Električková trať Pribinova - Košická

Popis projektu

Pôjde o výstavbu dvojkoľajnej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú na Miletičovu, kde sa napojí na existujúcu Ružinovskú radiálu. Trať zabezpečí obsluhu novovznikajúcej bratislavskej štvrte v oblasti Pribinovou a Mlynskými nivami. Nová trať zároveň umožní rozčleniť električkové trasy medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom na dva rôzne smery. Vytvorí sa tým nový mestský koľajový okruh (Šafárikovo nám. - Pribinova - Košická - Miletičova - Trnavské mýto - Krížna - Špitálska - Štúrova - Šafárikovo nám.).

Na trati sa bude nachádzať šesť zastávok s pracovnými názvami:

  • Nové SND (na Pribinovej, približne na úrovni dnešného nástupišťa linky 29 Malá scéna)
  • Eurovea (na Pribinovej pred križovatkou s Čulenovou)
  • Prístavná (na Košickej za križovatkou s Prístavnou)
  • Košická (na Košickej za križovatkou s Mlynskými nivami)
  • Dulovo nám. (na úrovni dnešnej zastávky autobusov)
  • Trhovisko (navrhnuté sú dva varianty - buď na Miletičovej na úrovni dnešnej trolejbusovej zastávky vedľa trhoviska, alebo pri severnom vchode trhoviska)

Po novej trati je podľa dopravného modelu uvažovaná premávka dvoch električkových liniek, jedna z Karlovej Vsi do Ružinova a druhá z Petržalky do Ružinova. Z novej trate bude možné napojiť aj plánovanú električkovú trať do Podunajských Biskupíc. Napojenie Biskupickej radiály sa predpokladá na Mlynských nivách.

Financovanie výstavby sa predpokladá z eurofondov v rámci Programu Slovensko 2021 - 2027. Na financovaní projektovania a výstavby trate sa bude podieľať aj spoločnosť J&T Real Estate, prípadne ďalší investori, ktorí budujú nové bratislavské centrum v zónach Eurovea 2, Nivy, Klingerka, Cvernovka.
 
Električkovú trať po Pribinovej a Košickej navrhovala v rámci projektu Spojená Bratislava postaviť aj spoločnosť J&T Real Estate. Ich návrh je znázornený na obrázku nižšie.

Aktuálny stav (k 7/2022)

Hlavné mesto začalo s prípravou projektu v roku 2019. Vypracovaná bola štúdia, ktorá porovnávala rôzne vedenia trás v úseku Šafárikovo nám. - Košická. Štúdia určila ako najvýhodnejší variant vedenia električkovej trate po Pribinovej ulici popred SND. Tento variant má predpoklady na najrýchlejšiu realizáciu, najnižšie náklady na výstavbu, má najmenej dopravno-technických prekážok, najnižšiu hlukovú záťaž SND (absencia traťových oblúkov), má predpoklady na najvyššiu využiteľnosť električkovej dopravy a poskytuje najrýchlejší čas prepravy oproti ostatným posudzovaným variantom (Dostojevského rad - Landererova, Čulenova).

V roku 2020 hlavné mesto realizovalo obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu, kde je zahrnutá aj táto električková trať. V novembri 2020 mesto informovalo, že do zmien a doplnkov doplnilo aj kompromisné riešenie trate, ktoré by zahŕňalo aj slučku okolo budovy SND, po ktorej by električky mohli premávať v prípade konania podujatí na priestranstve pred budovou SND. Mesto v októbri 2020 vytvorilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorá mala posúdiť možnosť technického riešenia trate s cieľom eliminácie negatívnych dopadov električkovej prevádzky na budovu divadla. V marci 2021 mesto informovalo, že expertná skupina potvrdila realizovateľnosť trate bez negatívnych dopadov hluku a vibrácií na prevádzku divadla. Konkrétne technické riešenie električkovej trate pred divadlom má určiť štúdia uskutočniteľnosti. Zmena územného plánu obsahujúca novú električkovú trať bola schválená mestským zastupiteľstvom v októbri 2021.

V júni 2022 podpísalo mesto memorandum o spolupráci so spoločnosťou J&T Real Estate, podľa ktorého spoločnosť na vlastné náklady spracuje všetky stupne projektovej dokumentácie a poskytne finančný príspevok na prípravu a realizáciu tejto električkovej trate.

Koncom júna 2022 bol zámer výstavby trate Košická - Pribinova predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

Magistrát hlavného mesta pri prezentácii trate v roku 2019 odhadoval, že realizácia trate by mohla prebehnúť do roku 2024, pravdepodobnejšie však je, že okolo toho roku sa len začne s výstavbou.

Prezentácia električkovej trate Pribinova - Košická v rámci prezentovania zmien a doplnkov územného plánu Bratislavy:

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Pribinova - Košická
  • Dĺžka električkovej trate: cca 3 km dvojkoľajnej trate
  • Počet zastávok: 6
  • Predpokladaný termín realizácie: ~2024 - 2026
  • Predpokladané náklady: 39,7 mil. €
  • Financovanie: neurčené

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: tulenique #34:
A je tam vobec na skapacitnenie MHD dopyt?

Ak ano, najjednoduchsie zlepsenie by bolo predlzit L66 k elektricke (prepojit Ruzinovsku radialu s Biskupickou) a zlepsit jej interval na aspon 10 minut (aj ked neviem, ako to tam bude po postaveni trolejbusovej trate, ktoru samotnu by tiez malo zmysel potiahnut az k elektricke) a tak Prievoz napojit.

