Podrobnosti o elektrobusoch sú známe

Dodané budú 2 elektrobusy SOR EBN 8 a 16 vozidiel SOR NS 12 Electric.

Ako sme už informovali, víťazom verejnej súťaže na dodávku nových elektrobusov pre Bratislavu sa stala česká spoločnosť SOR Libchavy. Z uzatvorenej kúpnej zmluvy vyplýva, že firma SOR dodá do Bratislavy 2 malé elektrobusy SOR EBN 8 a 16 veľkých 12-metrových elektrobusov SOR NS 12 Electric. Cena menšieho elektrobusu je 488 000 €, väčšieho 589 000 €, spolu teda všetky autobusy budú stáť 10,4 mil. € bez DPH.

Všetky vozidlá budú vybavené všetkými štandardnými systémami ako bežné autobusy - moderný tarifný a informačný systém, kamerový systém, systém na počítanie cestujúcich, Wi-Fi internet či klimatizácia priestoru pre cestujúcich.

Malé 8-metrové elektrobusy budú mať 16 miest na sedenie a celkovú kapacitu 54 cestujúcich. Trakčný akumulátor bude mať kapacitu 172 kWh a bude poháňať trakčný motor s výkonom 120 kW, čo by malo zabezpečiť minimálny dojazd 160 kilometrov na jedno nabitie, aj pri používaní klimatizácie alebo kúrenia. Akumulátor by mal vydržať minimálne 2000 nabíjacích cyklov.

Väčšie 12-metrové elektrobusy budú mať 33 miest na sedenie a celkovú kapacitu 106 cestujúcich. Trakčný akumulátor bude mať kapacitu 242 kWh a bude poháňať trakčný motor s výkonom 160 kW. Minimálny dojazd by mal byť rovnako 160 kilometrov na jedno nabitie.

Spoločnosť SOR dodá aj nabíjaciu infraštruktúru pre svoje elektrobusy. Táto infraštruktúra bude pozostávať z nabíjačiek pre pomalé nočné nabíjanie NSP 11 a NSP 20 a z rýchlonabíjačiek SOR IC 160 kW / 400 V / 250 A.

Oba 8-metrové a prvé dva 12-metrové elektrobusy by mali byť dodané do 6 mesiacov od vystavenia objednávky. Zvyšných 14 veľkých elektrobusov by podľa zmluvného harmonogramu malo byť dodaných o ďalšieho polroka neskôr (pravdepodobne pred komunálnymi voľbami).


1.11.2017
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

S499.10237.11.2017 10:27 #65 Re:
Reakcia na #64 od Petto:
Hlavne má tá TESLA a celý Muskov biznis tučnučkú stratu - to by bolo hejtov...
Petto6.11.2017 21:42 #64 Re:
Reakcia na #63 od Ámos:
Tak aj ta TESLA ma predsa len lepšie PR, zrejme aj lepsie baterie, lepsi dojazd ako planovane ebusy. Ak ratame 2000 cyklov a 150km tak sa pohybujeme dakde pri 300 000 km/ 5 rokov orientacne. Ale nehadam sa, mozno ebusy prekvapia hoc porovnavame jablko s jabloňou . Ziaden dopravca v EU este nema dlhodobo ebusy v premavke.
Ámos6.11.2017 21:37 #63 Re:
Reakcia na #59 od Petto:
https://www.techbyte.sk/2017/09/finsky-taxikar-kvalitu-baterie-tesla-model-s-400-000-km-ostava-93-percent/
afeno6.11.2017 16:26 #62 Re:
Reakcia na #58 od Petto:
Určite prešla,u nás vyraďovať sa budú aj Tedomy.
(ehm, ehm) Mladič, už som to raz zhrnul, bohužiaľ si už nepamätám kde. Ajkeď zbytočne, stále si ideš svoje...
Mladič6.11.2017 15:47 -2#61 Re:
Reakcia na #59 od Petto:
Jadrová energia - 79,6% podielu
Uhlie a biomasa - 10,1%
Vodné elektrárne - 10,3%
Pri jadre uvažuj aj to, že tie elektrárne nie sú bez ekologického dopadu na životné prostredie. Pri tepelných elektrárňach ani nehovorím. A vodné elektrárne tiež nie sú bez zásahu do životného prostredia a nie sú to najmenšie stavby v porovnaní s tým, že koľko vyrobia elektriny a aký je to zásah do flóry a fauny.

