Prvý trolejbusový "dlháň" je už v Bratislave

DPB predstavil nový prírastok do vozidlového parku, je 24,7 metra dlhý, 3,5 metra vysoký a plný váži 40 ton.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) začiatkom septembra obdržal od výrobcu prvý z objednaných dvojkĺbových hybridných trolejbusov Škoda-Solaris Trollino 24. V rámci bývalého Československa je veľkokapacitný trojčlánkový trolejbus novinkou, doteraz žiadny z tunajších dopravných podnikov nemal takýto trolejbus vo svojom vozidlovom parku. Už čoskoro však okrem Bratislavy dostane tieto trolejbusy aj metropola Českej republiky. Do konca roka doplní vozidlový park DPB spolu 16 týchto trolejbusových "dlháňov", pražský dopravný podnik si ich objednal 20. V Bratislave sa pred nákupom trolejbusov tejto dĺžkovej kategórie v novembri 2020 úspešne otestoval prototyp trolejbus Solaris Trollino 24. Najdlhšie skúsenosti s prevádzkou dvojkĺbových trolejbusov majú vo Švajčiarsku, kde takéto trolejbusy premávajú už dve desaťročia a ktoré bolo inšpiráciou aj pre bratislavského dopravcu.

Štvornápravový trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 má dĺžku 24,7 m a odvezie až 181 cestujúcich, z toho 60 sediacich. Do karosérie Trollino 24 od poľského výrobcu Solaris Bus&Coach bola zabudovaná elektrická výzbroj firmy Škoda Electric. Trolejbus je dvoma trakčnými motormi s celkovým výkonom 320 kW, pričom poháňaná je druhá a tretia náprava. Vozidlo je vybavené aj trakčnými batériami, vďaka ktorým môže jazdiť v prípade potreby (napr. výluky, obchádzanie prekážok) aj mimo trolejového vedenia. Nabíjanie akumulátorov bude realizované priebežne počas jazdy pod trolejovým vedením. Pre nové trolejbusy preto DPB zabezpečuje aj posilnenie trakčných meniarní a rekonštrukciu napájacích vedení. Ovládateľnosť trolejbusu v uliciach uľahčuje riadená zadná náprava. Trolejbus je plne nízkopodlažný, klimatizovaný a vybavený moderným informačným a tarifným systémom. Samozrejmosťou sú aj USB nabíjačky, Wi-Fi pripojenie k internetu a kamerový systém.

Parametrom trolejbusu zodpovedá aj jeho cena, ktorá je takmer dvojnásobná oproti bežným kĺbovým 18-metrovým trolejbusom. Za jeden trolejbus si ich dodávateľ (skupina výrobcov Solaris Bus&Coach a Škoda Electric) vypýtal 1 047 500 € bez DPH, väčšinu kúpnej ceny však dopravnému podniku pokryje nenávratný finančný príspevok, ktorý získal z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Záujem dodať dvojkĺbové trolejbusy pre Bratislavu mala aj švajčiarska spoločnosť Carrosserie HESS, ktorá v súťaži neuspela pre vysokú cenu.

Trolejbusy Škoda-Solaris Trollino 24 budú nasadené na vyťaženú linku 71 z Hlavnej stanice na Dolné hony po ukončení schvaľovacieho procesu nového trolejbusu v priebehu jesenných mesiacov. Časť skúšok vykonáva výrobca v Plzni, kde od augusta skúšobne jazdí prvý vyrobený trolejbus pre Bratislavu.

 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dadino #71:
Vynechalo ho aj autorovi článku na idnes.cz. 😉
Reakcia na: Solider #69:
Pre nich trolejbusová karoséria proste bola odlišný výrobok, aj výrobné čísla mali samostatný rad a nešli zaradom s autobusovými karosériami.
Reakcia na: Dispecer #65:
Vynechalo mi písmenko nič viac za tým hľadať netreba. 🙂
Reakcia na: Solider #69:
Samozrejme TNB.
Reakcia na: S499.1023 #68:
Myslel si TNB 12 a TNB 18 😉 V Sorke to zrejme lepili na všetko, čo malo byť neskôr trolejbusom.
Reakcia na: Solider #66:
A čo ešte taký Sanos, pre Československo to bol Škoda-Sanos, pre Juhosláviu Sanos-Škoda 😃.
Vo všeobecnosti platí, že kto je hlavný dodávateľ, toho označenie platí ale zjavne sú z toho výnimky. Okrem toho napr. Bratislava má trolejbusy Škoda 30Tr a 31Tr ale vzadu aj tak nesú nápis SOR TNS 18 a TNS 12.
Reakcia na: S499.1023 #61:
Inak na fotke vidím 38Tr, nie 38T.
Reakcia na: trolejbus6207 #63:
Možno to závisí aj od toho, ako sa Solaris dohodol so Škodou. Preto zrejme u nás nemá to škodovácke označenie Tr.
Reakcia na: trolejbus6207 #63:
Povedal by som, že Škodovka do číselných rád na trolejbusy radí aj elektrické busy (29BB je Solaris Alpino Electric, 34BB je Heuliez, 36BB je Temsa), električky idú akokeby samostatným číselným radom.
Na dvojkĺbový voz má Škodovka zarezervované označenie 29Tr, nechápem, prečo ho nepoužili, keď naviac je v skrini od Solarisu, aspoň by ich mali pekne v jednej rade 26Tr až 29Tr...
Reakcia na: Solider #59:
Náter PID mi nepripadá byť cirkusantský a žlté tyče síce nie sú také nadčasové ako antikorové ale nijako moje estetické cítenie neurážajú.
Reakcia na: Dadino #57:
Asi v tom aj sama Schadefabrika má bordel. 38T je ForCity RNV. Trolejbusy sa značia číslo+Tr.
Reakcia na: N/A #58:
Ved preto sa aj bude volat inac nez ten prazsky 😂
Reakcia na: N/A #58:
To bude asi tým, že nemá ten cirkusantský PID náter a žlté tyče na dverách.
Reakcia na: Miro #56:
Ten náš je teda neporovnateľne krajší.
Reakcia na: Miro #56:
Zaujímavé ale, že Pražské majú na skle označenie 38T. Som zvedsvý jaké sa im dá nakoniec presné označenie všetkým.
Reakcia na: shaggy #48:
urobit vodicak vo chvili ked z tvojej lokality zrusia v ramci uspornych opatreni obsluznost verejnou dopravu Ti zaberie nejaky nemaly cas, kedy budes mat problem sa dostat z/do domu.... aj ked nemas auto ale vodicak ano, nejaky ten starsi pojazdny crepik kupis rychlo a relativne lacno....
Reakcia na: Arrivaderci #49:
OK, ale tento Renault stojí inak, ako ten Mercedes