Prinášame podrobný prehľad zmien v MHD od 5. augusta spolu s odporúčaniami, ako cestovať po novom.
Od 5. augusta 2023 príde k rozsiahlejšej reorganizácii niektorých autobusových a trolejbusových liniek s cieľom zlepšenia premávky MHD vo vybraných častiach mesta. Zmenami chce bratislavský dopravný podnik lepšie prispôsobiť premávku MHD súčasným potrebám obyvateľov mesta v nadväznosti na výstavbu nových obytných štvrtí, nákupných centier a novej nemocnice Bory. Zároveň sa linkové vedenie pripraví na premávku nových hybridných trolejbusov.
Najvýraznejšie zmeny nastanú v západnej časti mesta (Devínska Nová Ves, Dúbravka, Lamač, Záhorská Bystrica) a vo východnej časti (Trnávka, Avion Shopping Park, Letisko). Niektoré zaužívané spojenia budú nahradené novými kombináciami a posilnením intervalov na vybraných linkách. V týchto častiach mesta pribudnú nové nosné linky s hustejšou premávkou, s intervalom medzi spojmi najviac 15 minút. Obmedzia sa tiež súbehy liniek obsluhujúcich rovnaké oblasti.
Posilnenie premávky v najfrekventovanejších časoch vzhľadom na obmedzené finančné možnosti hlavného mesta bude čiastočne aj na úkor premávky prevažne v skorých ranných a neskorších večerných hodinách s nízkym dopytom cestujúcich, kedy na niektorých linkách príde k predĺženiu intervalu medzi spojmi.
- Zmeny v západnej časti mesta - Devínska Nová Ves, Dúbravka, Lamač, Záhorská Bystrica
- Zmeny vo východnej časti mesta - Trnávka, Avion Shopping Park, Letisko, Vlčie hrdlo
- Prehľad zmenených intervalov na linkách
- Ako cestovať po novom?
Zmeny v západnej časti mesta - Devínska Nová Ves, Dúbravka, Lamač, Záhorská Bystrica
V týchto častiach príde k úprave trás, príp. k zmenám obsluhy zastávok na linkách 20 21 23 26 30 36 37 63 92. Zrušené budú linky 123 a 130. Zastávky Hany Ponickej, Krematórium, Pod Zečákom a OC Patrónka nebudú obsluhované žiadnou linkou.
Častejšie budú premávať linky 20 36 37 63 a v niektorých časoch aj linka 29.
- Linka 20 bude mať upravený rozsah premávky a zrušená bude zachádzka k Technickému sklu, kam bude po novom zachádzať linka 23.
- Interval spojov bude posilnený na 10 minút počas špičiek školského roka a na 15 minút mimo špičiek a vo voľných dňoch po 8. hodine.
- Väčšina spojov linky 20 bude premávať po trase Opletalova, VW5 - Podvornice, k Tescu Lamač budú premávať iba niektoré spoje, prevažne v intervale 30 minút.
- Vďaka upraveným intervalom budú spoje lepšie nadväzovať na električky v Dúbravke a vynechanie Technického skla zrýchli spojenie Dúbravky a Devínskej.
- Linka 21 bude mať upravený rozsah premávky a zmenená bude obsluha konečných zastávok v Devínskej Novej Vsi.
- Väčšina spojov linky 21 bude končiť na zastávke Jána Jonáša, VW1. Na zastávku Volkswagen, VW2 budú spoje zachádzať iba počas striedania pracovných zmien v automobilke.
- Konečná zastávka Pri Sandbergu (Na hriadkach) bude obsluhová linkou 21 iba v špičkách pracovných dní.
- Zastávka Vápenka už nebude touto linkou obsluhovaná.
- V sedle pracovných dní a vo voľných dní bude interval na linke 21 predĺžený z 10 na 15 minút. V týchto časoch však príde k zlepšeniu obsluhy starej časti Devínskej z 20 na 15 minút.
- Linka 23 bude všetkými spojmi obsluhovať aj zastávku Technické sklo (namiesto linky 20) a väčšina spojov bude premávať z Devínskej Novej Vsi po zastávku Podvornice v Dúbravke.
- V úseku Podvornice - Lamač bude linka 23 premávať iba v špičkách pracovných dní počas školského vyučovania. Zároveň tieto spoje obslúžia aj Segnáre.
- Rozsah premávky na zastávku Mláka sa nemení.
