Modernizácia Karlovesko-dúbravskej radiály sa možno predĺži

O termíne ukončenia prác mesto so zhotoviteľom ešte rokuje.

Práce na modernizácii električkovej trate v úseku od tunela po Hanulovu ulicu v Dúbravke, ktoré začali v júni 2019, mali byť podľa pôvodných plánov hotové 11. septembra 2020. Podľa zmluvy má byť k tomuto dátumu celá radiála pripravená na kolaudáciu. Aktuálny stav prác dáva tušiť, že 11. september nemusí byť konečným dátumom, kedy bude všetko hotové. Podľa našich informácií už stavebník požiadal o predĺženie termínu dokončenia. Magistrát nám na našu otázku zatiaľ termín ukončenia modernizácie neposkytol. "Termín ukončenia je aktuálne predmetom rokovaní so zhotoviteľom stavby. V najbližších dňoch poskytneme bližšie informácie," uviedli z oddelenia komunikácie a marketingu magistrátu hlavného mesta.

Podobne ako pri predchádzajúcich etapách, aj v poslednej etape od tunela po Jurigovo námestie sa vyskytli na stavbe neočakávané problémy. Podľa magistrátu mala najvýraznejší dopad na priebeh prác pandémia koronavírusu, jeho dôsledky však nekonkretizovali. "Počas prác na poslednej etape sa vyskytli aj ďalšie komplikácie, ako napríklad nutná prekládka vedenia vysokého napätia, s ktorou pôvodný projekt nerátal; odhalenie nevyhovujúceho podložia na križovatke Molecova, ktoré bolo nutné vymeniť; zdegradovaná ochrana potrubia na kanalizácii, ktorú je nutné sanovať; kolízie stĺpov s inžinierskymi sieťami, ale aj alternatívne riešenie dráhy, ktoré realizujeme s cieľom predídenia “duneniu“, ktoré sa vyskytlo na už zrealizovanej etape," vymenoval magistrát ďalšie vzniknuté problémy.

V súčasnej dobe sa práce na poslednej etape sústreďujú najmä na budovanie koľajovej trate, kde ešte chýba niekoľko úsekov pri Riviére, na Botanickej, okolo Lafranocni a v okolí zastávky Kráľovské údolie. Zo siedmych priecestí sú k dnešnému dňu zrekonštruované a prejazdné dve (Žižkova a Družba), ďalšie dve sú pred dokončením (Molecova, Kráľovské údolie). Križovatka Karloveská - Molecova, ktorá prechádza rozsiahlou prestavbou začína po prekládke plynovodu, vodovodu a kanalizácie postupne dostávať novú podobu. Popri tom prebieha budovanie nových zastávok, pričom na niektorých sa už montuje nový mobiliár (prístrešky a zábradlie). Ďalšie práce sú v rôznom štádiu rozpracovanosti - ide napr. o rekonštrukciu nadchodu na zastávke Botanická záhrada, cestné úpravy, rekonštrukciu trakčných stožiarov a verejného osvetlenia, prekládky a rekonštrukcie inžinierskych sietí či budovanie novej cestnej svetelnej signalizácie na križovatkách.

Rovnako prebiehajú dokončovacie práce aj na úsekoch prvej a druhej etapy (od Jurigovho nám. po Hanulovu). V Karlovej Vsi pokračuje rekonštrukcia stožiarov verejného osvetlenia, prebieha veľká rekonštrukcia nadchodu na zastávke Nad lúčkami, realizujú sa vegetačné úpravy na a popri trati, v Dúbravke sa dokončuje rekonštrukcia podchodu. Pri zastávke Borská môžu chodci po viac ako roku využívať zrekonštruovaný podchod, avšak zatiaľ bez funkčného osvetlenia. Zrealizované ešte nebolo ani definitívne dopravné značenie a s výnimkou križovatky Harmincova stále nebola sprevádzkovaná nová cestná svetelná signalizácia na priecestiach, priechodoch a križovatkách.