Take nieco ako elektricka v Prievoze moze mat zmysel, ak sa bude budovat tangenta cez Tomasikovu, lebo bude prinosnejsie napojit ju za zeleznicnou tratou na aktualne planovanu trat, ako zakoncovat obratiskom. Otazka je, ci tato tangenta nie je uz pase. Obzvlast, ked novy strategicky plan je k elektrickovej doprave znacne konzervativny.
https://www.yimba.sk/clanky/strategicky-plan-bratislava-2030-je-odhaleny-aka-bude-bratislava-buducnosti
Reakcia na: tulenique #34:
Logickejšie (a aj jednoduchšie) je veľkokapacitným dopravným prostriedkom obslúžiť vznikajúce sídlisko za Prístavným mostom, než existujúce rodinné domy v Prievoze.
Reakcia na: IBBI #33:
čiže myšlienka električky naprieč Prievozom je opustená ?
Je logicke, aby elektricka isla popred divadlo po Pribinovej ulici. Naco pojde po Dostojevskeho Rade alebo po Landererovej, ked tie uz dostatocne obsluhuju autobusove linky a Pribinova zostane zase neobsluzena? Ked ide clovek do Eurovei, alebo do SND, tak sa musi trepat peso od Safarikoveho namestia / Mosta Apollo / Malej Sceny / Panorama City, lebo Pribinova ulica je uplne mrtva. Tiez priestor pred SND je uplne mrtvy, elektricka tam prinesie zivot. Ako by vyzerala taka Obchodna ulica bez elektriciek? Nic by tam nebolo.
Reakcia na: M@trixX #29:
Presne. Vidim to tak na 2184. V pripade, ze sa do toho obuje Slavik, 2325. Mozno.
Reakcia na: kecho #28:
Nebude. Este sa o nej 20 rokov nerozpravalo a nehadali sa o nej tri generacie politikov.
Reakcia na: TeBeCe #27:
Nakoniec bude postavena skor ako petrzalska radiala.
Zmeny nakoniec schvalene v povodnom zneni.
Reakcia na: TeBeCe #24:
je ich veľa? či hrozí nejaké prehlasovanie. Konečne mohla BA spraviť jeden progresívny projekt, a z bezdôvodného strachu sa tak nestane, ach....
Aktualne na mestskom zastupitelstve niektori poslanci zacali brojit proti elektricke na Pribinovej...navrhuju stiahnutie zmien a doplnkov UP a doplnenie alternatívneho variantu elektricky cez Mlynske nivy
moja chyba, nevšimol som si samostatnú diskusiu k tomu 😁
toto tu len tak postnem, aby to bolo viac na očiach lebo táto info nejako preplávala príliš potichu verejným priestorom 😁 https://www.bratislavskenoviny.sk/vystavba/64566-nezavisla-skupina-expertov-vylucila-negativne-dopady-elektrickovej-trate-na-budovu-snd
Reakcia na: Minko #12:
Kedy pride ta delegacia z Kocurkova na staz?
Reakcia na: S499.1023 #19:
ono to je tak, keď v roku 2007 dokončíš budovu z roku 198x 😃 Ani stará Tatra nikdy už novú emisnú normu nedosiahne... na jednej strane chápem umelcov, boja sa všetkého veď toľko čakať na "nové" SND ktoré je vlastne hneď po dostavaní svojím spôsobom zastaralé. Veď len koľko zmien v projekte museli v interiéri robiť aby sa aspoň priblížili moderným požiadavkam na divadelné priestory. 😁 Je to proste svojím spôsobom 30 ročná budova, ktorá je celkovo riešená a osadená do situácie, ktorá nenastala... zmenila sa doba, zmenili sa aj požiadavky, dnes sa vo veľkom tlačí na využívanie MHD v meste všetkými vrstvami obyvateľstva, čo viac si priať ako blízku dostupnosť MHD- skvelý predpoklad na ochotu ľudí tráviť čas v budove 🙂
Reakcia na: Viko #18:
To je jednoduché - oni už nemajú čo stratiť, nič nové neprinesú a chcú po sebe zanechať "pomník". A Nové SND, nech sa na mňa nikto nehnevá, nie je žiadne výnimočné dielo ako Milučkého krematórium a jeho umiestnenie do priestou už vôbec. To aj ten bez škrupulí na zbúranie plánopvaný "roháč" má vyššiu hodnotu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #13:
Na margo jediného argumentu, zvlášť ma mrzí, že tým ostatným omáčkam prepožičiava meno aj generácia už profesne starších architektov. Pripadá mi, akoby sa nevedeli zmieriť s tým, že existencia autorskej priestorovej koncepcie automaticky nezaručuje jej večnú dokonalosť. Po 40 rokoch tvorby sú predsa úplne iné vzťahy v území (neexistencia Priečnej osi či Eurovea, ktorá sa hmotovo nafúkla z navrhovaných parciel a ulice zastrešila), ale aj všeobecné vedomosti o fungovaní mesta (pozdravujem pešie nadchody).
Podľa mňa by malo byť normálne, že o niektorých aspektoch sa časom ukáže, že ich treba riešiť inak - a celkom nerozumiem, prečo to človek s rokmi praxe tak tvrdošijne odmieta... Bias? Nostalgia?
Reakcia na: Maremi #16:
No dobre, ale pokiaľ to ničím nepodložíme, tak stále budú môcť vyskakovať, nech to bude akokoľvek nelogické.