Nové električky pre Bratislavu by mali opäť niesť značku Škoda

Dopravný podnik vyhodnotil súťaže na dodávateľov 40 nových veľkokapacitných električiek.

Bratislavský dopravný podnik vyhodnotil už aj dve veľké súťaže na dodávateľov nových veľkokapacitných električiek. V prvej súťaži DPB hľadal dodávateľa 30 jednosmerných električiek s dĺžkou do 32,5 metra, v druhej ide o 10 obojsmerných električiek s rovnakou dĺžkou.

V súťaži na jednosmerné električky boli predložené tri ponuky, z ktorých sa úspešnou stala česká spoločnosť Škoda Transportation s električkou Škoda 29T3 (obsaditeľnosť 250 cestujúcich, 2 otočné podvozky, 5 dverí, adhézna hmotnosť 74 %, šírka uličky 580 mm). Škoda ponúkla električky za celkovú cenu 71,7 mil. € (2,39 mil. €/vozidlo). Ďalšími uchádzačmi boli poľské spoločnosti Stadler Polska (ponuková cena 76,5 mil. €) a Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, ktorá bola vylúčená.

Výsledná cena je omnoho priaznivejšia ako predpokladaná hodnota zákazky, ktorá bola stanovená vo výške 89 233 333 € bez DPH, pričom nákup električiek bude financovaný z fondov EÚ, na poskytnutie ktorých DPB 12.08.2021 uzatvoril s Ministerstvom dopravy a výstavby SR Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku," uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec.

O dodanie obojsmerných električiek mali záujem dvaja uchádzači, z ktorých vzišlo úspešne konzorcium Škoda Transportation a Škoda Transtech Oy s električkou Škoda 30T3 (obsaditeľnosť 242 cestujúcich, 2 otočné podvozky, 5 dverí, adhézna hmotnosť 74 %, šírka uličky 580 mm). V tomto prípade je vysúťažená celková cena električiek vo výške 26,488 mil. €. O dodanie obojsmerných električiek sa uchádzala aj spoločnosť Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, ktorá však bola opäť zo súťaže vylúčená.

Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená vo výške 26 900 000 € bez DPH. Nákup električiek bude financovaný buď z dotačných finančných prostriedkov od Hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy ako jediného akcionára, prípadne z vlastných zdrojov DPB alebo prostredníctvom finančných prostriedkov z fondov EÚ," dodal hovorca DPB.

