Výpadok tržieb v dôsledku pandémie už ohrozuje prevádzku MHD

Ak štát neposkytne mestským dopravným podnikom pomoc, čoskoro hrozí rušenie liniek i prepúšťanie.

Už takmer rok trvajúci pokles počtu cestujúcich spôsobuje Dopravnému podniku Bratislava (DPB), ale aj ostatným dopravcom na Slovensku, značné výpadky tržieb. Zatiaľ najväčší pokles príjmov od cestujúcich bol v mesiaci január 2021, kedy DPB kvôli protiemidemiologickým opatreniam prišiel na tržbách o 2,5 milióna €.

Výpadok tržieb DPB sa od začiatku koronakrízy vyšplhal na hrozivých 21 miliónov eur. Napriek týmto výpadkom sa DPB snaží obyvateľom, ktorí aj napriek obmedzeniam potrebujú naďalej dochádzať do práce, zabezpečiť kvalitnú, spoľahlivú a bezpečnú verejnú dopravu," uviedla hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová. Takýto výpadok tržieb však už nie je možné pokryť vnútornými úsporami.

Cestujúcim sa snažíme zabezpečiť maximálnu možnú mieru bezpečnosti a chceme sa vyhnúť ďalšiemu obmedzeniu výpravy vozidiel, ktoré by im skomplikovalo každodenné cestovanie. Od začiatku pandémie sú vodiči MHD v prvej línii a dennodenne odvezú státisíce ľudí. Ak bude nutné vypravovať ešte menej spojov, situácia bude horšia, a namiesto odmeny ich budeme musieť prepúšťať. To si za obetavú prácu v čase pandémie nezaslúžia. Navyše, dopravné podniky okrem iného participujú so svojimi vozidlami a vodičmi na každovíkendových testovaniach obyvateľov. Apelujeme preto na všetky kompetentné ministerstvá, aby nám podali pomocnú ruku. Bez spoľahlivej a bezpečnej verejnej dopravy mestá nedokážu fungovať a skolabujú,“ povedal predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský, ktorý získal od ostatných dopravných podnikov poverenie rokovať s príslušnými ministerstvami o možnej forme štátnej pomoci pre verejnú dopravu.

Bez pomoci štátu hrozí obmedzovanie dopravy a prepúšťanie zamestnancov nielen v Bratislave, ale aj v dopravných podnikoch v Košiciach, Žiline a Prešove. „DPB je 29. najväčší zamestnávateľ na Slovensku, pracuje v ňom cez 2800 ľudí v nepretržitej prevádzke. Vypravuje 100 pravidelných denných či nočných liniek. Stará sa o 900 dopravných prostriedkov a denne prepraví 300 000 obyvateľov a návštevníkov Bratislavy. Celkovo v dopravných podnikoch na Slovensku pracuje cez 5000 ľudí,“ priblížila Ľubica Melcerová.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #93:
Veď PATovič a MATči to inak ani nevedia.
Reakcia na: si #90:
Narážal som skôr na to, že či si myslíš, že vzhľadom na existujúcu situáciu príde k predĺženiu núdzového stavu aj po 19.3. a že sa tu budú realizovať nejaké choré výplody čínskej propagandy ohľadom akéhosi vypínania krajiny a fabrík.
Reakcia na: si #89:
Veď preto som tu už niekde písal, že by sa mali okrem nočákov a účelových liniek ponechať aj linky ako 36, 50, 65, 87,... v nejakom 30-minútovom intevale. 🙂
Reakcia na: si #90:
Nič nepadne. A o rekonštrukcií sa má zmysel baviť keď bude existovať idea kto by išiel robiť premiéra (rozumej nebol to úplný pošuk, mal nejake väzby na koalíciu a bol by ochotný to zobrať s vedomím že visí na strane vedenej v tom čase veľmi pomstychtivým psychopatom).
Reakcia na: Solider #85:
myslim skor ze ak nepadne (nebude rekonstruovana) tak tu bude aj nadalej chaos
Reakcia na: Urbanway 2423 #88:
problemom nocakov je v podstate uplna absencia tangencialnych dopravnych spojeni, takze cesta ktora ti v case dennej premavky trva 10 minut (cisty cas zo zastavky na zastavku), v case premavky nocnych spojov ju natiahnes bez problemov na hodinu.... (a za dany cas ju mozno zvladnes prejst aj pesi 🙂 )
Reakcia na: 810zssk #84:
Ale veď práve pri nočákoch nemusíš dlho čakať na prestup a ak niekam nočák nechodí/nepostačuje jeho kapacita, tak sa môže posilniť nejakým účelovým spojom (ktorý by tiež mohol nadväzovať na nejaký nočák), príp. zdvojeným odchodom nočáku.

