Nová križovatka brzdí MHD

Na Račianskej ulici pribudli semafory, preferencia ale nefunguje správne.


Foto © imhd.sk, archív


Začiatkom októbra 2017 bola sprevádzkovaná svetelná signalizácia na novej križovatke Račianska – Malokrasňanská za Vozovňou Krasňany. Pôvodne bolo v týchto miestach iba neriadené električkové priecestie a priechod pre cyklistov. Cez trať mohli automobily odbočiť len pri ceste z Rače a pri ceste do centra mesta. V súvislosti s developerskou činnosťou v tejto oblasti bola vybudovaná križovatka umožňujúca všetky pohyby, teda aj z centra doľava za vozovňu a spoza vozovne doľava do Rače. Zároveň bola ulica za vozovňou pomenovaná ako Malokrasňanská.

Doposiaľ mali električky na neriadenom priecestí prednosť, no po zapnutí signalizácie sa musia riadiť „semaformi“. Podobná situácia bola aj u autobusov, a to nielen liniek MHD 59 a 75, ale aj množstva regionálnych autobusových liniek. Jedinou možnosťou ako nespomaliť verejnú dopravu je zabezpečiť jej preferenciu pri riadení križovatky. Ako nás informovala Veronika Šafáriková z bratislavského magistrátu, križovatka „je v plnom rozsahu vybavená preferenciou MHD“.

Reálna situácia je však taká, že preferencia nefunguje tak ako by mala. Podľa našich meraní približne tretina električiek a autobusov automatické voľno nedostane a musí buď zastaviť alebo aspoň výrazne spomaliť.

„Problém nie je spôsobený cestnou svetelnou signalizáciou,“ informoval nás magistrát a odporučil nám obrátiť sa na Dopravný podnik Bratislava. Hovorkyňa DPB Adriana Volfová vysvetlila, že „preferencia môže fungovať správne vtedy, ak je v palubných počítačoch električiek nahratý softvér, ktorý obsahuje predpísané parametre pre preferenčný prejazd cez križovatku; ak sú zadané parametre korektne prenesené do radiča križovatky; a ak doručené parametre radič identifikuje ako úplné a následne na základe svojej naprogramovanej logiky riadi premávku“.

Priveľa križovatiek s električkami

„Riadenie križovatiek je vždy odlaďované v skúšobnej prevádzke, na ktorej sa podieľa Dopravný podnik Bratislava a správca cestnej dopravnej signalizácie, v tomto prípade je to Siemens. Testovacia prevádzka prebehla úspešne v júni 2017,“ napísal DPB.

Problémom je podľa DPB fakt, že pri neďalekej zastávke Malé Krasňany vyrástla ďalšia križovatka s prejazdom cez električkovú trať, ktorá bude riadená svetelnou signalizáciou. „Vzhľadom na túto okolnosť z hľadiska koordinovaného prejazdu električiek cez obidve križovatky bolo potrebné upraviť už predtým zadané parametre pre riadenie križovatky Račianska – Malokrasňanská. Simulovaným testovaním postupne boli odstránené problémy na strane palubných počítačov električiek. V súčasnosti všetky električky sú schopné správne komunikovať s obidvomi križovatkami,“ uviedla Volfová.

DPB čaká na stanovisko Siemensu, Siemens vidí riešenie u DPB

Dopravný podnik po spustení križovatky zistil, že preferencia nefunguje správne. „Pravdepodobnou príčinou môže byť reálna rýchlosť električiek, ktorá je v úseku odlišná od teoretickej, využitej pri výpočte parametrov riadenia. Zainteresované organizácie spolupracujú na doladení riadenia tak, aby električky neboli zdržiavané. V súčasnosti Dopravný podnik Bratislava očakáva stanovisko správcu cestnej dopravnej signalizácie,“ uzavrela Volfová.

Ako nám napísala Monika Orbanová zo spoločnosti Siemens, „DPB nás kontaktoval, problém bol identifikovaný a mal by byť vyriešený v dohľadnej dobe na strane DPB.“

Problém sa ale netýka len električiek, ale aj autobusov. K zabezpečeniu ich preferencie sa zainteresovaní nevyjadrili. Rovnako nie je známy termín, kedy sa situácia zlepší aspoň u električiek.