Ak nepríde k uplatneniu revíznych postupov, DPB uzavrie zmluvy s víťazmi súťaží v zákonnej lehote.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: kecho #68:
Pri "Technopole" mal byt. Tam to bude pekelne brzdit premavku IAD prip abusov.
Reakcia na: Viko #63:
Niekde na trati mal byt mimourovnovy podjazd, ale “vedenie MC Petrzalka” to zamietlo, lebo “o to sa predsa treba starat”…
Reakcia na: upravovač fotiek #66:
Peniaze na NFP pre električky boli podpísané už minulý rok takže s financovaním určite nie je žiadny problém. Zmluvy boli dokonca hneď po podpise aj zverejnené. UVO nemá možnosť nijako zasahovať do predmetu tendra ani meniť jeho obsah. Je to kontrolný úrad, ktorý má zaistiť, že všetko prebehlo podľa zákona, bez korupcie a iných prieťahov. Ak by tam bolo akékoľvek pochybenie, buď vráti tender na znovu vyhodnotenie alebo ho zruší a teda tender by musel prebehnúť nanovo. Preto mi táto informácia teda neprichádza ako reálna absolútne.
Vraj bude iba 20 nových električiek. Lebo údajne ÚVO + financovanie (z ďalšieho obdobia). Kto vie viac? Napíšte!
Reakcia na: si #64:
Nie... trať by podchádzala každú cestu, ktorú by križovala. A spolu s ňou logicky aj zastávky v uzloch.
Reakcia na: Viko #63:
a to mal niekto ideu robit podchod pod zahlbenou tratou ? 😃 ja by som tam logicky robil skor nadchod....
Reakcia na: shaggy #59:
Nie, Bajan postupoval v duchu, že nechce vo svojej MČ žiadne ďalšie podchody, lebo niektoré existujúce nie sú v ideálnom stave.
Reakcia na: Viko #50:
Zase, tu tých kolegov môžeš začať hľadať už v nižších vekových kategóriach oproti kolegom autobusárom (ktorí teraz jazdia namiesto električkárov v koridoroch budúcich električkových tratí). 😉
Reakcia na: Johnyy #55:
Najlogickejsia nahrada za 8439 by bola nejaka TV8, nie?
Reakcia na: shaggy #59:
On tam má budúci čas. Ešte nieje zahrabaná, ale vrámci výstavby trate sa zahrabe.
Reakcia na: Petto #58:
A to priecestie pri Technopole postavil bajan? Lebo ja som myslel, že tá cesta je tam ešte z čias výstavby Petržalky. Kde sa zahrabala vyhrabaná ryha? Nemyslím si, že to niekedy bola súvislá jama.
Reakcia na: si #57:
Dakuj Bajanovi. "Pri Technopole" priecesti ocakavam velky kolaps v priepustnosti krizovatky.
Reakcia na: FFF13 #53:
"Pri elektrickach je velmi narocne mat interval na jednej trati kratsi ako 2 min (cykly na krizovatkach, apod.)"
a preto nejaky *uj v petrzalke zahrabe uz vykopanu ryhu a na novobudovanej trati vsade spravi urovnove priecestia.....
Reakcia na: Johnyy #54:
Lenže kým dnes drvivá väčšina zastávok už je prispôsobená na dve súpravy (a teda ako vyvolané opatrenia by sa posúvali možno len nejaké výhybkové kontakty), tak ľudí v doprave je akútny nedostatok v celej Európe a ako bolo spomenuté, "zahustiť" ľudí vyžaduje ďalšie kroky ohľadom organizácie dopravy, ktoré sú na hrane realizovateľnosti.
A k tým pracákom. Najjednoduchšie na opravy sú zrychľovače, lebo majú málo elektroniky (dobre, mali sme už vozy so staťákom, ERB, a elektronickým riadením pilotmotora). Asi preto sú rozšírené. A na tieto účely sa používali vyradené vozy.
8439 je dosť zanedbaná a jej spoľahlivosť už dosť poklesla.
Z aktuálnych vozov sa ale nič nechystá vyradiť najbližšie obdobie (kým nebudú nové vozy) a neviem čo by bolo najvhodnejšie na pracaky. Ale K2 to zrovna nie sú. Majú slabú adhéziu. Aj výzbroj je už zložitejšia. A sú nepraktický dlhé.
Na pluhovanie netreba zasahovať do karosérie, môže sa spraviť ďalší tlačený podvozok s pluhom, riadenie z kabíny. Výška pluhu je riešená hydraulikov a má aj plávajúci mód.
Do dielne by bolo dobré mať zberač vzadu a vedieť zatlačiť voz hlbšie do haly. Ale zároveň by trebalo viac dávať pozor pri manipulácii s vozom, na to je lepšie sólo. A aj dĺžka K2 by bola ďalším obmedzením pri rôznych presunoch.
Spojenie dvoch predných článkov nie je možné konštrukčne.

Ako históriu sa dá vyberať rôzne, bolo 5 sérií. Spomenuté 115 - 120 sú slušné šroty.