Úpravy už zmodernizovaných úsekov

Ako sme už informovali, v úseku prvej etapy od Jurigovho námestia po Kútiky, boli vykonané pokusné úpravy s cieľom odstrániť hluk z prechádzajúcich električiek a následne boli zrealizované merania pri prejazdoch skúšobnej električky. Úpravy a merania prebehli v júli, no zatiaľ nie je známe, či úpravy pomohli ani aký bude ďalší postup a harmonogram prác. Z magistrátu nám poskytli len stručné stanovisko: "Od 26.7. do 30.7. prebiehalo testovanie jednotlivých typov riešenia. Po získaní oficiálnej analýzy budeme o tom informovať." Ak by bolo potrebné rovnako upraviť celý úsek od Jurigovho nám. po Kútiky, obyvatelia Karlovej Vsi sa električiek zrejme tak skoro nedočkajú.

Ďalšia úprava už zmodernizovanej trate prebieha v týchto dňoch v Dúbravke na zastávke Záluhy. Tu sa problémom ukázali byť stožiare osadené uprostred trate, keďže zastávkou majú prechádzať okrem električiek aj autobusy. Aby bolo možné zastávku skolaudovať ako integrovanú a aby sa predišlo prípadným nárazom autobusov do stožiarov, budú stožiare preložené povedľa trate, resp. na nástupište zastávky, podobne ako boli naprojektované a osadené zvyšné stožiare okolo tejto zastávky.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lostrail #54:
Ja som hovoril o závorách v Bošanoch 🙂.
Reakcia na: S499.1023 #49:
Ja som si nakoniec vybral tadial neist. Ak sa nejakym nedopatrenim stane, ze tam skoncim, odovzdam pozdravy.
Reakcia na: Dispecer #52:
Hm, pravdou je, že nijak. 🤐
Bol to spam. Takže pardon. 😇
edit: Teda nepriamo trošilinka súvisí, chcel som ohodnotiť príspevok v diskusii v tomto článku, a vtedy sa to stalo. 😐
Reakcia na: SuchSoft #51:
A ako to súvisí s týmto článkom, pán SuchSoft? 🤔
Keďže obrázok po načítaní nepridalo do príspevku a potom sa už nedá vložiť pri editovaní, a predošlý príspevok sa nedá zrušiť, tak druhý pokus:
 
Presne takto si predstavujem stránku imhd.sk, po prihlásení na PC, to takto občas vyzerá, a dá sa to napraviť len prejdením na imhd.sk priamo. 😞
 
Hm, tlačidlo "Pridať prílohu" pre istotu už vôbec nefunguje.
 
Takže:
https://imgur.com/nuiffGM
 
 
 
Fakt fasácke tieto nové paškvil-stránky. 🤮
Presne takto si predstavuje stránku imhd.sk, po prihlásení na PC, to takto občas vyzerá, a dá sa to napraviť len prejdením na imhd.sk priamo. 😞
Reakcia na: lostrail #47:
Takže si vlastne nemusel ísť smerom k Riviére 😛 . Až tam pôjdeš nabudúce, pozdravuj závory 🤪 .
Vidím to na taký 8 mesačný sklz.
Reakcia na: S499.1023 #36:
Ved to aj bola cesta so zmysluplnym ucelom. Musel som byt osobne pritomny, kedze sa rozsirovali pravomoci v pristupe k firemnemu uctu. Sefovi som nevedel vysvetlit, ze v principe tam novi disponenti nemusia byt fyzicky pritomni, ale vies, ako je to s tym starym psom. Firma nie je v Bratislave. Ale nakoniec som siel radsej cez Harmincovu a tankoval az v Bosanoch po ceste. Na zmenu rozhodnutia stacilo, ked som vychadzal od Kaktus Bajku a videl ten mordor.