Ako príklad uvediem napr. 92, tú by podľa mňa stačilo naviazať na N93 a N80 v Petržalke a nikto by nemusel čakať 40 minút na prestup.
Reakcia na: martinah #86:
A pride kto?
Reakcia na: Solider #85:
ked padne vlada, zmizne najvacsi producent chaosu
Reakcia na: si #78:
Myslíš, že padne vláda a bude totálny chaos?
Reakcia na: IBBI #81:
Lenže ľudia z tej fabriky necestujú do jednej ubytovne, ale po celom meste. Potrebuješ mať nejaku sieť po celom meste a ideálne tak aby sa pri prestupe nečakalo 40 minút.

(To je aj reakcia na #83.)
Reakcia na: Jak44 #79:
To ale nebráni tomu, aby sa to zaviedlo, veď mesto je akcionárom DPB a tak by samé nemalo chcieť, aby DPB zbytočne vozil vzduch. 🙂

#80
Veď nejaké účelové spoje by mohli robiť návoz/zvoz zamestnancov na/zo smeny (1-2 spoje každým smerom). Vedel by si povedať, ktoré linky by fabrikám chýbali, lebo mne ich až toľko nenapadá.

Teraz mi ale napadol problém so skoršou premávkou nočákov a to ten, že by centrum úplne stratilo obsluhu, preto by možno bolo vhodné minimálne presmerovať N61 cez Nám. SNP, príp. ponechať premávku (aspoň niektorých) električiek v nejakom 15/30-minútovom intervale. Nejaká L1, ktorá by išla až do Petržalky a nadväzovala na N80 alebo N99 by podľa mňa zmysel mala.
Reakcia na: IBBI #81:
Vidím tu dva rozmery:
1. Príprava každej zmeny niečo trvá. Zákaz vychádzania bol ohlásený pomerne náhle a nikto nevie, či ide o dlhodobý krok. Pokojne to môže byť tak, že DPB po oznámení zákazu vychádzania na obmedzení MHD po 20. hodine začal pracovať, cca o 2 týždne to bude mať hotové, týždeň pobeží kampaň a tri dni po reálnom vstúpení zmeny do platnosti sa zákaz vychádzania zruší.
2. Večerné vozenie vzduchu štve každého a je v istom zmysle provokáciou. No ruku na srdce - skrátením dennej premávky sa až toľko neušetrí. Ušetrí sa nejaká nafta/elektrina + pár vodičom sa zaplatí menej hodín. Počet vozidiel ale vypravíš rovnaký, počet vodičov, ktorí nastúpia do práce, zostane rovnaký tiež.
Potom je tu ešte otázka, kde vôbec možno dopravu obmedziť tak, aby bola ešte použiteľná. Možno tak akurát oklieštením nosných liniek. Asi sa zhodneme, že sekať večerné intervaly na L37, 65 či 91 veľmi nejde.
Reakcia na: 810zssk #80:
A mas pocit, ze tu po 20:00 cestuju masy ludi z fabrik? Tie vozy su uplne prazdne teraz a premavaju ako v PRACOVNY den. Ak sa dakde z tych 3275 fabrik v BA menis mena, kludne nech idu spoje. Ale aby to premavalo prazdne...
Reakcia na: Urbanway 2423 #77:
Otázka je či by taký režim stačil na rozvoz z fabrík a podobne, lebo tie fungujú normálne.
Reakcia na: Urbanway 2423 #77:
A môže to DPB zaviesť sám od seba? Pokiaľ viem, všetky zmeny musí minimálne odobriť magistrát.
Reakcia na: Urbanway 2423 #77:
tak ono je otazne ci to ma zmysel riesit alebo to o 3 tyzdne nachvilu zavru komplet....
Reakcia na: IBBI #76:
Ja sa DPB čudujem, že ešte nezaviedlo premávku nočákov (+účelových spojov) od 21-ej. Všetci hovoria, že treba šetriť, ale na druhej strane nám tu večer premáva MHD, akoby sa nič nedialo, ale hlavne že sme zrušili posilové linky v špičke...
Je nutne, aby premavala MHD po 20:00 (prazdninovy rezim, prac. den) ked je zakaz vychadzania?
Reakcia na: Ktosicosi #73:
Ok hovorím o tom že prepustit by mali dôchodcov a nie ľudí ktorí sú v produktívnom veku
Dôchodcov ktorí sa v tichosti schovávajú v tej spoločnosti je ešte stále dosť
Reakcia na: Ktosicosi #73:
Produktívny a v produktívnom veku neznamená to isté.
V spoločnosti DPB pracuje ešte dosť ľudí v dochodkovom veku takže rezervy sú
Nemali by prepúšťať produktívnych ludi
Reakcia na: Matej M #71:
Človek sa pýta, čo robí IDS JMK inak, že tak dobre zvláda organizáciu dopravy (riešenie MU, informovanie cestujúcich a aj správanie k nim patrí podľa mňa v SR a ČR k tým najlepším)? Lepší manažment? Viac financií?
Aj ten ich RIS II je super vecička, ktorá tiež výrazne napomáha k zjednodušeniu a presnosti riadenia dopravy. Bodaj by sme sa od našich moravských susedov čo-to inšpirovali. 😃
Reakcia na: Joyki #69:
A určite aj viacerí dopravcovia.
No nikde to nevidím vypuklejšie než v Prešovskom kraji, kde aj na linke s pár spojmi denne, kde po ceste minieš viac zveri než vozidiel, má bus bežne náskok cez 10 minút. Bez akéhokoľvek premýšľania mi napadajú desiatky spojov. Šak, domaci znaju...


