Obsluha Nového Ružinova MHD sa zrejme dočasne skomplikuje

Nový Ružinov príde po otvorení cesty R7 o najbližšiu zastávku MHD, náhrada zatiaľ nie je.

Blížiace sa otvorenie rýchlostnej cesty R7 od Bajkalskej ulice so sebou prinesie aj zmenenú organizáciu cestnej dopravy v oblasti Bajkalskej a Slovnaftskej ulice. Pôvodný hlavný ťah z Bajkalskej na Slovnaftskú okolo čerpacej stanice, po ktorom premávajú aj autobusové linky MHD, bude nahradený premávkou po ceste R7 a novovybudovanej časti Slovnaftskej ulice. Na zmeny sa preto pripravuje aj bratislavský dopravný podnik. "Napojenie cesty R7 na Prístavnú a Bajkalskú ul. značne ovplyvní prevádzku MHD medzi železničným priecestím, resp. zastávkou Piesčiny na Slovnaftskej ul. a zastávkami Prístavný most a Nákladný prístav. Linky MHD Dopravný podnik Bratislava (DPB) presmeruje na komunikácie, ktoré budú v časti Vlčie hrdlo – Slovnaftská k dispozícii," priblížil hovorca DPB Martin Chlebovec.

Pripravované zmeny zastávok MHD

Už v minulom roku bola do prevádzky uvedená prebudovaná časť Slovnaftskej ulice medzi železničným priecestím a Komárňanskou ulicou. Na tomto úseku bola vybudovaná nová zastávka Piesčiny (pôvodne Terminál), ktorá v súčasnosti slúži aj ako náhrada za zastávku Pálenisko, zrušenú počas prestavby komunikácie. Na zatiaľ neotvorenej časti novej komunikácie Slovnaftská - Prístavná budú zriadené ďalšie dve nové zastávky, ktoré však plnohodnotne nenahradia obsluhu územia, ktorú zabezpečovali pôvodné zastávky Pálenisko a Lúčna. Zmeny sa najviac dotknú obsluhy polyfunkčného komplexu Nový Ružinov, ktorý je v súčasnosti dostupný zo zastávky Lúčna.

"Súčasná zastávka Lúčna bude zrušená z dôvodu napojenia cesty R7 na Bajkalskú ulicu. Na novovybudovanej spojnici Slovnaftskej ul. a Prístavnej ul. bude zriadená nová zastávka Alejová, ktorá sa bude nachádzať až za rýchlostnou cestou, a teda pre obyvateľov Nového Ružinova bude pravdepodobne nedostupná. Na tejto zastávke bude zastavovať linka 87, ale až po dobudovaní predĺženia Prístavnej ulice, čo očakávame až budúci rok. Ostatné linky budú musieť byť presmerované po ceste R7. Zmenená bude taktiež poloha zastávky Pálenisko, ktorú bude možné pri ceste z Bajkalskej ulice obslúžiť autobusmi len v smere do Vlčieho hrdla," priblížil pripravované zmeny zastávok Martin Chlebovec.

Ako teda vyplýva z vyjadrenia DPB, po otvorení cesty R7 budú linky 70 74 87 N74 spočiatku obsluhovať len zastávku Pálenisko v smere ku Slovnaftu situovanú pred križovatkou s Komárňanskou ulicou (niekoľko desiatok metrov od bývalej polohy zastávky Pálenisko). Po dokončení výstavby predĺženej Prístavnej ulice bude zavedená obsluha zastávky Pálenisko linkou 87 aj v smere do Ovsišťa. Linky 70 74 a N74 by mali premávať smerom od Slovnaftu medzi zastávkami Piesčiny a Prístavný most bez zastavenia po ceste R7 a Bajkalskej.

Znázornenie polôh nových zastávok Alejová a Pálenisko:

Obsluha Nového Ružinova

Hoci bola prvá časť polyfunkčného komplexu Nový Ružinov (známeho aj ako Dunajské predmestie) dokončená len nedávno a v súčasnosti sa realizuje ďalšia etapa, pri riešení jeho obsluhy mestskou hromadnou dopravou sa nepočítalo so stavom po výstavbe cesty R7. Dopravne bol komplex napojený novou križovatkou na pôvodnom rozhraní Bajkalskej a Slovnaftskej ulice. Obsluha MHD mala byť podľa vykonanej štúdie dostatočne zabezpečená zo zastávky Lúčna na Bajkalskej ulici, ktorá bola vzdialená od komplexu cca 300 metrov, no zo zastávky smerom z centra bol bezpečný prístup zabezpečený iba podstatne dlhšou trasou cez lávku ponad Bajkalskú ulicu. Preverovala sa síce možnosť zriadenia svetelne riadeného priechodu k tejto zastávke, ale pre nesúhlas polície sa nakoniec nerealizoval. Zároveň DPB nesúhlasil so zahusťovaním ani presunom zastávok, preto sa nevybudovala ani zastávka bližšie ku komplexu.

Počas prestavby Bajkalskej ulice sa v novembri 2020 zriadila náhradná zastávka Lúčna v smere do centra mesta aj priamo pri Novom Ružinove v pripájacom pruhu križovatky, keďže peší prístup k pôvodnej zastávke bol dočasne znemožnený (tá zostala obsluhovaná taktiež).

Napriek tomu, že zastávka Lúčna je jediná, z ktorej je Nový Ružinov dostupný, pri povoľovaní stavbyrýchlostnej cesty R7 (územné konanie, stavebné konanie) nebola vznesená požiadavka na vybudovanie náhradnej zastávky pre obsluhu tohto komplexu. Paradoxne, do projektu bola zahrnutá výstavba otočky pre autobusy neďaleko terajšej provizórnej zastávky Lúčna pri Novom Ružinove, ale výstavbu zastávky pre tieto autobusy už projekt nerieši. Dopravný podnik spolu s magistrátom hlavného mesta tu však so zastávkou MHD počítajú, no zatiaľ nie je jasné, kto a kedy ju zafinancuje a vybuduje. Príkladom môže byť neďaleký bytový komplex Nuppu na Mlynských nivách, pri ktorom investor zabezpečil výstavbu zastávky MHD Grófska niva a obratiska pre autobusy, čo následne umožnilo zavedenie linky 66 do tejto oblasti.

"Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy v spolupráci s dopravným podnikom vyvinuli viaceré snahy o riešenie obsluhy lokality Nového Ružinova prostredníctvom MHD, pričom k uvedenej téme sa konali viaceré stretnutia so zástupcami stavebníka ako aj ministerstva dopravy. Žiaľ, podľa aktuálnych zistení samotný projekt výstavby R7 nepočíta s realizáciou zastávok priamo pred objektami bytovej zástavby Nového Ružinova. Uvedenú situáciu sa však DPB snaží naďalej riešiť tak, aby mali obyvatelia Nového Ružinova dostupné služby MHD v primeranej pešej dostupnosti. Pre zabezpečenie takejto požiadavky si vie hlavné mesto predstaviť aj možnosť navýšenia výkonov MHD. DPB je pripravený realizovať akúkoľvek úpravu liniek, pri ktorej bude fyzicky možné obslúžiť zastávku pri Novom Ružinove. Konkrétne riešenie však bude závisieť od toho, či sa podarí v danej lokalite vybudovať zastávku MHD," vysvetlil Martin Chlebovec z DPB.

Aj keby do výstavby riadnej zastávky pri Novom Ružinove slúžila súčasná provizórna zastávka Lúčna, obsluhovaná bude môcť byť (či už zachádzkami existujúcich liniek, alebo novou linkou) až po výstavbe obratiska autobusov, keďže na zaslepenej ulici nebude iná možnosť na otáčanie autobusov. S jeho výstavbou sa zatiaľ nezačalo a zrejme bude vybudované až po presmerovaní dopravy na novovybudované komunikácie. Nejaký čas po presmerovaní liniek tak s najväčšou pravdepodobnosťou budú musieť obyvatelia Nového Ružinova chodiť až na vzdialenú zastávku Piesčiny (pri ceste do centra mesta), resp. na zastávku Pálenisko (pri ceste smerom do Vlčieho hrdla). Problémom bude aj chýbajúci chodník od Nového Ružinova smerom k týmto zastávkam (po Komárňanskú ul.), s výstavbou ktorého sa taktiež v projekte nepočítalo. O vyjadrenie sme požiadali aj Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ale na naše otázky neodpovedalo.

Doplnené vyjadrenie developera Nového Ružinova: "Ako investor v tejto lokalite máme eminentný záujem, aby územie Nového Ružinova bolo obsluhované linkami MHD. S vybudovaním zastávky pri obratisku rátame, ale kvôli striktným podmienkam koncesionárskej zmluvy a povoľovacím procesom nebolo možné dosiahnuť riešenie tejto situácie pred ukončením celkovej výstavby a odovzdania ciest. Danú situáciu v súčasnosti riešime aj so zástupcami magistrátu Hlavného mesta – Bratislava a Dopravného podniku Bratislava, a.s. Ďalšie riešenia, ktoré sme v minulosti ponúkli ako napr. dobudovanie chodníkov tiež neboli uskutočniteľné kvôli vyššiemu uvedenému dôvodu," uviedla Silvia Ferenecová, zástupkyňa investičného riaditeľa CZ Slovakia, a.s.

Ešte ďalej k zastávkam MHD to budú mať obyvatelia bytového domu na Bajkalskej 41, ktorí mali doteraz zastávku Lúčna takmer priamo pri dome. V tomto prípade správca domu v rámci stavebného konania cesty R7 vzniesol požiadavku na zriadenie zastávky v blízkosti domu, ale tá bola vzhľadom na nové riešenie Bajkalskej ulice potvrdené územným rozhodnutím zamietnutá. Po novom budú môcť obyvatelia tohto domu využívať rovnaké zastávky ako obyvatelia Nového Ružinova. Aj týmto obyvateľom by preto výrazne pomohlo vybudovanie zastávky pri Novom Ružinove.

O definitívnom riešení dopravnej obsluhy Nového Ružinova budeme informovať, akonáhle bude známe.

Vybavenie nových zastávok a preferencia MHD

Aj keď je nová zastávka Piesčiny už vyše roka v prevádzke, dodnes na nej neboli vybudované prístrešky pre cestujúcich, hoci priestor pre ne je k dispozícii. Dopravcu sme sa preto opýtali, či sa cestujúci na tejto zastávke, prípadne na nových zastávkach Pálenisko a Alejová dočkajú prístreškov, keďže na pôvodných zastávkach Pálenisko a Lúčna sa prístrešky nachádzali.

"V rámci výstavby diaľnice boli demontované štyri zastávkové prístrešky, ktoré DPB plánuje osadiť opäť po tom, ako magistrát Bratislavy prevezme všetky stavebné objekty. Ich umiestnenie bude závisieť aj od frekvencie využívania danej zastávky," ozrejmil hovorca DPB.

Dopravný podnik v rámci konania o povolení stavby cesty R7 požadoval vybaviť novovybudované zastávky aj elektronickou tabuľou, akustickým hlásením pre nevidiacich, automatom na cestovné lístky a elektrickou prípojkou. Táto požiadavka nebola akceptovaná, keďže zákon ukladá stavebníkovi realizovať vyvolané úpravy na vlastné náklady len na úrovni technického riešenia pôvodných zastávok, ktoré týmito prvkami vybavené neboli.

