Plán Bratislava prináša návrhy pre atraktívnejšiu MHD.
Ako urobiť z Bratislavy lepšie miesto pre život? Na túto otázku sa snaží odpovedať návod na lepšie mesto nazvaný Plán Bratislava, ktorý pripravilo 76 profesionálov, aktivistov a ľudí, ktorým záleží na lepšej budúcnosti Bratislavy. Plán Bratislava sa zameriava na rôzne oblasti života v hlavnom meste, pričom nevynecháva ani mestskú hromadnú dopravu.
Na webe Plánu Bratislava sa nachádza rozšírený text kapitoly Mobilita: Dostupné mesto, kde sú uvedené návrhy, ako koncepčnou zmenou plánovania dopravnej infraštruktúry dosiahnuť, aby sa Bratislava stala mestom, v ktorom sa ľudia budú cítiť dobre pri chôdzi, jazde na bicykli, v MHD i v aute. Vízia sa opiera o štyri základné piliere - Chodci na prvom mieste, Zdravé mesto, Kvalitná MHD a Rozumné používanie auta.
Pilier Kvalitná MHD vychádza z predpokladu, že komplexná podpora verejnej (mestskej) hromadnej dopravy pritiahne viac nových používateľov a tým sa zníži počet osobných áut na cestách. Pri menšom počte áut v uliciach sa tak zlepšia podmienky aj pre samotných vodičov áut. Podmienkou je však systematická obnova a rozvíjanie verejnej dopravy, nielen plátanie havarijných stavov ako je tomu v súčasnosti. Zlepšenie infraštruktúry verejnej dopravy bude možné vďaka zvýšeniu bežného financovania a využitiu eurofondov.
Zvýšenie spoľahlivosti, atraktívnosti a obľúbenosti MHD je možné podľa autorov materiálu dosiahnuť nasledujúcimi spôsobmi:
- Zjednodušiť sieť liniek a zaviesť častejšie jazdiace spoje MHD.
- Nastaviť štandardy dopravnej obsluhy a požadovať zabezpečenie obsluhy všetkých (aj nových) častí mesta verejnou dopravou, čo umožní každému využívať tento ekologickejší druh dopravy.
- Odstrániť preplnenosť vozidiel prispôsobením liniek a časových intervalov dopytu cestujúcich.
- Zvýšiť spoľahlivosť verejnej dopravy presnejšími jazdnými dobami a garanciou nadväzností medzi spojmi.
- Redukovať počet zmien a výluk v doprave.
- Pri veľkých podujatiach zavádzať posilovú dopravu, ktorá výrazne zníži problémy s parkovaním vozidiel návštevníkov podujatí.
- Zlepšiť integrovanú a regionálnu dopravu, a to najmä pri dochádzke cestujúcich z okolia Bratislavy do mesta.
- Podporiť využívanie železnice a regionálnych autobusov na vybrané vnútromestské cesty, ktoré môžu vypomôcť tam, kde dnes MHD nejazdí.
- Zlepšiť prestupné uzly, aby v nich boli bezpečné pešie presuny s minimálnymi vzdialenosťami medzi nástupišťami.
- Modernizovať zastávky, ktoré poskytnú cestujúcim viac pohodlia a informácií o verejnej doprave.
- Vozidlový park MHD pravidelne obnovovať s cieľom postupnej náhrady všetkých bariérových vozidiel vozidlami bezbariérovými.
- Zakúpiť električky a trolejbusy pre nové trate.
- Do roku 2023 bude potrebné vymeniť 96 starých električiek, 6 trolejbusov a 300 autobusov.
- Urýchliť rozvoj električkových tratí, aby sa efektívne čerpali eurofondy, ktoré sú na tento účel určené.
- Dokončiť petržalskú radiálu a modernizovať iné radiály.
- Z deviatich ďalších možných nových električkových tratí vybrať prioritné a začať ich aktívne pripravovať. Ide napríklad o trate k plánovanej železničnej zastávke v Ružinove, k Avionu a letisku, spojnice Šafárikovho nám. s Krížnou ul., spojnice Šafárikovho nám. a Ružinovskej radiály, či predlžovanie Dúbravskej a Vajnorskej radiály.
- Pokračovať v rozvoji trolejbusových tratí tam, kde môžu trolejbusy nahradiť autobusy.
- Uvedená je náhrada linky 32 trolejbusmi, doplnenie chýbajúceho trolejového vedenia na úsek linky 210 od autobusovej stanice k Novému SND, predĺženie trolejbusov z Dunajskej na Kamenné nám. a ďalšie úseky, kde by mohli byť nasadené aj trolejbusy s pomocným batériovým pohonom.