- Linka 26 bude v Dúbravke začínať a končiť na zastávke Homolova.
- Zastávku Pri kríži bude obsluhovať obojsmerne iba na Saratovskej ulici.
- Linka 29 bude mať posilnenú premávku v najžiadanejších časoch, v špičkách školského roka na 10 minút, počas víkendov na 15 minút. Naopak, interval bude predĺžený na 30 minút v sedle pracovných dní a ráno/večer cez voľné dni.
- Vo večerných hodinách bude premávka posilnená v smere od Malej scény po Riviéru celotýždenne na 15 minút.
- Linka 30 bude mať úplne novú trasu. Zrušená bude premávka v úseku Most SNP - Patrónka, kde ju nahradí posilnená linka 37.
- Premávať bude po trase Patrónka - Tesco Lamač - Segnáre - Vrančovičova - Lamač - Podháj - Hodonínska - OC Bory - Nemocnica Bory - sídlisko Bory - Agátová - Dúbravka, Podvornice.
- Linka bude zabezpečovať obsluhu Nemocnice Bory z Dúbravky a Lamača, s možnosťou prestupu na ňu z nosných liniek 4 a 21.
- Obsluha sídliska Bory bude zabezpečovaná z novej zastávky Vladimíra Jukla na rovnomennej ulici, doterajšia dočasná zastávka Hany Ponickej bude zrušená.
- Linka nahradí na viacerých úsekoch linky 23 36 123 a zabezpečí častejšie spojenie Dúbravky a Borov. Zároveň nahradí aj zachádzku linky 63 k Tescu Lamač.
- V úseku Dúbravka - Lamač bude premávka prevažne v intervale 15 minút, v úseku Lamač - Patrónka bude premávať každých 30 minút.
- Po vyriešení dopravnej situácie je plánované presmerovanie linky 30 medzi Tescom Lamač a Segnármi cez ulicu Pod Zečákom.
- Linka 36 bude zabezpečovať spojenie zo Strmých vŕškov k nosnej linke 37 v centre Záhorskej Bystrice po novej skrátenej trase:
- Strmé vŕšky - Krče - MiÚ Záhorská Bystrica - Záhorská - Krče - Strmé vŕšky.
- V smere zo Strmých vŕškov bude možný prestup na hrane na linku 37 na zastávke Záhorská (nást. A), v opačnom smere na zastávke Krče (nást. B).
- Na trase Záhorská Bystrica - Bory - Dúbravka bude možné namiesto linky 36 cestovať kombináciou liniek 216 a 30 s prestupom pri Nemocnici Bory, alebo kombináciou liniek 37 a 30 s prestupom na zastávke Hodonínska.
Nová trasa linky 36 (zdroj: DPB, a.s.)
- Linka 37 bude nosnou linkou s častejšou premávkou.
- Premávať bude v rannej špičke školského vyučovania v intervale 7,5 minúty, v špičke popoludní a cez prázdniny každých 10 minút, v ostatných časoch každých 15 minút.
- Linka bude zastavovať aj na zastávkach Kráľovské údolie, Mokrohájska, Pridánky, Skerličova a Pod násypom ako náhrada za linku 30.
- Linka 63 bude nosnou linkou s častejšou premávkou, nebude zachádzať k Tescu Lamač a na Trnávke bude presmerovaná okolo Martinského cintorína.
- Na presmerovanej trase obslúži zastávky Trnavská cesta, Martinský cintorín, Clementisova a Slowackého.
- Nebude už obsluhovať zastávky Slovinská, Depo Trnávka, Bojnická, Na križovatkách a obojsmerne vynechá aj zastávku Tesco Lamač.
- Ranné spoje, ktoré premávali z Lamača po Bojnickú, budú po novom končiť na zastávke Ivanská cesta.
- Oblasť Trnávky bude dostupná posilnenými linkami 61 a 96, Tesco Lamač linkou 30.
- Premávať bude v rannej špičke školského vyučovania v intervale 7,5 minúty, v špičke popoludní a cez prázdniny každých 10 minút, v ostatných časoch každých 15 minút.
- Linka zabezpečí rýchlejšie a častejšie spojenie medzi západnou a východnou časťou mesta.
- Linky 83 84 a N34 budú mať výstupište Pri kríži presunuté až za križovatku na zastávku autobusov smer Devínska/Bory (nástupište F).
