Dopravný podnik bude po elektrobusoch prevádzkovať ďalší typ bezemisných autobusov.
Po nedávnom testovaní zapožičaného vodíkového autobusu začína bratislavský dopravný podnik (DPB) od 1. augusta 2023 s prevázkou svojich prvých autobusov s vodíkovým pohonom. Bratislava sa tak stáva prvou MHD na Slovensku s vodíkovými autobusmi v bežnej premávke. Dňa 24. júla 2023 boli do Bratislavy privezené štyri autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen od tradičného výrobcu vodíkových autobusov Solaris Bus & Coach z Poľska. Autobusy boli zakúpené v rámci eurofondového projektu DPB, na ktorý podnik získal v minulom roku nenávratný finančný príspevok vo výške 2 mil. €. DPB sa uchádzal aj o príspevok na ďalšie 4 vodíkové autobusy, ten však Ministerstvo regionálneho rozvoja a investícií pre nedostatok eurofondov neschválilo.
Vodíkové Solarisy poháňajú elektromotory s celkovým výkonom 250 kW umiestnené v zadnej náprave ZF AxTrax AVE 130, pre ktoré dodáva elektrickú energiu palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW. Princípom výroby elektrickej energie v palivovom článku je chemická reakcia, pri ktorej sa vodík na jednej strane článku (anóde) rozloží na protóny a elektróny, pričom protóny prejdú na druhú stranu (katódu) cez elektrolytovú membránu a elektróny sú smerované do elekrického obvodu vozidla. Elektróny vracajúce sa z elektrického obvodu a protóny prechádzajúce cez membránu spolu s dodávaným kyslíkom vytvárajú vodu (H2O), ktorá vplyvom vznikajúceho tepla vychádza von ako vodná para. Vodíkové nádrže, palivový článok s chladičom a trakčná výzbroj firmy Medcom sú umiestnené na streche vozidla. Autobus je vybavený aj menšou trakčnou batériou Solaris High Power s kapacitou 30,4 kWh, ktorú dobíja palivový článok.
Autobusy sú plne nízkopodlažné, klimatizované a moderne vybavené. Nasadzované budú na linku 75 premávajúcu medzi Krasňanmi a Čiližskou na Dolných honoch počas špičiek pracovných dní, ktorej grafikon bude od 5. augusta špeciálne upravený pre tieto vozidlá. Vozidlá dostali podnikové čísla 2601 až 2604 a boli zaradené do vozovne Jurajov dvor.
Cena jedného vodíkového vozidla je 610-tisíc € bez DPH. Autobusy budú tankovať vodíkový plyn na plničke Messer Tatragas vo Vlčom hrdle za vysúťaženú cenu 17,50 €/kg bez DPH. Výrobcom udávaná spotreba vodíka je 5,73 kg/100 km. Do nádrží jedného autobusu s celkovou kapacitou 1560 litrov sa zmestí približne 37 kg vodíka. Plnenie vozidla trvá v závislosti od zostatku v nádržiach do 30 minút. Predpokladaný dojazd autobusu na jedno naplnenie nádrží pri dostatočnom plniacom tlaku je okolo 350 km, čo by malo stačiť na celodenný výkon vozidla. Spočiatku však nebude možné plniť vozidlá na maximálnu kapacitu, keďže plnička vo Vlčom hrdle má plniaci tlak iba 200 barov (20 MPa) a vozidlá potrebujú tlak aspoň 350 barov (35 MPa). Predpokladá sa, že takýto tlak bude na plničke dostupný až v budúcom roku. Vodík dostupný na tejto plniacej stanici sa vyrába v rafinérii Slovnaft. Ide o tzv. sivý vodík vyrábaný zo zemného plynu. V budúcnosti by mohla byť plnička vodíka vybudovaná aj v areáli vozovne dopravného podniku.
Klepeto
To vážne nemohli dať radšej na L65 alebo L67?