V Bratislave pribudne 8 nových minibusov

Cenu za vozidlo sa podarilo znížiť o štvrtinu.

Dopravný podnik Bratislava úspešne ukončil verejné obstarávanie na dodávku 8 nových autobusov dĺžkovej kategórie mini. Súťaž vyhrala spoločnosť Corex s. r. o. z Vrábeľ, ktorá dodá minibusy Iveco First FCLEI. Nové vozidlá budú mať celkovú kapacitu 32 cestujúcich, z toho 14 miest bude určených na sedenie. Vozidlá budú nízkopodlažné, s plošinou určenou pre nástup cestujúceho na invalidnom vozíku. Autobusy budú poháňané naftovým agregátom spĺňajúcim najprísnejšie emisné normy EURO 6d a sprevodované budú 8-stupňovou automatickou prevodovkou so zabudovaným retardérom. Pohodlie a bezpečnosť cestujúcich zabezpečí celovozidlová klimatizácia s výkonom 14,5 kW, kamerový systém interiéru i exteriéru, USB nabíjačky a Wi-Fi. 

Nové minibusy budú nasadené na menej vyťažené linky v kopcovitých či vilových oblastiach ako sú Kramáre, Horský park a Koliba, resp. oblasti, v ktorých je zhoršená prejazdnosť. Malo by sa jednať predovšetkým o linky 44 a 147

Výsledná cena jedného vozidla je 138 740 eur bez DPH, čo je o 52 tisíc eur resp. 27 % menej ako bola pôvodná ponúkaná suma v predošlom verejnom obstarávaní na 8-metrové vozidlá, ktorá bola zrušená pre nesplnenie podmienok súťaže. 

Nové minibusy nahradia vozidlá Mercedes-Benz Sprinter, ktoré dojazdili v roku 2018, a aj súčasné prevádzkované minibusy Iveco Daily. Prvá polovica nových vozidiel by mala prísť do Bratislavy ešte v tomto roku.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jak44 #31:
Tuším chceš povedať, že FCLEI má viac nízkopodlažných sedačiek ako FCLLI, čo uznávam ako validný argument. Akurát si nie som istý, či je to natoľko veľká výhoda, že je lepšie mať jednodverový voz ako dvojdverový.

Ak by proste FCLEI mal miesto núdzových dverí riadne dvere normálne so schodíkmi, kade by mohli chodiť mobilnejší cestujúci, tak by to bolo úplne ideálne.
Reakcia na: Jak44 #35:
Samozrejme, ale snažil som sa nájsť niečo za podobnú cenu o MB som preto ani neuvažoval. 🙂 Sa čudujem, že to v minulosti vyhrali Sprintery. 🤔
Reakcia na: Urbanway 2423 #34:
Tak podľa mňa by bola oveľa lepšia kúpa Mercedes, ale na to sa nehrá, všakže. Vyberá sa len z toho, čo sa prihlásilo a vyhralo to, čo dalo najnižšiu cenu. 😉
Reakcia na: ceres #32:
Nie neznížili by počet miest, veď plošina by bola vzadu namiesto vpredu. Ten previs by to podľa mňa nepredĺžilo (max. o 10cm, aj to som už prehnal), pretože zadná plošina je len v úrovni dverí, ktoré sú dosť úzke. Podľa mňa by bola napríklad Dekstra oveľa lepšia kúpa.
Reakcia na: Jak44 #31:
Pre 60+ je určite lepšie škrabať sa dole/hore, keď vozidlo stojí, ako za jazdy. A tie výtlky cítim aj vpredu aj vzadu rovnako, je jedno kde sedím/stojím, vždy ich cítim buď v chrbte, alebo v nohách. Neviem, prečo máš z cestovania vzadu zlý pocit, ale ja ho skutočne nemám a to som sa tam už pár krát viezol. Pre mňa je to miesto, ako každé iné.
Reakcia na: Urbanway 2423 #30:
A tie druhé dvere by neznížili počet miest na sedenie? Počet miest na sedenie mi príde pri linkách tohto druhu dôležitejší než rýchlosť výmeny cestujúcich. Veď to nie je 4/6 v Budapešti.
A padol tu aj previs za zadnou nápravou. Ak by ho to predĺžilo, zhoršilo by to prejazdný profil, a teda užitočnosť vozidiel.
Reakcia na: Urbanway 2423 #30:
No lenže na Hodžku to trvá dlho z dôvodu, že väčšina klientely 147 má 60+ a trvá im kým sa vyškrábu/zoškrábu do/z voza. FCLEI má tú výhodu, že je nízkopodlažný, pričom vo vnútri je dosť priestoru aby sa tam koncentrovalo viac ľudí a teda škrábať sa do schodov dá aj za jazdy po odbavení zastávky = nezdržuje to.

