Ani po zmenách na bratislavskom diaľničnom obchvate sa presmerovanie liniek MHD nechystá.
Od 1. marca 2022 vstúpila do platnosti aktualizovaná vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby SR č. 228/2020 Z.z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest I. triedy a ciest II. triedy s výberom mýta. Po novom sa medzi vymedzené úseky s výberom mýta dostali aj vybrané časti diaľnic D1 a D2 v hlavnom meste, na ktorých sa doteraz mýto neplatilo. Na diaľnici D1 ide o úsek medzi križovatkami Bratislava-Petržalka a Bratislava-Ružinov (t. j. od D2 po Prístavný most) a na diaľnici D2 úsek od Lamača po križovatku Petržalka. Týmito úsekmi prechádzajú aj niektoré linky bratislavskej MHD. Zaujímali sme sa preto, aký ekonomický dopad na Dopravný podnik Bratislava (DPB) bude mať spoplatnenie uvedených úsekov.
Žiadna linka neprechádza celým spoplatneným úsekom
Novospoplatnenými úsekmi prechádzajú autobusové linky 21 92 96 98 a 196. Linka 21 jazdí po diaľnici D2 na spoplatnenom úseku od Lamača, ale opúšťa ju ešte pred tunelom Sitina. Linka 92 premáva po diaľniciach D2 a D1 od Mlynskej doliny cez most Lafranconi po Einsteinovu ulicu a linky 96 98 196 využívajú časť spoplatneného úseku na D1 na Prístavnom moste. Ako nás informoval hovorca DPB Martin Chlebovec, pri bežnej premávke vozidlá na spomínaných linkách mýto platiť nebudú: „Vozidlo, ktoré vstúpi na vymedzený úsek cesty a neskôr ho opustí bez využitia všetkých jeho podúsekov v rovnakom smere jazdy, nepodlieha spoplatneniu za tento vymedzený úsek."
I napriek tomu však môžu pri premávke MHD nastať situácie, kedy sa na niektoré autobusy MHD bude vzťahovať povinnosť zaplatiť mýto. „Vozidlo, ktoré vstúpi na vymedzený úsek cesty a neskôr ho opustí bez využitia všetkých jeho podúsekov, a následne znova vstúpi na ten istý vymedzený úsek cesty v rovnakom smere jazdy do 46 hodín nasledujúcich od vstupu tohto vozidla na vymedzený úsek cesty, a využije všetky zvyšné podúseky vymedzeného úseku cesty, podlieha spoplatneniu za celý vymedzený úsek cesty. Vymedzené úseky sú síce navrhnuté tak, aby ich žiadna linka MHD neprešla celé, ale v niektorých prípadoch môžu nastať situácie, keď vozidlo v priebehu 46 hodín vykoná viacero liniek, prejde tak všetky úseky a bude platiť mýto. Ide napríklad o záložné vozidlá. Ďalšou situáciu, ktorá v Bratislave bežne nastáva, je operatívne presmerovanie liniek na diaľnicu v prípade uzávierok komunikácií z dôvodu manifestácií, návštev predstaviteľov štátov či cirkví, dopravných nehôd, nezjazdnosti mostov a podobne. Vtedy sa môže stať, že za tieto vozidlá bude Dopravný podnik Bratislava musieť platiť mýto podľa príslušného cenníka," vysvetlil Martin Chlebovec.
Mýtne jednotky pre všetky autobusy
Mýtnymi jednotkami boli niektoré autobusy MHD vybavené už raz v roku 2010 v dôsledku spoplatnenia niektorých ciest v meste. Pôvodne mali mýto platiť autobusy na ceste do Záhorskej Bystrice a do Jaroviec. Po prehodnotení pôvodného návrhu autobusy MHD nakoniec platili mýto len na ceste medzi Petržalkou a Jarovcami. Mýtnou jednotkou preto bola preto vybavená len časť autobusov a neskôr bola povinnosť platiť mýto zrušená.
Dopravný podnik aktuálne prevádzkuje približne 540 autobusov. Pre zavedenie nových vymedzených úsekov sa DPB rozhodol vybaviť všetky mýtnou jednotkou. „Vzhľadom na definíciu vymedzených úsekov je prakticky nemožné sa im vyhnúť, preto budú mýtnou jednotkou vybavené všetky prevádzkyschopné vozidlá. Náklady s tým spojené, ktoré DPB vie aktuálne aj vyčísliť, v tejto chvíli predstavujú sumu 300-tisíc eur, čo je výška bankovej záruky," uviedol hovorca DPB.
Okrem nákladov na vybavenie vozidiel palubnými jednotkami treba očakávať aj ďalšiu finančnú a administratívnu záťaž, ktorá bude spojená so správou palubných jednotiek. Ako uviedol DPB v pripomienkovom konaní k spomínanej vyhláške, „ďalším zaťažením vozidiel kategórie M2 a M3, sa služba, ktorá je v záujme nielen samospráv, ale aj štátu, ešte viac predraží, čo môže mať priamy dopad na zníženie jej atraktivity. Takto navrhnutá zmena vyhlášky bude mať priamy dopad na náklady verejnoprospešnej služby, ktorou je verejná doprava a bude vytvárať dlhodobý tlak na zmenu výšky cestovného."
S novým znením vyhlášky nesúhlasili okrem DPB ani magistrát hlavného mesta a Bratislavská integrovaná doprava. Magistrát Bratislavy sa okrem zvýšených nákladov na MHD obáva tiež zvýšenia tranzitu nákladnej dopravy cez vnútromestské komunikácie.
Výnimka pre jazdu autobusov MHD po diaľnici
V minulom roku nastala na diaľničnom obchvate Bratislavy aj ďalšia zmena, ktorá sa dotýka premávky autobusov MHD po diaľniciach. Nová právna úprava zrušila pôvodné obmedzenie rýchlosti na diaľnici v obci na 90 km/h. Na bratislavskom obchvate sa zaviedlo dynamické riadenie dopravy, ktoré umožňuje jazdiť v niektorých úsekoch za určitých podmienok aj maximálnou rýchlosťou 130 km/h. S tým však súvisí aj zmena minimálnej rýchlosti na diaľnici v obci z pôvodných 65 km/h na bežných 80 km/h. Niektoré autobusy MHD majú ale konštrukčne obmedzenú rýchlosť na menej ako 80 km/h, teda by za normálnych okolností po diaľnici jazdiť nesmeli.
Dopravný podnik v lete minulého roka získal ročnú výnimku, ktorá umožňuje využívať úseky diaľničného obchvatu aj autobusom MHD. Ako bude DPB v tejto otázke ďalej postupovať, nám opäť priblížil Martin Chlebovec: „DPB bude opäť žiadať o výnimku, aby nemusel presmerovať niektoré linky mimo mestského obchvatu."
Napriek zvýšeným nákladom na jazdu po diaľničných úsekoch i potrebe predlžovania výnimky pre autobusy MHD sa nateraz trasy autobusových liniek meniť nebudú. Nie je však vylúčené, že spolu s rastom cien pohonných hmôt a energií môže byť vyššie finančné zaťaženie prevádzky MHD dôvodom aj k prípadnému zvýšeniu cien cestovného.
guest