Na zastávkových informačných tabuliach pribudli aj údaje o odchodoch spojov podľa cestovného poriadku.
V priebehu novembra 2022 si cestujúci mohli na vonkajších informačných zastávkových tabuliach v niektorých prípadoch všimnúť zobrazovanie nového znaku "~" (vlnovka = približne) pred zobrazeným časom do odchodu spoja. Vlnovka pred zobrazeným časom znamená, že údaj o danom spoji je uvedený podľa cestovného poriadku, teda k spoju nie sú práve dostupné informácie v reálnom čase (t. j. nie je známe, či ide načas, alebo mešká). Môže to byť spôsobené tým, že vozidlo ešte nevyšlo na svoju trasu alebo nemá funkčné komunikačné rozhranie alebo nepremáva. V takýchto prípadoch nie je možné garantovať, že spoj odíde v zobrazenom čase, resp. že spoj bude vykonaný.
Offline odchody podľa cestovného poriadku sa doteraz zobrazovali iba na virtuálnej zastávkovej tabuli, resp. na obrazovkách vo vozidlách s najnovším informačným systémom. Ich zobrazovanie aj na informačných tabuliach na zastávkach umožnila aktualizácia ich softvéru, ktorá bola zrealizovaná v priebehu tohto roka výrobcom tabúľ. Doteraz sa teda mohlo zdať, že tabule na zastávkach nefungovali správne, ak niekedy nezobrazovali najbližší odchod niektorej linky.
Súčasne so zobrazovaním odchodov, ku ktorým nie sú dostupné údaje v reálnom čase, sa na zastávkových tabuliach začali zobrazovať aj odchody spojov regionálnych autobusových liniek dopravcu Arriva Mobility Solutions v prípadoch, že sa tabuľa nachádza na zastávke, ktorú obsluhujú aj regionálne linky. Tieto sú v súčasnosti zobrazované iba podľa cestovných poriadkov, keďže zatiaľ nie sú k dispozícii údaje v reálnom čase.
810zssk
Ak DPB poskytuje dáta Transdata do ich infosystému (pre Ubian), bolo by fér si recipročne vypýtať aj opačné zdieľanie dát. To by riešilo tie regiobusy.
Inak celkovo tie tabule sú veľmi dobré na slovenské aj európske pomery (o VZT ani nehovorím, to je úplná topka ktorá snáď nemá ekvivalent nikde v Európe), ale vidím ešte priestor na pár zlepšení:
- Ideálne by DPB mal mať na dispečingu nejaký infosystém o výpadkoch, presmerovaniach, atď., z ktorého by potom čerpali aj tabule. Napr. by dispečer nahodil že 66/2 je aktuálne nevypravená a z tabúľ by buď zmizla (alebo ešte lepšie, zobrazovala sa s poznámkou "zrušený") a zas potom keď by sa tam niečo napojilo tak by sa to zas updatlo.
- Predikcia meškaní pri kolapsoch dopravy aj mimo zastávok (uviaznuté spoje). Toto je problém pri dlhších medzizastávkových úsekoch kde vozidlo medzi dvomi zastávkami naberie citelné meškanie, ale na tabuli sa zobrazuje akoby išlo s tým meškaním s akým odišlo z minulej zastávky. Tu sa dá využiť buď nejaké AI pracujúce na základe toho ako meškanie naberali predchádzajúce spoje, alebo tranzitné body na linke - napr. na 98 by medzi EkoUni a Prístavným mostom bolo pár bodov ktoré by sa negenerovali do verejných CP ale mali tam stanovený čas kedy ich má vozidlo prejsť a podľa toho by sa aktualizovalo meškanie (toto využíva IDS JMK na niektorých expresných regiolinkách).
- Keď raz budú viac rozšírené prípoje (čo sa podľa dostupných info chystá), systém by mal vedieť predikovať vznik meškania kvôli čakaniu na iný spoj - samozrejme berúc do úvahy reálne rozhodnutie dispečingu o čakaní alebo nečakaní. Napríklad ak nejaký nočák mešká tak že na hlavnú stanicu mu vychádza príchod 1:32, tak ostatným spojom automaticky nabehne meškanie zo stanice 2-3 minúty. (Toto je zas implementované napr. na OBB.)