A nápad s integráciou degešáckeho motora je už úplne mimo. Maximálne by sa dalo baviť o meniči a trakčných batériách. Ale aj tak to je všetko na schvalovačku.
#53 - reagoval som konkrétne na to že je jednoduchšie dať električkám metre, ako nájsť ľudí...
Bude treba väčšie vozy, ale to nekončí len kúpou takého voza, treba k tomu všetko prispôsobiť
Reakcia na: Johnyy #48:
Pri elektrickach je velmi narocne mat interval na jednej trati kratsi ako 2 min (cykly na krizovatkach, apod.). A v Petrzalke (2. etapa) a na Racianskej uz mas (budes mat) elektricky narvate aj pri 2 min int. v spicke. Prave tu pomozu kapacitnejsie vozy ktorymi su logicky dlhsie elektricky
#49 pozrel by som si teóriu ako to funguje a potom prax
#50 rádovo? No ako povieš
Reakcia na: Viko #50:
Aj to je pravda! 😉
Reakcia na: Johnyy #48:
Je rádovo jednoduchšie pridať metre električkám, než zohnať ďalších kolegov električkárom.
Reakcia na: Johnyy #48:
Vykolajenie mu signalizuje kontrolka. 😉
#22 #23
Ťažká údržba sa pripravuje na tak dlhé vozy. Ľahká v JRD je len na terajšie, ale asi Krasňany spravia ľahkú na dlhé

50m vozy nám treba? Už pri 45 vzniknú problematické miesta v premávke. Zastávky, križovatky, signalizácie, výhybky. Už aj prejazd vyhybkami ktoré máme s takým dlhým vlakom bude trvať dlho a vodič ani nebude mať ako odsledovať prejazd celého vlaku vyhybkou.
Reakcia na: Urbanway 2423 #14:
Tie displeje sa na hodne nízkej úrovni. Už len dostať tam tie prezentácie aký je podnik super , býva problém. V čase keď sa riešili tie vozy, tak neboli také požiadavky na HW a SW aby zvládali to čo je v najnovších vozoch
Reakcia na: Viko #44:
Neviem, počul som len takú verziu, že pluh do Karlovky a Dúbravky ísť nemôže. To, či je to pravda alebo nie sa možno ukáže zajtra.
Reakcia na: mirec240 #43:
Ten náš pluh ale nemá pevnú výšku, nie? Či aký problém by mal byť s rozchodníkom?
Edit: reakcia na #42
Nezmysel bol v prvom rade to, ako si interpretoval prestavbu K2S na pluh - ak treba v meste viac ako jeden električkový pluh (čo pochybujem - do Karlovky či Dúbravky už asi ani nemôže ísť kvôli rozchodníku) tak nech sú k dizpozícii iba také pluhy, ktoré môže tlačiť hocijaká električka (ako majú napr. v Prahe - pluh tlačí električka, ktorá mimo zimy jazdí v bežnej premávke) a nie zabudovaný pluh na štýl 8434. Radšej dať do šrotu hoci aj električku z roku 2007, ako ju mať takmer celý rok odstavenú vo vozovni (plus prestavba zbytočne zhltne nemalé financie).

Pri električke so zabudovaným agregátom by sa muselo dobre zvážiť, či by bol jej prínos natoľko veľký, aby sa táto prestavba oplatila a či by to vôbec bolo realizovateľné (už len samotnú karosériu by bolo potrebné kompletne prestavať, aby sa to tam zmestilo a ešte ak by mala byť obojsmerná... za mňa veľké sci-fi).

