Električková zastávka Račianske mýto sa konečne dočká výrazného zlepšenia

Pripravuje sa rozšírenie nástupíšť zastávky električiek v uzle Račianske mýto s doplnením mobiliára.

Dopravný podnik Bratislava pripravuje zlepšenie podmienok pre cestujúcich na električkovej zastávke na Račianskom mýte. V súčasnosti je táto mimoriadne vyťažená zastávka v nevyhovujúcom stave bez prístreškov a s úzkymi nástupišťami. Rovnako sú kapacitne nevyhovujúce aj ostrovčeky pre peších na križovatke. Po minuloročnom rokovaní zástupcov magistrátu, dopravného podniku, okresného úradu a dopravného inšpektorátu bolo dohodnuté v prvej etape zlepšenie podmienok pre cestujúcich na Račianskom mýte zväčšním šírky nástupných ostrovčekov električkovej zastávky. Následne si dal DPB vypracovať štúdiu pre realizáciu týchto zmien. Štúdiu vo februári tohto roka spracovala spoločnosť Prokos, s.r.o. z Bratislavy.

Na základe vypracovanej štúdie rozšírenia nástupíšť električkovej zastávky dopravný podnik vyberá projektanta pre stavbu. Projekt bude koordinovaný aj s ďalšími projektami, ktoré sa majú v uzle Račianske mýto realizovať, konkrétne revitalizácia nárožia Šancová – Račianska, revitalizácia parku na rohu Radlinského a Legionárskej a projekt cyklotrasy Radlinského – Račianske mýto. Projektovú dokumentáciu požaduje dopravný podnik vypracovať do 30 dní.

Rozšírenie nástupných ostrovčekov bude realizované na úkor jedného jazdného pruhu v oboch smeroch. Električková zastávka v smere do Rače bude realizovaná ako združená s autobusovou zastávkou, t.j. na rovnakom nástupišti budú zastavovať aj autobusové linky smerujúce do Rače (59, N55, prípadne náhradná doprava). Autobusy budú mať vyhradený jazdný pruh na električkovej trati už na Radlinského pred križovatkou na Račianskom mýte. Uvedené zmeny si vyžiadajú aj čiastočné úpravy ostrovčekov pre peších na križovatke.

Na električkovej zastávke je uvažované osadenie veľkých prístreškov, trojica 12-metrových v smere do Rače a dvojica 12-metrových smerom do centra. Pribudnú tiež automaty na cestovné lístky a elektronické informačné tabule. Zastávka bude riešená ako bezbariérová s dĺžkou nástupných ostrovčekov 66 metrov a šírkou 4,7 m (smer centrum), resp. 3,9 metra (smer Rača). 

Návrh rozšírenia električkovej zastávky podľa štúdie vypracovanej spoločnosťou Prokos, s.r.o.

Keďže celkovou rekonštrukciou prejde aj samotná električková trať v priestore zastávky, počas stavebných prác sa počíta s obmedzenou premávkou električiek, pričom sa uvažuje buď so zachovaním prevádzky vždy po jednej koľaji, alebo s rozdelením linky 3 na dve časti s dočasnými úvraťovými konečnými na konci Radlinského a na Račianskej za terajšou zastávkou (medzi týmito dočasnými obratiskami by bol nutný peší presun cez križovatku na Račianskom mýte. Odhadovaná dĺžka trvania všetkých stavebných prác je 3 mesiace.

Podobný návrh na revitalizáciu uzla Račianske mýto spracovala v minulosti aj Občianska iniciatíva Lepšia doprava už v roku 2011. Návrh však zostal bez odozvy.

Návrh revitalizácie uzla Račianske mýto z dielne OI Lepšia doprava z roku 2011

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dispecer #107:
OK, takze prvy zasah na zmaknutie kontroly a zaplatanie oci a potom uz nech sa to aj rozpadne. O to smutnejsie, ze takto to potom vrha zle svetlo na kohokolvek, kto pre RJ ten servis robil, nech aj potil krv.
Reakcia na: Dispecer #107:
Hej, presne tak.
Reakcia na: lostrail #106:
"Ja teda neviem, ako je to v tvojom vesmire, ale v tom mojom sa vylucuje konstatovanie "RJ okresava udrzbu na minimum" a "zasadne zlepsenie servisneho stavu"."
Ja vidím rozdiel tým smerom, že jednorazovo v rámci rekonštrukcie sa do toho investovalo, ale kolíše to s "dennou údržbou". Alebo nie tak si to myslel, S499.1023?
Reakcia na: S499.1023 #105:
A tym padom uz viem, kde nastava problem. Ja teda neviem, ako je to v tvojom vesmire, ale v tom mojom sa vylucuje konstatovanie "RJ okresava udrzbu na minimum" a "zasadne zlepsenie servisneho stavu". Asi obidvaja inak chapeme vyznam slova "zasadny". Ocakavania toho, co sa za takou udrzbou skryvaju, su zjavne odlisne clovek od cloveka. Ale potom asi tazko mozeme hovorit o hoaxe, maximalne o nedorozumeni.