Na novovybudovanej komunikácii Slovnaftská - Prístavná pribudne aj niekoľko svetelne riadených križovatiek a priechodov pre chodcov. Nové semafory by mali byť na základe akceptovaných požiadaviek magistrátu hlavného mesta a DPB vybavené absolútnou preferenciou autobusov MHD.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: si #77:
V rovnakej MČ postavili budovu penziónu v ktorej predali všetky jednotky na bývanie a dosť pochybujem (možno overiť v katastri), že tam nikto nemá nahlásený TP.
Reakcia na: Melange #74:
tak teda ty si riadne mimo... tie názvy Masielko, Metko a podobné čo si vymyslel sú práve preto, že tieto produkty sa maslo med či inak volať proste nemôžu. To že niekto vyrába šmejd a označí ho pekným vzletným názvom približujúcim sa originálnemu názvu ešte nič neznamená. Iba to, že na SK sa síce účíme presné roky tridsaťročnej vojny (a to píšem ako nadšenec histórie), rôzne nezmyselné detaily aj iných predmetov ale vychovávame dietky do bežného života nepužiteľné a potom to tak vyzerá že kupujú "masielko" s pocit že si kúpili maslo 😉 To ale z takejto obchodnej praktiky nič tresné nerobí. Nekalou obchodnou praktikou by bolo predávať margarín s "maslovou príchuťou" pod názvom maslo 🙂
Reakcia na: Viko #79:
Stačí si pozrieť pár slovníkov, napr. zmienený Slovník súčasného slovenského jazyka, alebo aj Slovník slovenského jazyka (1959 - 1968), taktiež Etymologický slovník slovenčiny, a ideálne aj cudzojazyčné slovníky pre tento pojem, prevzaný z francúzštiny. Nič ťažké.

https://slovnik.juls.savba.sk/?w=apartm%C3%A1n&s=exact&c=ue22&cs=&d=kssj4&d=psp&d=sssj&d=orter&d=scs&d=sss&d=peciar&d=ssn&d=hssj&d=bernolak&d=noundb&d=orient&d=locutio&d=obce&d=priezviska&d=un&d=pskcs&d=psken#

Čiže áno, slovo apartmán naozaj znamená byt, obvykle vyššieho štandardu.


"A už vonkoncom nerozumiem, ako sa dá brojiť proti apartmánom a jedným dychom ich stotožňovať s bytmi, tam smerovala moja otázka."

Zjavne si to nepochopil. Nebrojím proti apartmánom, brojím proti nekalým obchodným praktikám, kedy sa ľuďom ponúkajú a predávajú nebytové priestory pod pojmom apartmán, ktorý v bežnom jazyku znamená byt. Že to v nejakej pofidérnej vyhláške MH SR z roku 2008 (nota bene, za ministrovania Ľubomíra Jahnátka) je uvedené tak, že aj nebytový priestor možno označiť za apartmán, je peknou indíciou, že to naozaj je odrb s požehnaním tohto slávneho ministra.
Reakcia na: Melange #63:
Prosím ťa, a tieto múdra kde čerpáš?
Pokiaľ mi je známe, apartmán je typologicky prechodné ubytovanie a legislatívne nebytový priestor, preto ma zaujímalo, kde sa vzala tvoja vymyslená kategória "byt typu apartmán". Podľa mojich vedomostí je to proste oxymoron, nech to osadíme do akéhokoľvek kontexu - lebo nie, to, že to niekto v 19. storočí zle prekladal z cudzích jazykov, naozaj nehrá rolu.

Ak navrhnem garáž s posteľou, kuchynkou a kúpelňou, stropmi 2,60m vysokými a výmerami vhodnými na pobyt niekoľko osôb, stále je to garáž a nie byt. Ak navrhnem apartmán tak, že si v ňom niekto vie predstaviť bývať celý život, stále to nie je byt. Niekto je ochotný bývať aj v 18m "štúdiu" či v kúte svojho ateliéru v hangári, to ale stále z tých priestorov byty nerobí.
A už vonkoncom nerozumiem, ako sa dá brojiť proti apartmánom a jedným dychom ich stotožňovať s bytmi, tam smerovala moja otázka.
Reakcia na: sunogdy #62:
Ďakujem za odpoveď, stavebnú prax poznám, ale mieril som inam.
Reakcia na: Valec #71:
osobne byvam v budove urcenej na individualnu rekreaciu (lebo extravilan a to ze mestska cast nechce velmi podporovat vystavbu v lesoch a vinohradoch, "chata" inac splna vsetky poziadavky ktore su na rodinne domy) a ked som si v nej chcel prihlasit trvaly pobyt, musel som si najprv na miestnom urade vyziadat stanovisko k tomu ci je dany objekt sposobily na trvale obyvanie (pocnuc fyzickym pristupom a konciac odvozom smeti) a az potom ked som dostal kladne vyjadrenie podpisane starostom som si tu mohol zahlasit trvaly pobyt.... a verim tomu ze niektore mestske casti robia obstrukcie aj v tomto a prihlasit si trvaly pobyt v apartmane moze byt teda (hlavne pre nedostatocne otrlych) problem.....
Reakcia na: Melange #74:
Tak ako sú ľudia, ktorí si kúpia hrušku (chlast) lebo chcú likér, tak sú ľudia, ktorí si kúpia hruškovicu, lebo chcú destilát. A potom sú takí, ktorí to neriešia spotom sa sťažujú.

Byt sa nekupuje každý mesiac. Ak tomu niekto venuje 10 minút, pravdepodobne sa nachytať aj na iných veciach.

Sú ľudia, ktorí vedia čo je apartmán a chcú apartmán.
Reakcia na: Valec #71:
Zabudol som napísať že problém nastáva ak v "bytovom dome" nie je žiadny originálny byt 😁
Reakcia na: Ike #73:
Nuž, tvoj zdravý rozum zjavne nie je univerzálny. Seriózne je predávať nebytový priestor pod názvom nebytový priestor. Nie pod mačkopsami ako napr. apartmán, čo je aj označenie pre byt. Zdalo by sa ti v pohode, aj keby predajca predával nebytový priestor pod označením "garsónka", alebo "bytík", prípadne "malý byt"?