- Zlepšiť údržbu električkových a trolejbusových tratí, čo prinesie zníženie hlučnosti, zrýchlenie električiek a trolejbusov a prevenciu havarijných stavov.
- Zlepšiť prístup na železničné stanice a zastávky a integrovať tak rôzne druhy verejnej dopravy.
- Obmedziť reklamný smog, pretože hlavným účelom dopravných prostriedkov a zariadení je zabezpečovať službu verejnosti a nie niesť reklamu.
Autori v dokumente podrobne rozoberajú jednotlivé oblasti zlepšenia MHD spolu s konkrétnymi návrhmi. Taktiež zdôrazňujú, že cena verejnej dopravy musí byť výhodná a zákazníci zľavami motivovaní, aby si kupovali predplatné cestovné lístky na dlhšie obdobia. Zavedenie cenovo výhodného ročného lístka na MHD by mohlo motivovať využívať ju aj tých, ktorí dnes využívajú pri každej príležitosti osobné auto. Nevyhnutné je zavádzanie nových moderných možností na zakúpenie cestovných lístkov s využitím bezkontaktných platobných kariet a smartfónov.
Podľa autorov je rovnako dôležité, aby kvalitná mestská hromadná doprava slúžila nielen jeho obyvateľom, ale reprezentovala mesto aj pre zahraničné návštevy. Samozrejmosťou by tak mali byť vodiči v uniformách, dvojjazyčné informácie či nulová tolerancia ku graffiti.
V záverečnej časti kapitoly venovanej MHD sa navrhuje lepšia propagácia tradície bratislavskej verejnej dopravy, ktorá môže poslúžiť ako aj marketingový nástroj. Mali by byť každoročne stanovené prostriedky na rekonštrukcie a údržbu historických vozidiel MHD, ktorých je viac ako 30.
Plán Bratislava sa zaoberá nielen návrhmi na zlepšenie MHD, ale aj tým, odkiaľ na to vziať. Kapitola Financovanie: Efektívna mestská pokladnica hľadá nové možnosti príjmov, ale aj úspor. Ako príklad je uvedená možnosť získať úspory zavádzaním preferencie električiek.
Plán Bratislava je dostupný v knižnej podobe, ktorá sumarizuje výstupy dvanástich pracovných skupín, a tiež v rozšírenej elektronickej podobe, kde sú uvedené kompletné návrhy. Dielo je šírené v licencii CC BY-SA 4.0, čo znamená, že návrhy v ňom uvedené môže ktokoľvek použiť a stavať na nich.
Na obsahu Plánu Bratislava sa podieľal aj zakladateľ imhd.sk Michal Dekánek a ďalší spolupracovníci imhd.sk.
Melange
Treba si uvedomiť, že Vrakuňa a Biskupice nie sú so zvyškom mesta spojené ani jednou celistvou štvorprúdovkou - všetky tri cesty, ktoré spájajú tieto MČ so zvyškom mesta, teda Hradská, Svornosti/Popradská a Slovnaftská, sú minimálne na niektorých úsekoch zúžené na jeden pruh. Keďže väčšina verejnej dopravy (mestská aj regionálna) chodí práve cez vyznačený úsek na obrázku, je treba rozšíriť v prvom rade ten.
Buspruh na Popradskej rieši problém iba čiastočne a nie moc efektívne. Pri jazde von z mesta sa trolejbusy musia aj tak preradiť do ľavého pruhu, čo dnes aj robia. Navyše kolóny sa tvoria už od diaľničného privádzača (ale aj skôr) a spraviť na celej Gagarinovej a celej Popradskej buspruh (na úkor normálneho pruhu) by viedlo zrejme k totálnemu kolapsu dopravy.
Pri jazde do mesta je práve kritický spomínaný lievik, keďže sa tam nielen zbiehajú dva pruhy z Vrakunskej ešte pred križovatkou s Komárovskou, ale pripája sa tam aj množstvo áut z Podunajskej - vrátane regionálnych autobusov.
Skrátka Vrakuňa a Podunajské Biskupice sú úplne nedostatočne cestne napojené na zvyšok mesta a nikto to nerieši. Pomohla by samozrejme preložka Hradskej (predĺženie Galvaniho), spomínané rozšírenie lievika Vrakunská/Popradská, taktiež aj mimoúrovňové križovanie Popradskej so Svornosti, ale myslím, že ani to by nestačilo. Navyše, návrhy na rozširovanie ciest má na podaktorých pôsobí ako pichnutie do osieho hniezda, hneď začnú vykrikovať, že to iba priláka viac áut a podobne. Suma sumárum, myslím, že priorita v električkovej doprave (hneď po dokončení petržalskej radiály) by mala byť električka do P. Biskupíc.
Lievik: dvojprúdovka Vrakunská ul., Popradská ul.