Náborový deň DPB očami záujemcu o prácu vodiča električky

Dopravný podnik rieši nedostatok vodičov na slovenské pomery netradičným spôsobom.


Foto © imhd, archív


Nedostatok vodičov trápi dopravcov na celom Slovensku. Dopravný podnik Bratislava sa odhodlal k netradičnému kroku - rozbehol mediálnu kampaň v ktorej pozýval záujemcov na náborový deň. Okrem získania všeobecných informácií o spoločnosti mali mať budúci vodiči možnosť vidieť jednotlivé prevádzky či sadnúť si za volant a pozrieť sa, ako vyzerá svet cez veľké čelné sklo vozidiel MHD. Prinášame reportáž z pohľadu záujemcu o riadenie električky.

Podľa informácií v mediálnej kampani som sa prihlásil prostredníctvom e-mailu na personálne oddelenie. O deň neskôr mi prišla milo napísaná správa, že som zaregistrovaný, personálne oddelenie ďakuje za záujem a teší sa na stretnutie so mnou. Dodatočné informácie, ako približný časový harmonogram, program či mapka, kde sa sídlo Dopravného podniku nachádza, žiaľ v e-maili neboli. Nevadí, na Olejkársku trafím a mám voľno celý deň.

Deň D, 28.11.2017. Odbilo 10:54, keď vstupujem hlavným vchodom do sídla dopravného podniku. Prvý dojem býva veľmi dôležitý a ten môj nie je práve najlepší. Vrátnička bez pozdravu, bez zdvorilostných fráz a bez dobrej nálady rozdeľuje záujemcov do skupiniek, pretože by sa všetci nezmestili do malého výťahu. Niektorí by sa po tejto prvej skúsenosti otočili, no ja sa nenechám odradiť. Nepríjemná atmosféra sa našťastie po chvíli rozplynie a ďalej mám už prevažne dobrý dojem.

Pri jazde v kabíne výťahu na tretie poschodie sa nás medzi rečou opýtal náhodný spolucestujúci, či nemáme záujem o pozíciu skladníka, ktorú dlhodobo nevie obsadiť. Krátky rozhovor zakončil konštatovaním, že za volantom je práca zaujímavejšia, a poprial nám veľa šťastia.

Pred vstupom do veľkej zasadačky nás privítali usmiate pracovníčky podniku. Každý dostal „štartovací“ balíček – okrem reklamných predmetov obsahoval dotazník pre evidenciu personálneho oddelenia, informáciu o administratívnom procese pred nástupom do dopravného podniku a anketový lístok s otázkami, ako sa nám náborový deň páčil.

Keď som o náborovom dni uvažoval, predpokladal som, že pôjde o komornú atmosféru, avšak množstvo ľudí v zasadačke mi vyrazilo dych. Miestnosť praskala vo švíkoch, na stoličkách sedelo 40 ľudí všetkých vekových kategórií, z nich 5 žien.

Po úvodných slovách Stanislava Brúdera, riaditeľa odboru ľudských zdrojov, a motivačnom videu o výhodách práce v DPB sme sa z úst Karola Kállaya z divízie Autobusy dozvedeli základné informácie o histórii a súčasnosti verejnej dopravy v Bratislave. Zdôraznil, že MHD je služba vo verejnom záujme, zamestnanci sú platení aj formou dotácií z daní. Malo by fungovať, že vodiči sú tu pre cestujúcich a nie naopak.

Prezentácia personálneho oddelenia bola pre väčšinu účastníkov tá najpodstatnejšia. Počas nej sme sa dozvedeli, že plat vodiča električiek je oproti vodičom autobusov či trolejbusov najnižší. Novonastúpení vodiči s úväzkom 165 hodín mesačne priemerne zarobia od 905 eur v hrubom za jazdenie s električkou, 1024 eur za riadenie autobusu a 1111 eur za vedenie trolejbusu. Avšak počas trvania kurzu, kedy dopravný podnik poskytne preškolenie na vodičský preukaz typu D alebo kurz na električky či trolejbusy je zamestnanec vedený ako robotník v doprave. V tomto období vychádza mzda priemerne na 330 eur v čistom. Pri zácviku už vodičovi náleží plná mzda. Vodičom za odvedenú prácu prináležia rôzne bonusy, príplatky či sociálne príspevky. Ak nastúpi „hotový“ vodič autobusu alebo trolejbusu, má navyše nárok na náborový príspevok 3000 eur.

Psychologický útvar informoval o procese úvodného psychotestu, ako aj následných  periodických testoch. Navyše sa každý vodič v rámci kurzu zúčastní sociálno-psychologického výcviku. Na ňom sa učí ako reagovať na vzniknuté situácie a to, ako správne komunikovať s cestujúcimi.

