Dopravný podnik Bratislava pokračuje v reforme názvov zastávok tak, aby boli jednoduchšie, jednoznačnejšie a ľahšie zapamätateľné či už obyvateľmi alebo návštevníkmi Bratislavy. Už lete tohto roka prišlo k niekoľkým zmenám v názvoch zastávok podľa novej metodiky tvorby názvoslovia zastávok schválenej na jar tohto roka. Pravidlá pre označovanie zastávok boli spracované na základe príkladov dobrej praxe v európskych mestách.
Druhá etapa zmien názvov zastávok, ktorá bude zrealizovaná k termínu zmien v cestovných poriadkoch k 13. decembru 2020, bude zahŕňať takmer stovku zastávok. Dôvody zmien sú najmä nasledovné:
odstránenie komerčných názvov zastávok po skončení doby nájmu
zjednotenie názvov zastávok pri obchodných centrách (názvy budú začínať skratkou OC)
spresnenie názvov zastávok podľa novovzniknutých ulíc, prípadne podľa historických názvov lokalít
zjednodušenie niektorých dlhých názvov zastávok
odstránenie viacerých podobných názvov zastávok, aby nedochádzalo k prípadným zámenám u cestujúcich
zavedenie medzinárodne zrozumiteľných názvov zastávok pri železničných staniciach (Stn.), záchytných parkoviskách (P+R) a vozovniach dopravného podniku (depo)
Prestupné uzly, ktoré majú v súčasnosti rôzne názvy zastávok budú pomenované jedným spoločným názvom:
Pod stanicou - doterajšie zastávky SAV a Nám. Franza Liszta pod Hlavnou stanicou
Centrum - doterajšie zastávky Nám. SNP a Kamenné nám. v centre mesta
Riviéra - doterajšia zastávka Vodárenské múzeum sa zjednotí s názvom blízkeho uzla Riviéra
Doterajšie označovanie zastávok pri železničných staniciach špecifické pre Bratislavu (ŽST) sa po novom zmení na medzinárodne zrozumiteľnejšiu skratku Stn.
Zastávky MHD pri vozovniach dopravného podniku budú mať taktiež medzinárodne zrozumiteľnejší názov. Namiesto doterajšieho názvu Vozovňa sa bude používať názov Depo. Dôvodom je, aby mali aj zahraniční návštevníci zrozumiteľnú informáciu o tom, že spoj danej linky ide do vozovne.
Tomuto nerozumiem, môžeš to prosím bližšie rozvinúť? Ja mám dojem, že rozdiel medzi autobusovou a železničnou stanicou je dosť podstatný.
Chápem, že z pohľadu cestujúceho je autobus a trolejbus to isté. Napr. Zurich v CP ani schémach liniek nerozlišuje medzi autobusmi a trolejbusmi. Cestujúcemu to môže byť úplne ukradnuté, nastúpi do toho, čo príde.
Ale medzi autobusom a vlakom je omnoho väčší rozdiel. Neviem si predstaviť, že cestujúci sa niekedy uspokojí s informáciou, že do cieľa sa dostane linkou 123 s prestupom na linku 321 v zastávke ABC, a nechá sa prekvapiť, či tieto linky sú autobus/trolejbus, električka, metro alebo vlak. To zrejme nikdy nebude, bez ohľadu na to, ako dobre je doprava integrovaná. A keď teda záleží na druhu vozidla, tak záleží aj na tom, čo je to za stanicu.
Koniec koncov aj ten Zurich vo svojich schémach odlišuje električky a vlaky od autobusov...
P.S. navyše na železničnej aj autobusovej stn. je aj možnosť prestúpiť z MHD na neintegrované vlaky/autobusy...
Tragédia je to, že len pred pár rokmi sa Detvianska slávnostne premenovala na Cintorín Rača. Ešte ani atrament poriadne nezaschol na tom rozhodnutí a už sa to premenovalo zase naspäť.
Môj tip je, že nejaké oddelenie v DPB chce generovaním činnosti zabrániť tomu, aby ich poprepúšťali...
V tomto nemám vyhranený názor či je alebo nieje nutné označovať o aký druh stanice ide.
Ja som narážal hlavne na to, že už aj dnes máme zastávky kde anglicky hovoriaci cestujúci dostávajú viacej informácií ako slovensky hovoriaci a preto by ma neprekvapilo keby to anglické hlásenie zostalo po starom.
Napríklad zastávka Trhovisko. Hlási „nasleduje zastávka/dí néxt stóóp is... Trhovisko/Milé tyčová ópen ér márket“.
Ak je dôležitá informácia o tom, že je to Trhovisko Miletičova malo by sa podľa mňa hlásiť „nasleduje zastávka/dí néxt stóóp is... Trhovisko Miľeťičova (ópen éér márket)“.
Prípadne teda by mohla byť Miletičova v oboch hláseniach (v slovenskom aj anglickom), nikdy by ale nemala byť iba v anglickom.
Podobne exít for dí sity sentr, blú čŕč a všetky ostatné.
Jednoducho si nemyslím, že to ako sa v súčastnosti používajú doplnkové hlásenia (ku oficiálnemu názvu zastávky) je dobre nastavené.
Takze chápem dobre že aj napokon veľkej kritike o zmene zastávok na zastávky ktoré majú názvy z roku 1740... sa tie zastávky proste premenuju ? To ako vážne ? Už to úplne vidím... Zajtra sa potkame na Konopnych dieloch... Myslel som si že to DPB zmení a tie najväčie nezmysly rýchlo vyriesi.... No asi nie... Takze skutočne od 13 decembra sa vraciame do starého Pressburgu... Ešte by som vratil konské povozy a mame scénu ako z filmu
Ja som celkovo zvedavý či dôjde ku kompletnej zmene hlásení tak, aby boli unifikované v rámci IDS (s výnimkou S-Bahnu) - momentálne tomu chýba akákoľvek koncepcia, nie je jasné čo je anglický preklad názvu zastávky a čo iba doplnková informácia, hlásenia o prestupoch sú chaotické, častokrát je zrozumiteľnosť dosť nízka (špeciálne pozdrav pani prezidentke s jej exit for the Presidential Palace).
Chcelo by to celý systém prekopať, zaviesť hlásenia o výlukách, zmeniť znelku a pod.
Prečo sa bude Cintorín Rača opäť volať Detvianska? Má to aj nejaký hlbší dôvod? To už potom rovno môžu premenovať naspäť aj Úrad vlády SR na Žilinskú, Riviéru na Molecovu, atď...
Inak keď sa už bavíme o hláseniach nových zastávok tak ja som zvedavý či sa povedzme pri Stn. Petržalka bude tiež po novom hlásiť iba Station Petržalka, alebo hlásenie zostane po starom (Petržalka railway station) a anglicky hovoriaci turisti teda dostanú podrobnejšie informácie/viac informácií ako domorodci a českí/slovenskí turisti.
A tiež verím, že S̷̡̢̨̡̡̢̧̧̡̧̧̡̢̨̢̢̛̛̮̩̥̩͈̥̙̖̰̰̻̤̻̺͚̯̺͎̹̬̝͔̩̺̰̰̳͔̞̱̮̼̤͎͖̣̜̼̝̮̖͉̪̯̗̹̫̙̹̤̯̻͎͔̭̮͍̮͕̥̠̘̱͇̮̩̦͖̥̺̻̩̣͓̰̯̥̰͎͈̖͈̼̦̥̠̫̖̺̙͉̱̥͇͔̜̹̟͕̳͊̒́̃͌̾̓̈́́͋̏̊́͗̿̂́͐͑̌̀̈́̉̐́̇͂̄́̏͂͑͌̽̾͛͆̐̓̽͑̉̿͗̽̃̈́͒̏̏̊̈̅͊̐͑͛͛͊͐͋̍̀́͘͘̕̚̚̕͜͜͝͝͝͠͝͠͝͝ͅͅͅtará Vajnorská zostane aj naďalej pôvodná nahrávka so zle orezaným začiatkom podobne ako sú myslím ešte stále aj F̸̧̢̧̢̧̢̨̢̡̢̧̡̛̹̥͎̯̤̦̬̜͕͈̝̼͇̯̝̤̻̞͇̥̹͔̙̯̺͓̣̠̭̲̯̦̺͕̺̺͙͕̱̖̭̯̭̪̗̥̪͈̤̞͚͎̼͎̣̯͉̯̻̳̘͔̠͉͍̭͉̙̫̤̹̥̻̯̦̺̻̗̦̱͚̺̼͎͈͔̼̖̻̘͔̹͎̦̼͙͚͎̲̌͒̋̆̍̈͑̽̓̀̒̈́̑̈́̌͆̄̅̈̈̓͆̔̄̽̅͋́̑̃̈́͌̅͋̓̍̅̒͋̈̓̋̀͋̍̇̿̒͊̈̾͐̄͆̐̃̎̀̽̒̒͛͂̐͆̏̿̋̉͛̔̕̚͘̕̚͘͜͜͜͜͝͝͠ͅaleziáni.
Chatam Sófer sa kedysi volal "Tunel". Vtedy tam ešte stáli aj linky jazdiace cez tunel. Po rekonštrukcii to premenovali. Aby chaos bol dokonalý, tak mohli teraz zastávku Kapucínska premenovať na "Tunel", podobne ako iné názvy, ktoré sa presunuli alebo presunú (Záluhy, Kukučínova)...
Cestujúci budú síce nadávať, ale hlavne že ľudia čo to vymysleli, budú mať dobrý pocit, že "vylepšili" MHD v Bratislave a že ľudia si aj tak raz zvyknú.
Myslím, že mnohé zmeny názvov sú absolútne zbytočné , niektoré nelogické a zrejme bude nasledovať aj kritika zo strany Bratislavčanov. Namiesto toho, aby sa používali zaužívané názvy, idú meniť akože metodiku... V prípade SNP-čka by som povedala, že názov niekomu prekáža ? Žeby magistrátu, keď chcel premenovať časť SNPčka na námestie nejakej nežnej ? Pre stanicu napíšete Stn. - iste vzhľadom na množstvá zahraničných turistov v Bratislave....Turista sa to dozvie napr. v prostriedku MHD .Úplne zle je toto - V. hrdlo, internát -
V čase nedostatku financií /vraj /na čokokoľvek - riešia takého blbosti a ešte aj zle ? Prečo sa Chatam Sófer nezmenil napr. Pri tuneli ?
