Rozlišovanie liniek podľa farieb by v budúcnosti mohlo byť zavedené aj na vozidlách bratislavskej MHD.
Bratislavský dopravný podnik zaviedol v roku 2018 nový formát cestovných poriadkov, ktorý so sebou zároveň priniesol farebné označovanie nosných liniek MHD pre rýchlejšiu a prehľadnejšiu orientáciu cestujúcich. Každá z nosných liniek má v cestovnom poriadku svoju farbu, ktorou je daná linka vyznačená aj v schéme liniek MHD a rovnako aj v oznamoch o výlukách.
"Systém farebného označovania totiž vychádza z toho, že cestujúci sa môžu orientovať nielen podľa čísiel liniek, ale aj podľa ich farieb. Podobný systém je napríklad známy najmä z metra, no používa sa aj v mnohých mestách aj na iných linkách MHD, najmä vo Francúzsku, Belgicku, či Švajčiarsku. Na Slovensku už takisto tento systém označovania liniek MHD farbami funguje, napríklad v Košiciach a Púchove, avšak zatiaľ nie na vozidlách, len v informáciách na zastávkach," uvádza DPB vo svojej tlačovej správe.
I keď sú vozidlá bratislavskej MHD vybavené elektronickými linkovými tabuľami, doteraz používané tabule neumožňujú zaviesť farebné odlíšenie liniek aj na vozidlách, keďže sú len jednofarebné - číslo a text sa na nich dá zobraziť len zelenou farbou. Výrobcovia informačných tabulí však už dlhšiu dobu vyrábajú aj tabule, ktoré umožňujú plnofarebné zobrazovanie informácií. Pri farebnom zobrazovaní čísiel liniek tak môže cestujúci už z diaľky rozoznať vozidlo svojej linky.
Dopravný podnik Bratislava v týchto dňoch testuje nový kĺbový autobus SOR NS 18, ktorý je vybavený práve takýmito plnofarebnými tabuľami. Konkrétne ide o tabule typu BS 410 českého výrobcu BUSE Blansko. Preto dopravný podnik využil príležitosť aj na otestovanie týchto tabúľ za účelom zobrazovania čísla linky vo farbe, akou je označená v cestovnom poriadku a v schéme liniek. "DPB, a.s. si na tomto testovacom vozidle overuje čitateľnosť takto označených liniek, rôzne veľkosti písma, odtiene farieb, rozdiely v čitateľnosti cez deň a v noci. V prípade pozitívnych výsledkov bude DPB, a.s. v budúcnosti obstarávať vozidlá, ktoré už budú vybavené takýmito plnonofarebnými displejmi," približuje priebeh testovania DPB.
Prvými bratislavskými vozidlami vybavenými takýmto farebným informačným systémom by sa tak mohli stať nové autobusy, ktoré bude dopravný podnik v najbližšom čase obstarávať a ktoré by sa mohli zaradiť do premávky v budúcom roku.
dupe
Dala by sa na cip samozrejme dat aj jednofarebna LED, ale uz to nie je take elegantne riesenie a asi by bol o to velmi maly zaujem, ked za nizsiu cenu by bolo RGB. A zase by sa nadavalo preco sa uz v rovnakej cene nekupilo RGB.
S aliexpresom nejdem porovnavat, preto som dal maloobchodne ceny LED z renomovaneho obchodu, z ktoreho verim, ze nakupuju aj vyrobcovia velkosti BUSE. Na riadenie tychto LED netreba arduino, staci aj cip z neho, napr. Atmel-ATMEGA328P, alebo aj Attiny85 https://www.tme.eu/sk/details/atmega328p-pu/modelovy-rad-avr-8-bit/microchip-atmel/
Cipy sa pouzivaju aj v automatizacii, takze sa nejedna len o riesenie typu: urobme to na kolene a nakupme z aliho.
Pri mojich uvahach vychadzam samozrejme z toho ze telo panelu a rovnako aj komunikacia je z hladiska ceny rovnaka / podobna ako pri DOT LED. Takze jediny rozdiel je vo vymene tercikov za LED a zjednodusene riadenie.
Suhlasim ze podnik ma vela problemov a informacne systemy by vedeli fungovat lepsie. Ak je vsak za porovnatelnu cenu RGB variant, preco ho neotestovat? Rovnako by sme mohli povedat ze sa neoplati kupovat nove autobusy, ked sa podnik nedokaze postarat o tie co uz mame.
BTW BUSE uvadza ze DOT-LED ma spotrebu na urovni cca 20% oproti LED panelom.
http://www.buse.cz/cs/informacni-system-pro-cestujici/informacni-panely-vnejsi/tercikove-dot-led-panely-bs-210
Stale si myslim, ze lepsim riesenim by bol vyhladovo elektronicky papier - podsvieteny len v noci, cez den prakticky nulova spotreba energie. Ale technologia na toto pouzitie este nedorastla a cena nepadla na rozumnu uroven. Ak chcete vidiet farebny elektrinocky papier nazivo, alza ma z neho niektore cenovky.