Nuz, obchodna politika tej firmy je kazdemu velmi dobre znama, cize som si dovolil takym odvalenym sposobom urobit prirovnanie, ktorym som ti zjavne stupil na otlak, co nebol zamer a priznavam, ze proces opravy som nemal tu cest vidiet. Takych "podnikatelov" ako Jancura mam plne zuby a vobec si nemyslim, ze by nejake mal zabrany nakupit hocijaku zhrdzavenu pokrcenu kraksnu, ktoru by uz kazda serioznejsia firma nechala zrecyklovat a potom na kost zjednavat cenu za doslova vyrobu vozna, ktory tesne prejde kontrolou, z neforemnej kopy srotu. OK, potom chapem, ze obidvaja sme na tej istej osi, myslime na cca. rovnaky offset, akurat vychodiskovu poziciu mame uplne odlisnu.

Chapem, ze RJ na nejaku serioznu rekonstrukciu nema peniaze kvoli zvolenemu biznis modelu a toto je hlavny zdroj setrenia, no uvedenie vozna do stavu, v ktorom tesne prejde technickou kontrolou, dostane stempel, ze moze jazdit a k tomu nejake pozlatko, to sa v pohode da povazovat za platanie oci. Ta kontrola je totiz povinna vec, bez ktorej by tie vozy boli nikomu na nic (cize v podstate nevyhnutnost), pozlatko je na zalepenie oci zakaznikov, ale opravy dalsich veci, ktore by ich dostali do naozaj dobreho stavu a vyvratili by akekolvek dalsie pochybnosti, jednoducho v ramci setrenia neprebehli. Ci platas oci technikovi na kontrole alebo zakaznikovi, taketo opravy presne naplnaju vyznam toho oznacenia.
Reakcia na: lostrail #96:
Ja hovorím o tom, že tie vozy boli v adekvátnom technickom stave v okamihu zaradenia do prevádzky u RegioJet-u. Že potom RJ údržbu okresáva len na nutné minimum, je iná vec. Hovorím o tvojej vete "To skor taky RJ platal oci premalovanim voznov a rekonstrukciou interieru bez zasadneho zlepsenia ich servisneho stavu". U žiadneho vozňa RJ nepremaľoval vozeň a nezrekonštruoval jeho interiér bez zásadného zlepšenia jeho technického stavu. Preber si to, ako chceš.
Reakcia na: Jezo #103:
K zníženiu kapacity ale dôjde v smere do Rače, aj keď tam nebudú stáť autá idúce na Šancovú, pretože ich nahradia, ako píšeš, tie autá z toho električkového pruhu. Zriadením dvojpruhu v celej dĺžke Radlinského by sme priepustnosť mohli zvýšiť, takto zostane pri najlepšom rovnaká. Chápem, o čo vám ide, ale obchádzka po diaľnici by bola aspoň pre mňa príliš dlhá.
Reakcia na: Urbanway 2423 #99:
"...takže preto by sa podľa mňa mal, bohužiaľ, na Radlinského ulici zriadiť dvojpruh..."
Ale vsak tam z Radlinskeho ostane dvojpruh! A dokonca bude dlhsi a samostatny, takze ho nebude obmedzovat elektricka.
Vo vysledku sa auta odbocujuce na Trnavske myto presunu do samostatneho pruhu a miesto nich sa tam budu moct zaradit auta z elektrickopruhu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #99:
"Dovôd, prečo toľko áut jazdí cez centrum je ten, že zo západnej strany mesta a aj časti Petržalky sa skrátka neoplatí alebo nedá ísť po diaľnici"
"No dobre, ale akú alternatívnu trasu by si ľudom idúcim zo západnej časti mesta odporučil? Nepresunuli by sme tú zápchu iba inam?"