Ozaj, vie niekto prečo sa musela premenovať zast. Odbojárov? Nebodaj sa niekomu zdalo, že sa to pletie s Odborárskou? A prečo teda nepremenovali ZŠ Odborárska? To sa nikomu nepletie?
OD Saratov by mal zostať ako je a nie meniť ho na Podvornice. Názov Podvornice je síce historický názov danej lokality, ale Saratov je pre nás omnoho výstižnejší, nakoľko ide o najznámejšiu a najfrekventovanejšie navštevovanú budovu v okolí a už sme si na to zvykli.
cize cielom tejto akcie je aj odstranenie pripadnych podobnych nazvov zastavok (ak som to spravne pochopil) a tak mame po novom Vajnorskú, Starú Vajnorskú a OC Starú Vajnorskú v okruhu par metrov? to uz na tej Starej Vajnorskej mohli dat radsej dake vietnamske nazvy podnikov ako toto. Cast tych zmien je urcite fajn, ale druha polovica je nebotycna blbost.
Najskôr musí byť dostatočný dopyt na oboch stranách. Pokiaľ jedna zo strán nemá záujem, druhá má jedinečnú šancu vylepšiť si imidž tým, že pri každej, hoc aj najmenšej kritike ukáže prstom a poukáže na to, kto je vinný, lebo neprejavuje záujem.
Tak tie by sa hádam dali nejako vyriešiť, keby bola vôľa na AT strane.
Bola by výsledná cena až astronomicky vysoká (keby trať išla hlavne po rovine a mimo zastavaných území) alebo ani nie a za nejakých x rokov by sa tá investícia vrátila?
To som pochopil, ale podľa môjho pohľadu do mapy by sa tam miesto našlo (keď to porovnám napr. so železničným mostom ponad diaľnicu pri Lozorne). A keby nie, tak by sa dalo pokračovanie trate z Wolfsthalu zaústiť niekde v miestach, kde trať Petržalka - Kittsee pretína štátnu hranicu. Tým by bolo prekríženie diaľnice spoľahlivo vyriešené, plus by trať obslúžila aj Berg. Viem, šotorozprávky, ale nemôžem si pomôcť
v pripade zeleznice nie je problem len most, ale aj to ze musis mat relativne dlhe najazdove rampy (kvoli sklonu trate), co by zo strany od AT problem nebol, ale na strane petrzalky je celkom dobre mozne ze by si to uz nezmestil, kedze stanica je len vcelku kusok za dialnicou (a to nehovorim este o polomere obluka ktorou by sa to do stanice muselo zaustit a tom ze zas pred stanicou by pravdepodobne muselo byt urovnove krizenie s kopcianskou)
(v kazdom pripade obnovenie tejto trate by ma potesilo)
Trať je bohužiaľ nereálna, ale nechápem, prečo sa nemôžu BSK a NÖ spoločne dohodnúť na poriadnej dopravnej obsluhe, ktorú by financovali obaja. Však je to aj v záujme rakúskej strany. Cesta medzi hranicou a Hainburgom je preťažená, bodla by väčšia ponuka spojov.
Nezaplatí ju nikdy nikto, ani rakúska strana nemá o trať záujem. Svojho času sa robila štúdia a ak si dobre pamätám, tak ani v jednej z verzií sa nepočítalo s vedením v trase pôvodnej Pressburgerbahn, ale s vedením len na rakúskej strane s variatným zapojením do trate na Kittsee (napojenie severne od Kittsee, alebo do južného zhlavia Bhf. Kittsee).
Každopádne, pozemky na rakúskej strane sú rozpredané a vo Wolfsthali aj zastavané.
Ved predsa ludia z Hainburgu tak strasne potrebuju a ziadaju spojenie. Takze nech zatlacia na miestny obecny urad a ten na spolkovy?
Ibaze by to bolo vlastne inak?
To je rovnake ako najst niekoho, kto zaplati premavku busov.
O D2 sa tu v minulosti uz hovorilo, ze pretala staru trat. Myslim, ze vtedy niekde bola spominana alternativa napojenia na ZST Petrzalka (po novom Stanica Petrzalka ) niekde za nadjazdom D2 na zeleznicnu trasu Ligetfalu-Wien.
Na vacsie sprostosti sa minaju peniaze v ramci medzistatnej spoluprace, tak snad by toto nebolo neriesitelne.
Spravidla sa budujú pri koľajovej doprave, ale u nás je jej rozsah žiaľ nedostatočný. Keďže L901 jazdila len pod Most SNP, ideálne záchytné parkovisko by bolo pri Auparku (tam sa dá koniec koncov parkovať už dnes), kde by takýto cestujúci prestúpili buď na linku pod most, alebo na inú tak ako doteraz.
Ideálna by pre tento smer bola kombinácia parkovísk na ktoré sa dá dostať po obchvate:
- Lanfanconi (prestup na E smer západ alebo východ mesta)
- Aupark (pre cestu do centra mesta)
- Farského (pre smer Rača a budúcnosti aj na Pribinovu)
- cca Prístavná (resp. iné vhodné parkovisko z ktorého sa bude dať dostať do Ružinova)
Súčasný CP linky do Hainburgu je horší (odmysliac si pár odchýlok z taktu) v časoch mimo špičky (skoré ranné a neskoré večerné spoje, sedlo a víkendy), teda v časoch kedy (s výnimkou ciest do centra) aj tak väčšina ľudí volila skôr cestu autom, keď už pre nič iné, tak len kvôli flexibilnosti.
"Doterajšie označovanie zastávok pri železničných staniciach špecifické pre Bratislavu (ŽST) sa po novom zmení na medzinárodne zrozumiteľnejšiu skratku Stn."
Gratulujem! Desaťročia používaná skratka sa vymení za tú "zrozumiteľnejšiu". To sa vám kedy stalo? Po údere tehlou?!!
tym ale zas stale len obsluzis prave tych co byvaju za hranicami... obyvatel mesta ci uz chce ist na vylet alebo colovek ine, musi nastarartovat svoje auto a pretrepat sa cez cele mesto, pretoze taky pendlovaci bus mu bude na nic kedze z hranic dalej sa dostane leda ak pesi....
To už by potom malo väčší zmysel urobiť záchytné parkovisko na HP Petržalka/Berg a urobiť linku z hranice niekam na významnejší prestupný uzol. Ušetríš vzkm, nemusíš mrhať verejnými prostriedkami na obsluhu zahraničia a nemusíš sa prosiť rakúskemu partnerovi.
Záchytné parkoviská sa spravidla budujú pri železnici, alebo inej koľajovej doprave. To je pre Hainburg kde, na Farského?
Okrem toho záchytné parkoviska sú kompromis pre obsluhu menších obcí kde sa kvalitná VHD proste neoplatí, takže sa k nej ľudia dovážajú autami. Inak je samozrejme lepšie ak cestujúci ide verejnou dopravou celú cestu.
Rovinka je ale obec tesne pred Bratislavou a preto počet spojov určuje aj potrebná kapacita pre všetky ďalšie obce za ňou. Hainburg je z tohto pohľadu koncová obec, takže by som to porovnal napr. s Borinkou, ktorá zas tak výrazne viac spojov nemá.
Ad Marianka: po tom čo tam DPB jazdiť prestal bol počet regio spojov navýšený a je identický, ako predtým DPB+SL. Navyše majú normálne rozloženie v čase, čo sa predtým nedalo povedať.
Väčšina vodičov v Prahe nie je taká komunikatívna voči cestujúcim ako ten z videa. Ale všetky električky v Prahe vždy hlásia zastávky aj počas operatívnych odklonov napr. pri nehodách, lebo na hlásenie zastávok je viazané rádiové ovládanie výhybiek (ktorých je veľká väčšina):
"Tramvaj podle zadané linky a odhlášené zastávky vysílá signál, kam potřebuje výhybku přehodit. Řidič už nemusí přesně vystihnout okamžik, kdy si může přehodit výhybku, ale stačí včas odhlásit správnou zastávku." https://rezistoruv.blogspot.com/2020/05/tramvajove-vyhybky.html
Pri plánovaných výlukách sú v Prahe vždy nahrávané špeciálne hlásenia (info o odklone a náhradnej doprave), čo by sa hodilo aj v Bratislave.
kitsee by sa tusim teoreticky mohlo dat poriesit aj vlakom (aj ked uprimne neviem ako to tam s hustotou spojov vyzera)
a ver ze ako danovy poplatnik tusim o tom odkial sa na to peniaze beru, a zrovna verejna doprava parti medzi tie veci ktore povazujem za rozumne...
A preco nie aj Kittsee? Okolo policajtov na vynimku to je kratsie ako 10 km za hranicu do Hainburgu.
Peniaze nerastu na strome-mesto ich berie od ludi.
Cize tuto zabavu financuju potom pracujuci a vlastnici nehnutelnosti.
ponuka spojov z rovinky do mesta je urcite bohatsia ako z hainburgu....
a uprimne mi je napriklad aj celkom luto ze dpb prestal jazdit do marianky, ktore tiez uz nepatri pod ba, aj ked som tu linku osobne nikdy nevyuzil ale to neznamena ze kvoli tomu mam byt skodoradostny ze ju niekto iny nemoze vyuzivat....
Tu nejde o to, že tam musí jazdiť DPB. Akurát by naozaj bolo vhodné, aby mali zabezpečenú použiteľnú verejnú dopravu (a ak to je potrebné, aj dotovanú zo strany VÚC)
Nech s nim jazdi po meste, ked nebude mat kde zaparkovat, potom si to druhykrat rozmysli.
Otocme to naopak - Hainburgu nevadi, ze im jazdia auta v obci? Lebo inak by dotovali tu linku aj oni.
A okrem toho, na nakupy chodia aj tak autami, bez ohladu na 901 ci inu mutaciu linky. Stacilo pravidelne sledovat v sobotu prechod Berg.
Inak, premenovať Ulicu svornosti na OC Slovnaftskú nie je komerčný názov? Viem, že taká ulica existuje, ale zároveň je to aj podstatná časť názvu významnej firmy.
A som zvedavý, či teda premenujú aj Volkswagen.
linka 901 uz do nepouzitelnej podoby zmenena bola, takze ma dnes po prichode do petrzalky moznost niekde to auto nechat ?
ci to je podobny postup ako predvadzal magistrat pred covidovym utlmom, ze sa snazil nahanat ludi z aut do MHD ktora ale uz bola plna a ak by sa mu to podarilo tak ludia mali cestovat asi na strechach ? (lebo kapacity na posilnenie akosi chybaju, nie su vodici a ine hlasky ktore tu boli....)