Nevidím rozdiel medzi apartmánovým odrbom a tým, keď niekto predáva margarín s nápisom "masielko" na obale, cukrový roztok s názvom "Metko" či nejakú napodobeninu čokolády pod označením "čokoládová pochúťka". Všetko je to rovnaký podvod na zákazníkovi, no kým v prípade týchto potravín človek príde možno o dve eurá, tak v prípade "apartmánu" ide o desaťtisíce eur. Skrátka nekalá obchodná praktika a zrejme trestný čin.
Reakcia na: Melange #70:
Podľa zdraveho rozumu. Zamysli sa, najväčší odrb by predsa bol keby predával byty, ktoré nie sú bytmi. Pomenovať apartmánom nebyt mi pripadá celkom seriózne. Samozrejme, úplný solidak by na to mal niekoľkokrát upozorniť.
Reakcia na: Valec #71:
Ale ak spravím byt z pivnice so stropom 210 cm, tak už to nemôže byť priestor určený na bývanie, ale je to nebytový priestor.

To isté platí ak budovu s kanceláriami prerobím na bytovku a ponechám tam vzduchotechniku a akustiku vhodnú pre kancelárie.

Ak niekto postaví apartmány, ktoré spĺňajú všetky hygienické štandardy na bývanie, potom nemá veľkú motiváciu nevolat ich byty okrem toho, že sa vezie na vlne trendy pomenovani ako viladomy, vilabyty, rezidencie a pod. Poznám človeka čo takto kúpil apartmán a nemohol sa prihlásiť. No prestali sme byť v kontakte v roku 2013.
Reakcia na: Ike #69:
"nedá sa do neho prihlásiť na trvalý pobyt"

Toto nie je pravda, viď Zákon 253/1998, § 3, ods. 2:
Trvalý pobyt má občan len v budove alebo jej časti, ktorá je označená súpisným číslom alebo súpisným a orientačným číslom a je určená na bývanie, ubytovanie alebo na individuálnu rekreáciu.

Na MiÚ ti trvalý pobyt v apartmáne bez problémov prihlásia.
Reakcia na: Ike #69:
Legitímne podľa čoho/koho?
Reakcia na: Melange #68:
Miešaš batáty s maniokmi. Ani slovo "auto" nie je vo vyhláške a napriek tomu Ti ho predajú.

Apartmán je celkom legitímne označenie pre nebytový priestor, ktorý vyzerá ako byt, ale nespĺňa hygienické štandardy a nedá sa do neho prihlásiť na trvalý pobyt. Základom je, aby predajca vždy upozornil, že ide o apartmán a nie o byt, pretože veľa ľudí nepozná rozdiel.

Reakcia na: N/A #65:
Nie, o tom nebola reč. Reč bola o tom, že niektorí predajcovia odrbávajú tým, že používajú pojem apartmán, ktorý v bežnom jazyku znamená byt, na niečo, čo byt nie je.

Inak, tu je pekná analýza pojmu "apartmán" z hľadiska legislatívy: https://www.relevans.sk/byt-ako-apartman-z-pohladu-prava/
Zaujímavé je, že pojem "apartmán" nepozná žiadny zákon, iba jedna vyhláška MH SR. Odrb ako vyšitý. 🙂
Reakcia na: Melange #64:
Keď Andrej Danko niekomu povie, že je to idiot, tak je to vlastne pochvala. Lebo, povedzme si, pre neho je idiot každý, komu nerozumie. A taký Andrej Danko nerozumie veľa veciam 🙂
Reakcia na: 810zssk #50:
S tou 36 len musím súhlasiť. Na obranu mestskej časti však treba povedať že MČ ZB žobrala DP o posilenie obsluhy už dlhší čas. A ešte taká zaujímavá perla ktorú ste si možno nikto nevšimli: pred zavedením 36 mala 37 interval v rannej aj poobednej špičke 10 min. Keď zaviedli 36, na 37 potichu obmedzili interval ráno na 12 a poobede dokonca na 15 minút, čo je celkom výrazné zhoršenie oproti stavu predtým. Ja osobne to mám tak že 10 minút je absolútny strop keď ešte dokážem ísť na zastávku bez toho aby som si pozeral kedy mi ide najbližší spoj, 15 minút je už celkom dosť.
Reakcia na: Melange #63:
Namiesto mudrovania o hotelierstve a zastaranej terminológii si skús najprv naštudovať slovenskú legislatívu (keďže práve o tom bola reč) a potom možno zistíš, že apartmán už zo svojej podstaty nemôže byť považovaný za podtyp bytu.
Reakcia na: shaggy #56:
Ty si hlavne idiot, to je problém celej tejto diskusie.
Reakcia na: Viko #59:
Apartmán je samostatný byt s príslušenstvom, teda s vlastným sociálnym zariadením. Napríklad byty na pavlači so spoločnými kúpeľňami nie sú apartmány, kým (obvykle väčšie) byty s vlastnou kúpeľňou sa už zvyknú označovať ako apartmány. Používa sa to najmä v hotelierstve (izba vs. apartmán), ale pojem sa používa aj na byty (aj keď dnes už je toto rozlišovanie trochu zastarané, lebo už takmer každý byt má vlastnú kúpeľňu).

Slovník súčasného slovenského jazyka vo význ. 2 napríklad hovorí, že apartmán je "nadštandardný byt".
Reakcia na: Viko #59:
To je byt ktorý spĺňa všetky technické normy aby to bol byt, ale v územnom pláne je napr. kód 201 a už developer vyčerpal svoje % bytov ktoré na danom pozemku mohol postaviť a tie ostatné označí za apartmány - presnejšie ako prechodné ubytovanie, lebo to sa počíta ako občianska vybavenosť a tým pádom splní mix pre daný pozemok podľa územného plánu.
Reakcia na: perets #60:
Nesprávne. To, čo opisuješ je "štúdio".

