Mesto predĺži Saratovskú ulicu, električka sa zatiaľ iba plánuje

Územné rozhodnutie pre električku z Dúbravky do lokality Bory chce mesto získať na prelome rokov 2023 a 2024.

V týchto dňoch magistrát hlavného mesta obstaráva stavebný dozor i zhotoviteľa stavby pre dlhoočakávané predĺženie Saratovskej ulice v Dúbravke. Pôjde o nový úsek ulice od križovatky s Agátovou ulicou popod železničnú trať s vyústením na cestu II/505 pri dnešnej zastávke OC Bory v dĺžke cca 412 metrov. Nový úsek Saratovskej ulice zlepší cestné i pešie prepojenie Dúbravky, Borov a tiež novej železničnej zastávky Lamačská brána (Bory), ktorej sprevádzkovanie sa očakáva v roku 2024. Územné rozhodnutie pre toto predĺženie Saratovskej ulice bolo vydané už v roku 2015 a projektová dokumentácia bola vypracovaná v roku 2017, mestu však doteraz chýbali finančné prostriedky na realizáciu. Očakávaná doba výstavby je 14 mesiacov a predpokladanú hodnotu zákazky mesto stanovilo na 10 mil. €. Presný termín, kedy bude nové prepojenie slúžiť verejnosti ešte nie je známy. „Momentálne sa pripravuje podrobný harmonogram projektu. Jeho sprevádzkovanie bude závisieť ako od priebehu verejného obstarávania, tak aj systému financovania," uviedla hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Dagmar Schmucková.

Súčasťou projektu budú okrem cesty s chodníkmi po oboch stranách aj dve nové svetelne riadené križovatky (Saratovská - Agátová, Saratovská - II/505), cyklistická cestička medzi Agátovou a cestou II/505 a jeden nový železničný most, popod ktorý povedie predĺžená komunikácia. Počas budovania železničného mosta a novej komunikácie bude slúžiť mostné provizórium (pre každú koľaj zvlášť), aby bola zachovaná železničná doprava po väčšinu času výstavby. Vyústenie predĺženej Saratovskej na cestu II/505 bude iba v smere do Lamača, pri ceste do Devínskej Novej Vsi bude teda potrebné otočiť sa na najbližšej kruhovej križovatke. Z cesty II/505 bude možné odbočenie na Saratovskú z oboch smerov priamo.

Situácia predĺženia Saratovskej ulice (zdroj: DRS, Reming Consult, 2017):

Z hľadiska mestskej hromadnej dopravy sa výstavba predĺženia Saratovskej ulice dotkne autobusovej zastávky OC Bory, ktorá sa v smere do Lamača mierne posunie pred jej súčasnú polohu a zároveň sa vybuduje nové nástupište pre smer z Devínskej do Dúbravky v odbočovacom pruhu. Táto zastávka bude slúžiť po vybudovaní železničnej zastávky aj na prestup medzi autobusmi a vlakmi. Dlhším peším presunom bude možný prístup k železničnej zastávke aj od zastávky MHD Agátová. So zmenou jej súčasných polôh mesto neuvažuje, k nástupišťu v smere do Dúbravky však bude vybudovaný chodník od križovatky Saratovskej a Agátovej, ktorý tu v súčasnosti chýba. Ako pohodlne bude riešené autobusové spojenie Dúbravky s novou železničnou zastávkou bude závisieť od toho, či a ako sa zmenia trasy autobusových liniek po sprevádzkovaní nového úseku Saratovskej ulice.

Povedľa predĺženej Saratovskej ulice v budúcnosti povedie aj električková trať smerom na Bory. Magistrátu sme sa preto opýtali, či budované predĺženie Saratovskej počíta aj s električkovou traťou. „Prvotné štúdie a technické zadania pre predĺžení električkovej trate Dúbravsko – Karloveskej radiály cez TIOP Lamačská Brána po Bory uvažujú, že projekt predĺženia Saratovskej už bude zrealizovaný. V praxi to znamená, že sa električková trať bude projektovať tak, aby sa minimalizovali stavebné zásahy do novovzniknutých stavebných objektov predĺženia Saratovskej a aby boli čo najlepšie využité všetky stavebné objekty, najmä nové autobusové zástavky, chodníky a priechody pre chodcov prepájajúce tento prestupný uzol medzi vlakovou, autobusovou a električkovou dopravou," priblížila nám hovorkyňa mesta Bratislava.