6.11.2017
-mhd, sb-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

david114.11.2017 8:49 #42 Re:
Veď to máš v texte. Riešili to s magistrátom, ktorý sa vyhováral na Siemens a ten zase na DPB.
lostrail13.11.2017 14:09 #41 Re:
Otazkou zostava, ci mal na upravu vplyv aj clanok na imhd.sk alebo o tomto v DPB vedeli a len sa cakalo, kedy Zimens bude moct poslat technikov.
david110.11.2017 10:40 #40 Re:
Reakcia na #39 od Solider:
Podla mňa umožnuje lebo teraz čaká po skončení preferencie na min.nastavený čas pre IAD v priamom smere. Čo je cca 45s. Potom hneď pustí električku ak tam dáka čaká.


Tam by stačilo aby si ten jeden semafor žil svojim životom a nebol spárovaný s ostatnými.
Mohli by to aspoň vyskúšať. Račianska je aj tak zapchatá čiže by nedošlo k ďalšiemu zdržaniu IAD.
Solider10.11.2017 10:28  +1#39 Re:
Reakcia na #33 od david1:
To všetko by sa vyriešilo, ak by bola križovatka prepnutá do režimu absolútnej preferencie, ak to teda radič CDS umožňuje.
Ámos10.11.2017 10:22  +2#38 Re:
Reakcia na #37 od rico:
A okrem toho sme si nedod**ali verejny priestor betonovym monstrom.
rico10.11.2017 9:52  +5#37 Re:
Reakcia na #36 od Valec:
Ake to bolo nakoniec jednoduche, netreba nakoniec stavat nadjazd ani podjazd Nejaky ten milionik sa usetril.
Valec9.11.2017 21:28  +6#36 Re:
Dnes sa Siemensáci rýpali v radiči a popoludní z ôsmych jázd vždy voľno.
si8.11.2017 13:02 -1#35 Re:
Reakcia na #32 od Ámos:
staval som na katastralnom uzemi bratislavy a tam mam aj trvaly pobyt a prichadzaju tam odo mna podielove dane, ale mozes to skusit
(a k zastavke elektricky to mam ~1km, to by mi z tvojho suburbu nevydalo)
S499.10238.11.2017 12:28 #34 Re:
Reakcia na #30 od si:
Asi sa pohybuješ vo virtuálnej realite, nie v realite.
david18.11.2017 11:20  +1#33 Re:
Reakcia na #31 od Solider:
Na Vinohradoch víjde v špičke preferencia bez zastavenia električky max. 20% vozidlám.
Je to v tom ako píšeš. Nepodržanie preferencie nefunguje, takže proti idúca si vždy počká. Ďalej do toho vstupujú chodci prechádzajúci cez Račiansku oproti Predmestiu, ktorý tiež "ukradnú" preferenčný signál električke. Električka dostane voľno s chodcami naraz aj , keď tam žiadna nieje. Paradoxne jej padnú "vodorovné gule" tesne pred príchodom do križovatky.


Osobne to mám X-krát odsledované.

Vinu na tom majú aj plánované "vláčiky" v CP.
L3,17 skoro vždy spolu. Ráno niekedy aj všetky tri linky spolu.
Ámos8.11.2017 11:08 #32 Re:
Reakcia na #26 od si:
Tak predpokladam, ze ten domcek si si postaval niekde na suburbe, cize zatazujes infrastrukturu mesta a statu vyrazne viac, ako obyvatelia malych krasnan.