Apartmán je v tomto kontexte nespisovné pomenovanie pre "nebytový priestor", ktorý sa tvári ako byt.
Reakcia na: Viko #59:
Asi niečo ako 1,5 izbový byt, kde z jedného miesta vidíš, kuchyňu, obývačku, kúpeľňu so záchodom, aj spálňu. Po starom garzónka, ale má väčšiu výmeru, kde sa zmestí aj samostatná posteľ.
Reakcia na: Melange #54:
Čo je prosím "byt typu apartmán"? Nikdy som o takej typológii nepočul, tak by som sa rád dovzdelal.
Reakcia na: 810zssk #57:
Ak by to tak bolo, tak by udavač už dávno bežal na SOI. To, že tam nešiel iba dokazuje, že si trochu svoj príbeh prikrášlil 😉
Reakcia na: shaggy #56:
Do akého vzťahu sa starajú? Predsa tu nikto nezakazuje predávať apartmány. Len nesmú byť inzerované ako byty.
Reakcia na: Melange #54:
Čo sú nekalé obchodné praktiky? Som si na 100% istý, že nikto, kto kúpil apartmán, do toho nešiel s vedomím, že tam bude mať bezproblémový trvalý pobyt. Ľudia vedia do čoho idú. A potom sú rôzni udavači a dobroseri, ktorí trepú o nekalých obchodných praktikách a starajú sa do vzťahu dvoch svojprávnych strán.
Reakcia na: Ike #52:
tak tych co poznam ja zrovna trvaly pobyt v BA maju - ale bud u rodicov alebo u surodenca s normalnym bytom....
Reakcia na: shaggy #42:
Upozorňovanie na nekalé obchodné praktiky nie je žiadne, prepytujem, "udávanie", ale prejav spoločenskej zodpovednosti a úcty k zákonu. Pokiaľ je kupujúci uvedený predajcom nehnuteľnosti do omylu tým, že je v tom, že predáva byt typu apartmán - a nie nebytový priestor nazvaný "apartmán" -, môže ísť o trestný čin.

Ak by sa to stalo tebe a po kúpe by si napríklad zistil, že tam nedostaneš trvalý pobyt, zrejme by si bol, po prvé, nasratý, a po druhé, býval rád, keby sa bol býval našiel taký "udavač" a ty by si nebol uvedený do omylu. Aha, ale tebe sa to nestalo. Tak potom je to vlastne ok, nech si druhí trhnú, nie?
Reakcia na: Martin Fundárek #49:
Presne tak, bolo to komplexné a konzistentné. Preto mojej rodine dovolili v roku 1965 postaviť v Ovsišti rodinný dom, aby ich potom v 1975 vysťahovali kvôli výstavbe Dolnozemskej do dvojizbáku v Dúbravke, ktorý im v 1989 zobrali, keď moja prababka a tč. už jediná obyvateľka bytu zomrela (16.11.1989) a do bytu sa nemal kto prihlásiť. Z toho konzistentnosť len tak srší.
Reakcia na: Viko #45:
Ten prvý bod je vzhľadom na financovanie samospráv prostredníctvom fiškálnej decentralizácie problém. Ak niekto postaví apartmánový dom, je to prakticky to isté ako mať celý panelák plný podnájomníkov s TP mimo BA. A to je problém.
Reakcia na: gejza #46:
Porovnávať dopyt po detskom porne s dopytom po bývaní.... Toto je konečná 🤕
Reakcia na: si #47:
Áno, obmedzovanie IAD musí ísť ruka v ruke so zlepšovaním MHD a tu mesto naozaj intenzívne zlyháva. Máme vôbec v Bratislave nejaké miesto kde sa za posledné roky citeľne zlepšila obsluha? Nehovorím o poprehadzovaní trás a zoptimalizovaní linkovania, ale naozaj citeľnom zlepšení MHD - intervaly, nové spojenia a podobne.

A o novej zastávbe sa ani nemusíme baviť. Tam je bratislavský modus operandi MHD najprv vôbec neriešiť, potom po rokoch vyhlásiť že to netreba lebo tam všetci majú autá (prečo asi?), po nejakom verejnom tlaku tam zaviesť linku raz za hodinu (ideálne takú čo ide odnikiaľ nikam) a následne víťazne skonštatovať že sme mali pravdu že tam po MHD nie je dopyt (no po hentakej teda nie). Úplne vzorovým príkladom je 36ka.

Pamätám si ako som v Brne pred pár rokmi išiel nočákom prakticky cez stavenisko, lebo MHD presmerovali cez novú štvrť hneď pri odovzdávaní prvých bytov obyvateľom. (V BA nočnú dopravu samozrejme neriešime vôbec, jej existencia sa len toleruje. Rozšírenie siete nočákov je od roku 2007 nulové.)
Reakcia na: gejza #18:
To čumím, že riešil veci komplexne... Síce to bolo celkovo lepšie ako dnes, ale za socíku nebolo výnimkou, že si vyfasoval byt v dome, ku ktorému nebol postavený chodník a do domu si sa dostal jedine v gumákoch, na prvé potraviny si sa tiež načakal a o doprave ani nehovorím - koncepčné riešenie Petržalky trvá už vyše pol storočia (odkedy sa schválila výstavba tohto megasídliska) a len hin pred šiestimi rokmi sa dostala električka aspoň tri zastávky za Dunaj. Toľko ku koncepčnosti socíkových riešení.
Reakcia na: Ike #43:
"(asi nikto nerieši apartmán ako hlavné bývanie)"
zopar ludi ktori maju (svoj) apartman ako hlavne (a jedine) byvanie osobne poznam....
Reakcia na: 810zssk #44:
"Druhá vec sú potom nafúknuté slovenské normy na parkovacie miesta ktoré sa tiež obchádzajú stavbou apartmánov. Tam vidím vyslovene benefit v tom že ich developer obchádza, pretože posledné čo potrebujeme je zvyšovať počet áut v meste."
No na druhej strane obvlast v takomto pripade ako tu, ked pre mnohych obyvatelov v oblasti asi verejna doprava bude mierne nepouzitelna a budu teda nuteni si obstarat prislusny pocet aut je obidenie pozadovaneho poctu parkovacich miest len cesta k tomu ze to bude vsade mozne obsypane parkovacimi autami....
a uprimne, aj to ze to je len prechodny stav na par mesiacov?rokov? neznamena ze si obyvatelia budu kupovat a predavat auta podla toho co kto kde pri planovani zanedba, kedze takychto roznych "docasnych" cviceni zazili uz obyvatelia pomerne dost a skor su nauceni ze aj ked sa VHD pouzit da, treba mat aspon kdesi v zalohe aj to auto keby nieco.....
Reakcia na: shaggy #42:
nie, nemám príbuzného žiadneho Vtáka z Petržalky ...