Nový železničný most celkovej dĺžky 37 metrov, pod ktorým povedie predĺžená ulica, bude budovaný iba pre cestnú komunikáciu a chodníky. V prípade, ak by mesto zvolilo križovanie električkovej trate so železnicou podúrovňovo, bude potrebné vybudovať vedľa neho ďalší železničný most. V súčasnosti je projekt novej električkovej trate z Dúbravky smerom na Bory stále vo fáze príprav. „Mesto rokuje so spoločnosťou Bory o dodaní dokumentácie pre územné rozhodnutie vrátane územného rozhodnutia (ÚR). Predpokladáme, že ÚR na električku by malo byť dodané na prelome rokov 2023/2024," uzavrela Dagmar Schmucková.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Blekota #71:
Mas pocit, ze sa niekde riesia elektricky? 🙂 To ze tu sa o nich bavime a fantazirujeme kade by mohli chodit, este neznamena ze za zivotov nasich vnucat aj budu. 😃 Elektricka do Petrzalky (ak ratame aj metro) sa kolko rokov realizuje? 40? 😉 A furt nieje. Tak si +- vyrataj kedy asi pride na radu Vrakuna.😈
TO DOKEDY SA BUDU RIESIT ELEKTRICKY VSADE INDE LEN NIE DO VRAKUNE/BISKUPIC?!?!?!?!?!?
Reakcia na: keks #68:
Ona by sa nim mala stat, kedze metro tu nikto nikdy nepostavi. Iste, aj argument, ze potrebujeme primestske vlaky, ktore na uzemi mesta budu robit nieco ako MHD, je spravny, no ked magistratu a BSK idu veci pomaly, potom ZSR su kamenna socha. Ziaden dopravca nemoze vypravit vlak, ktory nema postavenu cestu, takze toto stoji a pada prave na tom dinosaurovi.
Druha vec je, ze elektricka by skutocne mohla mat zmysel, len keby este aj tie projekty, ktore su uz pripravene, niekto systematicky netorpedoval napr. zasypavanim pripravenych mimourovnovych krizovani s inou dopravou, ci nepodkopaval ako tak rozumne navrhy trasovani (nie, ze by sa nedalo lepsie, ale este aj to mensie zlo sa tu premeni na absolutne).

Pokial skutocne elektricka nema byt len akysi vymetak, potom:

1. Budu sa musiet krizovania prerobit na mimourovnove. Toto plati jednak v Petrzalke, kde sa to systematicky a vedome zabija, dvak aj na existujucich radialach, najma napr. krizovatky ako Vajnorska x Bajkalska, Vajnorska x Tomasikova, potom Ruzinovska x Tomasikova, ci kedysi nakreslena, ale neskor zamietnuta krizovatka Karloveska x Molecova (povodne boli plany viest trolejbusy od Palisad cez ulice ako Ticha, ci Stare Grunty, na Dlhe Diely) a k tomu jednym dychom pridat aj lave odbocenie z Botanickej na Devinsku cestu, aspon 3 svetelne krizovatky v Dubravke (Drobneho nepredstavuje problem), samozrejme aj krizovanie za zeleznicnou tratou smerom na Bory, a takto sa da pokracovat do bludu. Nosny system a urovnove krizovania s nosnymi komunikaciami pre inu dopravu, to skratka nejde dokopy a ani preferencia toto nevyriesi. Ta sa moze pouzivat na krizovatkach mensieho vyznamu, ktore vyuziva predovsetkym lokalna doprava.
2. Treba MK SR raz a navzdy vyhovorit hlupe napady ako napr. trasovanie elektricky po Landererovej ulici. Neviem, ake zakonne paky na toto existuju, ale ak variant pred SND niekto zmari, to sa rovno moze stavat tunel popod cely downtown alebo nechat ludi, nech tam dochadzaju po vlastnych.
3. Bude sa musiet zvysit robustnost siete vybudovanim radialnych prepojeni a viacerych moznosti otocenia vozidiel najma v centre a sirsom centre + doplnit vozovne, najma v zapadnej casti mesta.
4. Bude potrebne vybudovat maly a neskor velky mestsky elektrickovy okruh so samostatnymi okruznymi linkami.
5. To, co sam pises, t.j. pokryt lokality, kde elektricka stale chyba - tak, aby sa trolebusova a autobusova doprava stali doplnkovymi, resp. az na niektore linky robili predovsetkym navozy k elektrickam a vlakom. Kadejakych mapiek a schem, ako by to mohlo vyzerat, sme tu uz videli mnoho a ak nie, tak minimalne na skyscrapercity.com dava typek s prezyvkou Aquila pravidelne viziu z prelomu 60. a 70. rokov, kedy sa este nepocitalo s metrom a bol plan rozsirit elektrickovu siet.
6. "Kozmetika", ako oblbuvzdornenie tras popri Dunaji (prelozenie trate k promenade, zdvojkolajnenie trate na Vajanskeho nabrezi, napojenie vsetkych smerov na buducu trat k downtownu, atp.), rekonstrukcie prestupnych uzlov, aby boli predovsetkym bezpecne, potom bezbarierove a na zaver aj lahodiace oku. To napokon plati pre asi vsetku pevnu infrastrukturu suvisiacu s ET.

