Nedostatočná preferencia električiek na Račianskej radiále má za následok meškanie a preplnenosť električiek.
Nový školský rok priniesol so sebou aj problémy v električkovej doprave na Račianskej radiále. V súvislosti s aktuálne platným linkovým vedením električiek kvôli výluke v Karlovej Vsi a Dúbravke premáva do Rače iba električková linka 3. V úseku ŽST Vinohrady - Blumentál ju od 2. septembra posilňuje aj linka 7 premávajúca počas špičiek.
Zhoršenie intervalu
Pred júnovými zmenami premávali v rannej špičke z Rače linky 3 5 a 7, ktoré vytvárali následný interval medzi spojmi 2 - 3 minúty. V popoludňajšej špičke mali linky 3 a 5 do Rače spolu interval 4 minúty.
V súčasnosti má linka 3 v rannej špičke interval 4 minúty, v sedle a popoludní premáva každých 5 minút. V rovnakom intervale premáva aj linka 7. Oproti predvýlukovému stavu tak prišlo k miernemu predĺženiu intervalu spojov ráno aj popoludní. Prax však ukazuje, že pravidelný interval 4 minúty v úseku Komisárky - ŽST Vinohrady a 2 minúty v úseku ŽST Vinohrady - Blumentál zostal len na papieri z dôvodu meškaní jednotlivých spojov. Niektoré meškajúce spoje sú preto preplnené a cestujúci na zastávkach bližšie k centru sa už do električiek nedostanú.
Podľa cestovných poriadkov by mala linka 7 odbremeňovať linku 3 od ŽST Vinohrady do centra, ale vzhľadom na meškania linky 3 sa to často nedeje a cestujúci z vlakov tak nastupujú do preplnenej električky linky 3 z Rače, ktorá príde na zastávku ako prvá.
Linka 3 je navyše v centre previazaná s linkou 9 do Ružinova, takže meškania získané na jednej radiále sa prenášajú aj na druhú radiálu a opäť nastáva nepravidelná premávka.
Chýbajúca alebo nespoľahlivá preferencia električiek
Za meškaniami električiek na Račianskej radiále je najmä chýbajúca preferencia električiek na križovatkách Detvianska - Čachtická a Hečkova - Račianska. Električky často zabrzdí aj nespoľahlivá preferencia na križovatkách na Púchovskej, na Peknej ceste a pri ŽST Vinohrady. Problémom sú aj automobily stojace v zápche na Račianskej, ktoré nezriedka zablokujú výjazd električiek od ŽST Vinohrady.
Nepravidelnosti v premávke električiek spôsobuje aj rozdielny spôsob jazdy jednotlivých vodičov električiek. Niektorí svojou pomalou jazdou naberajú meškanie. Sú však aj vodiči, ktorí sa svojim aktívnym prístupom snažia vzniknuté meškania minimalizovať.
Do vyriešenia vyššie uvedených problémov by situáciu na Račianskej radiále mohlo zlepšiť predĺženie električkovej linky 7 až do Rače.
Doplnené vyjadrenie DPB:
"Veľmi nás mrzí, že v súčasnosti nie je kapacita električiek v Rači dostatočná. V spolupráci s mestom túto situáciu už aktívne a prioritne riešime. Podľa preberaného návrhu by električky do Rače mohli jazdiť až dvojnásobne častejšie, čím by prišlo k navýšeniu ich kapacity až o 100 %. Vieme si predstaviť, že interval v rannej špičke by mohol byť iba 120 sekúnd a električky by tak jazdili ešte častejšie, než mnohé systémy metra v západnej Európe. Kapacita by sa mohla zvýšiť až na cca 10 tisíc cestujúcich za hodinu a čakanie na zastávkach by sa taktiež výrazne skrátilo. Veríme, že mesto, ktoré je objednávateľom dopravných výkonov, tento návrh schváli. Takéto posilnenie by bolo naozaj na mieste, pretože električková doprava je pre obyvateľov Rače absolútne kľúčová.
