K zastávke OD Saratov pribudnú bezbariérové prístupy

Prerušená rekonštrukcia podchodu by mala byť dokončená v budúcom roku.

Električková zastávka OD Saratov v Dúbravke je od svojho vzniku v roku 1986 prístupná len prostredníctvom podchodu pre peších. Úrovňové priechody pre chodcov neboli pri tejto zastávke vybudované. Situácia sa nezmenila ani po poslednej rekonštrukcii električkovej trate v roku 2014 a až do súčasnosti tu majú vozičkári a rodičia s kočíkmi k dispozícii len strmé betónové rampy na schodiskách.

Magistrát hlavného mesta dal v roku 2016 vypracovať projektovú dokumentáciu na rekonštrukciu spomínaného podchodu, v rámci ktorej sa počítalo s vybudovaním bezbariérových prístupov prostredníctvom výťahov pri vstupoch do podchodu. Mesto následne prostredníctvom svojej organizácie Generálny investor Bratislavy vybralo zhovotiteľa rekonštrukcie, s ktorým bola v lete 2018 uzatvorená zmluva o dielo. Žilinská spoločnosť RP Bau, s.r.o. mala vybudovať 4 nové hydraulické výťahy a zrekonštruovať podchod v priebehu 90 dní za cenu 319-tisíc € s DPH.

Práce v podchode mali byť ukončené do konca roka 2018, no okrem odstránenia pôvodných kabrincových obkladov stien a realizácie nových omietok sa v podchode nič nezmenilo. Dôvodom bol fakt, že pri rekonštrukcii sa zistili viaceré problémy (napr. krivé steny, či nedostatok miesta pre umiestnenie výťahov), kvôli ktorým bolo potrebné prepracovať projektovú dokumentáciu. Zmeny v projekte sa týkali použitia trakčných výťahov namiesto pôvodne plánovaných hydraulických a vyriešenia problému so zatekaním do podchodu. Aktualizovaná projektová dokumentácia pre rekonštrukciu podchodu je k dispozícii na stránke GIB-u.

Po prepracovaní projektu sa mestu po niekoľkých neúspešných pokusoch podarilo obstarať nového zhotoviteľa prác až v novembri 2020. Bratislavská spoločnosť ArkanuS, s.r.o. by mala vykonať rekonštrukciu podchodu za 6 mesiacov od odovzdania staveniska za cenu 392-tisíc € s DPH.

Štyri trakčné výťahy, ktoré zabezpečia bezbariérový prístup k zastávkam MHD, budú osadené v nových šachtách pri pätách schodísk podchodu, pričom prístup k výťahom od nástupíšť a obchodného centra zabezpečia novovybudované oceľové lávky. Šírka schodísk sa tak zúži o šírku výťahov.

Súčasťou prác bude aj rekonštrukcia osvetlenia podchodu, doplnenie vodiacich prvkov pre nevidiacich, doplnenie zastrešenia vstupu do podchodu od obchodného centra, oprava hydroizolácie stropnej konštrukcie podchodu a ďalšie súvisiace stavebné práce. Pre zvýšenie bezpečnosti v podchode v ňom bude nainštalovaný kamerový systém napojený na mestskú políciu.

Na električkovej trati v Dúbravke bola do minulého roku bez bezbariérového prístupu aj zastávka Damborského (dnes Záluhy), ku ktorej bolo možné dostať sa taktiež len cez podchod. V rámci modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály bol na tejto zastávke zriadený bezbariérový prístup prostredníctvom úrovňového priechodu pre chodcov, pričom bol zrekonštruovaný aj podchod, ktorý však zostal bariérový. V tomto prípade bola zmluvná cena rekonštrukcie podchodu vo výške 459-tisíc € s DPH (+22,5-tisíc € naviac práce).

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: ramzi #7:
No tak to je nieco priam nepredstavitelne, ze si niekto spomenul aj na toto. Len z toho obrazku si presne neviem predstavit polohu nadchodu a ulice Nad luckami. Skoda, ze sa nedoplnia tie priechody, kedze vytahy na tuto zastavku nevosli, ale v zasade by boli aj celkom overkill.
Reakcia na: lostrail #6:
"ku ktoremu by sa zasa dal zrealizovat konecne za tie roky seriozny vydlazdeny chodnik od DD"
Pre ten chodník medzi nadchodom a Sumbalovou už existuje projekt, výstavba by mala prebehnúť na budúci rok:
Za tie peniaze by sa dali zrealizovat priechody na tej zastavke, ako aj priechod v spodnej casti zastavky Nad luckami popri Kocurkovskom nadchode, ku ktoremu by sa zasa dal zrealizovat konecne za tie roky seriozny vydlazdeny chodnik od DD + chodnik k priechodu. Tam maju vsetci postihnuti a pohyblivostou obmedzeni ludia prekonavat prevysenia a/alebo chodit po trave a na nej prekonavat prevysenia, kedze mesto teraz tusim vidi len vytahy ako jedine bezbarierove riesenie (a kde sa nezmestia, tam maju ludia smolu).
Priechody chybaju aj na inych zastavkach a vsetko by sa to dalo zrealizovat za tu istu cenu. Pravda, tie chodniky by uz boli mimo, ale ich prinos by bol neporovnatelne vyssi.
Toto riesenie vyzera na papieri sice pekne, ale nadalej neumozni v pripade potreby bezproblemovy pristup pre zachranne zlozky. Uz minimalne 2x som bol svedkom potreby zasahu zachranarov v elektricke na tejto zrekonstruovanej zastavke pre zranenie cestujucich a veru krkolomne skakanie cez plot aj s nosidlami, len pre neschopnost a nevolu kompetentnych vybudovat na tejto zastavke jednoduchy bezbarierovy pristup..... Radsej sa da 319 tis (neratam ceny projektovych dokumentacii + to co sa "doposial urobilo"). V dnesnej dobe sa v inych krajinach podobne podchody davno rusia a nahradzaju sa urovnovymi priechodmi pre chodcov, ale to by sme nemohli zit asi na Slovensku 😞
Absolútne nechápem, načo na normálnej električkovej trati, ktorá má milión úrovňových krížení, musia niektoré zastávky mať komplikovaný mimoúrovňový prístup, ako keby to bola nejaká úrovňovo oddelená rýchlodráha.
Reakcia na: ramzi #1:
Na tej fotke vidno najmä dve veci:
- zastávka nemá prístup z oboch koncov (len z podchodu na severe),
- podchod vzhľadom na situáciu (nie veľmi zaťažená cesta, podchod v pôvodnom stave, chýbajúci bezbariérový prístup...) nie je veľmi atraktívny na prechádzanie zo zastávky do sídliska.

Čo mám ale osobnú skúsenosť, väčšina cestujúcich a takmer všetci prechádzajúci ho využívajú. Len malá časť tam prechádza cez cestu (a prechádzajúcich zo Saratova na druhú stranu si nejak ani nevybavujem).
Úplne vyhodené peniaze do luftu, už dobrých 10-15 rokov sa hovorí že majú tieto úrovňové priechody zanikať lebo väčšina využije bezbariérových prístup, aj napriek IvoNovým berlínskym múrom.
Na toto mesto peniaze má, ale na namiesto vybudovania 2 priechodov pri zástavke nie? Hlavne že kričí ako nie sú na nič peniaze. Nízke príjmy a zbytočný výdavok.
Premarnená príležitosť tu, na Damborského aj Borskej čo sa dalo pokojne zahrnúť do projektu akožemodernizácie.