku 1991 dodala budapeštianska fabrika Ikarus do Bratislavy až 760 autobusov Ikarus 280 vo viacerých verziách (štvordverový, dvojdverový, s manuálnou aj automatickou prevodovkou). Okrem rekordného počtu dodaných autobusov sa Ikarus 280 zapísal do bratislavskej histórie aj rekordným počtom osôb, ktoré sa do tohto autobusu zmestili - v roku 2003 sa pri pokuse o Guinessov rekord do "harmoniky" vošlo okrem šoféra ďalších 358 osôb. Nie náhodou sa tento pokus uskutočnil so študentami v Mlynskej doline, kam preplnené Ikarusy dlhé roky premávali na linke 39. Kĺbové autobusy, ktoré okrem iného suplovali nosný koľajový dopravný systém na najväčšom slovenskom sídlisku Petržalka, premávali v uliciach hlavného mesta od februára 1974 do februára 2008. Kým prvé série Ikarusov sa vyraďovali po 6-ročnej prevádzke, posledné vozidlá museli pre nedostatok nových autobusov vydržať slúžiť dvoj- až trojnásobnú dobu.
Ďalších 15 rokov bolo potom potrebných na to, aby sa pre budúce generácie podarilo zachrániť jediný bratislavský Ikarus 280, ktorý po vyradení zostal zachovaný. Konkrétne ide o autobus s číslom 2881/II z roku 1987, ktorý brázdil ulice hlavného mesta do roku 2003. V čase jeho vyradenia z prevádzky bol najstarším bratislavským Ikarusom 280 a zároveň posledným, ktorý mal ešte motor nepreplňovaný turbodúchadlom. Aj preto bol vytipovaný ako budúce historické vozidlo. Cesta k jeho renovácii však bola dlhá a tŕnistá. Autobus po vyradení roky iba chátral pod holým nebom vo vozovni Jurajov dvor a jeho stav sa každým rokom zhoršoval. V rokoch 2011 až 2017 sa ho aspoň podarilo dostať pod strechu vo vozovni Krasňany. V roku 2017 musel spolu s ďalšími nádejnými historickými vozidlami uvoľniť miesto v Krasňanoch novým elektrobusom a jeho chátranie pokračovalo v Jurajovom dvore opäť pod holým nebom. Lepšie časy pre tento Ikarus svitli až začiatkom roka 2022, kedy DPB uzavrel zmluvu na jeho renováciu do pôvodného stavu s budapeštianskou spoločnosťou Lanta-Consulting Kft. a následne bolo vozidlo v marci 2022 dopravené do Budapešti. Renovácia mala podľa zmluvy trvať 8 mesiacov a stáť 92 800 € s tým, že časť materiálu a niektoré práce zabezpečí DPB vo vlastnej réžii. Návrat zrenovovaného vozidla do Bratislavy sa oproti plánu značne oneskoril, podľa našich informácií z finančných dôvodov. Vynovený autobus bol verejnosti premiérovo predstavený počas Dňa otvorených dverí DPB 9. septembra 2023 v ešte nie úplne definitívnom stave.
Okrem Ikarusu #2881/II bolo po vyradení pre muzeálne účely zachované aj vozidlo #4940 s preplňovaným motorom z roku 1989, to sa ale v roku 2010 "omylom" dostalo medzi autobusy určené na odvoz do šrotu. A hoci sa rozpílené vozidlo podarilo v poslednej chvíli zachrániť pred odvozom do šrotu, aby mohlo poslúžiť aspoň ako zdroj náhradných dielov pre prvý zachovaný Ikarus, o rok neskôr ho už zošrotovanie neminulo. Ako náhrada bol potom zaobstaraný kompletný Ikarus 280 z rovnakého roku pôvodom z Levíc, ktorý nadšenci z dopravného podniku získali zo šrotoviska výmenou za vyradený Ikarus 435. V roku 2017 sa dopravnému podniku podarilo získať ďalšie náhradné diely z "ikarusovej" kaviarne, ktorá sa nachádzala v budove pôvodnej autobusovej stanice na Mlynských nivách.
Vďaka nadšencom dopravnej histórie z radov zamestnancov dopravného podniku, ktorí sa svojimi dlhoročnými snahami zaslúžili o zachovanie a následnú renováciu legendárnej "harmoniky", si budeme môcť opäť pripomínať dobu, keď sa ulicami mesta preháňali tieto legendárne červené kĺbové autobusy.