Električková trať Dúbravka - Bory

Opis projektu

V prvej etape predĺženia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály z Dúbravky pôjde o výstavbu dvojkoľajnej trate od súčasného električkového obratiska Pri kríži na Saratovskej ulici po obytný súbor Bory. Trať bude vychádzať z obratiska Pri kríži do stredového pásu Saratovskej ulice, následne za križovatkou s ul. Pri Hrubej lúke prekrižuje cestu a prejde do východného zeleného pásu pozdĺž Saratovskej ulice, kde bude prechádzať okolo budovy Mestskej polície a hasičskej stanice až k železničnej trati, pod ktorou bude vybudovaný podjazd. Po mimoúrovňovom križovaní so železničnou traťou (vedľa pripravovanej novej železničnej zastávky a predĺženej Saratovskej ulice) bude trať pokračovať úrovňovým križovaním cesty II/505 a povedie popri OC Bory Mall a Nemocnici Bory k obytnému súboru Bory Prvé domy, kde bude táto etapa výstavby ukončená dvojkoľajným slučkovým obratiskom. V budúcnosti by mala trať pokračovať od obratiska ďalej k plánovanej vozovni Bory, prípadne až do Devínskej Novej Vsi.

Plánovaná trasa električkovej trate do lokality Bory:

Na trati sú plánované štyri električkové zastávky:

  • Dúbravčice - situovaná na Saratovskej ulici, buď v stredovom páse, alebo v zelenom páse, podľa priestorových možností.
  • Stanica Bory - v podjazde pod železničnou traťou pri budúcej železničnej zastávke. Zastávka bude slúžiť ako prestupný uzol na vlakové a autobusové linky. Uvažovaná je výstavba bezbariérového prepojovacieho objektu medzi jednotlivými zastávkami s nadchodom, resp. podchodom.
  • Nemocnica Bory - situovaná medzi OC Bory a Nemocnicou Bory. Poloha bude optimalizovaná s autobusovou zastávkou pred nemocnicou.
  • Hany Ponickej - konečná zastávka, situovaná pri obytnom súbore na ul. Hany Ponickej.

Samotná električková trať dĺžky 1800 m dvojkoľajne má byť riešená ako pevná jazdná dráha s betónovým, resp. vegetačným (rozchodníkovým) krytom. Požadovaná návrhová rýchlosť bude 65 km/h. Na trati by malo byť 6 úrovňových križovaní s cestnými komunikáciami (obratisko autobusov Pri kríži, Saratovská ul., Agátová ul., cesta II/505, ul. Vladimíra Kadlečíka, ul. Ivana Jukla). Priecestia budú zabezpečené svetelnou signalizáciou s absolútnou preferenciou električkovej dopravy (okrem výjazdu hasičskej techniky). Na zastávkach sú navrhované veľké prístrešky s vegetačnými strechami, multifunkčným panelom a informačnou tabuľou.

Napojenie električkovej trate na existujúcu trať si bude vyžadovať úpravu obratiska Pri kríži, ktoré zostane zachované pre otáčanie električiek v smere z centra mesta. Požadované je maximálne využitie existujúceho koľajiska v obratisku. Úpravy obratiska majú zahŕňať odstránenie tretej vonkajšej koľaje a zrušenie slepej odstavnej koľaje. Nová trať má byť napojená zo súčasného vjazdu do obratiska (stredná a vonkajšia koľaj) novými výhybkami. Požadované sú rýchloprejazdné výhybky, ktoré budú umožňovať prejazd električiek aspoň rýchlosťou 30 km/h. Križovatka Saratovská-Pri kríži-Dúbravčická by mala byť zabezpečená svetelnou signalizáciou. Obratisko autobusov bude zachované, pričom sa uvažuje s výstavbou 9 miest pre odstavenie autobusov.

Plánované úpravy obratiska Pri kríži (zdroj: Technické zadanie, Hlavné mesto SR Bratislava):

Napájanie trate elektrickou energiou sa uvažuje z existujúcej meniarne Dúbravka, ktorá bude zodpovedne technologicky doplnená. Trať by mala byť rozdelená na tri samostatné napájané úseky.

