Podrobnosti o elektrobusoch sú známe
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Dodané budú 2 elektrobusy SOR EBN 8 a 16 vozidiel SOR NS 12 Electric.

Ako sme už informovali, víťazom verejnej súťaže na dodávku nových elektrobusov pre Bratislavu sa stala česká spoločnosť SOR Libchavy. Z uzatvorenej kúpnej zmluvy vyplýva, že firma SOR dodá do Bratislavy 2 malé elektrobusy SOR EBN 8 a 16 veľkých 12-metrových elektrobusov SOR NS 12 Electric. Cena menšieho elektrobusu je 488 000 €, väčšieho 589 000 €, spolu teda všetky autobusy budú stáť 10,4 mil. € bez DPH.

Všetky vozidlá budú vybavené všetkými štandardnými systémami ako bežné autobusy - moderný tarifný a informačný systém, kamerový systém, systém na počítanie cestujúcich, Wi-Fi internet či klimatizácia priestoru pre cestujúcich.

Malé 8-metrové elektrobusy budú mať 16 miest na sedenie a celkovú kapacitu 54 cestujúcich. Trakčný akumulátor bude mať kapacitu 172 kWh a bude poháňať trakčný motor s výkonom 120 kW, čo by malo zabezpečiť minimálny dojazd 160 kilometrov na jedno nabitie, aj pri používaní klimatizácie alebo kúrenia. Akumulátor by mal vydržať minimálne 2000 nabíjacích cyklov.

Väčšie 12-metrové elektrobusy budú mať 33 miest na sedenie a celkovú kapacitu 106 cestujúcich. Trakčný akumulátor bude mať kapacitu 242 kWh a bude poháňať trakčný motor s výkonom 160 kW. Minimálny dojazd by mal byť rovnako 160 kilometrov na jedno nabitie.

Spoločnosť SOR dodá aj nabíjaciu infraštruktúru pre svoje elektrobusy. Táto infraštruktúra bude pozostávať z nabíjačiek pre pomalé nočné nabíjanie NSP 11 a NSP 20 a z rýchlonabíjačiek SOR IC 160 kW / 400 V / 250 A.

Oba 8-metrové a prvé dva 12-metrové elektrobusy by mali byť dodané do 6 mesiacov od vystavenia objednávky. Zvyšných 14 veľkých elektrobusov by podľa zmluvného harmonogramu malo byť dodaných o ďalšieho polroka neskôr (pravdepodobne pred komunálnymi voľbami).