"auto asi nenecha niekde na okraji petrzalky ale bude s nim uz jazdit po meste"
Na čo sa tu potom požaduje budovanie záchytných parkovísk, keď podľa tejto logiky by boli úplne zbytočné. Či dochádzanie z Hainburgu má nejaké iné špecifiká, ako napr. dochádzanie zo Šamorína?
BTW, o cestnej sieti, ktorá to nezvláda sa dá presvedčiť v poobednej špičke v centre Hainburgu (možno teraz počas Covidu je to slabšie).
Pretože cieľom je poskytovať kvalitnú dopravu cestujúcim a nie si na truc niečo dokazovať. Hainburg a Wolfstahl sú regulérnymi predmestiami Bratislavy a ľudia čo využívajú 901 tu pracujú, chodia do školy či nakupujú a mesto/kraj z nich v konečnom dôsledku profituje.
Inak ktoré slovenské sídla porovnateľného významu majú horšie spojenie?
napriklad preto, lebo ten co odtial pride autom to auto asi nenecha niekde na okraji petrzalky ale bude s nim uz jazdit po meste a rovnako tak obyvatel mesta ktory by tam mozno aj zasiel verejnou dopravou ak by nejaka pouzitelna bola je takto nuteny ist aj cez cele mesto autom....
a ako tu uz bolo viackrat spominane, je aj v zaujme tych ktori na svoju dopravu pouzivaju auta aby bola funkcna aj verejna doprava, pretoze aj vdaka tomu sa da po tych cestach aspon nejak presuvat aj pre tych v autach....
ze to je na strane AT jedno sa vonkoncom nedivim, oni na ich strane nemaju z toho zataz v cestnej sieti taku ktora by sa nezvladala....
Kedze Rakusania to platit nebudu (lebo ju realne ani nepotrebuju), tak preco by mali mat za peniaze SVK danovych poplatnikov lepsie spojenie ako niektore oblasti na SVK?
Spojenie nezaniklo, ale rozsah dopravy zdaleka nezodpoveda 901ke a do velkej miery je linka v takejto podobe nepouzitelna. Pre prakticke ucely verejna doprava medzi BA a Hainburgom uz nie je realnou alternativou k autu.
Obávam sa ale, že ani najsamlepší marketing by tú linku do čiernych čísiel nevytiahol. Ak na to nestačili pendleri, darcovia plazmy a nakupujúci, tak pár turistov navyše to nezachráni.
Podľa mňa zásadný problém bol, že sa za tých 10 rokov vôbec nič nezmenilo na výške cestovného, hoc náklady (najmä personálne) stále stúpali. Z ekonomického hľadiska malo dôjsť aj k posúdeniu rozsahu dopravy - ono 60 min. interval celotýždenne je síce fajn, ale jeho efektivita (najmä v nedeľu, kedy som v autobuse videl vždy len málo cestujúcich) je dosť otázna.
Chyba bola, že dopravca výhody tohto lístka vo vzťahu k cestujúcim nekomunikoval. L901 sa dala krásne marketingovo využiť. Ale nie, spravilo sa len jedno svoatočné PR a potom sme ten bus odkopli.
ono je to hlavne zvlastne aj v kontexte toho ze omnoho zmysluplnejsiu a vytazenejsiu podobnu linku do AT splachlo.....
kto z mestskych zastupitelov tam byva ?
Vodič upozorní cestujúcich na to aby si dávali pozor pri vystupovaní mimo zastávky a celý čas komunikuje o situácii prostredníctvom vozidlového rozhlasu? Vozidlo riadne hlási zastávky počas mimoriadnej obchádzkovej trasy?
Ešteže také niečo tu v Bratislave stále nehrozí ani pri niektorých plánovaných výlukách...
V case, ked vsetci vyplakavaju nad nedostatkom financii je to viac nez divny krok.
Nespominal tu niekto, ze pravne nie je mozne, aby mesto financovalo takuto dopravu?
"Motel Motol" je oficiálne "Hotel Golf"
Lepšia je Praha 12 - Modřany - pekne za sebou:
Pavelkova
Petržílova
Platónova
Písková
(Poliklinika Modřany)
Všetko na P, prvé 3 z toho ulice podľa osobností na 4 slabiky
V Bratislave niečo také našťastie nie je
Mesto sa rozhodlo, že túto linku zostane zatiaľ financovať. Prečo, to ti neviem presne povedať. Každopádne BSK v rámci súčasnej zmluvy takú dopravu objednať ani nemôže a kým sa vysúťaží nová chvíľu potrvá (a stále je to len opčná linka a nie je zárukou, že túto linku objedná).
Valec ti vysvetli, ze tak je to jedine spravne. Co tam po nejakom nadchode cez krizovatku a 7 zastavkam s rovnakym nazvom rozhadzanym lubovolne v priestore...
Tiež to hodnotím ako mrdník. Meniť názvy notoricky známych zástavok okrem chaosu má naozaj aký zmysel (Kamenné nám, Slimák, TV Markíza, OD Saratov, Mlynské nivy, Nám. SNP a nám. Slobody). Čistý CHAOS, zmysel nevidím.
Skor ma prekvapilo v dennych linkach, ze tam je stale 801, ved tej skoncila licencia, ak si spravne pamatam + 99 jazdi aj do vozovne, nielen na Antolsku.
Presne tak, keby radšej niekto riešil 6-minútový interval nosného dopravného systému v poobedňajšej špičke pracovných dní, to by ma potešili viac ako takýto MRDNÍK v zmenách názvov, ktorý sám sebe odporuje.
Ale čo, každý sa zapíše do dejín takým spôsobom, na aký má
V novej mape nočných liniek je zakreslená aj zastávka Pálenisko, ale v dennej mape nie, ktorá mapa má teraz pravdu a plánuje sa vôbec obnovenie Páleniska po dostavbe R7?
Mám návrh:
Zastávku Stavbárska premenovať na:
U.F.O. - v smere na Dolné Hony
Pentagon - v smere na Ružinov
Konečne by sa niečo spravilo pre užívateľov drog. Keď zasa niekde "zliqidujú" dílerov, tak aby ľahko našli "obchod".
A zviditeľnila by sa atrakcia na Bieloruskej.
V pôvodnom hej. Ale potom si uviedol, citujem: "MHD tam povazujem za nepouzitelnu"- Keďže ja mám tento pocit skôr v BB s jej nástupom dvoma dverami a úspešým hubením taktu, tak som sa pýtal na nejaké konkrétne dôvody, prečo?
Aký zdroj prosím máš na "hustý"? Už od Mateja Bela sa vedie polemika, či to je Úzka niva alebo Uhorská niva, ale o hustej som v žiadnej literatúre ešte nečítal...
Nemecké slovo "Au" má v okolí Dunaja viacero významov resp. viacero prekladov v slovenčine, používa sa aj pre lužný les (napr. národný park Donau-Auen). Podľa Wictionary je to "süddeutsch, österreichisch: flaches Gelände an einem Fluss mit Wiesen und Wald" / na južnom Nemecku, v Rakúsku: rovinatá krajina pri rieke s lúkami a lesom. To zodpovedá lužným lesom aj hájom.
Pomenovanie "Park Au" je vo vojenskej mape - III. vojenské mapovanie z r. 1875-1884. V tom istom mapovaní je aj pomenovanie "Grafen Au" a keďže vznikla zastávka "Grófska niva", použil som podobnú logiku na názov "Parková niva"
Neznamená historicky "Au" skôr háj? Nemecký názov Lamača je Blumenau a preklad kvetinový háj znie v prípade Lamača logickejšie ako kvetinová niva. Predpokladám, že časť Lamača Podháj tiež predstavuje hitorický derivát z prekladu Blumenau.
Aj v prípade Petržalky mi preklad Engerau v podobe "hustý háj" dáva väčší zmysel ako "hustá niva". Ale je možné, že to dobová nemčina nerozlišovala.
Shopping Palace môže byť v pohode premenovaný na OC Zlaté piesky, ak bude niekto niekedy chcieť odstrániť komerčný názov. Cesta na Senec tým nebude "ohrozená".
A aká je tá lepšia alternatíva v tomto prípade? Počítaš aj s tým, že názov Cesta na Senec môže byť rezervovaný pre prípad zrušenia komerčného názvu Shopping Palace, ako pôvodný názov zastávky v tejto lokalite?
Račianske Mýto - Račianska
Ursínyho - Račianska I
Pionierska - Račianska II
Riazanská - Račianska III
Mladá garda - Račianska IV
Nám. Biely kríž - Račianska V
St. Vinohrady - Račianska VI
Malé Krasňany - Račianska VII
Pekná cesta - Račianska VIII
Černockého - Račianska IX
Hečkova - Račianska X
a je to.
Spravne, preto by sa vsetky tri okolo mali zmenit na Aupark, zapad (nadjazd), Aupark, juh (L50), Aupark, vychod (el) Alebo Sad, zapad; Sad, juh a Sad, vychod
A samozrejme Viedenska elektricka na Sad, sever
Ak ale Aupark vnímame ako historický názov Sadu J. K. a nie ako shopping centrum, znamená to, že máme dve rôzne zastávky pomenované po tom istom objekte/priestore, čo tiež nie je ideálne...
Lenže tá zastávka sa volá Centrum, Mlyny len odnedávna. Predtým bol jej názov Centrum. Aj v prípade Nitry platí, že centrum je širšie územie a viaceré linky majú v centre zastávok viac, niektoré dokonca k historickému centru bližšie ako zastávka Centrum. Lenže väčšina liniek má dotyk v CMZ práve v tomto jednom bode, ktorý je zároveň významným prestupným uzlom, preto sa názov Centrum použil pre túto zastávku. Každý cezpoľný tak cestu do centra nájde, to že nejde o najbližšiu zastávku, nie je až také podstatné. Neskorší komerčný názov Centrum, Mlyny si politicky vydupalo obchodné centrum Mlyny (s argumentom "keď môžu mať názov zastávky iné obchodné centrá, tak chceme aj my").
To pôvodné porovnanie ale hlavne kríva z úplne iného dôvodu - kým v relatívne menšej Nitre sa to volá "Centrum, Mlyny" a teda presne vieš, v akej polohe centra si, v predsalen veľkej Bratislave budeme mať Centrum absolútne nedefinované.
Ale keďže sa debata medzičasom rozvinula na úplne iný smer, dovolil som si reagovať primárne naň. Myslím, že som to tam dosť jasne napísal.