Základné parametre novej trate:

  • dĺžka: 1800 m dvojkoľajne
  • rozchod: 1000 mm
  • počet zastávok: 4
  • dĺžka nástupíšť: 53 m
  • počet výhybiek: 6 (4 obratisko Pri kríži, 2 obratisko Bory) + 1 koľajová križovatka, automatické stavanie vlakovej cesty
  • návrhová rýchlosť: 65 km/h (30 km/h v podjazde pod žel. traťou, 40 km/h v križovaní s II/505)
  • maximálny sklon trate: 70 ‰, v priestore zastávok 50 ‰

Aktuálny stav (k 8/2023)

Prvá štúdia predĺženia električkovej trate z Dúbravky do lokality Lamačská brána - Bory bola spracovaná už v roku 2010. Táto štúdia uvažovala s vedením trate zo Saratovskej po estakáde ponad železničnú trať a cestu II/505 s ukončením v lokalite Bory trojkoľajným obratiskom. Štúdia bola v roku 2016 aktualizovaná s ohľadom na technické a technologické možnosti výstavby trate. V roku 2019 sa hlavné mesto rozhodlo ďalej pracovať s variantom trate, pri ktorom električková trať prekrižuje železnicu podjazdom a cestu II/505 úrovňovým križovaním. Následne v roku 2020 firma Prokos spracovala štúdiu porovnávajúcu tri varianty vedenia električkovej trate. Preferovaný variant s podjazdom pod železnicou a úrovňovým križovaním sa následne stal podkladom pre spracovanie technického zadania novej trate.

Na konci roka 2022 podpísalo hlavné mesto zmluvu o spolupráci so spoločnosťou Bory, a. s., na základe ktorej uvedená spoločnosť pre hlavné mesto zabezpečí na vlastné náklady vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru, dokumentácie pre územné rozhodnutie, vypracovanie podkladov pre posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) a zabezpečí získanie právoplatného územného rozhodnutia pre stavbu.

V lete 2023 mesto predpokladalo, že s výstavbou trate sa začne najskôr v roku 2026.

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Predĺženie Dúbravsko-Karloveskej radiály cez TIOP Lamačská brána po Bory
  • Dĺžka električkovej trate: 1,8 km dvojkoľajnej trate
  • Počet zastávok: 4
  • Predpokladaný termín realizácie: ~2026 - 2028
  • Predpokladané náklady: nestanovené
  • Financovanie: Operačný program Slovensko 2021 - 2027 (predpoklad)

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Zberač mínusiek #29:
A co ocakavat od takeho uradu s ich kompetenciami ? 😁
Reakcia na: si #27:
A vieš o tom, že je kopa vecí, ktoré fungovali dobre, len boli dodávateľsky drahé, takže ich náhradu vlastnými - lacnejšími - zamestnancami si si všimnúť nemusel?
Alebo podľa teba, ak zmena na vlastných zamestnancov znamená len ušetrené peniaze a nie aj nejaké "viditeľné" zlepšenie, tak nie je zmena opodstatnená?
Reakcia na: si #27:
Magistrát je tiež pekne nemtavý si to obhájiť.
Personálne posilnenie mimochodom postihlo aj mestskú políciu a stále je to rovnaká tragédia.
Reakcia na: si #27:
Minimálne celý komunálny podnik je ako náhrada nemtavého AII obrovský posun dopredu.
Reakcia na: keks #26:
viem, a jedine "prakticke" co magistrat prevzal od firmy ktora to spravovala a dava to aj nejaky zmysel je verejne osvetlenie....
a ked sa pozriem co a ako sa tam realizuje, tak to moze zabezpecovat ~20 ludi, tak nech nezerem a dobre nadsadim, tak mozno 30.... a to je v tom mnozstve novych ludi velmi marginalne cislo.... (a dovolim si tvrdit ze naklady na nich sa zrovna vratia v podobe nizsich uctov za elektrinu na verejne osvetlenie po vymene vybojok na LED)
co ine co je v uliciach vidno a je pozitivne pre obyvatelov este zabezecuje ten zvysny nemaly pocet novych ludi ?
Reakcia na: si #24:
Ale vieš o tom, že mnohí z týchto zamestnancov vykonávajú prácu, na ktorú sa predtým najímali iné firmy, však?
A vieš, že tie firmy na to museli tiež svojich ľudí zaplatit a navyše sa im platila marža, však?
Ak sa chceme o niečom baviť, tak o tom, či sa ušetrené peniaze použili na niečo zmysluplné, alebo sa za ne naozaj vytvorili "kamarátske" miesta.
Ale mnoho z tých "živených krkov" prosto svoje opodstatnenie má. A je veľká škoda, že aj po rokoch to niektorí nevedia pochopiť a stále len omieľajú o 500 nových ľuďoch...
Reakcia na: Pajo #20:
A 2035 ma byt co ? 😂
Reakcia na: Ma178rek #23:
"Otázne je len že prečo nemá mesto peniaze... "