1.11.2017
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Ámos24.11.2017 11:32 #78 Re:
https://www.zive.sk/clanok/128870/kritika-environmentalnej-vyhodnosti-elektroaut-akosi-nevysla/?AT=wgt.article_clanok-crosspromo-default.c.x...A.
S499.102322.11.2017 15:20 #77 Re:
Reakcia na #76 od lostrail:
Takže zrejme niekto zo zamestnancov servisu alebo ich blízkych potreboval baterky do Priusu.
lostrail22.11.2017 14:55 #76 Re:
OK, bola to zarucna oprava. K protokolu sa zrejme uz aj tak nedostanem.
lostrail22.11.2017 13:43 #75 Re:
Reakcia na #73 od S499.1023:
OK, napisal som kolegovi mail, zistime. Druha vec je, ako sa plytva, ak o zaruku slo...
Ámos21.11.2017 22:40 #74 Re:
Reakcia na #70 od lostrail:
Predpokladam, ze importer proste len pumpol vyrobcu.
Robi sa to bezne, ze ked je auto v zaruke, tak sa vymienaju aj veci, ktore netreba a dali by sa opravit.
S499.102321.11.2017 15:42 #73 Re:
Reakcia na #70 od lostrail:
A to ste platili zo svojho či to bola záruka?
Petto21.11.2017 15:15 #72 Re:
Reakcia na #71 od Ike:
Preco by sa nedal ? Hybridy su skor vyuzitelnejsie podla mna v DPB ako ebusy. Aj Zilina na to dosla a objednala ich 14ks a ebusy len 2.
Ike21.11.2017 14:59 #71 Re:
Len taká otázka: dá sa porovnávať neplugin hybrid s elektrobusom? Inak suseda má Priusa, asi 7 ročného a nevie si vynachváliť.
lostrail21.11.2017 14:31 #70 Re:
Reakcia na #69 od S499.1023:
V servise s tym bol kolega a povedal, ze mu povedali, ze ich treba komplet vymenit (a aj sa komplet vymenili). Neviem, aka serioparalelna kombinacia v tom aute je (moj slaby Google nic relevantne nenasiel ;-P), ale predpokladam, ze to mohlo zacat jednym clankom (v tom momente, kedy to auto zhaslo, uz vsak bola chyba urcite rozlezena aj dalej). Mne sa chvilu predtym raz stalo, ze displej pohasol a nevedel som za toho svateho nastartovat. Po chvili sa to umudrilo (nastastie) a kedze moj styl jazdy velmi s baterkami nerata (skor dostal zabrat spalovak), tak som tomu este mozno daroval nejaky cas. No ale staci jeden clanok, ktory potom zacne vybijat ostatne a zrazu treba vymenit celu sadu. Preto pisem, ze technologia elektrickeho pohonu este nejaky cas potrebuje, pretoze kusok este potrva, kym budu vyvinute take baterky, ktore nebudu trpiet takymito problemami. Na rozdiel od klasickych spalovacich motorov, kde uz nevidim velke moznosti realneho zlepsovania, tu sa to este da a ked to pride, mozno sa elektrobusov dockame vsade, nevynimajuc dialkove linky.
S499.102320.11.2017 13:02 #69 Re:
Reakcia na #68 od lostrail:
A odišli všetky alebo odišiel jeden článok? Lebo bezporuchové samozrejme nie je nič.
lostrail20.11.2017 13:00 #68 Re:
Reakcia na #67 od S499.1023:
Na nasom firemnom Priuse kompletne odisli po 36 000 km. Raz na jednej pumpe skratka vsetko zhaslo a bolo vybavene. To sme na tom nejazdili ako zmyslov zbaveni (okrem toho, o vykon sa staral najma spalovak, ked bolo treba). Po vymene sa zda, ze je to uz OK, ale predsa tato technologia este asi potrebuje nejaky cas. Ale ako som pisal davnejsie, da sa ist aj touto cestou. Zas taku skusenost z prvej ruky nenahradi nic.
S499.102319.11.2017 17:28 #67 Re:
Reakcia na #66 od piggee:
Nie som priaznivcom elektromobilov ale nerobíte náhodou zbytočný poplach? Kamarát má pätnásťročného Priusa, kde sa tie baterky vybíjajú a nabíjajú stále vzhľadom na ich maličkú kapacitu a majú stále asi 85% pôvodnej kapacity.
piggee19.11.2017 9:08 #66 Re:
Reakcia na #40 od rini17:
A po tych 2000 cykloch sa teda bude zkracovat trasa o 80-90%? MHD nie je jasdenie si na Tesle, ako sa mi zachce. Potrebujes garantovat, ze to, co ma ten stroj odjazdit aj odjazdi. A nepamatas si, kolko DPB trvalo, kym prisiel na to, ze stare elektricky/trolejbusy moze predavat? Kolko ich doslova zhnilo vo vozovniach? Myslis, ze to s bateriami bude ine?
S499.10237.11.2017 10:27 #65 Re:
Reakcia na #64 od Petto:
Hlavne má tá TESLA a celý Muskov biznis tučnučkú stratu - to by bolo hejtov...
Petto6.11.2017 21:42 #64 Re:
Reakcia na #63 od Ámos:
Tak aj ta TESLA ma predsa len lepšie PR, zrejme aj lepsie baterie, lepsi dojazd ako planovane ebusy. Ak ratame 2000 cyklov a 150km tak sa pohybujeme dakde pri 300 000 km/ 5 rokov orientacne. Ale nehadam sa, mozno ebusy prekvapia hoc porovnavame jablko s jabloňou . Ziaden dopravca v EU este nema dlhodobo ebusy v premavke.
Ámos6.11.2017 21:37 #63 Re:
Reakcia na #59 od Petto:
https://www.techbyte.sk/2017/09/finsky-taxikar-kvalitu-baterie-tesla-model-s-400-000-km-ostava-93-percent/
afeno6.11.2017 16:26 #62 Re:
Reakcia na #58 od Petto:
Určite prešla,u nás vyraďovať sa budú aj Tedomy.
(ehm, ehm) Mladič, už som to raz zhrnul, bohužiaľ si už nepamätám kde. Ajkeď zbytočne, stále si ideš svoje...
Mladič6.11.2017 15:47 -2#61 Re:
Reakcia na #59 od Petto:
Jadrová energia - 79,6% podielu
Uhlie a biomasa - 10,1%
Vodné elektrárne - 10,3%
Pri jadre uvažuj aj to, že tie elektrárne nie sú bez ekologického dopadu na životné prostredie. Pri tepelných elektrárňach ani nehovorím. A vodné elektrárne tiež nie sú bez zásahu do životného prostredia a nie sú to najmenšie stavby v porovnaní s tým, že koľko vyrobia elektriny a aký je to zásah do flóry a fauny.