Aj po roku a pol, hoci v tom žijem deň čo deň, je pre mňa stále kultúrnym šokom IDS JMK. "Podjetě" prejdená zastávka automaticky vygeneruje upozornenie pre vodiča, následne to vyhodnocuje KORDIS a v istých časových intervaloch aj zasiela pozdrav dopravcovi, za ktorý si musí dopravca zaplatiť.
Reakcia na: Dispecer #24:
snažil ... a Ty si to pochopil 👍 👍 👍
Reakcia na: S499.1023 #67:
To sa robi aj u SAD DS dodnes.
Reakcia na: S499.1023 #67:
Ach.
Reakcia na: Minko #66:
Aj mne pred nejakými 15 rokmi, autobus BUS Karpaty SL v zastávke Červenica pri Prešove o päť minút skôr a pani na tej debilnej SAD-ke ešte mala blbé kecy, že on MUSÍ ísť s náskokom, lebo v Lipanoch sú kolóny a potom by meškal.
Reakcia na: 810zssk #64:
súhlasím, niečo podobné sa mi kedysi dávnejšie stalo na východe s prímestským spojom... autobus odišiel o 7 minút skôr, a zrovna to bol posledný do takého hluchého času, kedy ďalšiu 1,5 hodinu nič nešlo... dopadlo to samozrejme uznanou sťažnosťou a ospravedlním zo strany dopravnej spoločnosti 🙂 ani ich nenapadlo takouto absurditou argumentovať 😁 to by znamenalo podľa logiky olejkárskej že ak by bol niekde 5 minútový interval, tak si vodiči môžu jazdiť ako sa im zachce? 🤔
Reakcia na: 810zssk #64:
Momentálne je tolerancia náskoku 0 sekúnd. 🙂
Reakcia na: bobitwo #61:
Pracovníkovi na Olejkárskej treba pripomenúť zákon o cestnej doprave ktorý okrem iného hovorí že pravidelná autobusová doprava sa vykonáva podľa cestovného poriadku. CP rozhodne nie je "orientačný".
Za pár týždňov budú už zaočkovaní všetci dôchodci, ktorí sa zaočkovať chceli. Asi by bolo nevhodné rušiť "dôchodcovské" spoje. Navyše nepracuje v DPB niekoľko desiatok gastarbaiterov z Ukrajiny? Neviem si predstaviť prepustenie jediného slovenského vodiča pokiaľ na jeho miesto nastúpi cudzinec.
Reakcia na: HORVI #60:
Z Alexyho sa vieš dostať viac-menej do celej Dúbravky aj do skoro všetkých zastávok, ktoré obsluhuje 23. Preto som ju spomenul.
Reakcia na: Urbanway 2423 #52:
Stalo sa nejak 3-4 roky dozadu, možno sa to zmenilo. Sťažnosť som adresoval s tým, že som mal návštevu, ktorá si podľa Prepravného poriadku DPB poslal SMS lístok a keďže už v tom čase bol interval hodinový (linka z Devína pod Most SNP) tak mu prepadol lístok, lebo autobus odišiel skôr ako mal (na zastávku sme dorazili asi 3 minúty predtým, ako mal odchádzať). Sťažnosť uznali, že treba prísť na Olejkársku, ale napísali mi, že podľa ich vnútorných smerníc aspoň vtedy, že grafikon je orientačný a vozidlo MHD môže prísť až o 5 minút skôr a odísť alebo 5 minút meškať. Podľa pracovníka na Olejkárskej, aj neskôr, čo som posielal mail na túto tému, že na zastávku mám chodiť o 5 minút skôr ako určuje grafikon.
Reakcia na: AndyNO #59:
A napísal som niekde, že som išiel na Alexyho?
Reakcia na: HORVI #58:
Ak vynechal jeden spoj tak si čakal hodinu, nie? Či si prišiel na zastávku minútu po odchode, čakal si 59 minút na spoj, ten vynechal a čakal si hodinu na ďalší spoj? A akože...zo ŽST Lamač si na Alexyho za 7 až 10 minút....
Reakcia na: Petto #57:
Mal som čas, bolo leto, mohol som čítať zaujímavú knihu. Nuž Petto, aby si vedel, aj takéto činnosti sa dajú robiť a to nielen v knižnici.