Apropo elektricka: ked som siel okolo, este ju nakladali. Ked som potom okolo 18-tej siel okolo zas, bola uz nalozena, ale cela zostava bola odstavena na pase.
Reakcia na: patrik444 #44:
Mne príde absurdné už len to, že všade tam sú stĺpy trakčného vedenia na krajoch a zrovna do integrovanej zastávky, kde je potreba najviac priestoru aby tam autobusy vôbec mohli ich dali do stredu a teraz sú akože prekvapení, že to je pre autobusy nepoužiteľná zastávka a musia ju prerábať.
Reakcia na: patrik444 #44:
PLNE SUHLASIM! A pod poslednu vetu by sa mal KAZDY podpisat! 👍
Dnes je 15.8.2020 do ukončenia rekonštrukcie podľa papiera 28 dní. Vzhľadom na aktuálny stav prác na stavbe je nám všetkým jasné, že sa papierový termín nedodrží. Po celý čas som chodil Karloveskou radiálou, pretože rád sledujem, ako sa niečo staré mení na to nové. Okrem odstránenia starej trate a vykopania jamy nič nešlo normálnym tempom. Napísať vetu o tom, že neočakávané veci a pod... je už trápna výhovorka. Nevidel som na stavbe za tie mesiace adekvátne kapacity ľudské, technické, ktoré by sa podieľali na tom, aby sa termín dodržal, v najhoršom posunul o pár dní.... Neskutočným sklamaním je pre mňa integrovaná zastávka Záluhy. Podchod nie je dokončený ani po vyše roka prác. Zastávka sa nepoužíva, pritom sa mohla ( pre BUS ) a pomohlo by to nám občanom !!! A vrcholom blbosti, nekompetentnosti a totálneho šlendriánstva je premiestňovanie stĺpov trakčného vedenia zo stredu na kraje !!! Za toto niekto nesie zodpovednosť a bol by som rád, aby magistrát ukázal kto ( aj keď to bude niekto z jeho radov ).
Reakcia na: 810zssk #41:
na konci dňa by o tom mal rozhodovať KDI ak sa nemýlim. otázka znie: ako KDI toto mohol schváliť? nevidí dnešnú preťaženosť Gagarinovej? jej žalostný stav? ale späť k mestu. mesto ako dotknutý orgán má právo sa k tomu vyjadriť. Keďže KDI ak sa nemýlim by mal o schválení obchádzkovej trasy rozhodovať rozhodnutím, mesto ako dotknutý orgán má možnosť sa odvolať. Je proste veľa spôsobov od najprimítivnejších (postaviť sa pred kamery a povedať- sorry ľudia toto ide mimo nás, bojovali sme za to aby to tak nebolo) po rôzne efektívnejšie spôsoby. A čo robí mesto? Drží štandardného bobríka mlčanlivosti resp. nechá DPB aby si vybojoval nezmyselný buspruh a zhoršil už aj tak kritickú situáciu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #34:
Na 88 ťa nepustí aktuálna štruktúra výpravy.
50 a 98 by boli na nejaké nočákové nahrávky vhodné, je tam zopár poradí, čo končia celkom neskoro, tie by mohli namiesto do vozovne pokračovať na nočák na prvé rozjazdy zo stanice.
Linka 83 už roky má jedno nočákové poradie (boli časy, keď mala aj dve), napriek tomu že je Mercedesová - myslím že aj 84 by jedno večerné poradie so SORkou zniesla, keby bolo treba.