Politici radi spominaju elektricu ako nosny system, ale ak sa to bude planovat, stavat a rekonstruovat tak ako doteraz (az na niektore svetle vynimky), potom pojde akurat tak o parodiu na nosny system. Problem je, ze tie primestske vlaky tu tak skoro nebudu a okrem tohto neexistuje ina alternativa. Teda, ak vylucime systemy ako BRT, ktore by v meste ako Bratislava predovsetkym zmarili vsetky doterajsie investicie a neboli by sme ani o milimeter lepsi ako Kisinov.
Reakcia na: keks #68:
Ale tfuj, co sa pytas take zaludne otazky? Jasne ze ano! #CastejsieAkoMetro 😂
Len taká otázka do vetra - ak pri rozrastaní mesta prestáva dávať električka v nových častiach zmysel a zároveň nepokrýva značnú časť mesta v existujúcich častiach (Lamač, Vrakuňa, Biskupice, časť Ružinova), môžeme o nej skutočne hovoriť ako o nosmon dopravnom systéme?
Reakcia na: hanzija #63:
Velmi opatrne by som hovoril, ze nejaka elektricka bude, najma ked MK SR sa stale stavia na zadne pri trasovani popred SND (su to ich pozemky). Mozno viete nieco viac k tomuto, no ja aktualne evidujem, ze sa robi EIA a z nej este moze vypadnut vselijaky mackopes. A keby aj nie, zjavne sa pave ludia z MK SR citia povolani odmietnut hocico, bez ohladu na to, ze strategicka uroven daneho dokumentu v pohode prevazi ich pravomoci. To len na margo tvrdenia, ze tu nieco "bude" do 8 rokov.

K tym trolejbusom - problem vlaku aktualne je, ze opat elegantne obchadza spominany downtown. Ak by som mal dochadzat tak, ze vlakom by som bol sice do 10 minut na hlavnej stanici, ale potom by som sa mal terigat vo vymetaku L40 skoro pol hodiny, asi by som dvakrat porozmyslal, ci to je to prave, co som chcel. Navyse elektricka nie je odpoved pre ludi z Lamaca, ale do velkej miery ani Borov (tam by sa pytal ako doplnenie nejaky zrychleny autobus). Centrum je pomerne siroky pojem. Z hlavnej stanice k Dunaju to nie je prave najkratsia trasa. Resp. ak plati argument, ze downtown bude vyrieseny elektrickou, potom netvrdme, ze do Borov ju tahat netreba, lebo vlak Dunajske nabrezie nezahoji. Este sa daju viest "blizsie naokolo" vlakove spoje, ktore by mohli koncit v pristave, prip. pri Sklade c.7 (a tam by bolo potrebne vybudovat stanicu, resp. zastavku), ale z hladiska prevadzky je takato trasa pomerne zahul na vyuzivanie kapacit a ZZ (15-minutovy interval urcite nehrozi).

Ten clanok je sice pekne napisany, ale obavam sa, ze hlavne nakladna vozba by zmarila dany 15-minutovy interval (aj preto boli plany postavit tunel pre nakladnu dopravu, ktory by odlahcil hlavnu stanicu, no pytalo by sa postavit komplet kolajovy "obchvat" mesta, pre kazdy smer). Navyse na tak husty interval na beznej dvojkolajke treba mat aj primerane riesenu zabezpecovacku, kolajove spojky, atd... (co bude este otazka, ci a ked ano, ako kvalitne bude zrekonstruovany BA uzol). A hlavne musi byt politicka vola (v nedohladne). 15-minutovy interval vlakov by urcite znacne zamiesal karty, ale to tu nebude este minimalne 25 rokov.
Reakcia na: Samo Paulini #65:
Nie, nevyrovná lebo vlak nepôjde vtedy keď potrebuješ. Lepšie je ísť 21 ktorá trvá o 15 min dlhšie ako čakať 30 minút na stanici (alebo v cieli tvojej cesty).
Vlak je súčasťou IDSBK, čiže aj MHD. Ak mi cp/google mapy ukážu, že rýchlejšie je ísť cez TIOP za mňa nie je čo riešiť a ozaj môže rýchlosť vlaku vyrovnať slabší interval.
Reakcia na: hanzija #63:
MHD-Vlak-MHD