"že developeri obídu normy a územný plán apartmánmi? Áno. Lenže keby nebol dopyt, tak sa nič také nedeje."
... nuž, aj po heroíne alebo po detskom porne je v istých vrstvách obyvateľstva dopyt, napriek tomu je však viac než namieste, že tieto aktivity sú postavené mimo zákon a účinne sankcionované ... podvody s "apartmánmi" dávam na rovnakú úroveň ako výrobu a distribúciu drog, či zneužívanie maloletých ... pokiaľ však máš ambície so mnou diskutovať o praní špinavých peňazí cez investičný development alebo iných formách závažnej ekonomickej kriminality, presuňme sa do off-topic fóra
Reakcia na: 810zssk #44:
Súhlasím, až na prvý bod, tá možnosť totiž v tunajších podmienkach zväčša tiež nie je škodlivá (kým to nebude trvalé bývanie na miestach, kde by kvôli hluku nemalo byť).
Súčasné nastavenia pomerov bytov a vybavenosti v jednotlivých kódoch využitia podľa ÚP, rovnako ako výmera a poloha jednotlivých kódov v rámci mesta sú jednoducho nereálne. Nielenže majú ďaleko od ideálneho mixed-use mesta, ale niekto aj mal spočítané, že lokálna ekonomika také množstvo vybavenosti nedokáže zaplniť ani niekoľko dekád do budúcnosti.
Bohužiaľ, tieto regule sa tak skoro nepodarí zmeniť - keďže mesto tvrdohlavo chce ZaD k ÚP prijímať ako veľké balíky, ktoré jednak nevie načas nachystať, jednak sa ich schválenie potom znovu naťahuje kvôli bojom o jednotlivé body.
Pri apartmánoch je pre mňa dôležité o ktorý z odrbov práve ide.

Ak o možnosť v území postaviť viac obytných jednotiek ako je dovolené (prípadne ich stavať tam kde to možné nie je), to vnímam ako veľký problém a s tým by sa niečo malo robiť, pretože to narúša celkovú reguláciu urbanizmu (aj keď ťa je sama o sebe v BA dosť zlá).

Ak ide o stavbu obytných jednotiek nespĺňajúcich (prehnané slovenské) normy na to ako má byť vyzerať, tam spoločenskú škodu nevnímam. Je na každom či si taký "byt" kúpi alebo nie a zodpovedá si za to sám - nevidím dôvod aby do toho vstupovali nejaké regulácie. Ľudia sú dosť príčetní na to aby sa vedeli rozhodnúť či danú nehnuteľnosť chcú, alebo nie.

Druhá vec sú potom nafúknuté slovenské normy na parkovacie miesta ktoré sa tiež obchádzajú stavbou apartmánov. Tam vidím vyslovene benefit v tom že ich developer obchádza, pretože posledné čo potrebujeme je zvyšovať počet áut v meste.
Reakcia na: shaggy #42:
Tak zas apartmány sú často nepekný odrb, ktorý si nájde svoju cieľovku ochotnú platiť (asi nikto nerieši apartmán ako hlavné bývanie) a investor má za pri znížených nákladov slušné výnosy.

Ale súhlasím s Tebou. Žiadny investor nedá do stavby peniaze, pokiaľ nebude klientela. A tempo stavania v BA je slušné, čo svedčí aj o slušnom dopyte. Treba ho rozumne regulovať, ale nie mu brániť.
Reakcia na: gejza #41:
Tak spolužiakov, to je jedno.
Vieš prečo existujú apartmány? Lebo existujú ľudia, ako ty. Drahé a nedostupné bývanie je tu práve kvôli štátu/samospráve - územné plány, obštrukcie, dane. To všetko znevýhodňuje a zneprístupňuje ubytovanie pre tých, čo nemajú peňazí nazvyš.
Tí, čo peniaze majú, si vždy dokážu nájsť spôsob, ako postaviť to, čo chcú.
Že developeri obídu normy a územný plán apartmánmi? Áno. Lenže keby nebol dopyt, tak sa nič také nedeje. Ľudia chcú bývať a nemajú kde. Lebo je plno udavačov, ktorí im to bývanie komplikujú.
Inak, nie si ty príbuzný Slávika?
Reakcia na: shaggy #39:
v čase odchodu starých komunistov a príchodu nových som bol na strednej škole ...
Reakcia na: shaggy #39:
Že by sa eštébáci udávali medzi sebou?
Reakcia na: gejza #38:
Ty musíš byť veľmi obľúbení v kolektíve. Určite si aj kolegov udával za to, že sa nezúčastnili prvomájových "osláv" 🙂
Reakcia na: mku81 #35:
nie ... na SOI posielam podnety, kde niekto predáva "apartmány" ako bytové priestory ... to sa však netýka dopravy
Reakcia na: eMDi #33:
ak by som to mal, tak to sem kompletne skopírujem
Reakcia na: gejza #32:
Ale to tak funguje všade. 😃 Projekt Stanica Nivy o sebe tiež tvrdí, že je v centre mesta.
Reakcia na: gejza #32:
Aj si to poslal na tu SOI, alebo si to nechal tak a teraz hras geroja?
Reakcia na: gejza #32:
Podľa mňa zbytočne miešaš veci, ktoré spolu nesúvisia. To, že Ti slečna v ružovom saku a lodičkách s A4kou v ruke povie, že z Vrakune si na bratislavskom hrade za 4 minúty predsa nič nemá spoločné s kompetenciami mesta. Investor je tiež len "spotrebiteľ" mestských služieb tak ako potenciálny záujemca.
Reakcia na: gejza #32:
mas to niekde este ?
Reakcia na: Viko #30:
už pred cca 3 rokmi som sa ako fiktívny záujemca o byt dal s nimi do kontaktu a pýtal sa detailné otázky ohľadom dostupnosti MHD aj po dobudovaní diaľnice .... to, čo mi vtedy napísali, by SOI bez pardonu vyhodnotila ako nekalú obchodnú praktiku, toľko klamstiev, zavádzania a výmyslov len tak ľahko niekde neuvidíte .... evidentne ide o rozšírenú prax v rámci realitného biznisu 👎
Reakcia na: Melange #29:
nemusíš chodiť ďaleko .... ulica Mlynské Nivy je podobným prípadom
Reakcia na: gejza #13:
A prečo by sa o to preboha mal zasadzovať? Podľa legislatívy je dopravu vo verejnom záujme povinné zabezpečiť mesto, alebo stavebník? Riešením nie je, že si zákonné kompetencie samosprávy rozparcelujú ad hoc aktéri, riešením je, aby si samospráva a štátna správa plnili povinnosti!