Najviac mi ale pasuje asi 31/39, po skončení dennej premávky v CSÚ by sa voz prelistoval na N31 a išiel by po linke na stanicu bez nutnosti presunu naprázdno, napríklad s dnes neexistujúcim odchodom 23:40 z CSÚ ako návoz na polnočný rozjazd.
Reakcia na: NOKS #39:
Mesto rokovať môže, ale na konci dňa o ničom nerozhoduje. Čiže kritizovať ich za D1 je odveci (na to môžeš využiť bazilión zlyhaní na komunikáciách ktoré v správe majú).
Reakcia na: NOKS #39:
Zjazd na Pálenisko bude otvorený skôr, práve kvôli obchádzkovej trase.
Reakcia na: 810zssk #37:
Ano aj obchvaty sú v správe NDS ktora sa stará aj o udržbu...
Ale to neznamená že mesto nevie rokovať s degešmi od D4R7 ohladom detailov a harmonogramu....k stavu rampy na bajkalskú sa vyjadroval aj starosta Chren takže úplne mimo mesta to hádam nebude...ja netvrdím že má mesto teraz dačo dirigovať ale aspoň nejaké to zavretie keď sa dokončí aspoň dačo by nebolo odveci...minimálne nechápem prečo nenechali aspoň zjazd na pálenisko (keď aj nie na celých 8 mesiacov) a na pálenisku sa na kruháči mohlo urobiť otočku späť na bajkalskú....
Ale vlastne na čo človek vôbec polemizuje keď mesto aj na svojich projektoch (rozmrdaná karlovka) nechá kolabovať dopravu 🤮 a ešte aj nivy ma na saláme a ešte im tam zadarmo prenajme priestor na skladisko 👏
Zasa len klasika plná huba kecov o zmenách a realita nikde..
Reakcia na: danlo #33:
Toto by som velmi nerozpraval nahlas niekde na Dlhych Dieloch alebo v Karlovke....😠 😠 🤬 🤬 💀 💀
Reakcia na: Minko #22:
Mesto s obmedzením zjazdov z D1 nemá nič spoločné, diaľnice nie sú v jeho správe.
Reakcia na: lostrail #30:
Ja obvykle tankujem v rámci nejakej cesty so zmysluplným účelom 😛 .
Reakcia na: Viliam22 #32:
Uz bola skoro nalozena, ked som siel okolo 🙂 https://vimeo.com/447455495
Reakcia na: 810zssk #31:
Jasné, len som pre ne hľadal nejakú linku, ktorá jazdí v relatívnej blízkosti (a nie je to zrovna 83/84 vypravovaná Mercedesmi, alebo 93 so 6 prejazdovými poriadami) a 21 s 31/39 mi prišli najlepšie a najbližšie. Ešte by sa dala 50 a možno 88, 98.
Reakcia na: lostrail #30:
Robi sa usek, kde nebude vadit 1 neprejazdy pruh, krizovatka Harmincova sa teraz robit nebude, Kuklovska ano az po nadjazd
7512 pripravená na naložené, aj nejaký fotograf je už pripraveny
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
N21 a N31 by proste boli z nejakej inej klbovej linky. To nie je problem.
Reakcia na: Viliam22 #28:
Kedze musim tankovat, tak uz o chvilu pojdem smerom k Riviere. Ale teda dobry fail. To fakt cloveku zostava uz len tocit to okolo internatov a stat v rade na ten otrasny semafor pri FEIke.
Reakcia na: svehlo1 #8:
Viaceré veci sú tu nepochopiteľné, ale obzvlášť to, že zo strany magistrátu neprišla ani po roku žiadna náprava. Vnímam tu úplnú rezignáciu. Ak sa toto nepodarí zlepšiť, tak predvolebný rok s modernizáciou ružinovskej radiály bude isto klincom do rakvy tomuto vedeniu mesta.
Reakcia na: Dufi #26:
Ľavý pruh je uzavretý, frezuje sa, uzavreté je aj priecestie pri Iuvente
Reakcia na: Dufi #26:
Je tiez pevne verim. Harmincova je jedine vychodisko z tohto sucasneho mordoru a ked zasekaju cestu aj k nej, potom sa uz nebude dat normalne odtial dostat vobec.
Reakcia na: Viliam22 #24:
Rano tam stal obrovsky tahac/podvalnik aj so sprievodnym vozidlom pre doprovod nadrozmernych nakladov....takze asi ano. 🙂

Ten asflat uz realne zacali nejak vykusavat? Lebo pred 7 rano tam nebola ani znamka po dakych mechanizmoch alebo robotnikoch.
Uz som aj zacal dufat ze dakoho osvietilo a presunul tuto akciu. 😞
Reakcia na: Viliam22 #24:
Cize zvukove skusky dunenia su ukoncene. Vieme vysledok?
Od Kutikov smer Dúbravka začala výmena asfaltoveho koberca, pri obratisku je nejaký frmol, dispečer, vrchari, kamión, žeby išli odvazat elektricku?
Reakcia na: MatejBA #6:
Každopádne si možno zapísať zásluhy, že to bude v predstihu. 😆
diletantstvo vo vedení mesta dokazuje aj to, že aby nestačil upchatý západ mesta skrz nezvládnutú rekonštrukciu, bez hanby predĺžilo uzávierku mlynských nív a nemá problém s obmedzením zjazdov výjazdov D1-Bajkalská/Slovnaftská pričom oficiálna obchádzka je už dnes preťažená Gagarinova a napríklad alternatívna trasa smer DS je Hradská na ktorej aktuálne rekonštruujú lávku pre peších pre kruhovým objazdom na konci Hradskej. Robia si z nás pokusných králikov. Veľké reči o zmene v riadení BA, ale nech si hovorí kto chce, ja vidím len to, že BA ide stále v starých šľapajách a nie, tých pár nasprejovaných bicyklíkov na asfalt zmenu v myslení neznamená.
Reakcia na: 810zssk #18:
V prípade vypravovania Solarisov na N61 by asi bolo vhodné prejazdovať na N61 zo 61, tak by sme odstránali dlhé prejazdy a Solarisy by sa netúlali na 65. Len neviem, čo potom s N21 a N31, keďže ďalšie nočné poradia by sa na 61 už nezmestili. Ešte by sa dalo prejazdovať z 21 (možno zaviesť jeden spoj po Hlavnú stanicu, niečo ako je na 91), príp. ešte z 31/39 a zavedením nájazdového spoja N31 na rozjazdy o 23:00 a 00:00.
Velmi smutne a odflaknuta vyzera tato rekonstrukcia. A to mala popri tej Vtacnikovskej vyzerat o neporovnatelny kus lepsie. Skutocnost je vsak taka, ze sa pri nej urobili take neskutocne preslapy a srsi z nej taka nekvalita, ze mam teraz pocit, keby to urobili aspon tak, ako v tej Dubravke.

