Práce na petržalskej električke sa po zimnom útlme opäť rozbiehajú

Hlavné mesto získalo eurofondový príspevok na stavbu petržalskej električky, nový harmonogram prác stále nezverejnilo.

Hlavné mesto SR Bratislava získalo začiatkom marca 2023 nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ pre prvú fázu projektu električkovej trate do Janíkovho dvora. Výstavba tohto predĺženia električkovej trate začala ešte v novembri 2021. V rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra môže hlavné mesto čerpať nenávratný finančný príspevok maximálne vo výške 81,750 mil. € na práce, ktoré už boli zrealizované, alebo ešte len budú zrealizované do konca roka 2023. Hlavné mesto sa bude podieľať na financovaní projektu piatimi percentami.

Celkové oprávnené výdavky pre prvú fázu projektu vo výške 86,053 mil. € predstavujú 70 % z celého projektu, zvyšných 30 % (resp. skutočné percento zostávajúcich prác v roku 2024) bude financovaných z ďalšieho programového obdobia v rámci Programu Slovensko 2021 - 2027.  Predpokladané rozdelenie nákladov pre jednotlivé fázy je uvedené v tabuľke (podľa zmluvy o NFP).

Generálny projekt Celkové výdavky [€]
Oprávnené výdavky pre 1. fázu [€]
Oprávnené výdavky pre 2. fázu [€]
Poplatky za plánovanie 6 757 650,77 198 356,81 0
Výkup pozemkov 1 645 572,49 1 632 722,49 0
Stavebné náklady celkové 74 573 097,47 52 201 168,23 22 371 929,24
Valorizácia cien 14 883 942,53 10 416 959,85 4 466 982,68
Nepredvídané výdavky 7 681 029,04 5 376 720,33 2 304 308,71
Stavebný dozor 2 237 579,82 1 566 035,06 671 544,77
Technická pomoc 393 098,54 393 098,54 0
Publicita 12 896,49 0 0
Daň z pridanej hodnoty 21 558 353,72 14 276 592,55 5 962 953,08
Spolu 129 743 220,87 86 052 653,85 35 777 718,48

Hlavné mesto zatiaľ nezverejnilo dodatok k zmluve so zhotoviteľom prác, predmetom ktorého bude aktualizovaný harmonogram prác a nový termín ukončenia výstavby električkovej trate. Pôvodne sa počítalo s tým, že električka začne do Janíkovho dvora premávať už koncom roka 2023. Už v prvom roku výstavby však došlo na stavbe z rôznych dôvodov k výraznému meškaniu jednotlivých prác a zhotoviteľ nestihol splniť jednotlivé míľniky. Pri obnovení prác v auguste 2022 vedenie mesta predpokladalo, že nový harmonogram prác bude známy v priebehu septembra minulého roka, avšak ani na začiatku marca 2023 nie je nový harmonogram k dispozícii. Nie je ani známe, či sa podarilo v priebehu jesene práce akcelerovať tak, ako to bolo prisľúbené.

Hlavné mesto so zhotoviteľom II. etapy petržalskej električky rokuje o upravenom harmonograme. Nový harmonogram bude tvoriť podklad pre sledovanie postupu výstavby. Postup prác podľa tohto harmonogramu má dať predpoklad na to, aby sa doprava po električkovej trati mohla spustiť v predstihu počas roka 2024, ešte pred samotným ukončením stavby," uvádza hlavné mesto na svojej internetovej stránke.