Mame zacat od teba pytat prispevok?
Solider8.11.2017 10:02 #31 Re:
Reakcia na #28 od si:
Odbočenie z Račianskej na Nobelovu a z Nobelovej na Račiansku je na detekciu, takže signálny plán sa podľa môjho názoru nemenil a takisto ani pri električkách som si nevšimol väčšie zdržanie na križovatke, môže však byť, že sa električky míňali na zlom mieste (kvôli nejakému inému zdržaniu) a križovatka už nepodržala voľno pre opačný smer, ale hodila na stoj a medzičasom vyprázdnila autá a až potom dala voľno pre električky, čo spôsobilo krátky prestoj električiek, keďže tam nie je absolútna preferencia, ako napríklad v Dúbravke.
si8.11.2017 9:48 -1#30 Re:
Reakcia na #29 od S499.1023:
mam sa vratit do reality babanistanu ktory tu je ?
pretoze v civilizovanejsich krajinach by v pripade developvania takeho rozsahu ako sa deje v malych krasnanoch ten mimourovnovy vyjazd s vyskou pravdepodobnostou bol v poziadavkach miestneho zastupitelstva....
S499.10238.11.2017 9:38  +2#29 Re:
Reakcia na #26 od si:
Musel si postaviť aj mimoúrovňové kríženie? Vráť sa do reality.
si8.11.2017 9:37 #28 Re:
Reakcia na #25 od Solider:
to co popisujem sa dialo pocas opravy zeleznicneho priecestia na nobelovej, kedy vzhladom na to ze priecestie bolo nejaky cas uzavrete bol upraveny signalny plan a nejako sa zabudlo na elektricky... (po par dnoch fixli)
S499.10238.11.2017 9:37 #27 Re:
Reakcia na #24 od si:
"Zdroje jsou", že?
si8.11.2017 9:36 -1 +1#26 Re:
Reakcia na #22 od Ámos:
ludia zaplatia cenu za byt, to ze v nej developer bude musiet zahrnut aj naklady na nejaku tu suvisiacu vystavbu je druha vec...
ja ked som staval a chcel som sa pripojit na cestu, vodovod, kanalizaciu, ... tak tiez som musel splnit to co chceli spravcovia dotknutych sieti a musel som to spravit na vlastne naklady, bolo by asi trochu divne aby sa mi na to skladali ostatni obyvatelia (tym by naopak viac vyhovoval povodny status... (NIMBY))
Solider8.11.2017 9:33 #25 Re:
Reakcia na #24 od si:
Preferencia na Vinohradoch funguje, ale vo veľmi zvláštnom režime. To, čo popisuješ ty, sa dialo tak dva roky dozadu, keď to nebolo úplne vyladené.
si8.11.2017 9:28 #24 Re:
Reakcia na #23 od rico:
>>Vsetko ostatne je len zbytocne predrazovanie a potencialny problem do buducnosti.
nuz, zrovna preferenciu su schopni domrvit, vypnut a pod. aj parkrat do roka, mimourovnove krizovanie mas "naveky" a je nepravdepodobne ze ho niekto len tak "omylom" vypne....

(a ako priklad takej fungujucej preferencie si mozes zobrat prejazd elektriciek na vinohradoch z kraja do stredu cesty, kedy po odstaveni zeleznicneho priecestia a uprave signalneho planu si mohli chodit vodici elektriciek par dni akurat mackat dopytove tlacitko na prechode pre chodcov ak sa chceli s vozom dostat dalej alebo cakat kym sa tam nejaky chodec objavi....)
rico8.11.2017 8:28 #23 Re:
Reakcia na #22 od Ámos:
Presne ako hovoris. Bytova vystavba je v tej zone v uzemnom plane – mesto musi s takymto rozvojom ratat. Developer plati mestu poplatok za rozvoj, vybudoval na vlastne naklady komunikaciu (ktoru odovzdal mestu do vlastnictva), prerobil a zrekonstruoval prizovatku a priecestie. Taktiez zrekonstruoval (prerobil) zdarma skaredy plot elektrickoveho depa pozdlz Malokrasnanskej.
Vsetko podla platnej projektovej dokumentacie. Pre dane riesenie krizovatky boli robene pred povolenim studie a analyzy, a vsetko to schvalovalo mesto.

Developer vsak nemoze suplovat ulohu mesta. Nemozeme chciet aby tu developeri budovali na vlastne naklady nosne cesty, elektrickove trate, atd. Na to tu je mesto aby z vlastnych prijmov (dane, poplatky developerov za rozvoj) budovalo nosnu infrastrukturu. Ak to nebude mesto robit (co nerobi) tak developeri budu donuteni suplovat tieto ulohy, no samozrejme len v minimalnej moznej miere aby si ustrazili financie a bola zachovana funkcnost. Ak tieto veci nechame na developera, nemozeme sa stazovat, ze budu postavnene tak aby sledovali najma zaujmy developerov.
Mesto je vsak v tejto veci skostnatele a pomale – ak by sa cakalo na mesto, tak sa nikde nic nepostavi, bytova vystavba by stagnovala, ponuka bytov by klesala a ceny byvania by rastli – v konecnom dosledku by si to znova odniesli len ludia.

Na margo podjazdu/nadjazdu – nevyjdu tam polomery zakrut, nejedna sa o vyjazd z garare (vid eurovea, kde mas problem sa s vacsim autom vytocit) ale o beznu komunikaciu, kde musis tieto minimalne polomery dodrzat. Pod racianskou mas vodovod a hlavne gravitacnu (spadovu) kanalizaciu, ktoru by si podjazdom prerusil, cize by sa musela vytvorit precerpavacka dazdov a splaskov – cize vec kaziva - mozne havarie – vytopenie racianskej „povyse“. Nadjazd alebo podjaz je blbost.

Treba poriadne nastavit preferenciu aby fungovala tak ako ma – je to najlacnejsie a najefektivnejsie riesenie. Vsetko ostatne je len zbytocne predrazovanie a potencialny problem do buducnosti.