Primátor hlavného mesta sľubuje čo najskôr vysadiť náhradné stromy.
Bratislavský dopravný podnik v závere júna nečakane pristúpil k výrubu štyroch stromov na zastávke Úrad vlády SR (pôvodne Žilinská). Išlo o stromy, ktoré na svojom mieste rástli už pred výstavbou zastávky pri výstavbe trate na Hlavnú stanicu v roku 1979. V roku 2015 prebehla modernizácia električkovej trate v úseku medzi Radlinského a Kýčerského, v rámci ktorej bola zrekonštruovaná aj spomínaná zastávka. Zodpovedné inštitúcie odmietali zmodernizovanú trať skolaudovať, pretože stromy na zastávke nevyhovovali technickej norme. Bratislavský magistrát preto v roku 2016 vydal povolenie na výrub všetkých piatich stromov, čo sa stretlo so značným odporom verejnosti. Občianski aktivisti s pomocou petície napokon dosiahli, že ministerstvo dopravy upustilo od požiadavky na výrub stromov a trať so zastávkou bola skolaudovaná s tým, že na nej bude zastavovať vždy iba jedna električka.
Podľa vyjadrenia primátora hlavného mesta boli v súčasnosti už aj zvyšné stromy choré, ale aj napriek tomu k ich výrubu mesto nevydalo súhlas.
„V prípade výrubu stromov na Štefanovičovej ulici podnik DPB, a.s. (konkrétne jeho Infraštruktúrny úsek) názorne ukázal, ako sa žiadny výrub v našom meste nemá a nesmie robiť. Tie stromy boli choré a dlhodobo neperspektívne (je k tomu aj dendrologický posudok) ale chorý bol tiež samotný výrub. Čo nás úprimne mrzí, lebo okrem škody na stromoch a mikroklíme v okolí to vrhá zlé svetlo aj na náš tím, ktorý už od svojho nástupu pristupuje k stromom úplne inak – šetrne, informovane, v súlade s legislativou aj dobrými mravmi.
V procese smerujúcemu k výrubu stromov na Štefanovičovej ulici došlo k celému radu pochybení. Áno, ako som už uviedol, tie stromy boli choré, ich koruny vstupovali do trakčného vedenia električiek a uvažovalo sa o ich výrube aj o náhradnej výsadbe s posunutými koreňovými ložiskami oproti súčasnosti. K výrubu, ktorý včera zrealizoval DPB a.s., však nebol vydaný súhlas mesta, nebol realizovaný v období, kedy sa výruby môžu robiť, atď. K zodpovedným na strane DPB a.s. alebo prípadne mesta bude vyvodená zodpovednosť a v prvom možnom momente bude zrealizovaná náhradná výsadba stromov tak, ako bola pre tento úsek Štefanovičovej ulice zo strany Mesta Bratislava pripravovaná,“ uviedol k vzniknutej situácii primátor Matúš Vallo.
Doplnené: Podľa dopravného podniku stromy predstavovali bezprostredné ohrozenie chodcov aj električkovej dopravy. Stanovisko Dopravného podniku Bratislava k výrubu stromov nám poskytla jeho hovorkyňa Adriana Volfová:
„V predchádzajúcom roku výrub stromov a orezy konárov, ktoré zasahovali predovšetkým do trakčného vedenia električiek a trolejbusov riešil pre DPB a.s. Magistrát hlavného mesta SR Bratislava. Koncom minulého roka skončila zmluva, ktorou Magistrát zabezpečoval aj potreby DPB a.s.
DPB a.s. komunikoval s hlavným mestom o potrebe odstránenia stromov na Štefanovičovej ulici od februára 2019. Prišlo k viacerým spoločným stretnutiam oboch organizácií. Magistrát si dal tieto stromy posúdiť a bolo vypracované Posúdenie zdravotného a statického stavu dreviny. Posudok potvrdil viditeľný stav zlého stavu a choroby stromov. Zasahovanie konárov do trakčného vedenia je z hľadiska bezpečnosti električkovej dopravy takisto neprípustné. DPB, a.s. v marci 2019 oznámil mestu, že poslal Oznámenie na Okresný úrad životného prostredia o výrube stromov na Štefanovičovej ulici. Z dôvodu, že stromy ohrozovali bezpečnosť nielen cestujúcich, ktorí čakali na svoj spoj na zastávke, ale aj okoloidúcich, taktiež ohrozovali aj električkovú dopravu a v prípade nepriaznivého počasia stromy mohli spôsobiť nešťastie, DPB, a.s. pristúpil v júni 2019 k realizácii výrubu. Zároveň však došlo aj k vzájomnej dohode o výsadbe, ktorá sa zrealizuje na jeseň tohto roka.“
Vzniknutým nedorozumeniam by sa teda dalo predísť, ak by dopravný podnik informoval o pripravovanom výrube vopred aj verejnosť. „DPB, a.s. vzniknutá situácia mrzí a v budúcnosti bude v predstihu informovať o svojich krokoch,“ uzavrela hovorkyňa DPB.
Stav chorého stromu. Foto: DPB, a.s.
Bavorman