Doporučujem si urobiť precízne kalkulácie, že koľko elektriny potrebuješ navyše pre nabíjanie autobusov v prípade, že by sa komplet vozový park autobusov v mestách, kde vozový park číta viac ako 20-30 autobusov. Prípadne keby sa aj rozširovala jadrová elektráreň alebo sa vybudovala na východe nová jadrová elektráreň, tak počítaj s tým, že naši západní susedia z Rakúska budú veľmi hlasno protestovať. Je však silné okázalé pokrytectvo ak rakúšania mlčia pri 59 francúzskych a 17 nemeckých jadrových elektrárňach. Čo je dovolené pánovi, nie je dovolené psovi. Kto je v tejto roli pán a pes dúfam každý chápe ... Ďalším problémom je cena týchto agregátov nakoľko za rovnakú cenu nakúpiš 2x toľko autobusov na naftový pohon. Keďže petrochemická lobby si vie kšeft poistiť, tak cena týchto alternatívnych pohonov nepôjde tak rýchlo nadol, pretože prípadné zníženie nákladov na obstaranie vozidiel a ostatného zariadenia by oslabilo odber ropných palív a to si veľké spoločnosti nenechajú takto potopiť vlastný obchod. Aktuálne je z pohľadu lobbingu zaujímavé, že najviac za "zelené" energie a dotácie pre ne lobuje Rakúsko a Nemecko, kde sídlia spoločnosti, ktoré sú lídrami vo výrobe zariadení na výrobu elektrickej energie pomocou solárnej a veternej energie. Ale to len taká pikoška, čo viem od človeka, čo tieto vplyvy na EP sleduje roky a má prehľad.
lostrail6.11.2017 12:23 #60 Re:
Reakcia na #59 od Petto:
No neviem, emisny faktor aj koeficient primarnej energie nie su velmi lichotive v pripade elektriny. Este stale ten energeticky mix nie je to, co by sa dalo povazovat za zelenu energiu. Samozrejme, s naftou sa to neda porovnavat (skor so zemnym plynom). Ked sa k tomu pripocita vyroba Li-Ion bateriek (a jej emisna zataz), tak z toho elektropohon nevychadza velmi dobre. Ide skor vsak o to, ze do buducnosti je vyssia pravdepodobnost, ze sa bude dalej "ocistovat" vyroba elektriny a ze pridu skor nove baterky, ako by sa vymyslali donekonecna alternativne paliva pre spalovaky. S baterkami a elektrinou totiz uz existuje dobra siet "cerpacich stanic", kym na alternativne paliva taku siet treba budovat a tam je tazke odhadnut, ktore z tych paliv prezije, ktore naopak zanikne a ci sa potom taka masivna investicia oplati.
Petto6.11.2017 11:34 -1 +1#59 Re:
Reakcia na #57 od Mladič:
Ked si vezmes ze energia na SK je "zelena" - chap vyrabana v atomkach, vodnych primarne. Tak jedine vyroba baterii by mali byt ekologicka zataz. Vacsi problem vidim skor za zaruka je na 5r resp 2000 nabijacich cyklov a potom co ? Kapacita bude niekde po 5r na urovni na 80% co uz bude mozno problem aj odjazdit s tym nejaku spicku. Alebo sa DPB hecne s objednanim novej baterky tentokrat uz za svoje peniaze (od magistratu)