Neviem o tom, ze by sa doslova nedalo. Skor je to o tom, ze kym su teraz kvazi dva pruhy, tak po Radlinskeho sa to oplati. Po novom sa to zrejme oplati uz viac po tej dialnici, na co napokon dialnica sluzi. Uz onedlho bude dokoncena aj D4, co v preklade znamena, ze v Petrzalke sa budes vediet napojit na nu a na aktualne poslednej planovanej krizovatke sa zasa vratit naspat do Race, prip. pokracovat smerom do Pezinka. V Jarovciach sa bude dat zist na D2 a pokracovat do zapadnej casti mesta (alebo zo zapadnej casti mesta, na co si sa pytal v dalsom prispevku). Do centra sa bude chodit cez Ketelec a Bajkalsku (tam to bude rano upchate, ale v opacnom smere to nebude az taka hroza), pripadne cez Most SNP (ktory takto dostane viac dopravy od Petrzalky paradoxne z vychodu). Po uplnom dokonceni krizovatiek Triblavina a D1 x D4 bude znacna cast aut zo satelitov vyuzivat radsej taketo trasy, ako Puchovsku a Raciansku. Ono sa to kvazi rozlozi, aj ked sa to teraz mozno tak nezda. Ved ak budu zapchy o nieco dlhsie, pre mnohych to bude motivacia prehodnotit trasu.
Pocas spiciek su vzdy niekde zapchy. Komu to vadi velmi, ma predsa moznost vyuzit verejnu dopravu. Kto ma auto, lebo ho naozaj potrebuje, nema na vyber a pocka (mozno nadavajuc, ale to predsa nebudeme riesit rozsirovanim komunikacie v centre mesta, ktora ani nie je sucastou mestskeho okruhu). Problemy maju aj v ovela vacsich mestach. Tieto nase "zapchy" su len taky cajicek oproti skutocnym metropolam, v ktorych je verejna doprava spravidla na ovela vyssej urovni.
To znamena, ze rozsirovanie ciest celosvetovo nefunguje.
OK, nepodporujem zuzovanie komunikacii, ktore su zaradene do mestskych okruhov, ani takych, ktore su k nim pripojene ako vypadovky smerom von z mesta, no situacia na Racianskom myte je urcitym sposobom specificka v nasledovnych bodoch:
1. Radlinskeho je ulica vnutri mestskeho okruhu I., ktory vlastne definuje hranice centra. Ergo patri medzi centralne komunikacie, kde by sa mala doprava ukludnovat, resp. mali by byt nasadene motivacne prvky, ktore dopravu odtialto presunu inam.
2. Aj ked Racianska predstavuje vypadovku pripojenu na okruh, tak jediny sposob (okrem Radlinskeho), ako sa da z neho touto vypadovkou ist, je odbocit z Legionarskej doprava - a na to je len jeden pruh, preto aj kusok za krizovatkou rovnako postacuje jeden pruh.
Pre porovnanie - taka Landererova, ktoru by niektori najradsej zuzovali - ako vypadovka sluzi smerom na Pristavny most, Prievoz a po novom bude sluzit aj pre R7. Do ulice pocas spicky odbocuju auta z mestskej strany od Dostojevskeho radu z obidvoch smerov v pomerne hustej koncentracii - preto ma zmysel, aby mala aspon dva pruhy. Rano je situacia opacna. Touto ulicou sa do mesta nahrnu auta, pricom odbocuju z nej na obidva smery. Navyse mnoho z nich ma ciel napr. v garazach na Tovarenskej / Culenovej, ci v Eurovei.
Reakcia na: Solider #100:
No dobre, ale akú alternatívnu trasu by si ľudom idúcim zo západnej časti mesta odporučil? Nepresunuli by sme tú zápchu iba inam?
Reakcia na: Urbanway 2423 #99:
Oplatí sa to preto, lebo je to dovolené. Ak by to nebolo dovolené, tak by sa tam netranzitovalo. Niekedy existujú aj okolnosti, kedy sa nedá v rovnakej miere vyhovieť obom stranám. V prípade Račianskeho mýta a tohto smeru je to jednoznačne MHD, ktorá musí mať prednosť a prioritu pred IAD. To sa dá dokázať veľmi jednoducho na tom, koľko ľudí sa tam denne prepraví MHD a koľko v smere S-J prejde ľudí v IAD.
Reakcia na: Solider #98:
Ja netvrdím, že nie je dobré, že sa ide rozšíriť električková zastávka, ale myslím si, že v týchto miestach toto zúženie dosť uškodí aj IAD. Dovôd, prečo toľko áut jazdí cez centrum je ten, že zo západnej strany mesta a aj časti Petržalky sa skrátka neoplatí alebo nedá ísť po diaľnici, takže preto by sa podľa mňa mal, bohužiaľ, na Radlinského ulici zriadiť dvojpruh, aj keď je to v centre. Myslím si, že by to bolo zatiaľ najjednoduchšie a najlacnejšie riešenie, ako vyriešiť tento problém s tranzitom.
Reakcia na: Urbanway 2423 #77:
Tomu celkom nerozumiem. Konečne sa tu ide niečo urobiť pre tisíce ľudí na zastávkach MHD, aby mohli civilizovane nastupovať a vystupovať z električiek, a opäť sa tu otvára nejaká fiktívna pandorina skrinka okolo dvoch pruhov. Tak ako si ľudia zvykli na uzatvorené Mlynské nivy, tak si zvyknú aj na jeden pruh z Radlinského na Račiansku. Treba sa však pozrieť na podstatu, prečo stále toľko áut tranzituje cez centrum.
Reakcia na: david1 #95:
To je super, že sa to konečne vyrieši, v takom prípade by ale dvojpruh na Radlinského naozaj zmysel mal, aj keď bude po rekonštrukcii dvojpruh medzi Bernolákovou a Šancovou, pretože ten druhý pruh smerom do Rače je celkom dosť využívaný aj v súčasnosti, aj napriek tomu, že začína iba kúsok pred križovatkou. Ideálne rozloženie pruhov na konci Radlinského by teda podľa mňa bolo dva pruhy do Rače a pravý (v súčasnosti odbočovací) pruh by sa naďalej ponechal pre odbočenie na Legionársku a Šancovú. Ono sa to možno nezdá, ale z Radlinského sa v tomto úseku stala výpadovka, keďže na Račiansku sa z tohto smeru veľmi inak ani dostať nedá (do úvahy pripadá Pionierska, z niektorých smerov aj Legionárska).
Reakcia na: S499.1023 #88:
Takze tvrdis, ze uz pri vypraveni vobec prveho spoja RJ na Slovensku boli vsetky vozy po uplnej generalke a v perfektnom stave? O tom dost pochybujem, kedze sice mozno som trubiroh, ale hluchy ani necitlivy nie som a ked raz nieco bucha tak, ako by to malo kazdu chvilu prerazit podlahu a do toho to vrzga v kazdom trochu ostrejsom obluku, ako keby malo okno z ramu vypadnut, tak to asi nie je relaxacna hudba, pripadne ked je zima vonku, je zima aj vnutri, pricom sprievodkyna len pokrci plecami a vyhlasi, ze kurenie nefunguje, tiez to asi nemozeme povazovat za zasadne dobry servisny stav, ci?
Samozrejme, podvozok ako taky mohol byt vzhladom na cenovu politiku RJ ako tak vyrieseny, no to nie je cely vozen. Mozno som mal tu vetu viac rozvinut, aby si si zasa z toho nevyrobil "hoax", ako to ty rad vkladas inym do klavesnice. Nikde som totiz nepisal, ze tie vozy boli na tom zle absolutne cely cas prevadzky u nas. No definitivne mali svoje "obdobie". Za tym si stojim. Tak kto tu siri hoaxy?