Úpravu K2S na pracovný voz ako taký som nenamietal.
Reakcia na: mirec240 #37:
Samozrejme že to je šotokravina. Ale myslíš že nejako zmysluplne predáš vysokopodlažné K2S vyrobené v rokoch 2007 až 2009? Čo s nimi? Kapacita je oničom, nízkopodlažné to tiež nie je, ani klimatizované. Vieš ty v akom stave sú pracáky? 8437 je z roku 1975, neprešiel žiadnou modernizáciou, má odporovú výzbroj. 8439 je z roku 1982, od roku 1995 s výzbrojou TV1. Tiež má najlepšie časy za sebou. Istý čas sa na posunovanie v ÚD využívala jedna vyradená K2, vraj preto, lebo je dlhšia a "dočiahne" ďalej do haly. Podľa mňa je to blbosť, lebo keby to bolo také výhodné, tak by s K2 posunovali dodnes (7086). 8434 je odporová T3 z roku 1985. Zaujímavé že sa vyradili a predali aj mladšie vozne T3 so zrýchľovačmi, keď sa nakúpili Škodovky. Neviem z akých T3 by si chcel robiť pracáky, lebo všetky majú staré skrine a koľko rokov by potom taký pracák mal vydržať? Novostavby T3 nech pekne jazdia v súpravách. Síce to nie je nízkopodlažné ani klimatizované (ale to nie sú ani K2S), ale aspoň je to kapacitné. Novostavby K2S, ak by sa po dodaní nových Škodoviek upravili na pracáky, by vydržali kľudne do roku 2060. Pochybujem že nejaká T3 toľko vydrží. Čo sa degešov týka, tak tie prekopať na klasické trolejbusy, keď budú hybridné s akumulátormi pre jazdu mimo drôtov. Čo s tými generátormi? Vyhodiť ich? Alebo ich nechať ako mŕtvu záťaž voziť sa v tých trolejbusoch, aj keď budú jazdiť 100% pod drôtmi?
Reakcia na: Urbanway 2423 #38:
Tak K2S pri prehodení zberača dozadu (ala Sarajevo K2) by možno mala zmysel práve dĺžkovo skrz zatlačenie do haly mimo trolej - máš hrable dostatočne ďaleko. Ale toto by museli vyslovene pýtať dielenskí....

K2S obojsmerná by možno šla, neviem do akej miery by bolo možné spojiť dva predné články, čím by vznikol vcelku zaujímavý obojsmerný voz (pracák). Opäť ale, aby nakoniec nebolo 10x lacnejšie dorobiť druhé dvere na T3 s osadením (rozšírením) ovládania na pomocnom stanovišti (pri návrate do ktorejkoľvek vozovne proste prejde cez spojku a je nazad správne).
Ale hej, K2S by sa mali ponechať v premávke možno tak novostavby ako nejaké posiláky, a ende.
Otázne sú historičáky - či nejaká 7103 je najvhoidnejšia reprezentačná vzorka. Osobne si myslím že repre vzorka za K2S je niečo 7115-7120, a ak by niekto nútene chcel 2ks, tak nejaká 101-102, max 103.
Reakcia na: Viko #36:
Skôr ako s adhéziou by mohla mať problém s výkonom, ktorý má rovnaký ako T3, len je ťažšia.
Škoda, dúfal som, že Schadefabrika vyhrá s niečím z rodiny Artic.
Reakcia na: mirec240 #37:
Aj tá náhrada za 8437 a 8439 K2S by bola podľa mňa zbytočná. Na posuny vo vozovni stačí aj 8439, alebo hocijaká iná T3 (K2 by na to bola zbytočne dlhá) a na meranie TV by sa dala upraviť aj nejaká novšia T3, keď už bude tá 8437 dosluhovať.
Reakcia na: upravovač fotiek #32:
Prerábka K2S ako náhrada 8434 je pekná šotokravina, koľkokrát do roka vyjde 8434 do ulíc? 8434 vôbec netreba nahrádzať, šlo by o úplne vyhodené peniaze použité na prerábku niečoho, čo by 364 dní v roku stálo vo vozovni bez využitia.

No a ˝vraziť do nej dieselgenerátor z nejakého degeša˝ je ešte väčšia hlúposť. Aby to neskončilo ako pokusy typu plynový Ikarus 415, že nebudeme mať ani ten trolejbus, ani pracovnú električku.
Reakcia na: upravovač fotiek #32:
Mala by K2S s 2/3 hnaných náprav dostatočné jazdné vlastnosti pre pluhovanie?
Reakcia na: Andrej #30:
Inak také nápisy „nepredchádzajte otvorené dvere“ čo sú vidieť na tej fotke čo si pridal by sa aj nám celkom zišli na vozidlách kvôli viedenským zastávkam.

