Hlavné mesto chce postupne zvyšovať podiel klimatizovaných vozidiel mestskej hromadnej dopravy.
S nástupom tohtoročných horúcich dní sa Bratislavčania pričasto stretávajú pri cestovaní MHD s autobusmi, ktoré sú síce vybavené klimatizáciami, ale tieto sú nefunkčné. Dopravný podnik tieto problémy priznáva a zdôvodňuje ich technickými poruchami klimatizačných jednotiek. Zároveň však vyvíja úsilie na odstránenie nevyhovujúceho stavu. Nejde teda o úmysel vodičov nezapínať klimatizáciu, ako si cestujúci častokrát myslia. Ani im sa nepracuje príjemne v rozhorúčených vozidlách.
"Problémy s klimatizáciou sú prevažne technického charakteru a DPB ich zaznamenáva prevažne u starších typov vozidiel, kde k nim prichádza hlavne z dôvodu poddimenzovania a zastaranosti klimatizačných jednotiek. Tieto musia pracovať neustále na maximálny výkon z dôvodu častého otvárania okien cestujúcimi a tiež častého otvárania dverí (dochádza pritom k enormnému úniku vychladeného vzduchu počas státia vozidiel na zastávkach). S problémami tohto typu sa stretáva DPB na dennej báze, avšak v čo najkratšom možnom čase sa snaží prípadné poruchy odstrániť. Od začiatku leta Dopravný podnik navýšil počet pracovníkov zaškolených na servis klimatizácií, rozšíril kapacity špecializovanej servisnej techniky a zabezpečil dodatočné kapacity externých dodávateľov servisných služieb. Denne pracuje na odstránení problémov s klimatizáciou cez 20 pracovníkov," uviedol primátor hlavného mesta na sociálnej sieti.
V súčasnosti je klimatizáciou priestoru pre cestujúcich vybavených 60 nízkopodlažných električiek, čo je necelá tretina vozidlového parku električiek, 120 nízkopodlažných trolejbusov (~ 90 % vozidlového parku) a takmer 300 autobusov (~ 60 % vozidlového parku). Hlavné mesto chce naďalej zvyšovať podiel klimatizovaných vozidiel v mestskej hromadnej doprave.
Momentálne sa pripravuje nákup 80 nových kĺbových klimatizovaných autobusov, ktoré by mohli byť v prevádzke do leta 2020. V roku 2021 plánuje dopravný podnik nakúpiť ďalšiu polstovku nových 12-metrových klimatizovaných autobusov a 16 nových klimatizovaných trolejbusov. V roku 2022 je plánovaný nákup 100 nových klimatizovaných autobusov a 30 plne nízkopodlažných klimatizovaných električiek. O tri roky by tak mala byť prevažná väčšina vozidlového parku bratislavskej MHD klimatizovaná.
"V teplách, ktoré sú každým rokom neznesiteľnejšie, si však kvôli komfortu cestujúcich nemôžeme dovoliť čakať len na prirodzenú obnovu vozového parku, a preto, hoci sme si vedomí, že nie je najekonomickejšie riešenie dokupovať do starých vozidiel so životnosťou pár rokov nové klímy, mesto a DPB k takémuto kroku čiastočne pristúpi," uviedol primátor. Do budúcoročného leta chce preto dopravný podnik a mesto zabezpečiť montáž klimatizačných jednotiek aj do 70 starších autobusov a 29 električkových súprav.
SuchSoft