To je sice vsetko mozno pravda, ale preco je zrazu v pohode porovnavat nazov zastavky "Centrum" v Nitre a v Bratislave? Nie je to nahodou z pohladu "vyznamu" tych dvoch miest neporovnatelne? Ved napokon to bol presne rovnaky argument v pripade Ziliny. A cely tento OT zacal prave na nazve zastavky "Centrum".
Ako som uz napisal, hodnotim subjektivne. V BB sa vzdy viem dostat kam potrebujem v pomerne dobrom case, ale to moze zavisiet od tras. V NR som si uz velakrat radsej zobral taxik, kedze trasa vychadzala dost nemozne. Mozno je to aj tym, ze BB ma inu topologiu ulic, neviem.
Do NR diskusie veľmi nechodím, lebo MHD v NR používam len zriedka, keď je psie počasie alebo sa ponáhľam(trojuholník Stanica-hl. budova UKF-Univ. knižnica zvládam pešo), ale ok, uznávam, že máš pravdu.
V tom pripade upozornujem na to, ze v povodnom prispevku som pisal o VEREJNEJ doprave v tom meste. Na to sa uzko viazu aj regionalne spojenia. Pre cestujuceho by mala prinos rozumna organizacia liniek a pritazlive intervaly. Ved aj cakam na vysledky VO.
Čo sa týka zastávky Centrum, je to hodne nešťastné riešenie, pretože ak niekedy opäť budeme mať linku, ktorá sa tam bude točiť späť, bude mať cieľ "Centrum". Lenže, kto nebude vedieť, že sa takto volá zastávka na Nám. SNP, tak vlastne nebude vedieť kam až ho tá električka zavezie. Ja by som napríklad očakával, že sa s takto označenou električkou doveziem až na Nám. Ľ. Štúra. V podstate je to trochu v rozpore s pravidlom, že ak je v jednej MČ viac konečných, mali by byť cieľ uvedený presne. Centrum síce nie je názov mestskej časti, ale dá sa tak vnímať.
Komerčné názvy - toto je dosť problematická téma, ale podľa mňa sú názvy, ktoré napriek tomu, že sú komerčné, sú oveľa vhodnejšie, ako nejaký divný názov zo starej mapy. Napríklad Aupark. Ak by sa mal tento názov zmeniť, čo by sme tam dali? Nič mi tam nesedí: Sad Janka Kráľa, západ (ak sa čiarka počíta, tak to má viac ako 18 znakov a SJK, západ je blbosť), OC Einsteinova (Atrium je tiež na Einsteinovej), OC Sad Janka Kráľa mi príde tiež divné, aj keď tu by asi každý pochopil, čo to asi je. Nadjazd Panónska je odveci, je to dlhá ulica s viacerými mimoúrovňovými križovatkami. DPB síce tvrdil, že pri niektorých tie názvy zostanú, ale tu vidím problém v tom, že prečo by mal mať Aupark výhodu pred napríklad Vivom len kvôli tomu, že sa pri ňom nenachádza nič, po čom by sa dala vhodne pomenovať zastávka.
To si ale vôbec neodpovedal na otázku, prečo pomenovať zastávky po neznámych historických názvoch, ak existujú lepšie alternatívy. Ja tvrdím, že by to mala byť len posledná možnosť. DPB sa tým vo svojej správe chváli, ako keby to bol nejaký prínos pre cestujúceho.
Zase je tu zo strany DPB zrejme obava (podľa mňa oprávnená), že by ho mohli žalovať prevádzkovatelia ostatných prevádzok v okolí zastávky, ak by mala komerčný názov
Keď staviaš nové sídlisko, väčšinou nemôžeš pomenovať zastávky podľa toho, čo akému objektu prischlo, keďže ešte ničomu neprischlo nič. Takže poľahky mohol dopravný podnik prevziať Lúčanku z nejakej dokumentácie a následne ten kontext upadol do zabudnutia, keďže ako vravíš, zaužíval sa názov Braník.
Ešte mi to predsa nedalo a keď som spomínal Tesco Lamač, tak sa plánuje urobiť niečo aj so zastávkou OC Dubrawa? Opäť je to komerčný názov, no tu bola len v minulosti čistá lúka, takže jedine "Brižite" podľa neďalekého bodu, alebo OC Dúbravka / OC Agátová / OC Pri Hrubej lúke, ale tu by sme narážali potom na konflikt s OD Saratov, kam chodí podstatne viac ľudí, tým pádom keby Dubrawa bola OC Dúbravka, všetci by si mysleli, že je to Saratov. Takže navrhujem OD Saratov = OC Saratovská, OC Dubrawa = OC Agátová / OC Pri Hrubej lúke, podľa mňa by to takto dávalo aspoň trocha logiku v tomto mori absurdity. Okrem toho neviem, či Volkswagen nepremenovať späť na BAZ - Bratislavské automobilové závody, nakoľko ako Tesco, ani Volkswagen nie je v SSJ. Naopak musím pochváliť ponechanie názvu Dievčí hrádok, keďže v stredoveku neďaleko zastávky stál hrádok, ktorý chránil vchod do Bratislavy.
Videl by som tri dôvody:
- Stanica Nivy bude možno komerčný názov,
- stane sa Stn. Nivy až potom, či novú autobusku otvoria,
- možno ten názov dostanú zastávky v priestore AS.
Tých niekoľko dní potom tam ale bude stále svietiť KON-RAD bez ohľadu na to, ako tú zastávku premenuješ. Takže ak by aj dostala navrhovaný názov Cesta na Senec (alebo hoc aký iný), tak ju v mape pod týmto názvom pár dní nenájdeš a môžeš len odhadovať, či je to práve táto alebo nie.
Aktuálny počet liniek v NR: 28
Aktuálny počet liniek v BB: 30
30 > 28
Áno, niektoré účelové linky do Priemyselného parku majú pár spojov za deň. Reagujú na náhly, časovo obmedzený a extrémny dopyt. Sú ekvivalentom bratislavských L25, 26, 92. V nitrianskom Priemyselnom parku pracuje v jednej lokalite niekoľko tisícok zamestnancov, z ktorých väčšina má rovnakú neflexibilnú pracovnú dobu. BB také linky nemôže mať, pretože nemá takú lokalitu.
Nehovoriac o tom, že 28 nitrianskych liniek obsluhuje mesto + 5 ďalších samostatných obcí, kým 30 bystrických liniek je zriadených len pre obsluhu územia mesta. Ak by sme počítali aj predmestské linky (ex-MHD linky 51, 54, 55, 56), tak ich má Bystrica spolu 34.
Trolejbusová doprava je fakt, ale je to trochu nefér argument, keďže je to dedičstvo iných hospodárskych podmienok, v ktorých to BB stihla zaviesť a NR nie.
Ak chceš, môžeme tú tému ďalej rozvíjať v NR diskusii.
Menej a prehľadnejších liniek, ekologickejšia doprava... po 5 rokoch štúdia v NR som zízal, aké linky v NR existujú- najmä tie, čo idú párkrát za deň do priemyselného parku. V BB by som nemal na aké.
Tak lokalita Nivy je dosť široký pojem, a súhlasím, že smerom k Eurovei (povedzme) je zastávka už mimo nej, Ondrejský cintorín nepatrí k Nivám. V opačnom smere na Račko ani tak nie, lebo 500 bytov určite patrí do Nív (je tam nakoniec DK Nivy) a stála tam aj niekdajšia ŽST Nivy (Nové Mesto), dnes business centrá. Áno, ulica Mlynské nivy tam len začína, to je pravda, ale všeobecne nie je zriedkavé, že majú zastávky názov podľa ulice, ktorá križuje tú, kde stoja - napríklad Karadžičova na Záhradníckej a podobne. Nuž ale nech sa to nepletie s AS Nivy, ako bolo v diskusii spomenuté, tak v poriadku. Len nakoniec zo zastávky smerom na Račko je Malý trh pomerne ďaleko. Hoci aj ulicu Mlynské nivy má čakajúci cestujúci v podstate za chrbtom, z opačnej strany ju aspoň vidí, ale tam je zas blížšie ulica Malý trh, tak budiž.
tak v tomto s tebou suhlasim, ako vseobecne zmeny tohto typu (premenovanie/precislovanie) aby sa to niekomu viac pacilo v tabulke nepovazujem za nijak prospesne pre cestujuci substrat....
Niet väčšieho nezmyslu, ako premenovať Rajskú na Nem. sv. Michala a o pár rokov zase naspäť. Zaplatila si to tá nemocnica? Pochybujem. Čiže je to len strata času, peňazí a chaos pre cestujúcich.
Nájdeš ju tam, ale až niekoľko dní POTOM, ako dostane nový názov. A prečo to máme pomenovať podľa niečoho, čo sa tu a teraz nedá nikde rozumne nájsť, ak existujú lepšie alternatívy?
S tou Rajskou si dovolím nesúhlasiť - áno, volala sa tak dlhé roky, ale je otázne, či majú byť prioritou pôvodné názvy, alebo čo najviac intuitívne, uľahčujúce orientáciu. Nemocnica je nepochybne dôležitý orientačný bod. Jasné, na popletenie ľudí by sa dalo vymyslieť mnohé Napríklad autobusová zastávku Krížna smerom na Račko by mohla byť Ludwigov mlyn - ten nakoniec stále stojí a je aj dosť výrazný, tak prečo nie, nech je zábava
Lenže ulica Mlynské nivy končí až pri Gróbskej nive. A lokalita Nivy je tiež kus inde (už samotná autobuska je na jej okraji), takže tento názov je úplne mimo oboch.
Aha, to mi nenapadlo, popravde, ani som nikde nenašiel zdôvodnenie premenovania. Hoci autobuska podľa mňa nie je až tak ďaleko. Ale v poriadku, nech to ľudí nemýli.
tak zrovna tie prve dve menovane - rajskou sa ta konecna volala dlhe roky (a prave sucasny nazov tam je este fakt ze kratko), a maly trh - volakedy tam naozaj bolo trhovisko a predpokadam ze nie malo ludi si ho este pamata; aj ked len tak zo srandy a na popletenie ludi, mohli asmn premenovat na stn nove mesto (kedze "povodna" zeleznicna stanica nove mesto sa nachadzala prave tu... )
Predpokladám že pri Mlynských nivách ide o odlíšenie od zastávok pri OC Nivy a Stanici Nivy. Najmä stanica bude pomerne ďaleko od zast. Malý trh, preto je vhodnejšie jednoznačne odlišné pomenovanie.