nuz, sucasny sudruh v meste najvyssi si aj napriek nie uplne idealnemu stavu v mestskom rozpocte dovolil navysit mnozstvo na magistrate zivenych krkov o vyse 500ks....
nejaky zmysluplny vysledok z nich vidno velmi nie je, zato vsak naklad za tie roky nie zrovna zanedbatelny.... (cistu mzdu mozes prenasobit cca 2mi na to aby si dostal "cenu prace", k tomu nezabudni priratat priestory, energie, skolenia (bozp, ...), telefony, pocitace, ....)
a tych par cisterien cervenej farby je uz len "ceresnickou" na torte.... (aby sme videli co "uzitocne" tych ~500 hladnych krkov vytvorilo)

(a ano, viem ze nasi najvyssi legislativci zatazili samospravy dalsimi povinnostami bez toho aby k tomu mali financne krytie, avsak to su veci ktore z pozicie mesta priamo ovplyvnit nevies na rozdiel od toho kolko ludi zamestnavas a za co im platis... a keby aspon z toho bol nejaky pozorovatelny prinos pre vacsinu obyvatelov mesta, tak by som asi drzal jazyk za zubami, ale tento vysledok akosi chyba)
Reakcia na: Klawu #22:
Reálne predĺženie trate k nemocnici Bory a vybudovanie cesty a zároveň zastávky pre vlaky by bolo veľmi prínosné... Otázne je len že prečo nemá mesto peniaze...
Reakcia na: Petto #19:
Na Godota, ako vždy. Však tu nevedia dokončiť kúsok petržalskej trate, preto tieto projekty ako električková trať z Dúbravky až do Borov alebo z Ružinova na Letisko mi prídu ako utópia. Ale hej, jasné, MHD je tu na prvom mieste, verímä...
Reakcia na: Petto #19:
Pokiaľ viem na mesto lebo nema peniaze ani na predĺženie Saratovskej...
Vlastne aj vďaka tomu nie je zatiaľ ani TIOP lebo chceli to spojiť...
Ak sa nemýlim tiop by sa mal stavať budúci rok ... (Dávnejšie bolo uvedené v ročnom pláne výluk ŽSR)
Reakcia na: Petto #19:
No veru, PRVallo o tomto úplne prestal rozprávať. Som zvedavý či sa toto stihne do roku 2035.
AKy je aktualny stav tohto projektu ? Naco sa caka ? Mesto ? ZSR ? ci na Godota ?
Reakcia na: andy27 #17:
Na začiatok by stačilo aspoň pridať nejakú novú nosnú linku z centra, ktorá by išla na to sídlisko, 21 slúži primárne pre DNV. Takisto by nebolo od veci aspoň presmerovať N21 cez sídlisko.
Vedľa VW vznikne nová "mestská časť". Nejaké dopravné riešenie bude potrebné pre aj pre MHD. Potiahnuť trolejbusy z Pražskej by boli ideálne.
Reakcia na: lamark #15:
Dobre ale tak linka 192 je v podstate náhrada linky 92...

92 sa stále môže presmerovať na trasu ako predtým že išla cez Lamač a Patrónku a problém by sa vyriešil 🙂

Už len predĺženie električky po nemocnicu Bory bude zlepšenie pre všetkých lebo bude alternatíva voči bežne upchatej D2 resp zjazdu na Lamačskú cestu
Kedysi chodila okrem 21 a 22,to by mohli podeliť na Boroch ako 83,84. 92 má nevýhodu,že nejde už cez Patrónku,takže neviem,či veľa ľudí by cestovalo potom. L92 je plná vraj z Volvagenu,keď vezie do Petržalky. Možno ešte zvážiť niektoré spoje L192 k Bory mol. Lebo zvážať ľudí 30 do Dúbravky na prestup električkou asi využívať nikto nebude,ak nebýva v Dúbravke,alebo Lamači.
Reakcia na: andy27 #13:
Ale predstav si kolko cennych sekund by si mohol usetrit keby aj tie 3 zastavky boli zrusene. 😍
Reakcia na: Andrej #6:
Všetky nie, 3 môžu nechať. Bez sarkazmu.
Reakcia na: SixSixTrooper #11:
S trollom nediskutuj. Len ho povzbudíš pri generovaní ďalších zvratkov.