všetci cestujúci tlieskajú takémuto riešeniu 🤔
Reakcia na: lostrail #61:
Suhlasim s vacsinou co pisete, len sa zamyslam nad tym spojenim zapad - downtown. Ved elektricka bude do 8 rokov k Eurovea Tower, tak ten problem je viac ci menej vyrieseny. Nesuhlasim urcite s tahanim trolejbusu popri zeleznici. Ved medzi Lamacom a Patronkou uz jazdi vlak, ktory ide do centra, rovnako ako ten trolejbus. Ak tu mame fantazirovat, tak jednoznacne by som ja bol za zrusenie planu elektricky do Borov/DNV a spravil by som za to co v Petrzalke tusim v 2005, ze sa spravia autobusove linky co budu zvazat ludi na TIOPy a zastavky a stanice vlaku. 15 minutovy takt vlaku (asi nie je mozne takto husto jazdit na tej trati v takom stave v akom je teraz). Myslim si ze samotna investicia na kvalitne stanice/tiop/zastavky, keby ze sa urobia na spickovu kvalitu tak by stala rovnako ako predlzenie trate do Borov/DNV. Su to nejake 2-4km asi, co moze byt do 50-70M. Vysledkom toho ze cely Severo-Zapad BA by bol v centre do 20 minut. Viem si predstavit ze teoreticky jedneho dna cela stara Dubravka by jazdila radsej z TIOP do centra ako elektrickou/busom do centra a od Harmincove (#83 Pri Krizi - SAV = 18 min podla grafikonu, ale nik nevie ako sa to bude do buducnosti bez Severnej Tangenty hybat).

Ale toto je fantazirovanie samozrejme 😃

Dodatok:

https://www.globalrailwayreview.com/article/8232/14-trains-per-hour-on-a-2-track-rail-section-the-dutch-prove-that-it-ispossible/

toto som prave zo srandy vygooglil, Mozno ten 15 minutovy takt nie je uplne fantazia.
Reakcia na: lostrail #60:
Úprimne ... som na tejto stránke už nejaký ten čas a mám pocit, že je to niekoľko ľudí, ktorí svojimi znalosťami hravo zatienia to, čo pôsobí na príslušných útvaroch ...
Reakcia na: hanzija #56:
Aktualne je to zo zastavky Pri Krizi po Safko 24 minut. Trasa k nakupnemu centru + 2 zastavky do centra buduceho sidliska by nemala trvat dlhsie ako 5-6 minut, takze sa do bude dat zmaknut za pol hodinu. Aj ked dobre, ani to nie je ziadna slava a urcite by pomohol vlak (len keby ten prestup z elektricky bol navrhnuty aj pre ludi, nie len pre vykresy), no taky cas zasa nie je nicim vynimocnym ani vo vacsich mestach pri jazde metrom.
Zostanu aktualne spoje a k tomu sa v Dubravke bude dat prestupit na L83, ktora niektore lokality vybavi rychlejsie (najma severnu cast centra). Netvrdim, ze je to terno, resp. ze by nemali pribudnut rychlobusy v exponovanych casoch, no elektricka aj tak stiahne vyznamny pocet ludi (samozrejme zostava otazka, co s kapacitami a pri predlzovani trate do Borov by uz bolo nacim mat rozpracovane VO na 7-clankove, prip. dlhsie vozidla). Navyse nie vsetci potrebuju ist do uplneho centra.
Co je asi najhorsie, tak aktualne tu vznika problem, ako prepojit zapad s novym downtownom. Toto bude este velka tema a aby sa nakoniec nedokupovali 24m parcialy na nove trolejbusove linky, ktore budu spajat zapad mesta s touto lokalitou (asi nacase vyuzit travnatu plochu za novym SND na autobusovy / trolejbusovy terminal).