Doporučujem si urobiť precízne kalkulácie, že koľko elektriny potrebuješ navyše pre nabíjanie autobusov v prípade, že by sa komplet vozový park autobusov v mestách, kde vozový park číta viac ako 20-30 autobusov. Prípadne keby sa aj rozširovala jadrová elektráreň alebo sa vybudovala na východe nová jadrová elektráreň, tak počítaj s tým, že naši západní susedia z Rakúska budú veľmi hlasno protestovať. Je však silné okázalé pokrytectvo ak rakúšania mlčia pri 59 francúzskych a 17 nemeckých jadrových elektrárňach. Čo je dovolené pánovi, nie je dovolené psovi. Kto je v tejto roli pán a pes dúfam každý chápe ... Ďalším problémom je cena týchto agregátov nakoľko za rovnakú cenu nakúpiš 2x toľko autobusov na naftový pohon. Keďže petrochemická lobby si vie kšeft poistiť, tak cena týchto alternatívnych pohonov nepôjde tak rýchlo nadol, pretože prípadné zníženie nákladov na obstaranie vozidiel a ostatného zariadenia by oslabilo odber ropných palív a to si veľké spoločnosti nenechajú takto potopiť vlastný obchod. Aktuálne je z pohľadu lobbingu zaujímavé, že najviac za "zelené" energie a dotácie pre ne lobuje Rakúsko a Nemecko, kde sídlia spoločnosti, ktoré sú lídrami vo výrobe zariadení na výrobu elektrickej energie pomocou solárnej a veternej energie. Ale to len taká pikoška, čo viem od človeka, čo tieto vplyvy na EP sleduje roky a má prehľad.
lostrail6.11.2017 12:23 #60 Re:
Reakcia na #59 od Petto:
No neviem, emisny faktor aj koeficient primarnej energie nie su velmi lichotive v pripade elektriny. Este stale ten energeticky mix nie je to, co by sa dalo povazovat za zelenu energiu. Samozrejme, s naftou sa to neda porovnavat (skor so zemnym plynom). Ked sa k tomu pripocita vyroba Li-Ion bateriek (a jej emisna zataz), tak z toho elektropohon nevychadza velmi dobre. Ide skor vsak o to, ze do buducnosti je vyssia pravdepodobnost, ze sa bude dalej "ocistovat" vyroba elektriny a ze pridu skor nove baterky, ako by sa vymyslali donekonecna alternativne paliva pre spalovaky. S baterkami a elektrinou totiz uz existuje dobra siet "cerpacich stanic", kym na alternativne paliva taku siet treba budovat a tam je tazke odhadnut, ktore z tych paliv prezije, ktore naopak zanikne a ci sa potom taka masivna investicia oplati.
Petto6.11.2017 11:34 -1 +1#59 Re:
Reakcia na #57 od Mladič:
Ked si vezmes ze energia na SK je "zelena" - chap vyrabana v atomkach, vodnych primarne. Tak jedine vyroba baterii by mali byt ekologicka zataz. Vacsi problem vidim skor za zaruka je na 5r resp 2000 nabijacich cyklov a potom co ? Kapacita bude niekde po 5r na urovni na 80% co uz bude mozno problem aj odjazdit s tym nejaku spicku. Alebo sa DPB hecne s objednanim novej baterky tentokrat uz za svoje peniaze (od magistratu)
Petto6.11.2017 11:28 -1 +1#58 Re:
Reakcia na #56 od afeno:
Kto vie ci by nepresla aj vymena cervenych 741 CNG cez EU fondy za nove CNG klbaky. Hoc motor je tam emisne vysoko no len ten skelet a absencia nizkopodlaznosti. Alebo zeby skor nejake "dymovnice" shitelis ?
Mladič6.11.2017 11:16 -3#57 Re:
Reakcia na #55 od S499.1023:
Zdá sa ti normálne nakúpiť 18 autobusov na elektropohon za cenu 40-50 naftových spĺňajúcich najnovšie emisné normy? A navyše ak sa zráta celková ekologická záťaž, tak tie naftové nakoniec vytvárajú menšiu záťaž na životné prostredie a tiež ostatné sprievodné investície, ako napr. že nepotrebujú riešiť problém s dojazdom na zdroj, ktorý majú nafťáky podstatne lepší a už o tom vedia všetci, iba zaslepení zelení eko-psychopati si nôtia svoju pesníčku, ktorej neveria ani oni sami. Nuž zas niekde dobre pomastili vrecká niekoho za pretláčanie technológie, ktorá je zelená iba naoko.
afeno4.11.2017 19:19 #56 Re:
Reakcia na #52 od Petto:
Nie som si uplne istý, ale zdá sa mi, že sa nemusi už meniť kus za kus. Aj keby, tak do kytek pôjdu najstaršie 15M Solarisy....
S499.10234.11.2017 18:28  +3#55 Re:
Reakcia na #42 od Mladič:
Haf!!! Môžeš meniť nick trikrát denne, aj tak si po prvom príspevku jasný. Apgrejdni brainnet!
S499.10234.11.2017 18:24 #54 Re:
Reakcia na #27 od lostrail:
Fachman.
david14.11.2017 17:27 #53 Re:
Reakcia na #49 od Valec:
Ja som to videl.
Pochopitelne su tam mega zápchy keď je minimum možností to obísť. Nobelova bola tiež plná.
Prejazd na Jánoškovej zrušený. Aj z vrchu z Pionierskej sa museli tlačiť do toho jedného pruhu. Točili sa tam aj kamiony a samozrejme bez problémov..
Petto4.11.2017 15:19 -1 +1#52 Re:
Reakcia na #51 od afeno:
Nie je to dacim podmienene ? Napriklad ze sa vymenia tie najvacsie serble ktore su v ZA,KE ? Este nejake dizlove 741,941tky ?
afeno4.11.2017 9:41 #51 Re:
Reakcia na #38 od Petto:
Z eurofondov sa daju kupit uz aj naftaky. Vid u nas, v Kosiciach, teraz kupujeme 9ks 18M naftakov...
Valec4.11.2017 8:00  +2#50 Re:
Reakcia na #44 od Mladič:
V niektorých z tých miest je 10-20 vozidiel výmenou celého vozového parku, niekde aj dvakrát.
Valec4.11.2017 7:59 #49 Re:
Reakcia na #32 od david1:
A videl si aký tam bol stav, či len mudruješ?