Aktuálne sa na stavbe po pominutí zimných mrazov opäť vo väčšej miere rozbiehajú jednotlivé práce. Najvýraznejšie práce prebiehajú na troch mostných objektoch - na združenom moste na Rusovskej ceste a električkovom moste ponad Chorvátske rameno pri kostole Sv. rodiny naďalej prebiehajú práce na budovaní spodnej stavby (opory, piliere) a rozbehli sa už aj práce cestnom moste na Kutlíkovej ulici, ktorého hlbinné zakladanie malo byť pôvodne zrealizované v rámci prvého míľnika už pred rokom. Taktiež sa pozdĺž koridoru trate ešte stále realizujú aj preložky inžinierskych sietí a pripravuje sa podkladová vrstva pod električkovú trať. Mesto dnes informovalo, že čoskoro sa začnú budovať aj meniarne, ktoré budú napájať trať elektrickým prúdom.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pozitívne je, že si jednotku neschopnosti, za toto omeškanie zodpovednú, môžte zvoliť do parlamentu znova v čerstvo novej strane. 😁
Reakcia na: Petto #19:
To, že ho nevidíš ty je jedná vec. Druhá je tá, že pri rekonštrukciách sa takéto obojsmerne električky zídu. Pri výlukách sa možu zísť rovnako. Rovnako tak aj na petržalskej radiále pred obratiskom bude vybudované X-ko. Takže očividne sa s možnosťami prehodenia ráta aj pri nových radiálach alebo rekonštrukciách existujúcich. Vždy si myslím, že je lepšie mať obojsmerné ako jednosmerné. V dnešnej dobe. Rovnako vďaka takým kapacitným električkám vieš robiť aj menej obmedzujúce rekonštrukcie radiál keby si v prípade rekonštrukcie radiály zvolil náhradnú koľaj. Proste je podľa mňa oveľa použitelnejší obojsmerný voz a nie jednosmerný pri tak kapacitnom voze.
Reakcia na: Petto #19:
a na porobenie prepojov zas bude argument ze na to nemame vozy, mylim sa ? 😃
Reakcia na: Dadino #17:
Nevidim dovod mat obojsmerne 40m+. Nemame na to aj tak porobene v meste prepojenia kolaji oboch smerov ako na Riviere ci Jungmanova.
Reakcia na: shaggy #15:
alebo aj nevieme, ak si vymyslame slamenych panakov a kazdeho kto ma trochu iny nazor oznacime niecim domnelo hanlivym. neviem koho ostatneho mate na mysli ale ja som tu sam za seba
Reakcia na: Solider #11:
No ono by to ozaj bola škoda. Tak dlhé električky by sa fakt hodili obojsmerné na prípadné výluky. Nikdy nevieme čo bude a kedy ich bude treba. Tak ako sa objednalo teraz 10ks obojsmerných 32,5m lebo zistili, že ich nie je dostatok pri zabezpečení výluk. No uvidíme čo si pripravia na nás. 🙂
Reakcia na: lupask #14:
Na implementáciu majú 10 mesiacov do konca programového obdobia 31.12.2023 gratulujem Som zvedavý ako to budú marketingov,ako to úžasne všetko urobili.Ak sa niečo nestihlo za 2,5 roka stavebne v zmysle plánu spraviť,tak určite je reálne aby stihli 1.fázu za 10 mesiacov.Pritom ich chýba materiálovo technické vybavenie aj personál. Mimochodom projekt sa predražil zo 70 mil na vyse 108 mil,a akože sa rozdelil na fázu 1 a fazu2. Jantárovo cestu EU komisia neschválila ako opravu. Len nikto nevie ako pôjde faza2 ešte. Okrem toho zabúdate,že bolo podane trestne oznámenie na celý proces projektu v októbri 2022. Gól do vlastnej brány. Tiež ma udivuje,ze niekto reálne fakty a neplnenie časového harmonogramu považuje za trolling.
https://index.sme.sk/c/22955184/elektricka-petrzalka-inflacia-stavebne-materialy-eurofondy-zastavenie-vystavba.html
https://www.bratislavskenoviny.sk/samosprava/74569-zaskoceni-petrzalcania-slubovana-velka-oprava-nebude-jantarovu-cestu-zrekonstruuju-len-lokalne
https://www.cas.sk/clanok/2732025/jedna-z-firiem-ktora-stavia-petrzalsku-elektricku-podala-trestne-oznamenie-vznikne-mestu-skoda-za-29-milionov/
Reakcia na: lupask #14:
Dobre. Už vieme, čo robí jeden človek z toho 20+ členného tímu propagandy na magistráte. Ale čo robia ostatní? Či sa sem budete zbiehať postupne a trollovať?
Vieš mi vysvetliť, ako o tie eurofondy neprídeme, ak to nestihnú v stanovenom termíne?
to bolo reci ze prideme o fondy...
Reakcia na: Električka #9:
Najskôr tam asi budú predĺžené obe linky (1 a 3), keďže už nebude problém s obojsmernými električkami a 1 linka by tam kapacitne nepostačovala.
Reakcia na: Solider #11:
To bude dosť škoda, pretože úvrať na Jungmannovej tak úplne stratí zmysel, keďže tam v prípade výluky budú musieť byť nasadené 30T s menšou kapacitou. Práve pri výlukách s úvraťou by sa mali nasadzovať čo najdlhšie vozy. 45-metrové električky, keď ich bude dostatok, by sa určite zišli aj na výlukové linky, akou bola napr. X6.