- Linka 92 bude medzi zastávkami Einsteinova a Stn. Lamač premávať priamo po diaľnici D2 cez tunel Sitina, čím sa zrýchli spojenie Petržalky s automobilkou.
- Zrušená bude obsluha zastávok Patrónka, Habánsky mlyn a Zoo.
- Na zastávke Stn. Lamač v smere do Petržalky bude zastavovať ešte pred križovatkou na nástupišti C.
- Linka 123 (Dúbravka - Bory - Lamač) bude zrušená a nahradená linkou 30 s častejšou premávkou.
- Namiesto zastávky Hany Ponickej bude obsluhovaná nová zastávka Vladimíra Jukla na rovnomennej ulici.
- Linka 130 (Patrónka - Lamač - Krematórium) bude zrušená.
- V úseku Patrónka - Hodonínska ju nahradí častejšie premávajúca linka 30.
- Krematórium je dostupné linkou 37 a prímestskými autobusmi zo zastávky Pri krematóriu. Kaufland v Mlynskej doline je dostupný od husto obsluhovanej zastávky Habánsky mlyn.
- V oblasti ulice Pod Zečákom ju v budúcnosti nahradí linka 30, ktorá bude presmerovaná po úprave dopravného značenia. Dovtedy bude táto oblasť dostupná zo zastávok Pridánky a Segnáre.
- Nočná linka N37 bude mať všetky spoje v smere zo Záhorskej Bystrice na Hlavnú stanicu vedené cez Podháj s obsluhou všetkých zastávok (doteraz prvé dva spoje Podháj vynechávali).
Zmeny vo východnej časti mesta - Trnávka, Avion Shopping Park, Letisko, Vlčie hrdlo
V týchto častiach príde k úprave trás, príp. k zmenám obsluhy zastávok na linkách 61 63 64 96 N61. Zrušené budú linky 74 a 196. Zastávka Letisko, P+R bude zrušená.
Častejšie budú premávať linky 61 63 70 a 96.
- Linka 61 bude medzi zastávkami Klientske centrum a Avion Shopping Park presmerovaná cez Rožňavskú, Slovinskú, Bulharskú a Galvaniho ako príprava na nasadenie hybridných trolejbusov.
- Po novom obslúži zastávky Slovinská, Hanácka, Spoločenská, Bulharská, Pri zvonici, Na križovatkách a pre zlepšenie obsluhy nového sídliska Ovocné sady obslúži zastávky Pri letisku a Fafruny.
- Nebude už obsluhovať zastávky Trnavská cesta, Martinský cintorín, Clementisova, Slowackého a Letisko, P+R.
- V oblasti Martinského cintorína linku 61 nahradí presmerovaná linka 63 s častejšou premávkou.
- Premávať bude v rannej špičke školského vyučovania v intervale 5 minút (7,5 minúty cez prázdniny), v špičke popoludní každých 10 minút, v ostatných časoch každých 15 minút.
- Touto zmenou sa tiež zvýši spoľahlivosť cestovania na Letisko, keďže odpadne riziko uviaznutia na železničnom priecestí na Ivanskej ceste v prípade poruchy signalizačného zariadenia.
- Linka 63 bude nosnou linkou s častejšou premávkou a medzi zastávkami Klientske centrum a Avion Shopping Park bude presmerovaná okolo Martinského cintorína ako náhrada za linku 61.
- Na presmerovanej trase obslúži zastávky Trnavská cesta, Martinský cintorín, Clementisova a Slowackého.
- Nebude už obsluhovať zastávky Slovinská, Depo Trnávka, Bojnická, Na križovatkách a obojsmerne vynechá aj zastávku Tesco Lamač.
- Oblasť Trnávky bude dostupná posilnenými linkami 61 a 96, Tesco Lamač linkou 30.
- Premávať bude v rannej špičke školského vyučovania v intervale 7,5 minúty, v špičke popoludní a cez prázdniny každých 10 minút, v ostatných časoch každých 15 minút.
- Linka zabezpečí rýchlejšie a častejšie spojenie medzi západnou a východnou časťou mesta.
- Linka 64 bude premávať po skrátenej trase Valašská - Kramáre - Jelačičova.
- Opäť sa tak obnoví obsluha lokalita Jelačičovej a Žellovej ulice.
- V úseku Trnavské mýto - Trnávka ju nahradí presmerovaná a posilnená linka 61.