P.S.: Som zdravý mladý človek.
Reakcia na: HORVI #54:
2 hodiny cakat ? Ty si na vozicku asi ze ?
Reakcia na: Urbanway 2423 #55:
Tento zoznam som napísal, keby sa mali nutne rušiť linky, lebo by neboli vodiči na hlavných linkách napr. 61,93.
Nehovorím však, že by sa počas normálnej situácie mali mnou vymenované linky v príspevku #53 rušiť.
Reakcia na: HORVI #53:
130 by sa podľa mňa mohla zrušiť, aj keď na ňu treba iba jedného vodiča, takže je otázne, či by to stálo za sťaženie cesty dôchodcov.
144 je podľa mňa obzvlášť teraz dosť dôležitá a navyše premáva iba cez víkend, kedy by hádam problém s nedostatkom vodičov nebol. Bez 191 by bol podľa mňa v Jarovciach a Rusovciach dosť zlý interval, takže tú by som nerušil. 192 a 196 by sa teoreticky mohli zrušiť, keďže k ním existujú celkom dobré alternatívy, ale osobne by som bol radšej, ak by sa najprv zredukovali intervaly na nosných linkách a až potom sa rušili celé linky.
Reakcia na: Urbanway 2423 #52:
Mne sa stalo: Čakal som na L23 na zastávke Stn. Lamač, smer Dúbravka počas voľných dní. Ako blbec som čakal 2 hodiny, pretože L23 vynechala spoj.