V ďalšej časti sa slova ujali jednotlivé dopravné prevádzky. Záujemcovia sa dozvedeli o rôznych typoch služieb, do ktorých budú zaradení. Pri nástupe vodiči začínajú v zadelení 5 pracovných dní a 2 dni voľna (delené špičky alebo ranný a poobedný diel služby pracovných dní a voľný víkend), ktoré je najmenej finančne ohodnotené. Slova sa najčastejšie ujal Štefan Linner z divízie Elektrické dráhy, ktorý odpovedal na množstvo otázok. Uviedol napríklad, že vodič pri nástupe podpisuje zmluvu na určité obdobie, a keď odíde skôr, musí uhradiť alikvotnú časť ceny kurzu. V prípade električiek je to 15 mesiacov a úhrada môže byť do 1 200 eur. Študenti brigádnici sa zaväzujú odjazdiť určitý počet hodín počas štúdia vysokej školy. Z ďalšej diskusie vyplynulo, že približne polovica záujemcov chce jazdiť na autobusoch a druhá na električkách. O trolejbus nemal nikto záujem, aj keď je táto práca najlepšie finančne ohodnotená.

 

Po oficiálnej časti nasledoval presun k pristavenému autobusu. Za volantom sa na nás usmievala tvár z náborového plagátu. Pán vodič odviezol biely SOR NB 18 #1859 s dvadsiatkou ľudí na palube na ďalšiu časť náborového dňa do areálu vozovne Jurajov dvor. Tu sa skupinka rozdelila, záujemcovia o prácu vodiča električky nasledovali Štefana Linnera do pristavenej električky Škoda 30T #7530. V malom kolektíve záujemcom vysvetlil, že logicky preferujú zamestnancov na plný úväzok. Dobrá skúsenosť je aj so študentami vysokých škôl. Najhoršie skúsenosti sú s tzv. brigádnikmi (zamestnanec na vedľajší pracovný pomer), keď je veľký problém zosúladiť časové možnosti vodiča s vhodnou službou, aby počet odjazdených hodín korešpondoval s podpísanou zmluvou. Z ďalšej diskusie vyplynulo, že v skupinke záujemcov o pozíciu vodiča električky sa nachádza viacero študentov, vodič nákladného auta, rušňovodič, pracovníčka pošty či nezamestnaný. Otázky padali zo všetkých strán. Dozvedeli sme sa, aký je ideálny vodič električky – „vyjazdený“, minimálne tridsiatnik s pokojným defenzívnym štýlom jazdy, ktorý svoje osobné problémy nechá doma a do električky nastupuje s čistou hlavou.

Nastal čas návratu do mesta. Pracovníci dopravného podniku pre nás pripravili prekvapenie v podobe súkromnej okružnej jazdy električkou #7530 cez centrum do Petržalky s tým, že môžeme vystúpiť na ktorejkoľvek zastávke, kde nám to vyhovuje. Počas jazdy všetci nakúkali do kabíny, električka sa postupne vyprázdňovala a formálne stretnutie sa zmenilo na príjemný rozhovor.

Ako zhodnotiť prvý náborový deň? Podľa dobre zvládnutej mediálnej kampane, vhodne zvolenému programu sa Dopravný podnik Bratislava prezentoval ako stabilná spoločnosť s príjemným pracovným prostredím a kolektívom. Vidno, že sa časy menia a BEÚS – ako sami zamestnanci nazývajú dopravný podnik podľa historického názvu fungujúceho do 40. rokov minulého storočia – na sebe začal pracovať.

Drobné chyby sa však náborovému dňu nevyhli. Keď už DPB investoval toľko peňazí a snahy na organizáciu akcie, očakával som, že v závere bude možnosť okamžite navštíviť personálne oddelenie a doladiť detaily pred podpisom zmluvy. Prekvapil termín začatia kurzu, ku ktorému je možný nástup vodiča električky do zamestnania. V zasadačke zaznel dátum 5.3.2018. Neviem si predstaviť, koľko z potenciálnych záujemcov bude čakať skoro 100 dní, aby počas kurzu zarobilo 330 eur. Tento ponúkaný plat je navyše pre mnoho rodín likvidačný. Motiváciou pre množstvo kvalifikovaných vodičov autobusov a trolejbusov, ktorí majú záujem o vykonávanie tejto profesie v Bratislave, môže byť náborový príspevok v hodnote 3000 eur, z prezentácie mi však nebolo jasné, čo treba splniť na jeho získanie.

Podľa množstva záujemcov, ktorí sa Náborového dňa zúčastnili, dopravca zistil, že podobné náborové akcie majú zmysel a o prácu vodiča je záujem. Verím, že mnoho záujemcov Náborový deň presvedčil a o niekoľko mesiacov nás cestujúcich s úsmevom a bezpečne odvezú do cieľa našej cesty.