TT, ktore su v najblizsom obdobi planovane, tuto otazku vobec neriesia, nanajvys ciastocne (TT Patronka - Riviera, TT Nivy - Nove SND) a bolo by treba dat to konecne do kontextu s realnou potrebou obsluhy tohto noveho uzemia. Dokonca ani ten prestup na elektricku, ak raz pojde po Pribinovej by odtial nebol tak zly. Ale ani to casom nemusi stacit. Totiz, problemom su ulice ako Sancova, kde uz dnes L40 v spicke nabera 10-minutove meskanie a nie je tam velmi priestor na zahustovanie. Este trebars alternativa cez Stefanikovu a 29. Augusta, na co by stacilo dobudovat spojku na krizovatke Nivy (neviem, ci sa planuje v ramci novej TT). Vyhladovo uz zacat pripravovat TT na Pristavnu, resp. od krizovatky Zelezna studnicka dalej k Tescu, cez Harmincovu a na Zaluhy (nove obratisko pre trolejbusy sa priam pyta v mieste povodneho elektrickoveho triangla na Hanulovej, otazkou zostava samotna prestupna zastavka, lebo ked sa akymkolvek sposobom navysi kapacita, uz to nemusi stihat). Samostatna TT by sa vyhladovo mohla nakreslit na konecnu v Lamaci, s luxusnou zastavkou pri vlakovej stanici. Ale na to zasa chyba koncepcia, t.j. co vlastne chceme na Brnianskej a Lamacskej ceste.
Tym sa pravdaze dostavame aj problematike severnej tangenty, ktora by odlahcila Sancovu a v malej miere este Stefanikovu (nie, ze by sa Sancova nedala za urcitych obmedzeni prekreslit tak, ze by na nej boli plnohodnotne BUS pruhy).
Reakcia na: gejza #55:
A mas aj nejake priklady? Lebo nejako sa zda, ze tie fundovane kadre su dnes uz na dochodku a nevyzera to tak, ze by po nich prisla adekvatne inteligentna, resp. odborne zdatna nahrada, ktora este nezdrhla do zahranicia.
Reakcia na: keks #54:
Nezabudajme aj na to, ze niektorym auto problem nevyriesi, napr. ak pracuju v novom downtowne a firma im nezabezpeci parkovanie. V takom pripade si mozu kupit akurat kolobezku. Teda, spolu s tym autom.

To je mimochodom nieco, za co mam na Valla tazke srdce - sice likviduje parkovanie v meste, ale aspon zan neponuka ziadnu pouzitelnu alternativu.
Reakcia na: 810zssk #47:
"riešenie bude samozrejme pridať pruhy na D2"

Resp. tretiu tunelovu ruru 😁
Reakcia na: gejza #55:
Mal si kandidovat ty 😁
Zaujimava debata tu vznikla. Nikto asi nepochybuje ze by sa mala robit infrastruktura skor ako samotna vystavba. Ale faktom asi zostane, ze elektrickou do centra to bude aj v idealnom stave tak 40 minut. Ak sa spravne pamatam, bola tu pred rokmi velmi zaujimava analyza prepravnej kapacity kolajovej dopravy a tusim na elektricku bolo do 30 000 za den? Neviem si v ziadnom pripade predstavit situaciu ze medzi DNV a napr. KV bude niekedy treba takuto kapacitu. Cize bud vlak alebo rychlobus, bude jediny rychly sposob hromadnej prepravy do centra. (zaujimave bude sledovat kolko bude trvat jazda vlaku z TIOP na Hl. Stanicu a kolko bus 21) Zial zeleznice maju ine problemi ako riesit S-BAHN takt do centra.
Reakcia na: keks #54:
už aby konečne boli komunálne voľby a do vedenia Mesta sa dostali príčetné, odborne fundované kádre, ktoré majú chuť pracovať v prospech jeho obyvateľov ... 🤔 🤔 🤔
Reakcia na: hanzija #29:
Samozrejme, ale takýmto postojom sa dostaneme do bludného kruhu.
Ľudia, ktorí majú oničom dostupnosť MHD si kúpia auto kvôli pohodliu.
MHD k ich domom netreba, lebo keď už všetcu majú auto, tak ho budú využívať.
A keďže je tam oničom dostupnosť MHD, tak všetci budú mať auto.
Preto teda MHD netreba...
Reakcia na: 810zssk #52:
len ci to, ze rezervy nie su, vedia aj mestski poslanci.... pretoze sposob ze ak chcem nieco niekde zlepsit tak musim dakde inde zobrat sa tu pouziva uz 25 rokov (pamatam si ho este zo stretnuti koncom 90tych rokov) a ani pri ~sucasnom (kedze primator je tam uz druhe volebne obdobie) vedeni mesta som nepostrehol ze by sa v tomto nieco zmenilo....