Som podobne ako viacerí v diskusii v rozpakoch, či to namiesto zamýšľanej prehľadnosti neprinesie občas iba chaos. Niektoré zmeny sú dobré, možno väčšina, ale napr. Mlynské Nivy - Malý trh, nechápem a zrejme ani nepochopím...Vždy sa predsa hovorilo "idem na Nivy, je to na Nivách...", navyše je to aj historicky pekné - bolo tam rameno Dunaja a mlyny...ďalej aj Nemocnica sv.Michala je dôležitý orientačný bod a určite by ten názov bol intuitívnejší, ako inak nie veľmi zaujímavá Rajská ulica. Podobne OD Slimák - ľudia si pamätajú lokality podľa významných orientačných bodov a nie podľa priľahlých ulíc. Inak fajn, kvitujem napr. Zátišie - Kuchajda, zmeny komerčných anglických názvov a podobne.
Naopak, viacero znalých Petržalčanov vtedy tvrdilo, že žiadne potraviny ani krčmu nikto nikdy nevolal Lúčanka. Ale možno máš pravdu, ja o tom nič netuším.
Jak nikto netušil? Nebol tu žiadny Petržalčan? Lúčanka sa volali tie veľké potraviny hneď pri zastávke, čo potom boli UNO... Na Furdekovej je bývalá (o dosť menšia) Starohájčanka, iné takéto názvy myslím neboli.
A som zvedavý, prečo sa premenovania nedočkali Lúky II, Lúky V a Lúčanka. Keď som sa pred pár rokmi pýtal na tomto fóre na pôvod názvu zastávky Lúčanka, nikto netušil odpoveď. Navrhujem premenovať na "Janíkovské grunty" (áno, to som si vymyslel), alebo "OC Lidl Betliarska". Jedno lepšie ako druhé.
Ja neargumentujem podľa seba. Ja hovorím, že používať zabudnuté názvy lokalít (a tam patria aj Fafruny) má byť len krajná možnosť. V prípade Fafrunov (Fafrún?) veľa možností nie je, napr. "Pri letisku", čo má tiež svoje negatíva. V prípade Dvojstudňových polí sa vyslovene ponúka názov Cesta na Senec. Áno, je to dlhá "ulica" a je na nej už jedna zastávka (Zlaté piesky), ale v tomto prípade to absolútne neprekáža.
EDIT: Oproti tomu "Vajnorská" je fail par excellence! Ak sa nič iné nepodarí zvrátiť, tak aspoň toto by sa malo.
EDIT2: Aby som len nekritizoval, navrhujem názvy "Nová Rožňavská", alebo "Za Jurajovým dvorom". Oboje je isto lepšie ako "Vajnorská".
Teraz keď pridali podrobný zoznam, vidím aká je to hrôza. Najhoršie zo všetkého je presunúť názov zastávky inde. Trnavská, Kukučínova, Kuklovská, Vajnory, Vozovňa/Depo Trnávka...
Lenže diskusia tu nie je k tomu, či sa nejaký názov používa 100 rokov, ale o tom, že každý podľa seba argumentuje tým, čo pozná a čo nie.
Neviem koľko ľudí pozná Dvojstudnove polia, ale o tom, kde sú Fatruny/Fufruny pred 10 rokmi tiež veľa ľudí nevedelo.
Esteze si mnohi nepomylia Kuklovsku, Ivansku cestu, Cerveny most a dalsie zastavky, ktore maju “stary” nazov, ale ponovom su uplne inde.
Proste ste slapli vedla, ale dnes sa uz nenosi veta “prepacte, zmylil som sa”.
Budu teda aj tie OC D1, vychod a OC D1, zapad?
A Firsnal ste preco nepouzili, aj to je historicky nazov....
Pri Luky II uz cislo nevadi? Okrem toho “OC” by sa skor hodilo na tu ex-tesco zastavku ako na tu daleko od Carrefouru.
Poslednou vetou vlastne prichádzaš k otázke, či má štát viac sledovať vlastnú prosperitu, alebo rovnostárstvo.
Ak to prvé, tak logicky viac podpory pôjde do strategicky umiestnených miest s lepším potenciálom pre ďalší rozvoj, lebo práve to prinesie viac peňazí do štátnej kasy, teda umožní kvalitné fungovanie štátu ako takého a následne zlepší obyvateľom život. Nejaký "význam" má samozrejme každá časť krajiny, ale rozhodne to nemá všade rovnakú podstatu. Pokladám za normálne, že štát si logicky nastaví nejakú kostru komunikačnej siete, víziu funkcie toho-ktorého regiónu... Ale nepôjde stavať medzinárodný železničný uzol do každého kúta, v ktorom sa zrovna vyskytlo veľa ľudí na hromade, len aby to bolo "spravodlivé".
Môžme samozrejme ísť aj tou druhou cestou, ale máme historicky overené, že je utopická, takže "rovnako kvalitné" by znamenalo akurát tak rovnako priemernú úroveň všade.
Som presvedčený, že mestá sa nemajú spoliehať iba na milosť štátu a každé by si malo svoj rozvoj strážiť primárne samo na lokálnej úrovni - tak, aby malo nejakú pridanú hodnotu oproti svojim konkurentom, zvlášť pri dvojiciach ako Trnava-Nitra, BB-Zvolen či Žilina-Martin. Keď im z toho vyjde, že potrebujú zveľadiť celé mesto, povolajú Bročku; keď uveria, že jediný možný impulz je nová infra, môžu rokovať o novej infra. A keď sa rozhodnú, že kvalitnú MHD nechcú a radšej "ušetria", darmo budeme my v teplučku nariekať, že to je neadekvátne k podobným mestám.
Skús hádať, prečo Patrónka a Pánty áno, ale Dvojstudňové polia nie. Prezradím ti to: Patrónka a podobné sú vžité názvy a bez prerušenia sa používajú desaťročia. Predpokladám, že keď vznikla zastávka Patrónka, tak tam tá továreň ešte stála, alebo si ju aspoň mnohí pamätali.
Oproti tomu Dvojstudňové polia nepoznal pred pár dňami nikto, okrem toho nešťastníka, ktorý to našiel na mape z roku 1905 a preložil z maďarčiny. Keby teraz vznikla prvá zastávka v oblasti Patrónky a dostala by meno podľa továrne, ktorá tam za vojny stála, bol by to rovnaký nezmysel.
Alebo ešte inak: názvy zastávok nemajú slúžiť na to, aby zvyšovali vlastivedné vedomosti cestujúcich.
Jedna vec je, že o nich nikto nepočul. Druhá vec však je, že názvy ako Patrónka, Bubnovka, Slovany, Záluhy, Podvornice a pod. sa aspoň nachádzajú v mapách. Myslím v tých aktuálnych, nie v tých spred 200 rokov. Za to názvy ako Mikulášov Dvor alebo Dvojstudňové polia tam nájdeš ťažko. A prečo by sa mala zastávka pomenovať podľa niečoho čo aktuálne mapy ani nepoznajú?
Lenže je zjavné, že pre účely pomenúvania zastávok je aj hypermarket (Kaufland je hypermarket, nie supermarket) považovaný za "OC" (napr. OC Patrónka je tiež iba Kaufland).
Najprv som sa nechcel zapájať, lebo jednak túto tému považujem za totálny OT a jednak vzhľadom na svoju zainteresovanosť asi nedokážem byť celkom nestranný... Po tomto príspevku som sa už ale nezdržal.
V čom je prosím MHD BB, za predpokladu, že hodnotíme používateľskú prívetivosť a nie nejaké šoto pocity, na tom s prehľadom lepšie ako MHD NR? Možno som zaujatý alebo príliš prekvapený alebo čo, ale ja si narýchlo nedokážem spomenúť na čo i len jediný parameter, v ktorom by MHD BB bola lepšia ako MHD NR
Netvrdím, že nie sú lepšie MHD ako v NR, to isto nie. Ale BB???
Bystričania mi prosím láskavo prepáčia názor a ostatní off-topic...
"lepšia ako studne, o ktorých takmer nikto nikdy nepočul"
Ako tak sledujem diskusie tu a na rôznych FB profiloch, tak sú ľudia, ktorý nikdy nepočuli o Slovanoch, Trojdomoch, Pántoch (hoc obe sú ulice) a mnohých ďalších názvoch rôznych častí mesta. Na oplátku nebyť názvu zastávky Patrónka (pomenovanej po desiatky rokoch neexistujúcej továrni), tak by ani tento názov nikto nepoznal.
Takže si teraz povedzme, prečo jedno áno a druhé nie?
Oproti TT moze byt, Trencin posudit neviem, ale rozhodne ho nepovazujem za mesto podobnej velkosti a charakteru, no a BB je za mna na tom s prehladom lepsie.
Neviem, preco zo Ziliny robis akusi princeznu na hrasku, ktoru nemozno porovnavat so "sedliackou devou". To, ze sa jej v minulosti dostalo viac pozornosti a penazi je v podstate tiez len vysledok urcitych priorit z cias, ked sme ani neboli samostatnou krajinou. Rovnako mohla dopadnut Nitra a bavili by sme sa v opacnom garde, takze "vyznam" nepovazujem za nejaky neviemaky argument. V kvalitne fungujucej krajine by mali byt vsetky mesta rovnako kvalitne pre svojich obyvatelov z najroznejsich hladisk.
OC Sitina by teoreticky mohlo indikovať aj Kaufland Patrónka (síce od vrcholu Sitiny je to celkom ďaleko, ale portál rovnomenného tunela je vzdialený iba 150 metrov. A osobne si myslím, že tunel pozná viac ľudí ako vrch (ja som miestny, takže poznám oba).
OC Lamač by som určite nedával práve preto, že neleží v Lamači (nech sa OC volá ako chce, ale už teraz ten názov zastávky nie je vhodný).
A čo sa týka hlásení, tak by som pokojne prešiel na verziu, že iniciálové skratky sa budú hláskovať, nebudú sa čítať ako celé pôvodné slová. Takže by to bolo jednoducho "Ó Cé Lúky".
Myslím si, že ak niekoho všeobecný prehľad siaha k brehom poznania role Miloševičovho utrhnutého vagónu v BiH, tak je erudovaný pochopiť, že bratislavský bulvár nie je pomenovaný po tomto vojnovom kriminálnikovi, ale po srbskej verzii Ľudovíta Štúra. Enver to má ľahšie, pretože v krajinách, v ktorých sa nehláskuje Hoxha ale Hodža, sú známejší práve tí naši Hodžovci.