- Pri cestovaní medzi Trnávkou a Kramármi je možné použiť linku 61 s prestupom na linky 49 a 64 na Trnavskom mýte.
- V budúcnosti po dobudovaní trolejbusových tratí bude linka 64 zlúčená s linkou 32.
- Linka 70 bude mať v rannej špičke pracovných dní počas školského vyučovania interval zlepšený na 10 minút.
- Linka 74 bude zrušená z dôvodu jej nízkej využívanosti.
- Medzi Hlavnou stanicou, Račianskym mýtom, Trnavským mýtom a Vlčím hrdlom bude možné cestovať kombináciou liniek 71 a 70 s prestupom na zastávke Miletičova (v opačnom smere Prievozská).
- Medzi Bajkalskou a Vlčím hrdlom bude možné využiť kombináciu liniek 98 a 70 s prestupom na zastávke Prístavný most.
- Linka 96 bude nosnou linkou s častejšou premávkou a upravenou trasou.
- Linka bude premávať po skrátenej trase z Petržalky po Avion Shopping Park. Premávka k Letisku bude zrušená z dôvodu nízkej využívanosti.
- V úseku Avion Shopping Park - Letisko bude možné použiť posilnenú linku 61.
- Premávať bude v rannej špičke školského vyučovania v intervale 7,5 minúty, v špičke popoludní a cez prázdniny každých 10 minút, v ostatných časoch každých 15 minút.
- Linka 196 bude zrušená a nahradená posilnenou linkou 96.
- Pri ceste k Stanici Nové Mesto a na Tomášikovu bude možné prestúpiť z linky 96 na linku 50 na zastávke Maximiliána Hella.
- Nočná linka N61 nebude pri jazde k Letisku obsluhovať zastávku Letisko, P+R, namiesto toho bude obojsmerne obsluhovať novozriadenú zastávku pri Ovocných sadoch.
Zmenené linky na Trnávke (zdroj: DPB, a.s.)
Prehľad upravených intervalov na linkách v minútach
(špička ráno/sedlo/špička popoludní/večer)
Linka | Pracovný deň, školský rok | Pracovný deň, prázdniny | Voľný deň |
20 | 10/15/10/15* | 15/15/15/15* | 30 (do 8. h)/15 (po 8. h) |
21 | 5/15/6/15 | 6/15/7,5/15 | 15 celodenne |
23 | 30/60/30/60* | 30/60/30/60 | 60 celodenne |
29 | 10/30/10/30 | 10/30/15/30 | 30 (do 8. h)/15 (po 8. h) |
30 | 15 celodenne* | 15 celodenne* | 30 (do 8. h)/15 (po 8. h) |
36 | 15/30/20/30 | 20/30/20/30 | 30 celodenne |
37 | 7,5/15/10/15 | 10/15/10/15 | 15 celodenne |
61 | 5/15/10/15 | 7,5/15/10/15 | 15 celodenne |
63 | 7,5/15/10/15 | 10/15/10/15 | 15 celodenne |
70 | 10/15/15/15 | 15 celodenne | 15 celodenne |
75 | 12/-/15/- | 15/-/15/- | - |
77 | 15/30/15/30 | 15/30/15/30 | 30 celodenne |
87 | 15/15/15/30 | 15/15/15/30 | 30 celodenne |
96 | 7,5/15/10/15 | 10/15/10/15 | 15 celodenne |
*) platí pre základnú trasu
Prehľad náhradných spojení namiesto zrušených liniek, alebo ich častí
Pôvodná linka |
Trasa |
Odporúčané nové spojenie |
20 | Dúbravka – Technické sklo | 23 |
20 | Devínska Nová Ves – Technické sklo | 20 21 → T. P. Kolakoviča → 23 |
21 | Pri Sandbergu – Patrónka | 21 (iba v špičkách pracovných dní) 29 → Novoveská → 21 |
23 | Lamač – Jána Jonáša, VW1 | 23 (iba v špičkách počas školského vyučovania) 30 → OC Bory → 21 |
23 | Lamač – Dúbravka, Podvornice | 30 |
30 | Most SNP – Mokrohájska | 37 |
30 | Most SNP – Lamač | 37 → Vrančovičova → 63 |
30 | Most SNP – Segnáre | 37 → Stn. Lamač → 30 |
36 | Záhorská Bystrica – Bory | 216 37 215 219 245 250 269 → Hodonínska → 30 |