Zoznam nedostatkov kazdy pozna. Ja len zasnem, ako toto moze mesto tolerovat a este aj dodavatelovi pomahat pri rieseni problemov. Som naozaj velmi zvedavy, co toto vedenie mesta dokaze prevziat. Je to totiz jednoduche. V pripade zmluvy sa mozno da vyhovorit na predchadzajuce vedenie. Mozno aj v pripade projektu (tento pan "projektant" veru naozaj prekvapil svojimi uzasnymi rieseniami, ktorych prerabky tu budeme trpiet este bezmala rok) sa da este povedat, ze niekto niekomu nieco posunul. Ale aby cely vonavy tim okolo Valla, ktory sa tu snazi o neviemake uzasne zmeny prevzial trat v takomto stave, to si nakydaju len a len na vlastne hlavy a riadne vo velkom.
Je mozne, ze budu zhotovitela kopat, aby poopravoval veci, co pokazil a az tak to prevezmu, ale cosi mi hovori, ze to tak nebude. Kiezby som sa mylil. Lebo zopar dobrych veci tu toto nove vedenie urobilo, no je len na nom, ci si tie veci necha zatienit takymto kolosalnym kusom h*vna.
Reakcia na: Urbanway 2423 #1:
Pozor, ak sa bude 1. etapa prerabat, to ratam este do leta 2021. Do konca roka budu mat este co robit, aby vobec stihli ako-tak dat dokopy veci, ktore maju rozkopane.
Reakcia na: Peter6607 #17:
Uz sa to tu riesilo, 61 ma 8 poradi (6 ak sa inak sprejazduju nocaky), Solarisov bude 10. Rezerva je tam tak akurat. Navyse v letnej sezone by bolo viac nez vhodne tie vozy vypravovat aj na N61 (ak sa teda vratia sialene chartre pre masochistov o druhej rano), lebo tam to tiez byval kvalitny masaker a to by boli +2 vozy.

Samozrejme nic nebrani vypravit to aj inde ak zostanu "prebytkove" vozy, ale treba hladat linku kde tie autobusy budu vhodne. Dat to na taku 68 by bola sprostost. V nedelu sa ponukaju "studentske" linky, cez tyzden potom linky ktore chodia menej vytazene takze nejaka strata priestoru tam az tak vadit nebude.

Dalsia vec je ake plany ma DPB s 61, ci sa tam nahodou nechysta nejake posilnenie.
Reakcia na: Trammat #9:
Na druhej strane spraviť z výbavy SU 18 hendikep brániaci vypraviť vozidlá kdekoľvek mimo linky 61 by tiež nebolo veľmi rozumné. Pri súčasnej výprave by sa takmer polovica sušila vo vozovni.