OC Sitina sa podľa mňa nepoužije, keďže by sa to dalo ľahko pomýliť s Kauflandom na Poliankach. To skôr už OC Zelená hora.
(Inak mi ale ako najlepší názov príde Kaťušina lúka, a teraz to myslím bez sarkazmu.)
Jednoznačne hlasujem za Polansky, sa to bude dobre pamätať a turisti sa tam budú chodiť pozerať, lebo budú v tom, že je to pomenované po Romanovi Polanskom.
Predpokladám (dúfam?) však, že to bude skôr OC Sitina ak sa to niekedy premenuje. Čo je asi lepšie ako OC Lúky v Petržalke, lebo Lúky sú veľké jak krava a predstavujú tak štvrtinu celej Petržalky... Ale stále úplne zbytočné premenovanie ak nakoniec ku nemu príde.
OC Lamač by bolo skoro bezbolestné (koniec koncov centrum sa volá Galéria Lamač aj keď ho tak nikto nevolá), ale to zrejme neprejde lebo nieje v Lamači a podľa inde umiestnených lokalít sa pomenúva iba ak je to názov o ktorom nikto vživote nepočul.
Inak ma teraz napadla otázka: bude sa hlásiť iba jedno centrum – teda Obchodné centrum Lúky alebo dve – teda Obchodné centrá Lúky keďže jedno centrum je z jednej strany a druhé je z druhej?
Mňa by inak potom veľmi zaujímalo, keď už sa teda nemajú používať komerčné názvy, prečo zostala napríklad zastávka Tesco Lamač stále Tesco Lamač? Veď Tesco nie je podstatné meno bez zaťaženia komerčným označením. Navrhujem riešenia, ktoré by mohli lahodiť aj odbornej komisii:
Tak ale vieš, kto by sa potom dohadoval s firmami, že či sú alebo nie sú jediná inštitúcia v okolí (a už vidím ako by tie čo musia platiť vyskakovali, že prečo druhé nemusia). Problém je, že na toto by sa asi ani nedalo zaviesť nejaké pravidlo, pretože to čo je relevantný názov sa nedá jednoznačne povedať.
Pokojne aj to. Aj spomínaná Cesta na Senec je lepšia ako studne, o ktorých takmer nikto nikdy nepočul. Každopádne ten KON-RAD bola asi najlepšia možnosť a presne pri takýchto prípadoch, kedy už skutočne nie je podľa čoho nazvať zastávku(podľa niečoho normálneho podotýkam) by sa malo upustiť od toho, že komerčný názov sa môže použiť len ak je zaň zaplatené...
Plamennú obhajobu si predstavujem úplne inak, ako 4 riadkovú reakciu. Ale ak ti zlepší život domienka, že som autorom premenovania, tak si to kľudne mysli.
Aby to bolo jednoznačnejšie, tak navrhujem Národný srdcový a Národný onkologický. Slovo "ústav" je zbytočné, však všetci budú vedieť o čo ide, podobne ako všetci vedia, že "Planét" je ulica.
Pri takejto zastávke je to síce dosť jedno, ale nebola by "Cesta na Senec" oveľa lepším názvom? Vyberať názvy zastávok podľa dávno zabudnutých názvov lokalít by mala byť len krajná možnosť. Dopravný podnik nemá byť nejaka historická revue. A nevidím v tom ani žiadny hrdý návrat k dedičstvu starého Prešporka.
Ja neviem prečo si vždy musíš vymyslieť čo mi vložiť do úst. Na Riviére, na Podstanici aj na Centre sa už roky normálne medzi linkami prestupuje. Takže definíciu, ktorú si tu odcitoval tie zastávky spĺňajú.
Na druhej strane som nikdy nikoho nevidel prestupovať na tebou vymenovaných zastávkach, (možno preto, že na oboch stoja tie isté linky, alebo je možné prestúpiť na inej (predlošlej/nasledujúcej) zastávke na hrane.
A keďže Stn. sa dáva pred názov stanice, tak by to mohlo byť "Stn. :1" (len máme problém - sú tri stanice a iba dve zastávky bezprostredne pri televízii )
V Rusku je Petrohrad hlavným mestom Leningradskej oblasti a Jekaterinburg hlavným mestom Sverdlovskej oblasti, pretože mestá sa chceli premenovať, oblasti nie. Keď budeme mať most Lafranconi a zastávku Lanfranconi, tak to bude znamenať, že sme mentálne bohužiaľ niekde v Rusku...
Prázdna je výškovka, keďže kvôli čomusi vraj nespĺňa požiarne normy. Nízky blok s redakciami a výrobou programov ale (pokiaľ viem) stále rovnako funguje, keďže do pyramídy sa sťahovať nechceli...
Keď tak ešte uvažujem. Muselo byť na zastávke T. P. Kolakoviča použité aj to "T. P." Lebo napr. máme ulicu Janka Alexyho ale zastávka sa volá Alexyho, tak prečo to nemohlo byť použité aj tu? Skrátil by sa tým názov zastávky a pravdepodobne aj hlásenie vo vozidlách.
Namiesto Dvojstudňové polia si myslím, že by bolo vhodnejšie Z. Piesky-východ, lebo predsa len...asi viac ľudí vie kde je východná strana jazera ako to, kde sú nejaké polia s dvoma studňami.
Mozno je to len moj subjektivny dojem, ale MHD tam povazujem za nepouzitelnu, nie az tak odlisnu od tej Trnavskej. Rozhodne menej, ako v BB, kde ju rad vyuzivam, ked sa tam nachadzam. Vlaky podobne. Aj ked BB vlastne kvalitne zalepili usta s tou nemoznou elektrikou, stale tam vlaky pokryvaju smery Zvolen, Horehronie a Turiec, co su aj tak tri zakladne najvytazenejsie osi, ktorymi sa da z/do BB cestovat, pricom zostala vlastne len jedna obdobne dolezita, ktora pokryta nie je - smer Donovaly. Take pomerne nepodstatne trasy, ako smer Zvolenska Slatina cez Micine nepovazujem za taziskove. A potom su tam uz len horske cesticky v style Selce/Nemce, Kraliky a podobne.
Hustota vlakovych spojov je navyse vzhladom na pomery pomerne slusna.
Nitre kvoli zruseniu trate smerom na ZM zostala uz len hlavna vetva, ktora sice dobre pokryva os NZ - Topolcany (a este tu a tam napojenie na trat 120), ale vsetky ostatne smery su odkazane uz len na autobusy. Uz to tak vyslo, ze Nitra je prirodzenou krizovatkou viacerych ciest, co bolo v minulosti pre mesto urcite dobre, no zeleznica s tymto nekoresponduje. Napr. ziadna trat nevedie v trase existujucej R1, t.j. smerom na Sered (kde predtym existovala cesta prvej triedy), ani smerom k Hronskemu Benadiku. Toto aspon smerom na vychod kedysi zabezpecovala trat Luzianky - ZM - Kozarovce, ale trasovanie bolo daleko od idealu. Pri velkom prizmureni oci mozeme povedat, ze cestu cez Krvave Senky do Hlohovca ciastocne pokryva trasa cez Zbehy do Leopoldova (so slusnou zachadzkou), ale zasa chyba trat v osi Cabaj Capor - Trnovec nad Vahom, o ktorej stale niekto "uvazuje". No a samozrejme ziadna trat nevedie ani smerom na Levice a podla hustoty osobnej dopravy je toto naozaj vytazeny smer. Ostatne cesticky druhej triedy uz necham tak, kedze to su smiesne cisla.
Ale dobre, kedze sam sa vyhybam mimomestskym autobusom ako cert krizu, priznavam, ze mam urcity bias. Zaroven to neznamena, ze to mesto nemam rad, len ma naozaj mrzi, kde sa nachadza oproti svojim protajskom. Trat z Trnovca cez Cabaj-capor uz mala davno stat, kludne aj dalsie, ktore som vymenoval, Nitra mala byt pod elektrikou a minimalne trat na Bratislavu mat konkurencieschopnu rychlost. Smer na TO a PD s aspon 120 km/h rychlostou, ciastocnym zdvojkolajnenim a elektrikou. Obnova trate aspon do Zlatych Moraviec a smerom na Radosinu a zvazat vlakmi ludi do JLR skoro z kazdeho smeru. Trat medzi NR a LE by ani nesla tak komplikovanym terenom, no jej prinos by v sucasnosti znamenal vela. A ano, este by k nakladnemu terminalu v JLR mohli dorobit aj osobnu zastavku alebo mensiu stanicu.
Trolejbusova doprava a reorganizacia MHD v Nitre by mali byt pri takomto meste samozrejmostou.
Keď sme pri tom Lanfranconi ešte, tak by to potom bolo vhodné prehodnotiť aj so správcom Mosta Lafranconi, aby to bolo jednotné. Nech sú obidve Lafranconi, alebo Lanfranconi, lebo teraz to vyzerá dosť zvláštne a neprofesionálne.
V zásade súhlasím, ale pri Odbojárov sa musím priznať, že sa mi občas stáva/stávalo, že som ostal na pochybách, či je tá zastávka Odbojárov, Odborárska, alebo dokonca Odborárske námestie, ešte keď aj taký názov zastávky v sieti existoval. A nebolo to preto, že by som si myslel, že odbojár a odborár sú synonymá.
Btw, NÚSCH neporušuje komplet všetky zásady? Po vzore Klientskeho centra a Cintorína Slávičie by sa mohol premenovať na Národný ústav a NOÚ na Národný onkologický.
Mne sa inak páči že idú premenovať Námestie SNP aby sa nemýlilo s Mostom SNP a vyriešia to tak že ho premenujú na Centrum ktoré sa bude mýliť s asi 5 ďalšími zastávkami Lebo doteraz stretnúť sa v centre znamenalo kľudne aj Zochovu, Most SNP, Hodžko alebo bárs aj Šafko. Iste, tu môžme použiť novotvar "vystúp NA centre", ale aj tak vidím veľky priestor na omyly.
Kľudne to mohol byť Manderlák, keď už oživujeme starobratislavskú kultúru (čo osobne veľmi kvitujem)
V rámci miest podobnej veľkosti a charakteru (NR, TN, TT, BB) je Nitra s prehľadom najlepšia. Ak by sme do tej istej kategórie zaradili PO, tak potom by bola druhá.