P.S.: Bolo to obdobie, kedy na L23 počas víkendov premávali Sory NB 18 z roku 2012.
Reakcia na: bobitwo #51:
Keby sa už malo tak by som rušil linky: 130 (ľudia, čo nastupujú na zastávke Krematórium by prešli tých pár metrov k zastávke Pri Krematóriu a nastúpili by na L36/37. Ľudia, čo nastupujú na zastávke Pod Zečákom by prešli pár metrov k zastávke Segnáre a tam by nastúpili na L30. Ľudia, čo idú k OC Patrónka vystúpia na zastávke Pri Habánskom mlyne a prejdú pár metrov ku Kauflandu), 144 (teoretické predĺženie L44 ku Kamzíku so zachádzkou na zastávku Koliba), 191 (zavedená zastávka Stn. Rusovce v smere ku kaštieľu), 192 (zachádzka L92 k Tescu Lamač), 196 (prestup na Maximiliána Hella na L50 k Stn. Nové Mesto).
Reakcia na: bobitwo #51:
To sa mi nechce veriť, že je povolené odísť zo zastávky o 5 minút skôr, pretože keď som sa raz sťažoval, že spoj pravidelne odchádza zo zastávky "iba" o 2 minúty skôr, tak mi sťažnosť vybavili ako opodstatnenú.
DPB aj mesto sú pod obrovským tlakom. Na jednu stranu cestujúcich ubudlo, teda by bolo logické rušiť linky, alebo dávať väčší interval, na druhú stranu, rušenie liniek a zväčšovanie intervalov povedie k sťažnostiam ľudí. Pomerne dosť ľudí stále denno-denne cestuje do roboty a sú na to odkázaný. Natiahnuť interval z 8 na 12 minút by ešte ako tak prešlo, ale čo keď natiahnete interval z 20 minút na 30? To už je problém. Nedajbože vypadne spoj a vy budete hodinu čakať na autobus. Alebo spoj odíde skôr ako by mal podľa grafikonu, čo sa pravidelne stávalo na L91/191 na zastávke Jasovská smer mesto a na čo som sa sťažoval aj DPB a odpoveď čo mi od nich došla, že grafikon je orientačný, podľa ich vnútorných predpisov môže prísť autobus o 5 minút skôr, alebo 5 minút meškať. Meškajúci spoj ešte ako tak prežijete, ale keď ide k zastávke a vidíte, že autobus odchádza o 4 minúty skôr ako mal a ďalší ide o 30 minút a ten pre istotu bude meškať, tak vás môže klepnúť. Začína jar, ľudia asi budú chcieť viac chodiť von, tak isto nejak rozumne vyskladať trasy s 30 minútovým intervalom na 4 linkách, čo na seba majú ako tak nadväzovať tiež nie je jednoduché. Krásny príklad je Smolenická smer Jasovská. Ako prvý spoj príde 98, potom prídu v priebehu 1-2 minút 93, 94, 68. A 5-7 minút čakáte na 98. Tento stav trvá už roky.
Reakcia na: Matej M #49:
Áno, preto nižšie píšem že by som radšej videl nejaku nezávislú analýzu než si vyvodzoval nejake vlastné závery 🙂
Reakcia na: 810zssk #38:
OT: Takáto "technická" logika však nejde použiť pri posudzovaní v spoločenských vedách. V neposlednom rade, hľadanie kauzalít je prakticky nemožné, všetko so všetkým nejakým spôsobom súvisí, ide ruka v ruke.
Skôr by som povedal, že štáty, kde sa dopravcovia intenzívne súťažia, k tomu proste dospeli po tom, čo sa snažili zaviesť väčšiu čistotu vo verejných financiách.
To, že takýto prístup je potrebný hlavne v krajinách 2. sveta nemožno pochybovať. Koniec koncov, frekventovaná verejná doprava pre každodenný život je dôležitá hlavne tam (sociálna funkcia, ...), no to sa mimo väčšie mestá štandardne nedeje.
Reakcia na: Sanos #47:
OK, v pohode, ak je to skutočne pravda, tak ja som rád, že sa v MHD môžem cítiť bezpečnejšie. 😃
Reakcia na: HORVI #45:
Vážený pán Horvi, dezinfekčná električka jazdí každý deň počas týždňa a na konečných vydezinfikuje počas cca 2,5 hodiny všetky vozidlá na linkách, ktoré prechádzajú daným obratiskom. Do výpravnej tabuľky sa dostane iba vtedy, ak ju tam niekto z webmasterov ručne nahodí. Okrem toho každý večer pri ukončení sa dezinfikujú všetky vozidlá prechádzajúce predpísanou revíziou.
Reakcia na: HORVI #45:
Nemohlo by to byť náhodou aj tým, že by sa v niektoré dni tá električka nezapísala do výpravy? 🙂
Reakcia na: Solider #44:
Aj dezinfekcia sa robí nejak divne. Samozrejme, berem do úvahy, že DPB (dúfam) dezinfikuje každé vozidlo aspoň raz za 24h.
#7128 má služby dezinfekcie v teréne nejak divne rozdelené, ponúkam Vám nepravidelné intervaly #7128 počas tohto roka:
20.2.2021 Dezinfekcia/1
5.2.2021 Dezinfekcia/1
4.2.2021 Dezinfekcia/1
13.1.2021 Dezinfekcia/1
9.1.2021 Dezinfekcia/1
7.1.2021 Dezinfekcia/1
6.1.2021 Dezinfekcia/1
5.1.2021 Dezinfekcia/1


😂 👎
Reakcia na: Urbanway 2423 #42:
Okolie Blumentálu, Slovenského rozhlasu a R. mýta je jednoducho komplikovaná vec pre linky MHD a obsluhu zastávok v tejto lokalite.
Reakcia na: david1 #41:
Tá L39 by nemohla odbočiť z Legionárskej na Radlinského, zastaviť pred ZUŠ a pokračovať ďalej po Radlinského, ak by sme nechceli predĺžiť jazdnú dobu?
Reakcia na: Urbanway 2423 #36:
Bez posilnenia L93 to bude o hubu.
No hlavne zrušili linku do prestupného bodu Blumentál pre východné radiály.
V špičke mala ostať no s 10 min.int. , keď už musia šetriť..
Prípadne nech vymyslia linku z Farského smer Panónska nech ostane prestup z električky.
Teraz nechali iba L31 s 20 min.int. pre Blumentál..
Lebo L39 do Blumentálu sa nedá , nemôže , nikdy satotaknerobilo..
Reakcia na: Urbanway 2423 #36:
91 mala byt s CAPACITY (zobrate z 84). A cast capacity aj na 93 za zrusenu L94 (to bolo v DPB)


Snad ma dakto nezabije za moj nazor, no 84 mohla ist na charakter spickovu linku a mimo spicky L83 nech ide kazdych 10min stale s Capacity.
Ak by boli aj lepsie preklady 32/33 tak sedlo L33 mohlo ist na 20minut ,detto 32 do toho na 20minut.
Reakcia na: S499.1023 #37:
Zial , myslienka rusenia liniek uz bola minuly tyzden na stole v DPB.
Reakcia na: S499.1023 #23:
Zdravý rozum sa často mýli, preto viac dôverujem dátam 😀 Pri tvojom zdôvodnení je zaujímavé najmä to že sklon k súťaženiu majú paradoxne štáty kde je problém s korupciou menší a teda aj benefit súkromného dopravcu menší.