P.s Neviem ako ty, ale ja som už pár ciest v stoji na zadnej plošine absolvoval. Pričom odhliadnuc od blbého pocitu je problém aj to, že tam cítiť každý výtlk až v žalúdku.
Reakcia na: Jak44 #26:
Ja si myslím, že mu to je úplne jedno a je rád, že sa vezie. Neviem, ako ty, ale ja som na 147, alebo 44 nikdy vozíčkara nevidel, takže podľa mňa by bolo pridanie ďalších dverí len prospešné, aj na úkor ,,odlúčenia" vozíčkara. Predsa len je lepšie mať viac dverí, lebo ako píše Melange, výstup cestujúcich na 147 je náporový a už teraz to na Hodžovom nám. trvá celkom dlho a to ešte s dvomi dverami.
Reakcia na: Solider #27:
Takže radšej zmeníme trasovanie linky, ktoré je teraz vyhovujúce, keďže 90 % cestujúcich nastupuje a vystupuje práve na Hodžku, než by sme obstarali dvojdverové vozy ako tomu bolo doteraz? 😃

Nestačí skomplikovať cestovanie ubraním jedných z dvoch dverí, rovno zrušíme aj obsluhu najdôležitejšej zastávky na trase. 😃

Spýtam sa ešte inak. Prečo doteraz mohli jazdiť vozy s dvomi dverami a zrazu to "stanovené parametre" neumožňujú?
Reakcia na: Dispecer #25:
Nesranduj s takýmto argumentom. Veď ak máš dvoje dverí, tak ti môže zároveň nastupovať vozičkár a zároveň ostatní cestujúci. Ak máš iba jedny dvere, ostatní cestujúci musia čakať.
Reakcia na: Melange #22:
Pretože boli stanovené parametre čo sa týka dĺžky vozidla aj previsu za zadnou nápravou, takisto aj počtu miest na sedenie. Osobne si myslím, že tie druhé dvere tam nebudú chýbať - totiž aj Sprintery mali len jedny dvere a nemal som pocit, že by to nepostačovalo. Ak by bol problém so zavadzaním na Hodžku, nie je problém prediskutovať iné trasovanie v rámci centra.
Reakcia na: Dispecer #25:
+ pre cestujúceho na vozíku je určite príjemnejšie cestovať vo vozidle pri cestujúcich, ako vzadu zastrčený o 0,5m nižšie ako všetci ostatný.
Reakcia na: Melange #24:
Napríklad:
Čo je podľa teba rýchlejšie pre nástup cestujúceho na vozíku? Ak dvere s plošinou sú na opačnom konci vozidla, než je kabína vodiča alebo ak sú v tesnej blízkosti kabíny? 🤔
Reakcia na: Jak44 #23:
To je výborné vysvetlenie. A prečo sa uprednostnilo jedno prevedenie pred druhým prevedením?
Reakcia na: Melange #22:
Povedal by som, že z toho dôvodu, že prevedenie FCLLI s nízkopodlažným zadkom je úplne iné, ako budú naše FCLEI s nízkopodlažným predkom. 🙂
Reakcia na: Solider #21:
Otázka znie inak. Prečo nezaobstarať dvojdverové vozidlá miesto jednodverových?

To predieranie sa nie je jediný dôvod. Ono aj o polovicu kratšie trvá výstup a nástup, keď máš dvoje dverí. Z L147 na Hodžovom námestí spravidla vystupuje okolo 10 ľudí a ďalších 10 nastupuje. Keď pôjdu pomaličky cez jedny dvere, tak vozidlo bude zbytočne dlho zavadzať na zastávke.

V Košiciach jazdia tieto dvojdverové Ivecá First: https://imhd.sk/ke/popis-typu-vozidla/607/Iveco-First-FCLLI
Nerozumiem, prečo by také nemohli jazdiť aj v BA.
Reakcia na: Jak44 #19:
Žiadne preplňovanie tam nie je, na každej linke sa občas vyskytne nárazový dopyt, kedy sa naplní kapacita vozidla (napríklad organizovaná skupina turistov alebo dav ľudí vystúpivších z vlaku na Hlavnej stanici), po väčšinu dňa kapacita postačuje - avšak je nutné dodať, že ponuka 60 min. intervalu je biedna a posilniť aspoň na 30 min. by bolo po dodaní vozidiel vhodné.
Reakcia na: Jak44 #17:
147 býva takmer vždy (okrem pár spojov) preplnená najmä dôchodcami (od Kalvárie až po Hodžovo nám). Na Slavíne už býva väčšinou takmer prázdna. Ak sa ale 147 posilní, tak to asi postačovať bude.
Reakcia na: Melange #18:
Offtopic, ale to preplňovanie 147 by išlo "hravo" vyriešiť predĺžením 41 až ku zastávke Slavín. Hneď oproti hlavnému vstupu je "trojuholník" kde, ak by sa zrušili parkovacie miesta, sa utočí na 10,5m bus. Momentálne chodí 41 v štýle 11 minút jazdy (1 min. vyrovnávačka na Búdkovej) a 19 min. pauzy vo vozovni. Potiahnutie k Slavínu by si vyžiadalo 2 min. jazdnej doby v každom smere navyše, čiže celkovo by to bolo 7 min. jednosmerne + minúta vyrovnávačky na Slavíne. 15 minút jazda/15 min. pauza. Ani CP by nebolo treba prekopávať. 😃

Problém by nastal iba v špičke, kedy jazdí aj 41/2 a robia sa zachádzky až na stanicu.
Reakcia na: Jak44 #17:
Niekedy naozaj áno. Najmä na L147 sa ti niekedy do autobusu narve skupinka turistov, čo idú na Slavín alebo z neho.

A je tu diskusia aj o nasadení na nové linky.