Tento problém (ktorý existuje v mnohých oblastiach aj mimo dopravy) sa bežne rieši tak že máš v databáze dva stĺpce - celý názov a krátky názov. Prvý stĺpec má takpovediac neobmedzenú dĺžku, druhý je potom obmedzený napr. na tých 18. A podľa toho čo generuješ ťaháš dáta z jedného alebo druhého. Ak robím dáta pre vyhľadávač zobrazované len elektronicky, dám tam bez problémov Námestie Slovenského národného povstania (pre mňa bolo vždy fascinujúce že DPB a ŽSR majú potrebu skracovať názvy vo vyhľadávačoch a ja tam potom neviem nájsť ŽST Podunajské Biskupice, alebo Bratislavu - Nové Mesto). A ak robím dáta pre displeje vo vozidle, použijem Námestie SNP.
Iste, ak je nejaky názov kde skracovanie nie je veľmi dobre možné tak aby to zostalo zrozumiteľné (napr. Slov.nár.arch.), tak je na mieste uvažovať nad jeho zmenou. Ale dogma že názov musí mať vždy do 18 znakov vo svojej základnej podobe je nezmyselná a ako vidíme na tejto akcií, často kontraproduktívna.
No, pokiaľ viem, tak v Slávičom je už len prázdny dom a pár štúdií. Okrem toho treba rozlíšiť, či ide o STV1 Stn. alebo STV2 Stn., prípadne pre kapitáňa STV:1 Stn.
Ako som tu už zmieňoval, železniční stanice je viac-menej odborný názov, v hovorovej reči sa nevyskytujúci. Ani na Morave som sa nestretol s tým, že by stréci chodili na stanicu.
V hovorovej reči veľká stanica (dopravňa) je vždy nádraží, nejaký šušeň zastávka ale stanice málokedy. Výnimkou sú hádam len stanice metropolitnej podzemnej dráhy špeciálnej.
Ten kvíz je ale celý zle. Napr. Obchodná nebola Schöndorf ale Schöndorfská a napr. môj dedko ju vždy nazýval Uhorskou. Takisto napr. Kamenné námestie bolo vždy Kamenným, Kyjevské bola len relatívne krátka epizóda v jeho živote.
Inak to premenovanie Nového mosta na Most SNP s najväčšou pravdepodobnosťou uskutočnili preto, že sa očakávalo, že zakrátku bude nie novým, ale najstarším bratislavským mostom. Lenže rovnakú neuplatnili v prípade Starého Mosta, ktorému pomenovanie ostalo, hoci je najnovší... Podľa mňa vžité názvy by nemali byť zbytočne premenované, aj za cenu toho, že už nebudú fakticky správne.
Kuriózna situácia nastala v chorvátskej dedine Maslenica, ktorá je trochu známa aj Slovákom, pretože tam sa diaľnica do Splitu prvýkrát dotkne mora. V tejto dedine otvorili v roku 1961 prvý cestný most ponad morskú zátoku. V roku 1991 bol vo vojne zničený. V roku 1997 otvorili neďaleko diaľničný most, dostal oficiálne meno jednoducho "Maslenički most", ale ľudia ho začali volať "Novi maslenički most". V roku 2005 obnovili pôvodný cestný most, tiež dostal oficiálne meno "Maslenički most" a ľudia ich dodnes nazývajú všelijako, aj "novi" aj "stari", lebo ťažko určiť, ktorý je ktorý.
"Tu pritom platí základný gramatický jav - ľudia si zvyknú osloviť iba také názvy, ktoré majú formu zhodného prívlastku vyjadreného prídavným menom..."
Ked uz je rec o zakladnych gramatickych javoch, myslel si asi "osvojit", nie "oslovit".
To TV uz musis dat prec, takze len Markiza Stn. Na Gagarinovej by zasa mala byt TA3 Stn., "Televizia" v Slavicom udoli sa premenuje na RTVS Stn. (alebo RS Stn.?), Pristavna na JOJ Stn., Mytna na RTVS Stn. II, Urad vlady na Funradio Stn., Nevadzova na Vlna Stn., MiU Nove Mesto na SiTy Stn., Trnavska, NAD na Antena Stn., atd.
Ak som správne pochopil logiku, tak sa používa kombinácia "OC" + lokalita. Takže OC Saratov by zjavne týmto neprešlo (keďže lokalita Saratov je trošku inde ako zastávka ). Mohlo by to byť OC Saratovská alebo OC Podvornice keď už tak.
Tôňava nejako bolieť nebude, keďže na fakulty je to bližšie z Panorámy. Tá zastávka má využitie možno tak pre firmy v areáli v jej bezprostrednej blízkosti a záhradkárov.
Bory, rázcestie mi v SADistickom názvosloví evokuje zastávku, ktorá je kdesi na križovatke, na ktorej sa dá do Borov odbočiť (a ešte nejaký kus treba prejsť). Nie že je zastávka priamo na kraji tej štvrte. Navyše názov podľa ulice je predsa len konkrétnejší.
Ako som napisal, cakam, co z toho celkovo bude. V case, ked Asfaltovic vyasfaltoval novu docasnu, uzasne citlivo architektonicky vsadenu zastavku Nam. SNP oproti tej trvalej, som napisal, ze pojde o docasne trvalu zastavku. Aj ked dnes tam obojsmerne tiez zastavuje jedna linka, uz sme tu mali rozne experimenty, kedy ich tam zastavovalo viac a to uz bolo za noveho vedenia mesta. Ved OK, ked je, nech sa vyuziva, len zatial som nevidel ziadny plan konecneho riesenia a uprimne dufam, ze sa ho dockam prave v podobe projektu ziveho namestia.
Označenie "železniční stanice" sa mi v ČR spája skôr s Moravou ako Čechami. Neviem, či je to vec tradície, hovorového používania alebo niečo iné.
Asi najväčší systém MHD, kde toto označenie vnímam je Zlín-Otrokovice, kde je konečná zastávka Otrokovice, železniční stanice. Samého ma to pred nejakým časom prekvapilo, lebo som si dlho myslel, že trolejbusy jazdia na Otrokovice, nádraží
Mňa by zase zaujímalo či niekto myslel aj na to, že nepôjde iba o priebežnú zastávku ale aj o konečnú, ktorá sa bude musieť zobrazovať na transparentoch. Keď cestujúci uvidia niekde na Saleziánoch trolejbus s cieľom "205 CENTRUM" (keďže k predĺženiu TT na Kamenné skôr či neskôr dôjde), určite z toho budú ihneď vedieť kam ich to odvezie...
To nehovor 2x, lebo sa toho niekto chyti - len je to dlhe, ale po skrateni a la verzia V. Hrdlo na “Nam. Lud. Milicii” to ma do 18 pismen, nie je to reklama a ma to 3 slova.
Ozaj, zastavky s “nam” nebudme premenovavat na sqr?
Radovana Karadzica a Envera Hodzu mame stale - tak mozu vnimat zahranicni navstevnici (ked uz sa nimi tolko ohanaju “Stn.-aci”) Hodzovo a Karadzicku
A komunisti Blagoev a Clementis tiez prezili vsetko
Plne s tebou súhlasím, zaujímalo by ma, či sa v prípade novej zastávky Centrum jedná o centrum Starého mesta, geografické centrum Bratislavy, centrum diania, centrum dopravy, alebo prečo sa vyhodnotilo, že tam je MČ/BA najcentrálnejšia... Pre mňa je centrum aj Hviezdoslavovo nám. (Jesenského), centrum je aj Hlavné nám., no nejdem ani pokračovať, toto je celé absurdné a je mi z toho smutno...
Cize zo 4 na 29 na Riviere, z 93 na 21 na Podstanici? O “uzasnom akoze uzle” SNP/Kamenne ani nehovorim.
Tak potom zlucme nazvy nam. Hraniciarov so Starohajskou, Halovu s Jungmannovou, ZST Petrzalka s VSM a Rusovskou cestou... Aj tam sa da vsade prestupovat.
Uz ked sa menilo nam 1.5. pre busy na Kollarko, to bolo dost na hane, aj Sancova, ci Zilinska/Stefanovicova, ale toto je uz fakt stav, ze si niekto potrebuje dokazovat svoju genialitu. Zial, na ucet platiacich divakov.
A namiesto toho, aby sa “upratali” nazvy alebo zastavky inde (aj ked TrM a Racko -okrem tej za rohom su vzajomne aspon na dohlad), tak rozbijeme nazvoslovie aj na ostatnych. Gratulujem, len tak dalej...
Valec ti vysvetli, ze je to genialne a nerozumies tomu.
Co natom, ze tym naseru kopec ludi, ale ako malo KDI scoju hracku v mierke 1:1, tak si, zial, nasli “svoju” hracku aj dalsi...
Až teraz som si prečítal celú správu DPB a odletel mi dekel z hlavy a fakt sa mi zastavuje rozum.
TV Markíza = Bratislavská (prečo? Bratislavská by sa mala tým pádom volať aj zastávka Krče)
Lamač, staré záhrady = Hodonínska (úplný nezmysel, Hodonínska môže byť aj Vrančovičova, Pod násypom, Podkerepušky, Dievčí hrádok, Pri krematóriu...)
Pri Vápenickom potoku = Rudavská (Rudavská je malá bočná ulica s nedostavanými domami, doteraz malo pomenovanie zastávky logiku)
OD Saratov = Podvornice (prečo keď môže byť OC Bory, OC Patrónka a pod., nemôže zostať OD Saratov, alebo OC Saratov, tu sa mi skutočne rozum zastavuje)
Grunty = Tôňava (toto fakt nemôžu myslieť vážne, že čo malo byť za prvej republiky ale nebolo, konkrétne záhradkárska oblasť, koho to dnes zaujíma? študenti a hlavne erazmáci to určite veľmi ocenia...)
Odbojárov = Česká ( všetci presne vedia kde je Odbojárov, či už keď sa išlo na Zimák, alebo k fakulte, všetci sa podľa toho orientovali)
a čerešnička na záver je Bory, rázcestie na T. P. Kolakoviča, toto dorazí každého cestujúceho, rázcestie presne definovalo danú situáciu = rázcestie, rozbočka ciest na rôzne smery. Som sklamaný z týchto krokov, naozaj som takúto absurditu nečakal.
No neviem, ale podľa mňa všetky príklady dodržujú čo si uviedol.