https://www.autotrader.ca/newsfeatures/20190617/monday-rant-don-t-pass-open-bus-and-streetcar-doors/
Reakcia na: Andrej #30:
Design je subjektivny. A mne raroha pride prave ten Flexity. Aspon ten, co si sem postol. Voz pre Alicante co sa tu testoval ten bol velmi pekny, ale s neotocnymi podvozkami dost nepouzitelny na nase trate.
Reakcia na: Dispecer #31:
Zrejme vyrába, ale už pod názvom výrobcu Alstom.
Reakcia na: ufo #25:
Cez víkend by nemali jazdiť žiadne vysokopodlažné tramvaje s výnimkou historičákov na nostalgických službách. K2S so starými skriňami vyradiť a predať aj za cenu šrotu (hlavne nech ich niekto odvezie preč z vozovne). 7103 zachovať v stave pri ukončení premávky ako historičák, novostavby K2S použiť na stavby pracákov, ktoré nahradia 8437 a 8439, prípadne aj 8434 (pluh prehodiť na K2S, predné dvere zrušiť a nahradiť oknom z T3). Jednu K2S spraviť na obojsmerný pracák a vraziť do nej dieselgenerátor z nejakého degeša a nad jedným krajným podvozkom vybaviť oceľovou lištou na rozrážanie ľadu z trolejového vedenia.
Reakcia na: Viliam22 #27:
Co je velka skoda, taky Flexity Outlook je ovela krajsi nez tieto rarohy od Skodovky. Horsie na tom moze byt len Prazska 15T 🤮
Reakcia na: Urbanway 2423 #14:
Ten informačný systém čo majú solarisi sa má robiť vo všetkých vozidlách, ktoré majú obrazovky vnútri. Nie je to vraj také ľahké a treba tam nejaké veci k tomu aby to fungovalo. Kedy sa to však dorieši je asi nejasné. 🤷🏻‍♂️
Reakcia na: Solider #26:
Bombardier sa pred niekoľkými rokmi sám vyjadril že sa do tendrov neprihlási pretože tu funguje korupcia
Reakcia na: Petto #11:
Skôr by som sa pýtal na to, prečo tender odignorovali CAF, Bombardier, či Siemens. Tender na obojsmerné vozy by som osobne radšej zopakoval.
Reakcia na: upravovač fotiek #24:
A čo bude jazdiť cez víkend pri rovnakom intervale na každom druhom poradí ako vozidlo s polovičnou kapacitou a vysokou podlahou? K2S si DPB ponechá navždy.
Pevne dúfam že sa vyradia maskované vlnité plechy a nie súpravy T3 v rôznom štádiu modernizácie.
Reakcia na: FFF13 #17:
Takze tie velkokapacitne elektricky budu mat dlzku 45 metrov? Skoda, mohli este aspon 5 metrov pridat.
Reakcia na: FFF13 #17:
Rekonštrukcia vozovní sa má o chvíľu začať projektovať a ak by sa vyradili všetky T3/T6 a K2, tak by sa tam takých 20-25ks 45-metrových električiek zmestilo, pokiaľ počítame aj depo v Janíkovom dvore, kam sa má zmestiť 12ks 32,5m/8ks 45m električiek. Otázkou je skôr, či je 45m električky pripravená údržba, čo sa ale snáď vyrieši pri plánovaných rekonštrukciách.
Reakcia na: Urbanway 2423 #20:
Na vsetko su lehoty, ale kolko dni, to chces odo mna vela. 😁
Reakcia na: Petto #19:
Je na to vyhodnocovanie nejaká maximálna lehota, alebo závisí čisto od počtu pripomienok a pod.?
Reakcia na: Urbanway 2423 #13:
12M tbus, 12M ebus a 12M CNG bude este vraj na dlho, kedze je v kazdom vela zaujemcov.
ADD CNG: Ved len v Martine sa prihlasilo 6 firiem na CNG , z toho 2 ponukali rovnaky voz Urbanway CNG, ktory aj vyhral pred Conectom. SOR sa tam nehlasil, tak ocakavam rovnaky scenar.
Reakcia na: Urbanway 2423 #14:
Na to nepotrebuješ ani široké displeje, viď Rošerá. https://www.youtube.com/watch?v=nyTrHFwjKGc
V čase 1:17 sa to btw spomína. Len neviem či to toľko trvá alebo čo sa stým deje
Reakcia na: Urbanway 2423 #13:
45m sa stále plánujú, len priorita boli zrejme ďalšie 32m vozy. A zrejme treba aj zrekonštruovať či rozšíriť vozovne na to
Reakcia na: 3pa3ck3 #15:
Ja som bol v tom, že internet potrebuje len palubný počítač, ktorý rozošle reálne odchody do LCD panelov a tie tým pádom internet nepotrebujú.
Reakcia na: Urbanway 2423 #14:
Otázka ešte je, či panely sú pripojené na internet
Reakcia na: Ma178rek #9:
Neplánuje sa aktualizácia informačného systému v súčasných 29/30T? Široké LCD panely majú, takže snáď by nemal byť problém v zobrazení prestupov, ako v Solarisoch.
Nemali sa obstarávať aj 45-metrové električky, alebo z toho nakoniec vzišlo?