Odporúčam ti prejsť si, aké všetky vyjadrenia, stanoviská a súhlasy obsahuje proces povoľovania stavebného zámeru - možno potom pochopíš, že ak niekto zapracoval všetky výtky a zozbieral všetky štemple, neexistuje spôsob, akým môže mať maslo na hlave, ak sa tých dokumentov pridržiava.
Inak, obyvateľov Nového Ružnova by mohlo azda škrieť aj to, že tá ich ulička - donedávna pahýľ Bajkalskej - sa skutočne volá Bajkalská, lebo lenivá MČ Ružinov nie je schopná pomenúvať nové ulice. Takže onedlho budú v Bratislave dve na seba nenadväzujúce Bajkalské. Jedna stará a jedna v Novom Ružinove, dostupná iba zo Slovnaftskej. Fascinujúce.
Obsluha Nového Ružinova mestskou hromadnou dopravou predsa nebola zrušená, stále bude obsluhovaná zastávkou Piesčiny. Z hľadiska pešej dostupnosti k zastávke je táto vzdialenosť porovnateľná a dokonca ešte menšia ako v mnohých oblastiach v Jarovciach, Rusoviach, Čunove, Podunajských Biskupiciach, Devíne, Devínskej Novej Vsi, Záhorskej Bystrici, Rači a dokonca aj Novom Meste, Starom Meste či Dúbravke.
Reakcia na: gejza #7:
Prečo by sa investor a developer mal nad rámec reklamácií starať o nových obyvateľov? Na to predsa existuje inštitút správcu, resp. spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov. Nemá Ti investor zabezpečiť aj týždenný potravinový nákup?
Reakcia na: IBBI #6:
Pôvodne som chcel napísať, že územné plánovanie nie je hranie Sim City, ale ešte aj v tej hlúpej hre funguje čosi ako územné plánovanie.

Stavebné konanie je pomerne zložitý proces a ak niekto dostane stavebné povolenie bez obštrukcií, tak je veľmi vysoký predpoklad, že stavba je v súlade so stratégiou mesta. A je to mesto, ktoré zodpovedá, za verejný záujem, nie stavebník ani investor.

Má snáď stavebník platiť aj vodu, plyn, energie, internet, smeti, prípadne aj dopravu detí do škôl?
Reakcia na: gejza #13:
A akým spôsobom sa stavebník tvojho domu zasadil o to, aby obyvatelia mali k dispozícii MHD? Alebo tí stavebníci, ktorí už stavajú v zabehnutej lokalite s existujúcou MHD?
Reakcia na: gejza #7:
"postaviť ryžovisko dokáže každý primitív,"
Nedokáže. Keby to tak bolo, tak sa toľko nesťažuješ a už dávno staviaš...
Bez ďalších informácií podľa mňa nie je možné povedať, kto má viac masla na hlave, lebo nevieme, kto sa o čo pokúšal a "nedalo sa", alebo kto sa prebral až teraz. Resp. ktoré stavebné konanie bolo ukončené skôr a ktoré potom. V článku sa píše iba, že "sa nepočítalo" so stavom po výstavbe cesty R7.

Mesto resp. stavebný úrad mohol a mal v rámci jednotlivých konaní (alebo aspoň v tom poslednom) žiadať dostupnosť MHD.
To neznamená, že zastávka musí byť za rohom, ale chodci sa k nej musia vedieť bezpečne dostať.
Reakcia na: IBBI #21:
Strašne ste múdry. Chcela by som vidieť ako by ste to riešili vy, keby tu bývate. Na jednej strane mesto chce, aby Bratislavčania presedlali z áut do MHD, na druhej strane aj týmto dokazujú presný opak, ze sa to neda. Nie každý ma auto, to máme platiť denne 15€ za taxik aby sme sa dostali do práce? Choré na hlavu, hlavne ze sa rieši a robí PR tomu ze sa vymenili koše na zastávkach, my god
Reakcia na: Valec #19:
Developer stavia, kde mu je to umoznene. Ze na nic nehladi, je biznisovy FAKT. Nehladi samozrejme ani na to ze tam bude dialnica, ktora oddeli lokalitu. Ani na to z pravneho hladiska hladiet nemusi. Ale ani DP nemusi hladiet na to, ze zrazu nema cestu, kadial by tam priviedol MHD. Ci ma si DP postavit cestu do tej lokality v poli? Tak raz sa to stavebne znemoznilo - SMOLA! Ked tam bude zas nejaky rozumny pristup - moze DP uvazovat o linke. Btw. ona ta lokalita bola nejak obsluhovana??? Ja o tom neviem. Sla 100 rokov 70ka po Slovnaftskej a to bolo vsetko.
Reakcia na: gejza #7:
Ako dlho sa o tvoje potreby zaujíma tvoj predajca chleba?
Reakcia na: IBBI #6:
Ak mesto v ÚP pre nejaké územie stanovisko, že tam môže stať zástavba definovaných parametrov, tak ma za úlohu myslieť aj na nadväznú infraštruktúru a dať ju developerovi buď vybudovať, alebo tak spraviť samo.