#36: Na Kominárskej sa možno točilo všetko, ale čo si pamätám, tak na Kominárskej to nikdy nevyzeralo tak ako na Pionierskej - v štvrtok o 18:30 v smere do centra kolóna až po Biely kríž, v opačnom po policajtov, neviem si predstaviť ako sa do toho otáča kĺbák cez všetkých 4+2 pruhov.
Mladič4.11.2017 1:30 -2#48 Re:
Reakcia na #47 od Petto:
Neplietol som počty tohtoročných NB12 a NB18 nikam. Iba som použil cenu posledne obstaraných typov autobusov za posledné roky.

Inak nerozumiem jednéu a síce, že prečo si DPB libuje v obstarávaní segmentov kratších/kapacitne nižších vozidiel po 20-40ks a 18m obstaráva vo väčšom balíku a darí sa mu to unifikovať? V 12m segmente v krátkom čase Urbanway a SOR NB 12, k tomu ešte Tedomy a Citelisy. S Urbanway je nízka spokojnosť či čo, že musela sa iná značka vysúťažiť? 10m "midi" nemohol dodávať aj naďalej Solaris?

Pri Urbanway 12m sa ešte pristavím a síce jedna vec ma zaujala, že prečo keď ostaté vozidlá majú umiestnený priestor pre kočík/invalidný vozík naproti dverám, tak Urbanway to má šikmo a rovno naproti druhým dverám dali sedadlá? Občas žasnem, že síce pekný interiér, vybavenie, čisté, nové to je ale dispozičné riešenie interiéru vždy vyniká nejakou debilinou, ako napr. trolejbusy 30/31Tr, kde neviem čo bránilo dodať interiér identický s autobusmi aby bolo priestoru aj na státie.
Petto3.11.2017 20:12 #47 Re:
Reakcia na #42 od Mladič:
Trochu si tam poplietol pocty NB12 a NB18 ktorych mame 28 a 32ks z tohoto roku.

ADD2 Cena sla hore aj z dovodu objednania nahradnych dielov na 3 roky. Nemusel tam byt velky rozdiel pri solach .. NB12 bol za 241 tisic, UWAY 12 mohol byt kludne len o par tisic vyssi. Do ceny ti vstupuje aj dodatocna prac.sila ak mas nafullovane haly vo vyrobe co Iveco ocividne ma, kedze stale nemame vozidla UWAY 10,5. A to Iveco tusim vyhralo mega dodavku 300 ks UWAY 12 do Prahy.
Mladič3.11.2017 19:44 -2#46 Re:
Reakcia na #45 od fanatikmhd:
To nebolo s tým vyhadzovaním ND za Belfiho? A tak ma napadá, že aj obsah tohoo kontajneru niekde musel skončiť a keďže to bolo ako odpad, tak to nikoho nezaujímalo, kam to ide. Tak sa to robí nielen v DPB, ale všetko je samozrejme v zmysle zákona, pretože zasadne majetková komisia a tá majetok odpíše a vyradí, a kto odmietne podpísať, tak balí švestky.