- skratka v názve je jedno slovo,
- najvhodnejší názov by možno bol jednoslovný, ale ulica sa volá T. P. Kolakoviča a určite je to vhodnejší názov ako Bory, rázcestie
- na všetkých tých zastávkach je možné prestupovať, pričom ten prestup nie je výrazne horší ako na Račianskom či Trnavskom mýte.
Prečo práve 18 ti neviem povedať, ale stanovenie max. dĺžky je práve kvôli tej dĺžke samotnej. Lebo na max. dĺžku musíš mať vymedzený priestor na všade, kde sa ten názov bude používať (mapy, cestovné poriadky, označníky, tabule, informačné systémy....) čo má následne vplyv na čitateľnosť, veľkosť písma a pod.
ani ja neviem kto to vymyslel, ale volali ho tak viac-menej vsetcia povodni obyvatelia tohto mesta a aj ich deti
je mi luto ze v rokoch minulych boli v mestskom zastupitelstve opat ludia ktori miesto respektovania pomenovania platneho medzi ludmi museli zmenit tento nazov na taky byvalym rezimom sprofanovany....
PS: myslim ze voci namestiu SNP tu nik nejak neprotestuje, tam sa to vzilo, ale v pripade tohto mostneho objektu to velmi vhodne podla mna nie je a jeden relativne velky a v centre mesta umiestneny objekt by na uctenie si danej udalosti mohol stacit....
Neviem kto vymyslel pomenovanie Nový most. No odjakživa od svojho otvorenia sa ten most volal Most SNP. A pokiaľ viem tak je aj v zozname národných kultúrnych pamiatok.
- Názov zastávky nesmie mať viac ako 3 slová.
Most SNP, OC Stará Vajnorská,
Úrad BSK, Kubačova NKVD
Prioritne sa používajú krátke slová.
Najvhodnejšie sú jednoslovné názvy.
-T. P. Kolakoviča
Rovnaký názov zastávky pre rôzne nástupištia môžu mať len tie nástupištia, kde ide o protismerné zastávky rovnakých liniek alebo kde je možné medzi linkami prestupovať.
-Riviera, Predstanicne nam+SAV, teda vlastne Pod stanicou, Centrum...
Musím povedať, že tieto zmeny ma väčšinou nemilo prekvapili a mnohé nechápem.
Je rozumné, aby prestupné uzly mali jednotný názov. Zmena SAV a Nám. Fr. Liszta na „Pod stanicou“ má opodstatnenie. Umelý názov námestia málokto používal a SAV zasa má svoje objekty aj pri Patrónke, takže táto zmena je asi k lepšiemu. Na druhej strane za prestupný uzol by som ju považoval len s prižmúrením oka, prestupovať sa tam dá na hrane, ale presuny medzi jednotlivými zastávkami sú problematické, pretože križovatka je dosť nepriateľská pre peších.
Premenovanie Námestia SNP a Kamenného nám. na „Centrum“ sa mi nezdá vhodné. Bratislava nie je okresné mesto a pojem „centrum“ je veľmi široký a neurčitý. Ak je problémom „Námestie SNP“ a „Most SNP“, potom sa mohol zvoliť jednotný názov „Kamenné nám.“, ako to niektorí tu už písali, to by sa s ničím neplietlo a je to aj názov známy azda každému.
Za veľmi nešťastné považujem presunutie názvu zastávky na inú zastávku. Bude to dosť mätúce, či hovoriaci pod pojmom „Kuklovská“ má na mysli starú Kuklovskú, teda po novom Dlhé diely, alebo novú Kuklovskú, čiže po starom Kuklovskú 44. To platí aj pre presun názvu Nám. Slobody, Červený most, Vajnory a Kukučínova na doterajšiu zastávku OD Slimák – v poslednom prípade je to dvojnásobne nevhodné, pretože Slimák už vyše pol storočia neznamená len samotný obchodný dom, ale je aj zaužívaným miestnym označením. Samotný fakt, že zastávka STU na Mýtnej sa premenuje, je v poriadku, je nevhodné mať rovnako pomenované zastávky na paralelných uliciach.
„V Bratislave rok čo rok pribúdajú turisti..., a tak dostanú železničné stanice, vozovne a parkoviská medzinárodne zrozumiteľnejšie označenie.“ Nuž neviem, aj v takej Prahe pribúdajú turisti, ale Smíchovské nádraží je furt Smíchovské nádraží a nie Stn. Smíchov. Ani vozovne električiek nepremenovali na depá. Zato tam používajú akustické hlásiče na informovanie cestujúcich, od ktorej zastávky sa trasa odlišuje od štandardnej, a to aj pri vopred plánovaných niekoľkohodinových výlukách – to je podstatne lepšia metóda, než premenovávanie zastávok. A pokiaľ ide o P+R, na jednej strane „Parkoviská pri letisku a na Kolibe dostanú názov P+R“, na druhej strane sa mení „Červený most P+R“ na „Partizánska lúka“, čiže presne naopak...
„Keďže s postupom času niektoré názvy lokalít zanikli a adekvátna náhrada im dodnes chýba, chceli by sme názvom zastávok vrátiť zašlú krásu. Vďaka bádaniu v historických mapách a dokumentoch je možné prinavrátiť pôvodné názvy niektorým zastávkam:“ Gratulujem. Vyhrabať staré, nikomu nič nehovoriace názvy, ktoré nenájdete na žiadnej mape, to bude pre cestujúcich ohromne prehľadné. Koľkí si ešte pamätajú na názov „Slovany“? Kde v keli je nejaké „Zajačie“? Zastávky by mali byť pomenované podľa významných objektov slúžiacich verejnosti (stanice, nemocnice, divadlá, úrady), námestí alebo ulíc alebo podľa ZAUŽÍVANÝCH miestnych názvov, nie podľa toho, kto čo vyhrabal na nejakej prastarej mape. Ja ich mám doma celkom dosť, môžem sa tiež pridať vo vymýšľaní?
Lafranconi je síce názov skomolený, ale je zaužívaným miestnym názvom a mal by zostať. Budeme mať zastávku Lanfranconi a Most Lafranconi, no paráda.
„Odstránenie reklamných názvov“ – netušil som, že Nemocnica sv. Michala je reklamný názov. Premenujeme aj Nemocnicu Ružinov, Nemocnicu Kramáre, NÚSCH, NOÚ?
„Zjednotili sme skratky pre obchodné centrá, budú označené ako „OC“.“ Netušil som, že Stará Vajnorská alebo Ulica Svornosti sú obchodné centrá. A OC Patrónka je aké OC, keď je tam len Kaufland?
Spresnenie označenia - „Staré letisko“ nie je oproti „Športovému letisku“ oveľa presnejšie, oba názvy označujú niečo, čo tam v minulosti bolo a už nikdy nebude. Presné označenie by bolo „Bývalé letisko“, alebo to treba pomenovať úplne inak a letisko už do toho nemotať. Ani Kapitulský dvor sa mi nezdá presnejší, než „Údernícka, kúpalisko“.
Akceptovateľná zmena je u Lokomotívneho depa I a II, jazykovo správne je Rušňové a táto zmena ani nebude veľmi mätúca, lebo každý tomu asi hovorí jednoducho Depo. Takisto OÚ železničné už neexistuje a asi je vhodné premenovať ho. Jednoznačne pozitívna je zmena na Nákladný prístav, pretože prístav, ktorý asi zaujíma väčšinu cestujúcich, je niekde inde, ako aj zmena Rádiovej na Depo Trnávka, kde bol použitý totožný názov pre dve veľmi vzdialené zastávky.
Súhrnne by som povedal, že je tam pár rozumných zmien, ale celkovo bolo a bude vynaloženého veľa úsilia na zbytočnosti.
Tu pritom platí základný gramatický jav - ľudia si zvyknú osloviť iba také názvy, ktoré majú formu zhodného prívlastku vyjadreného prídavným menom a nachádzajúceho sa pred podstatným menom, upresňujúcim typ objektu (napr. Kamenné námestie, Starý most, Prístavný most). V momente keď je nositeľom pomenovania nezhodný prívlastok (Námestie Ľ. Štúra, Most SNP, Námestie slobody), ľudia sa snažia názov zjednodušiť, prípadne sa úplne vyhnúť jeho použitiu.
Toto si kompetentné osoby bohužiaľ stále neuvedomujú a prichádzajú s často neprirodzenými a zbytočne komplikovanými názvami (príkladom môže byť nedávno otvorený most v Komárne, ktorý sa z nejakého dôvodu nevolá "Monoštorský most", ale "Most Monoštor"...)
Raz ma tak pri SND oslovila učiteľka so skupinou detí, že ako sa dostanú na nádraží. Ja som im po slovensky povedal, nech si prejdú na zastávku tamto (Jesenského) alebo tamto (NĽŠ) a nastúpia na trinástku, ktorá ich dovezie na stanicu. A ona, že oni nechcú na stanicu, ale na nádraží.
Bez ohľadu na morfologickú správnosť, názov autobusové nádraží je presným ekvivalentom výrazov Busbahnhof, Omnibusbahnhof, autóbuszpályaudvar a podobne.
Lenže to nie sú synovymá. Nádražia sú podmnožinou staníc. Hoci aj tu na to DPP hreší, keď máme npr. električkovú zastávky Nádraží Strašnice, hoci tam žiadne nádražie nie je.
Keď sa v Prahe začali vozovne autobusov premenovávať na depá, tak si vozovňa električiek číslo 3 zaťato presadzovla názov Depo, aj električky vybavovala nálepkou Depo Motol.
Ja by som napríklad vozovne električiek v súlade s históriou nazval remízami - remíza Jurajov Dvor, remíza Krasňany.
Hlavne, že im tú vzdialenosť x ľudí vyhadzovalo na oči, keď to premenovávali na Eisenbrunnen Bf. ale vtedy sa to naopak muselo zjednotiť, lebo hen za tretím rohom v kroví je železničná zastávka.
100% s tebou suhlasim a ja som navrhol to iste. Teraz tu mame zastavky (Lamac, Zahorska Bystrica, Čuňovo, Vajnory, Zlaté piesky, Koliba) kde to takto funguje, je to prehladne a nie je dovod aby to takto nefungovalo aj inde. Ale tiez mi samozrejme zacali vkladat do ust veci co som vzivote nepovedal (Ktora zastavka bude podla teba Stare mesto / Petrzalka....)
yellowcaptcha
Ešteže také niečo tu v Bratislave stále nehrozí ani pri niektorých plánovaných výlukách...
#rozsahdopravnychinformaciinebolnikdytakobsirnyakojeteraz