Ja benefity súťaženia vidím napr. v nižšej investičnej náročnosti.
Ja si mysím, že ak by došlo k redukciám, tak príčetné mesto a vedenie DPB vyriedia interval na najsilnejších linkách, ako písal Citelis Facelift a žiadne linky sa nebudú rušiť. Skáčete Horvitrollovi na šotolep.
Reakcia na: Petto #32:
Neviem, či by samotné 91 a 93 stačili pre svoje spádové oblasti. 192 a 196 sa dajú obísť, ale pri 94 (neviem, či by stačila samotná 93) a 191 iná možnosť veľmi nie je.
Reakcia na: HORVI #34:
L39 samotna pre CSU v prac.dni je uz velmi malo. L31 ponechat aspon v spicke a vikend mozu tiez zrusit premavku od 14 do 23.
Reakcia na: Petto #32:
Možno aj L31. Študenti nechodia do školy a trasu môže zabezpečiť L39.
Reakcia na: Urbanway 2423 #30:
Áno to som napísal, ale keby sa malo ešte ďalej prepúšťať a museli by sa rušiť linky. Na to bola otázka.
Reakcia na: Urbanway 2423 #30:
Sak to je svojim sposobom obmedzenie.
94 je cca redukovanie 93
191 redukcia 91
192 redukcia 92
196 redukcia 96
Reakcia na: Urbanway 2423 #28:
Jednotlivé linky sa v 99% súťažiť neoplatí, vzhľadom na to, že málokde a málokedy sa súťaží taká linka, kde by to malo ekonomické opodstatnenie - aj s ohľadom na to, že tie vozidlá musia niekde parkovať, niekde musia byť servisované a čistené. Pri jednotkách vozidiel to by bolo zrejme veľmi drahé za takmer všetkých okolností (ak teda dopravca by sa venoval len a len prevádzke len tejto linky MHD, a nie aj napr. zájazdom, regionálnej doprave a podobne).
Reakcia na: Petto #29:
Nedošlo by skôr najprv k obmedzeniu intervalov na niektorých linkách?
Reakcia na: HORVI #26:
94,191,192,196
Reakcia na: S499.1023 #27:
Vďaka za opravenie, nebol som si istý, či sa súťaží o celky alebo jednotlivé linky. 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #25:
Ani Londýn nesúťaží jednotlivé linky ale funkčné celky.
Tu je mimochodom pozoruhodné, že časť liniek v Londýne prevádzkuje RATP. Nedokážem si predstaviť, aký štrajk by vyvolalo, keby nejaké linky v Paríži vysúťažil trebárs TfL 😁 .
Keby už malo prísť k prepúšťaniu zamestnancov, čiže aj k rušeniu spojov (možno aj liniek) v dôsledku nedostatku zamestnancov, ktorá linka by sa podľa Vás ako prvá (alebo medzi prvými) zrušila?🙂
Reakcia na: S499.1023 #21:
Nemohol by to byť napr. Londýn?
Reakcia na: S499.1023 #22:
Nesnažil sa byť gejza trošku ironický? 🙂
Reakcia na: 810zssk #20:
Na to netraba analýzu, na to stačí zdravý rozum. V teoretickej rovine je výhodnejší interný dopravca. Lenže podminkou je získať pre to altruistov (ako bol napr. Dr. Dieter Ludwig), ktorí to nebudu využívať len pre vlastné obohatenie. A keďže takých je pár, tak v praxi sa ukazuje ako výhodnejšie súťaženie. Lenže to znamená zatvorenie bočných kohútikov pre rôznych politikov a ich rastlinné šedé eminencie, takže mestá majú radšej interných dodávateľov.
Reakcia na: gejza #18:
Mesto je 100% akcionárom DPB.
Reakcia na: Pajo #17:
V ktorom európskom meste (v tej civilizovanej časti) sa súťažia linky jednotlivo, pán teoretik?
Reakcia na: Pajo #17:
Každú jednu individuálne asi nie, ale balíky liniek kľudne áno. Minimálne na úvod skúsiť nejaky jeden menší a následne sa rozhodnúť podľa skúsenosti.