36 | Záhorská Bystrica – Dúbravka, Podvornice | 216 → Nemocnica Bory → 30 37 215 219 245 250 269 → Hodonínska → 30 |
36 | Strmé vŕšky – Bory | 36 → Záhorská → 37 → Hodonínska → 30 |
36 | Strmé vŕšky – Dúbravka, Podvornice | 36 → Záhorská → 37 → Hodonínska → 30 |
123 | Lamač – Bory | 30 |
123 | Lamač – Dúbravka, Podvornice | 30 |
123 | Dúbravka, Žatevná – Bory | 83 → Pri kríži → 30 |
130 | Patrónka – Pod Zečákom | 30 37 → Pridánky 30 → Segnáre |
130 | Patrónka – Krematórium | 37 215 219 245 250 269 → Pri krematóriu |
130 | Lamač – Krematórium | 30 → Hodonínska → 37 215 219 245 250 269 → Pri krematóriu |
130 | Lamač – Patrónka, Kaufland | 30 63 → Patrónka → 37 192 → Habánsky mlyn |
61 | Račianske/Trnavské mýto – Martinský cintorín | 63 |
61 | Hlavná stanica – Martinský cintorín | 61 71 → Trnavské mýto → 63 |
61 | Martinský cintorín – Avion Shopping Park | 63 |
61 | Martinský cintorín – Letisko | 63 → Avion Shopping Park → 61 |
63 | Lamač – Tesco Lamač | 30 |
63 | Patrónka – Tesco Lamač | 30 37 |
63 | Lamač – Bojnická | 63 → Klientske centrum → 53 605 609 622 |
63 | Račianske/Trnavské mýto – Depo Trnávka | 61 → Slovinská → 96 |
64 | Trnávka - Nemocnica Kramáre | 61 → Hlavná stanica → 32 61 → Trnavské mýto → 64 |
64 | Račianske/Trnavské mýto – Trnávka | 61 |
74 | Hlavná stanica – Vlčie hrdlo | 71 → Miletičova → 70 |
74 | Račianske/Trnavské mýto – Vlčie hrdlo | 71 → Miletičova → 70 |
74 | Bajkalská – Vlčie hrdlo | 98 → Prístavný most → 70 |
96 | Ružinov – Letisko | 96 → Slovinská → 61 |
96 | Petržalka – Letisko | 96 → Slovinská → 61 |
196 | Petržalka – Stn. Nové Mesto | 96 → Maximiliána Hella → 50 |
196 | Petržalka – Depo Jurajov dvor | 96 → Prievozská → 610 620 630 632 96 → Bojnická → 65 |
Najvýhodnejšie spojenia v konkrétnom čase si môžete vyhľadať v Plánovači cesty.
„Aby bol prechod na nový grafikon pre cestujúcich dostatočne zrozumiteľný, v termíne od 29.7.2023 do 11.8.2023 budú na významných zastávkach a prestupných uzloch menených liniek aj informátori, ktorí budú nápomocní pri vysvetľovaní nových trás či cestovných poriadkov a cestujúcim poskytnú užitočné rady a tipy," uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec.
Substrát
Na nedodržiavaní CP či nebodaj intervalu sa v podvečernej špičke nič nezmenilo. Skúšal som to od nástupnej (Most SNP) aj od druhej (Chatam), odchod sa väčšinou trafí rôzne medzi interval, ak sa teda vôbec niečo vypraví. Ak niečo ide, idú dva za sebou v krátkom odstupe.
Včera okolo 17:45 si to L37 so zapnutým transparentom hodila bez nabratia cestujúcich cez nástupištia 88/91 a veselo si pokračovala smer nábrežie. Squelé.
Ja neviem, po starom to šlo 4 či 5x za hodinu, ale aspoň sa na CP dalo ako tak spoľahnúť. Dnes má ísť 6x za hodinu, ale realita je popísaná vyššie a do CP stačí napísať "ide náhodne".
95% vozov chodí s vypnutou klímou (áno aj Otokary, ak má človek to šťastie), v polovici sa nejde prihlásiť na už aj dosť tragickú wifi.
Neviem no, keď sa už drasticky šetrí a s*rie sa na ešte aj na mohykánov, čo zatiaľ nepresadli do IAD, nech sa to aspoň na rovinu povie...