Nevidím dôvod, prečo by mal developer toto robiť z vlastnej iniciatívy (iba že by to vnímal ako konkurenčnú výhodu) a na vlastné náklady (teda na náklady budúcich vlastníkov bytov).
Reakcia na: 810zssk #16:
Bývam v bytovej zástavbe vybudovanej ešte pred rokom 1989. S ohľadom na vtedy existujúci centrálne riadený model hospodárstva sa investičná výstavba obytných celkov kontinuálne zlaďovala s budovaním nevyhnutnej občianskej infraštruktúry, čo znamená, že ten, kto naprojektoval, vyčlenil investičné prostriedky a stavebné kapacity a následne nechal zrealizovať stavbu bytového domu, v ktorom žijem, riešil veci koncepčne a s cieľom dosiahnutia všeobecného blaha.

Predstav si, že existovali časy, keď výstavba obytných celkov nebola tak flagrantne spájaná s praním špinavých peňazí pre kriminálne podsvetie, nedochádzalo k znásilňovaniu územného plánu, ničeniu životného prostredia a ani k masívnej korupcii na municipálnej úrovni.
Reakcia na: 810zssk #15:
A ja som zaziadal pred 50 rokmi, aby tu behal bus? 😃 Ak tu zrusia busy, ovplyvni to mozno 100x viac obyvatelov, ako v Novom Ruzinove. Ale aby som ti odpovedal teda na otazku - ak by DPB LEN TAK BEZ DOVODU, Z DLHEJ CHVILE zrusil busy u nas - nepojdem do ulic so zelenymi vlajkami LSNS mavat.
Je rozdiel zrusit busy v Petrzalke, elektricky v Karlovke, v Raci, trolejbusy v Starom meste a zrusit linku Z OBJEKTIVNYCH PRICIN v Malom Ruzinove (ci ako sa to vola 😉 ).
Reakcia na: gejza #13:
A akým spôsobom sa o to zasadil stavebník tvojho bytu?
Reakcia na: IBBI #14:
Tak si znovu prečítaj vlákno na ktoré reaguješ. Začalo tvojim postom #2 kde si vyjadril názor že MHD netreba zabezpečovať do všetkých oblastí mesta. Preto sa pýtam prečo tebe MHD zabezpečovať majú a iným Bratislavčanom nie.

Situáciu v Novom Ružinove chápem a určite to nekladiem za vinu mestu, ale to nie je to na čo reagujem. Pýtam sa na základe čoho si práve ty zaslúžiš MHD keď inde ju podľa teba mesto zabezpečovať nemusí.
Reakcia na: 810zssk #12:
No nechapem ta. Pisal si, ze DPB by mi LEN TAK zrusil bus. To si napisal, vsak? A mas pocit, ze DPB LEN TAK zrusi bus Novemu Ruzinovu? A to nie som ziadny zastanca DPB!
Reakcia na: 810zssk #12:
akým spôsobom sa stavebník zasadil o to, aby obyvatelia mali k dispozícii MHD ?
Reakcia na: IBBI #11:
Áno. Prečo by malo mesto zabezpečovať MHD tebe, keď ľuďom z Nového Ružinova podľa teba nemusí? Čím si taký špeciálny že práve ty si MHD zaslúžiš?
Reakcia na: 810zssk #10:
LEN TAK? Predtym nez daco napises sa zamysli, ak mas cim.
Reakcia na: IBBI #5:
Takže by bolo v poriadku keby sa mesto len tak rozhodlo ti MHD domov zrušiť?
Reakcia na: hroch #8:
Ze tam pojde dialnica a stara cesta bude zrusena bolo jasne uz davno. Investorovi to bolo samozrejme jedno, ale ako zaujemca o byt by som si dokladne preveril dopravne suvislosti v blizkej buducnosti. Mozno tym ludom MHD nechyba - ja neviem. Ved nie kazdy cestuje MHD. Ale teraz sa DPB tiez neposerie, ze dialnica pretla kontakt s tymi bytovkami. Casom mozno nieco vymyslia, ale vinit DPB ze sere na obyvatelov tej lokality mi pride cez ciaru.
Reakcia na: IBBI #2:
Ta situacia tu je ale trochu ina podla mna, lebo ta obsluha zabezpecena bola a teraz sa zrusi. Lebo sa organy nekoordinovali. Ludia (rozumej cestujuci), co si tam kupili byvanie, v tomto su naozaj nevinne.
Reakcia na: Valec #3:
postaviť ryžovisko dokáže každý primitív, v tomto Meste to developkári dlhodobo dokazujú .... zároveň tie prasce dlhodobo dokazujú, že ich starostlivosť o nových obyvateľov končí pár milisekúnd potom, ako príde k úhrade ...
Reakcia na: Valec #3:
Co ma ryzovisko s uzemnym planom? Chces povedat, ze kazda jedna zastavana plocha v meste nenazranym investorom je super, aj ked je v sulade s UP? Drviva vacsina zastavby je v sulade s UP. To nema nic spolocne s tym, ze investor si hlava nehlava nemysliac na dalsie dopravne suvislosti masti kesenu.
Reakcia na: 810zssk #4:
Mne sice autobus domov jazdi, ale neziadal som on. je X lokalit kam ziadna MHD nejazdi. A je to uplne prirodzene. Preco by mala kazdu ulicku obsluhovat MHD? Ani sa to nedeje samozrejme.
Reakcia na: IBBI #2:
Áno, je. Teda nie DPB, ale mesto, ktorému zo zákona vyplýva povinnosť zabezpečovať dopravnú obsluhu - tebe aj ostatným Bratislavčanom. Prečo by tebe domov autobus jazdiť mal a ľuďom z Nového Ružinova nie?
Reakcia na: IBBI #2:
To ryzovisko bolo postavené svojvoľne, alebo v súlade s územným plánom?
Reakcia na: hroch #1:
To akoze teraz na kazdom poli kde si investor povie ze postavi ryzovisko na prachy je povinny DPB zaviest spoje? Mal investor mysliet na to kde stavia a obyvatelia kde si kupuju byt!
To je take mile, ze nik nemyslel na to, ze ludia, co tam byvaju, by mali mat moznost sa nejako dostat na MHD. Som zvedavy, ako dlho sa budu vsetci natahovat, kto im tie chodniky a zastavky postavi. Mozno by bolo rychlejsie tam postavit zastavku vlaku? 🙂