1.12.2017
-DuPe-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Solidervčera, 19:21 #28 Re:
Reakcia na #25 od S499.1023:
Aj milo a ochotne vydával PNky, ale táto etapa sa končí, keďže pán odchádza ku koncu roka do dôchodku
S499.1023včera, 19:06 #27 Re:
Reakcia na #26 od Mike:
Áno, často bol nejaký vodič v zálohe, vybavený IGK, výmenou za predčasné ukončenie zálohy poverený odvozom spoločensky unavenej MUDr. Oravcovej domov.
Mikevčera, 14:25 #26 Re:
Reakcia na #25 od S499.1023:
Tak MUDr Oravcová vhodne zapadala do koloritu celého DPB aj s celým fungovaním ordinácie
S499.1023včera, 14:14  +2#25 Re:
Reakcia na #24 od Solider:
On je pán doktor Kubalec veľmi milý a ochotný - preto tie pozitívne reakcie na webe. Ale inak ho presne vytihuje prezývka "údržbár". V kombinácii s permanantne v špirituse naloženou MUDr. Oravcovou a zubárom (meno si už nepamätám), ktorý vedel len trhať skutočne špičková závodná zdravotná starostlivosť
Solidervčera, 13:35  +1#24 Re:
Reakcia na #22 od martinah:
Tak asi prišlo kompetetným podozrivé, že zdravotné prehliadky dostali aj takí, čo potom umierali alebo odpadávali za volantom na srdcovo-cievne komplikácie a rôzne typy cukrovky a podobné
S499.1023včera, 12:43 #23 Re:
Reakcia na #18 od Spacer1:
Nejazdím defenzívne a s idiotmi sa nezrážam. Na to treba myslieť aj za tých idiotov ale nie ustupovať im.
martinahvčera, 8:07 #22 Re:
Reakcia na #21 od Solider:
vygoogleny dr- viktor kubalec, historky nie, co bolo na nom take?

podla tohto slusne hodnotenie:
https://lekar.pluska.sk/14139/mudr-viktor-kubalec/hodnotenia
Solidervčera, 2:00 #21 Re:
Reakcia na #19 od martinah:
To možno ešte v časoch, keď zdravotné prehliadky robil sám Kubalec a to teda bol DPB asi najzdravším podnikom v celom Československu
Davidoshmhd13.12.2017 23:02  +1#20 Re:
Reakcia na #19 od martinah:
Neviem ako na Slovensku, ale my v ČR máme zdravotku na dráhové vozidlo každé dva roky (vďaka nočnej práci v skutočnosti každý rok) a pravidelné dopravno-psychologické vyšetrenie nad 50 rokov každých 5 rokov.
martinah13.12.2017 22:48 #19 Re:
Reakcia na #15 od Solider:
ad. zdravotne previerky, zvyknu sa robit aj pravidelne? pripomenulo mi jeden smutny pribeh z byvaleho podnajmu, susedia, otec a syn, obaja soferi trolejbusu, syn okolo 40 necakane umrel v spanku, zrejme mozgova prihoda, a otec nato odisiel do dochodku
Spacer113.12.2017 21:41 #18 Re:
Reakcia na #1 od Mike:
Keď sa tak pozerám na naše cesty, tak veľa ľuďom uniká význam defenzívnej jazdy. Pritom to je jediný reálny spôsob, ako sa nezrážať s idiotmi.
Viko8.12.2017 17:28 #17 Re:
Reakcia na #16 od Valec:
V predajniach, prosím, v predajniach, veď to neponúkajú na streche...
Valec8.12.2017 16:13 #16 Re:
Reakcia na #13 od dupe:
Inak, vyšlo už aj 2. číslo, možno ho dostať na predajniach.
Solider4.12.2017 15:21 #15 Re:
Reakcia na #4 od martinah:
Pre uchádzača, ktorý prichádza bez vodičského oprávnenia skupiny D, to znamená, že bude musieť stráviť viac ako pol roka len získavaním vodičského oprávnenia, najprv teda skupiny D a potom následne VO na dráhové vozidlo – trolejbus. Takisto sú aj prísnejšie zdravotné a psychologické previerky.
Mike3.12.2017 21:32 #14 Re:
Reakcia na #13 od dupe:
A pokiaľ viem tak moc ďalších čísel tohto "časopisu" nevyšlo ...
dupe3.12.2017 20:35 #13 Re:
Reakcia na #12 od dyspozytor:
Obcasnik MHDcka sa dal ziskat uz na vystave k 90 rokov autobusov.
Tomu zodpoveda aj obsah - rozhovor s Nesrovnalom, vyhodnotenie Staffina, schema siete MHD, prierez historiou autobusov v BA, prezentacia CNG Soru a samozrejme reklama na pracu vodica.
dyspozytor2.12.2017 16:14 #12 Re:
Na obr. 5 je nejaká tlačovina "MHDčka". Čo je obsahom časopisu?
Isidor1.12.2017 11:18 #11 Re:
Reakcia na #6 od dupe:
Tiež nezabúdať, že zamestnaní ľudia majú obvykle výpovednú lehotu 2 kalendárne mesiace, takže by sa museli za dva dni rozhodnúť (do 30.11.), aby mohli nastúpiť do kurzu od februára, inak až od marca.
martinah1.12.2017 10:50 #10 Re:
Reakcia na #7 od Mike:
vdaka

vyzva v praci nie je zla vec, aspon sa nezunuje
Mike1.12.2017 10:41 #9 Re:
Reakcia na #7 od Mike:
*nevýhody električky a autobusu.