Celkom by ma zaujímala nejaka kvalitná analýza či je lepšie ísť cestou vlastného dopravcu, alebo tendrovania výkonov.
Reakcia na: 810zssk #13:
Nie len nech nás to nič nestojí, ale aj nech preto nemusíme veľa (nič) robiť.

Peňazí je málo, ale tu zaostávajú aj veci ktoré nestoja skoro nič...
Reakcia na: Pajo #17:
"Problém je, že mesto si myslí, že DPB hospodári naozaj neefektívne, má rôzne nevýhodné zmluvy a kradne sa tam nafta, náhradné diely a manažment si vypláca príliš vysoké odmeny."

.... možno by pomohlo, keby Mesto malo v DPB a.s. taký majetkový vplyv, aby dokázalo cez rôzne legislatívou dané mechanizmy dôkladne eliminovať akékoľvek nezákonné aktivity .... lebo keby Mesto taký vplyv malo, URČITE by ho využilo 🤔 🤔 🤔
Reakcia na: S499.1023 #16:
Problém je, že mesto si myslí, že DPB hospodári naozaj neefektívne, má rôzne nevýhodné zmluvy a kradne sa tam nafta, náhradné diely a manažment si vypláca príliš vysoké odmeny 😈

Najvyšší čas aby každú jednu linku v BA súťažilo mesto individuálne, ako v iných vyspelých európskych metropolách, samozrejme s jednotnými štandardmi, ktoré u nás nemáme.
Reakcia na: Trammat #8:
Kde je problém vo vzťahoch medzi mestom a DPB?
Reakcia na: Urbanway 2423 #14:
No veď to 🙂
Reakcia na: 810zssk #13:
Otázka je, či by sme si mohli dovoliť naliať ďalšie peniaze do MHD, resp. odkiaľ by sme ich zobrali? Viem, že by sa nám tie peniaze postupne aspoň čiastočne vrátili, ale kapitál by sme aj tak museli niekde zohnať.
Reakcia na: david1 #12:
Je to ťažké, treba si na rovinu povedať že verejná doprava v Bratislave je do objemu výkonov veľmi podvyživená (v regionálke je to výraznejšie, ale platí to aj pri MHD). Ak chceme kvalitnú dopravnú obslužnosť, potrebujeme objednať výrazne viac kilometrov a teda do verejnej dopravy naliať výrazne viac peňazí. Na to nebola vôľa ani pred pandémiou, nie to ešte teraz keď sa príjmy verejnej správy prepadli.

Obávam sa že ešte dlho budeme zaseknutí v tom mačkopsovi že aj by sme chceli aby ľudia cestovali VHD, len nech nás to preboha nič nestojí.
Reakcia na: Pajo #11:
30 min.čakať na prestup je fakt atraktívne..
Reakcia na: david1 #10:
Práve preto že po 21.00 je vsetko prázdne, intervalu L51 nerozumiem. Samozrejme by som ho znížil na 30 minút a nie na 20 ako píšeš aby postačilo jedno vozidlo. A je fakt že testovať mikrobusy na L51 je velmi zlý nápad aj v čase lockdownu.
Reakcia na: Pajo #6:
K L51
Na Nobelke sa nastupuje skoro minútu , aby sa tam všetci popratali cez jedny dvere mikrobusu čo tam teraz vypravujú a potom pekne stáli vedľa seba.
20 min.int.by sa fakt "hodil" k intervalu na električkách. Rozhodil by si zase prestupy.
Po 21 hod. sú prázdne skoro všetky linky lebo máme lockdown.

Rieš si interval na L65 , ktorý je večer naprd no určite netreba zase pokaziť čo po rokoch začalo fungovať a aj sa využívať.


Reakcia na: kri #7:
"Tu je otázka, prečo si mesto neobjedná zníženie výkonov DPB?"
pokial by sa mali dodrziavat odporucane rozostupy, tak minimalne v spicke predpokladam ze to dodrzane nie je a priestor na znizene vykonov teda velmi nemas.... zmysel by mozno malo zaviest skor vecer nocnu dopravu (ale v posilnenej verzii a doplnenu niektorymi linkami kde v nocnom rezime spojenie uplne chyba alebo je cez centrum maximalne neefektivne; ale o tom tu uz tiez niekedy v minulosti diskusia bola....
a ked sa vyssie autority tvaria ze sukromne prevadzky mozu v ramci "vseobecneho dobra" aj skapat hladom, tak neviem preco by mesto nemalo vediet vykompencovat znizenie trzieb.... a ak chcu hladat rezervy, nech v prvom kole ukazu obyvatelom dobru volu a poznizuju si pocetne stavy u seba na magistrate a (aspon v pripade politickych nominantov a poslancov) aj ich odmeny
Reakcia na: kri #7:
Ono s tým budú súvisieť aj nie zrovna dobré vzťahy medzi mestom a DPB.
Výpadok tržieb DPB môže mať vo všeobecnosti dve príčiny (v kombinácii):
1. Nesprávna tarifná politika. Nárast čiernych pasažierov z dôvodu, že ľuďom sa neoplatí kupovať električenky a lístky sú na obdenné dochádzanie asi niekomu drahé. Plus zatvorené predajne DPB. Možno by pomohlo aj zvýšenie počtu revízorov.
2. Reálne výrazne nižší dopyt po cestovaní MHD. Ak teda neplatí bod 1. Tu je otázka, prečo si mesto neobjedná zníženie výkonov DPB? Dá sa baviť o tom, že v ktorých časoch a linkách, prípadne odstránenie niektorých "súbehov" električiek a autobusov v prospech električiek, keďže busy sú v súčasnosti hendikepované zapáskovaním prednej časti.