Inak, sólo parciály stále nič? Nevie niekto, ako to predbežne vyzerá?
"Ak nepríde k uplatneniu revíznych postupov..." Do akej miery je isté, že nedôjde k zrušeniu? 🙄
Skoda toho Stadlera, malo to lepsiu adheziu a 4 otocne podvozky a cena bola tiez dobra. Cudujem sa, ze sa neprihlasil aj Modertrans s kopiou 29t.
Ale teraz sú 29T lacnejšie o cca 60 00za kus, ale zase 30T vychádzajú drahšie o cca 30 000 za kus.
Reakcia na: FFF13 #3:
Bude to rovnaké až na malé detaily, keďže 29T boli dodané vo verzii 29T1 a 29T2, analógicky rovnako to je aj pri 30T, kde boli T0 7501/2 ktoré boli testovacie.
Tiez som rad, ze to vyhrala Skoda. Dizajn krasny (krajsi nemaju ani Cesi), jediny facelift bych spravil na svetlach.
+ je podla mna aj to, ze sa nebude musiet homologizovat dalsi typ vozidla, takto mozu ist v podstate hned von po vyrieseni formalit a najazdeni nejakych skusobnych kilometrov. Som aj zvedavy akymi detailmi sa budu lisit. 🙂
Reakcia na: FFF13 #3:
Ja osobne som zase rád, mne sa 29T/30T veľmi páčia. A myslím si, že budú prispôsobené aktuálnym požiadavkám, takže v nejakých detailoch budú určite iné 🙂 A mňa toto víťazstvo až tak neprekvapuje…
Reakcia na: FFF13 #3:
Super. Práveže nech vyzerajú rovnako. Nič horšie ako každá elina iný dizajn. Škodovky sú fajn a dizajn majú naozaj pekný.
Reakcia na: FFF13 #3:
Ak by išlo o zlepšenie, tak by to bolo dobre, ale ak má ísť o zmenu pre zmenu, tak radšej nech ostanú rovnaké. Lowcostové letecké spoločnosti prevádzkujú lietadlá, ktoré sú podľa možnosti identické, pretože tak je jednoduchšia a lacnejšia údržba. Samozrejme aj tam príde z času na čas k postupnej generačnej obmene.
Dizajn bude taký istý ako súčasné 29T? Nie že by sa mi naše 29T nepáčili ale nejaká zmena/osvieženie by tiež nebolo zlé nech to všetko nevyzerá tak isto
Reakcia na: Solider #1:
Vie sa prečo bola Pesa vylúčená?
V oboch prípadoch bola z tendra vylúčená spoločnosť Pesa, ktorá v tendroch ponúkla ešte nižšiu sumu za jedno vozidlo. V tendri na obojsmerné vozidlá tak Škoda súťažila sama so sebou.