Taktiež ak chceme dostať do MHD ďalších cestujúcich z áut a plánuje sa spustiť parkovacia politika, musíme spoločne hľadať riešenia, ako kapacitu verejnej dopravy zvyšovať. Napriek tomu, že dnes električky jazdia plné, vítame, že cestujúci aj v tejto oblasti mesta začínajú dávajú prednosť cestovaniu MHD pred cestovaním v autách. Za posledné roky došlo na račianskej radiále k výraznému nárastu počtu cestujúcich a aj z tohto dôvodu sme tu napr. testovali prevádzku až trojvozňovej električkovej súpravy. Električkami začínajú cestovať aj ľudia z regiónov, ktorí nechcú pri ceste do mesta trčať v zápach, ale auto odstavia na konci Bratislavy a ďalej do centra cestujú električkou. Taký bude aj zmysel plánovanej parkovacej politiky, ktorou sa význam MHD v Bratislave ešte zvýši. Pracujeme na tom, aby sa naďalej zvyšoval aj komfort cestujúcich," uviedol Martin Žarnovický z marketingového oddelenia DPB.
Doplnené vyhodnotenie dopravného prieskumu v Rači:
Na naše otázky ohľadne dostatočnosti prepravnej kapacity a intervalu na Račianskej radiále od začiatku školského roka nám Dopraný podnik Bratislava poskytol výsledky dopravného prieskumu vykonaného počas prvého septembrového týždňa. Zároveň sme dostali porovnanie pravidelnosti premávky pred zmenami k 22.6. a v súčasnosti.
"Pracovníci DPB, a.s. vykonali v súvislosti so začiatkom školského roka dopravný prieskum, na základe ktorého odporučili Magistrátu hl. m. SR Bratislavy vykonať zmenu v linkovom vedení v podobe predĺženia linky 7 do Rače v čase ranných zvýšených prepravných nárokov. Prieskum sa vykonal prostredníctvom pracovníkov na to určených a prostredníctvom systému automatického počítania cestujúcich (APC) vo vozidlách, ktoré sú týmto vybavené," uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Z hľadiska pravidelnosti premávky bolo z palubných počítačov električiek zistené, že pred 22. júnom, kedy z Rače premávali do centra linky 3 5 a 7, bola výrazne vyššia nepravidelnosť premávky, t.j. väčšie meškania jednotlivých spojov. Z údajov vyplýva, že priemerné meškanie linky 3 na Račianskom mýte smerom z Rače bolo takmer 140 sekúnd, linka 5 meškala priemerne 91 sekúnd a linka 7 až 149 sekúnd.
Počas prvého septembrového týždňa, kedy z Rače premávala len linka 3, bolo priemerné meškanie na Račianskom mýte smerom z Rače iba 78 sekúnd. Pravidelnosť premávky sa tak napriek spomenutým problémom zlepšila.
Z hľadiska obsadenosti vozidiel bolo počas prvého septembrového týždňa zistené, že maximálne zistené hodnoty boli v úseku ŽST Vinohrady - Račianske mýto a dosahovali hodnoty tesne nad hranicou 200 cestujúcich/spoj medzi 7. a 8. hodinou rannou, čo je ešte pod udávanou maximálnou kapacitou nízkopodlažnej električky, resp. súpravy T3/T6A5.
Prieskum zároveň ukázal, že v sedle a popoludní je ponúkaná prepravná kapacita smerom do Rače plne postačujúca. Priemerná obsadenosť spojov z centra mesta do Rače sa pohybovala v približne okolo 50 - 60 cestujúcich. Maximálne hodnoty sa pohybovali okolo 100 až 120 cestujúcich/spoj.
"Snaha dodržiavať cestovný poriadok aj v čase zvýšených dopravných nárokov na linke 7 a meškanie linky 3 spôsobujú situácie, v ktorých sa počas rannej prevádzky na električkovej trati vyskytne vozidlo linky 3 pred vozidlom linky 7. To vedie k neúnosnému obsadeniu už preplnených vozidiel linky 3 a minimálnemu využitiu linky 7. Veríme, že predĺžením linky 7 sa zabezpečí rovnomerná obsluha ako z hľadiska frekvencie spojov, tak aj z hľadiska dostupnej voľnej kapacity vozidiel," uzavrela stanovisko DPB Adriana Volfová.
Dave177