Aj pri najlepšej snahe by samozrejme nejaká strata bola, ale dala sa znížiť.
Osobne odhadujem, že mesto sa bude ďalej nečinne prizerať na narastajúcu stratu DBP a na konci dňa to zaplatíme všetci vo forme zvýšenej dani z bytov.
DPB alebo Vallo&Kratochvilova tu velebia preferenciu na radialach a šetrenie sekúnd a vozidiel do výpravy, ale že už pár mesiacov nikto nepredstavil rozťahané chrono v CP v pracovné dni, tým sa už nechvália. (Chápem dôležitejší bol projekt s krycím názvom “Pod stanicou” resp. “Dvojstudňové polia” :-D). Reálne sa teraz vozidlá v X po meste ťahajú, vlečú tridsiatkou, úmyselne míňajú zelené a vetrajú po zastávkach. Tu je kopec možnosti ako ušetriť, len treba vystúpiť zo svojej komfortnej zóny.. OK to vetranie asi ako jedine pomoze aj v boji proti korone 😃

Btw linku 7 by som tieto mesiace fakt zrušil, a to ju aktívne využívam, ale skratka toto je luxus aby sme podvečer išli traja z Račka na Vinohrady...

Detto L51, ta vozí stále vzduch v 15 minútovom takte aj v noci v soboty a nedele ale na L50 mame v spicke pracovných dni 12 minút a večer 20 minút, na L65 mame večer 38 minút.

Trochu to viznieva ako napriečradiálový papalášizmus 🙂 lebo to chodí z vozovke.. ehm pardon, z DEPA 😉 😃
Určite sa dá ešte ušetriť, ale tieto na hlavu postavené pravidlá ala slovenský unikát mi prídu riadne matovičovské. Je dobre známe, že kvôli sčítaniu 2011 je Bratislava podfinancovaná a neschvaliť dotácie pre jej podnik je riadna podpasovka hlavne ak si človek povie, že autobusový dopravci nie sú plné súkromné vlastnený. A špeciálnu pomoc 50 miliónov dostala aj štátna ZSSK. Okrem toho asi netreba hovoriť o tom, že je dosť ťažké získať vodičov a škrty by v dlhodobom horizonte znamenali ešte urputnejšie lákanie takto kvalifikovaných ľudí späť. A áno, ak nepríde dofinancovanie pre ľudí, ktorí nemajú inú možnosť budú preplnené zoškrtané linky nanešťastie inkubatorom. Ešte tak pol roka bude dištanc stále dôležitý...
Všetkým vypadávajú tržby - vrátane samotného štátu, takže nerozumiem z čoho sa majú tie almužny vyplácať, kým je zakázané tvoriť hodnoty. Natlačíme peniaze, lebo to vždy skvele fungovalo?
Reakcia na: Pajo #2:
pridám svoj tip - aký objem prostriedkov sa ročne vymôže z poistiek vinníkov dopravných nehôd, pri ktorých dochádza k poškodeniu vozidiel či infraštruktúry DPB a.s. ?
Nech sa v DPB pozrú napríklad na to, prečo pokuty čiernych pasažierov po 90-120 dňoch za 25% ceny dávajú "vysúťaženej" súkromnej s.r.o., tam by som videl isté rezervy v ich hospodárskych výsledkoch... 😈
Ale no.. nech tak nebedákajú.. cestovné od cestujúcich pokrýva iba 30% ich neefektívnych predražených nákladov. Stačí začať šetriť a vyhodiť časť zbytočných zamestnancov mimo priamej prevádzky a bude to v poho...

Toto mi príde ako taký povinný folklór, aby sme nezabudli že MHD je tu ideálne na nakazenie britskou verziou COVIdu 😃