Aj oranžové Iveco jazdí na bežných linkách.
Reakcia na: svehlo1 #8:
Plný súhlas so všetkým, zmluva ako obvykle Sankcie má len tak na postrašenie a aby sa nepovedalo že nejdú s "dobou" - vlastne nebudú to používať ako páku na dodávateľa.
Koronavírus aj keby sa zajtra stratil, tak bohužiaľ bude slúžiť na Slovensku ako všeobecná výhovorka pokojne ešte v roku 2030 v ktorejkoľvek oblasti, aj tam kde sa začalo niečo riešiť až v 2021.
Reakcia na: luky133 #14:
Nuz... aby sme zacali zhanat decht a perie, pretoze v Karlovke to zacne vriet...
A od zajtra plánuje mesto rozkopať aj cestu do Karovej Vsi od Dúbravky, rozmýšľam, ktorý inteligent povolil naraz uzatvoriť odbočenie do Devína, Molecovu a teraz keď to ľudia začali obchádzať cez Dúbravku tak sa ide aj tá opravovať a tým pádom obmedziť. 😂
Reakcia na: Petto #10:
Aj keď prídu nové SU a do premávky vyjdu všetky pojazdné Karosy, budeme mať dosť vozov na vyjazdenie grafikonu pre školský rok?
Nedávali sa ku koľajám stĺpy v oceľovočiernej farbe? Prečo sú na zástavke Lafranconi svetlo sivé? Je to vidno aj tu na fotkách. Chybička se vloudila?
Akože projektanta by som rád nazval nejakým pohlavným orgánom len asi by ste mi za to zmazali komentár....
Reakcia na: Trammat #9:
Odhliadnuc od polic na batoziny. SU18 je priestorovo lepsie rieseny ako medzimestsky interier na NB18.
Reakcia na: TeBeCe #7:
A to chceš vozy prispôsobené na prepravu väčšieho množstva batožiny dávať na náhradnú dopravu za električky? To by aj na DPB bolo až moc balkánske.
Toto už je naozaj mimo ľudské chápanie...

Všetko čo je v článku napísané je "obvious" už mesiace, čomu však nerozumiem je:

- prečo mesto stále drží chrbát treťotriednemu dodávateľovi rekonštrukcie, keď by sa mohlo od neho dištancovať a nechať si ho to "vyžrať"?
- prečo nekomunikuje chyby projektu (ktorých je nekonečno) ako prvé a ako pracuje na ich náprave?
- ako je možné, že niekto schválil projekt s tak jednoznačnými chybami ako sú napr stĺpy v strede zastávky záluhy v 21 storočí (už pól roka čakám na testovaciu jazdu, kde Mercedes vojde na túto zastávku v smere do centra bez odrazenia aspoň spätného zrkadla :D)?

Často sa hovorí, že ľudia vedia len kritizovať, ale čo má človek robiť, ak vidí zjavné nedostatky ale nemá ani školy ani právomoci niečo zmeniť? Ja by som im veľmi rád aj zadarmo všetko ukázal aj vysvetlil 🙂 (#múdrosráč), ale na to sú tu iní, ktorých za to dokonca aj platíme...

Na tejto rekonštrukcii nás čaká ešte niekoľko nášlapných mín, ktoré niektorí už dávno tušíme, len mesto a kompetentní budú veľmi prekvapení keď vybuchnú... #zastavkariviera #nepreferencia #výjazdzáluhy #odbočenieharmincova #stlpyvchodniku...
Reakcia na: Petto #5:
Pravda, radsej posilnit novymi vozmi 61 na letisko a do nakupneho centra, aby sa rychlejsie virus rozsiril. a potom uz nic posilnovat nebude treba.
Reakcia na: N/A #4:
Tymto tempom to budu otvarat tesne pred komunalom 2022 😃
Reakcia na: N/A #3:
Ten dovod nie je zahadny. Nemas vozidla a naco aj by boli ? do kolony ich dame ? 😁
Šokujúce!
Dúfam, že nový termín posunú aspoň na 11.09.2025, to by sa dalo stihnúť. A s veľkou pompou to otvoriť v septembri 2021 s podotknutím, že je to v štvorročnom predstihu.😃
Dúfajme, že DPB na to aj patrične zareaguje a od 2.9. posilní X5 a X33 (a zavedie skrátené spoje po Kútiky, ktoré na rozdiel od I. etapy teraz zo záhadného dôvodu absentujú).
Budeme radi, ak to stihnú do konca roka, keď sa bude takmer celá 1. etapa prerábať.