Na čo má vlastne slúžiť úvrať v Janíkovom dvore? Príprava na predĺženie alebo na odstavenie ZV?
Reakcia na: Dadino #10:
Najskôr budú jednosmerné, keďže sieť je postavená na jednosmerné vozy a na linke 3 sú na obidvoch stranách slučkové obratiská.
Reakcia na: Električka #9:
Nateraz sa plánuje už len s tými 10ks, ktoré majú prísť teraz. Po ich dodaní bude celkový počet obojsmerných električiek 40ks čo je dostatok na to, aby DPB mohol robiť následne rekonštrukcie radiál pomocou týchto vozidiel. Po dokončení Petržalky už nebudú potrebné obojsmerné vozy výlučne na túto trať takže budú jazdiť všade a prípadne na jednokoľajných výlukách. 🙂 Otázne ostáva, či električky do 50m budú obojsmerné alebo jednosmerné. Dúfam však, že budú obojsmerné aj tie. Vždy lepšie za mňa obojsmerné ako jednosmerné pei takej dĺžke. 🙂
Reakcia na: Radovan 37 #8:
Absolútne súhlasím, tiež dúfam že dajú 1-tku do Petržalky lebo vtedy to dávalo väčší zmysel. Som si vedomý aj toho že ju zrušili z Petržalky hlavne preto, lebo bolo nedostatok obojsmerných električiek ale hovorili že objednali / objednajú (nie som si istý) 40 ďalších obojsmerných električiek takže by to už dávalo zmysel. Keby tam chceli nechať linku 3, tak linku 7 môžu presmerovať na trasu Hlavná stanica - Nám. Ľ. Štúra lebo ten spoj linky 7 je dosť zbytočný keďže ani linka 4 nespája Stanicu Nové Mesto z hlavnou stanicou. Keby chceli linku 3 nahradiť linkou 1, tak by jednoducho linku 3 presmerovali na trasu Rača - Nám Ľ. Štúra a linka 7 by mohla ostať tak, ako je. Takže tiež dúfam 🙂
Tiež už im držím palce aby dokončili tu električku do Petržalky. Býval som v Karlovej Vsi dosť dlho.

Keď som mal ísť do Petržalky tak som musel ísť cez Zochovu autobusom.

Teraz bývam v Starom meste a tiež občas chodím do Petržalky...... Tým chcem povedať,že využívam električku číslo 3-tri keď idem do Petržalky.

Tak verím,že potom pridajú aj 1-ku električku keď to bude hotové 👍😉.
Tie harmonogramy sú úplne nezáväzné? Veď už koľko ich bolo…
Reakcia na: N/A #3:
Tak ked sa pozriem na tunel Visnove, alebo dialnicu BA-KE, tak k tym Rimanom nemame daleko...
Reakcia na: N/A #3:
Myslis, ze elektrickova trat vydrzi 2000 rokov? 😀
Reakcia na: 810zssk #2:
Treba sa na to pozerať optimisticky, Rimania niektoré stavby stavali aj celé desaťročia, my sme ešte stále celkom v pohodke. 🤣 Držia sa hesla,“pomaly ďalej zájdeš."
Zimný útlm v sezóne kedy sa snáď ani medvede nepobrali na zimný spánok. Ale ako vtip dobré!
Ja začnem veriť v úspech tejto stavby, až keď zmizne to betónové opevnenie z 2.sv. vojny! Aby sme nemali všetko hotové, ale kvôli pevnosti bude trať nezjazdná...