Okrem toho, u teba som predsa medzi trubirohov zaradeny cele roky, takze nemam pocit, ze doslo k nejakej dramatickej zmene.
To ale nie je ziadna mierka cohokolvek, kedze byt u teba zaradeny medzi trubirohov je tazke asi tak, ako byt v nevoli Matovica, kedze staci, ze clovek napise nejaky nazor, ktory sa tebe nepaci a uz je tam. Okrem toho, kedze tak vnimas pomaly kazdeho druheho clena tychto diskusii, je namieste skor zamyslenie nad hodnotiacou metrikou a hodnotitelom, ako nad prispevkami tych, ktorych si si takto zaradil (aj ked aby bolo jasno - podporovanie roznych komunistickych ci fasistickych sposobov by som z tohto vyclenil mimo, kedze na to su uz aj paragrafy). Mozno mas pocit, ze ked napises niekomu nejaku nadavku alebo "diagnozu", tak to nieco vypoveda o nom, ale v podstate vsetky knihy o psychologii hovoria jasne, o kom to vypoveda najviac.
Reakcia na: Urbanway 2423 #84:
Štupel na Bielom kríži , ktorý robí zápchy až po Figaro sa bude riešiť.
Upraví sa zastávka a aj chodník.
V smere do centra sa to už realizovalo pred pár rokmi. Je tam užšia zastávka a aj jazdné pruhy.
Rýchlosť max.40km/h.
Reakcia na: samkoh #93:
Samozrejme som počítal s tým, že prechod (a aj zastávka) by sa o pár metrov posunuli smerom do centra.
Reakcia na: Urbanway 2423 #84:
ale riazanská sa v súčasnosti pripája tak, že ľavé odbočenie by ten prechod križovalo.
Reakcia na: Jezo #91:
Tiež si myslím, chodím tadiaľ často aj autom a často aj v špičke stojíme všetci v tom jednom pruhu a ľavý je prázdny.
Urcite sa znizi priepustnost Radlinskeho -> Racianska? Lebo sice odbudne kratky pruh na elektrickovych kolajach, ale zase auta smerom na Trnavske Myto dostanu vlastny pruh. A co tade jazdim tak tychto aut byva viacej ako v elektrickopruhu. A to aj vtedy ak tam necaka este aj elektricka. Kapacita zostane porovnatelna v tomto smere.
Reakcia na: si #87:
Aký lievik sa zúži? Veď vznikne plynulý jednopruhový ťah od Kollárka až po Vinohrady. Potom podľa mňa ani semafor na Račku nebude robiť taký špunt, lebo dopravu budú cyklovať už predošlé semafory.