1. júla 2007 po prvýkrát vyšli do ulíc nočné linky N21 až N99.
Pred desiatimi rokmi sa Bratislava so svojou nočnou dopravou dostala na úroveň menších európskych metropol. Dovtedajšie linky s číslami 501 – 518 nahradili nové nočné linky s označeniami N21 – N99. Písmeno „N“ symbolizuje slovo noc v najmenej deviatich európskych jazykoch a preto ho na označenie nočných liniek zvolili aj iné mestá. Čísla nočných liniek boli zvolené podľa denných liniek, ktoré obsluhujú podobnú trasu alebo cieľ.
Zmena označenia však nebola najväčšou zmenou. Tou sa stalo výrazné posilnenie dopravy, ktorá bola po redukcii v roku 1995 zabezpečovaná iba tromi spojmi za noc. V roku 2007 počet odchodov z centra stúpol na 5 resp. 6. Pôvodné neintervalové odchody boli nahradené odchodmi každú hodinu, prípadne s vloženým spojom o polnoci. Tým sa stali odchody ľahšie zapamätateľnými.
Posilnenie dopravy sa zaobišlo bez výrazného zvýšenia nákladov dopravného podniku. Využili sa úspory vďaka otvoreniu novej petržalskej vozovne na Lúkach, ktorá umožnila znížiť kilometre autobusov najazdené pri cestách medzi vozovňou a linkami. Časť úspor pochádzala z výkonov neverejných služobných spojov, ktoré boli určené iba pre zamestnancov dopravného podniku.
Všetko mohlo byť úplne inak
Dopravný podnik sa zmenou nočnej dopravy zaoberal dlhšie, napríklad v septembri 2006 bol spracovaný interný materiál, ktorý uvažoval s odchodmi z centra o 0:00, 1:11, 2:22 a 3:33 podľa vzoru Stuttgartu. V materiáli boli definované linky s číslami 521, 530, 532, 534, 543, 553, 555, 560, 561, 567, 570, 571, 574, 590, 591 a 593. Keďže sa v tom čase pripravovalo aj zavedenie integrovanej dopravy, „päťstovkový“ rad bol nakoniec rezervovaný pre linky integrovanej dopravy v pezinskej oblasti a „nočáky“ dostali N-kové označenia.
Zaujímavosťou je, že bez medializácie príprav novej nočnej dopravy by možno reforma spustená nebola. Vtedajšie vedenie dopravného podniku však nechcelo dementovať zverejnené informácie, a tak dalo spusteniu nových „nočákov“ zelenú.
Nový systém nočnej dopravy sa neobišiel bez rôznych zmien, ktoré však celkový systém nenarušili. To sa však netýkalo tarify. Päť mesiacov po zavedení novinky dopravný podnik zvýšil ceny na dvojnásobok a na nočných linkách prestal uznávať električenky. Argumentoval vyššou kvalitou nočnej dopravy a nasadením pracovníkov bezpečnostnej služby do vybraných nočných spojov. V kuloároch sa však šepkalo, že dôvodom na túto zmenu bolo to, že sa novinka v MHD nepáčila taxikárom. Vyššie ceny nočnej dopravy definitívne zanikli až v roku 2015 po spustení 3. etapy integrovanej dopravy.
Vďaka tomu, že nočná doprava sa stala prehľadnou a ľahko použiteľnou, sa postupne podarilo zlepšiť aj dopravu počas Vianoc a Silvestra (namiesto každých 75 minút to bolo vlani už každých 30 minút). Úspech novej nočnej dopravy ilustruje tiež to, že napriek tomu, že sa počet spojov zdvojnásobil, postupom času bolo nutné na viaceré linky nasadiť väčšie vozidlá, aby zvládali nápor cestujúcich.
Región zatiaľ bez nočnej dopravy
Z bratislavskej nočnej dopravy by sa mohol poučiť Bratislavský samosprávny kraj, ktorý zabezpečuje dopravu pre obyvateľov regiónu. Tí sú momentálne odkázaní len na denné linky. Prvou lastovičkou boli nočné spoje počas Bielej noci 2016, zatiaľ však ostalo len pri nich.
810zssk
N29 - "do Devína ide 28 už 4.20 (síce z opačnej strany centra, ale z tej, ktorá je pre cestujúcich bližšie)" Hm? Pre akych cestujucich blizsie? Vsak na 4:20 sa k Eurovei (a pod most) nedostanes absolute nijak, ak neratame N33 o 3:37, ale podla mna 43 minut cakania na prestup nie je to prave orechove (nehovoriac o tom, ze to uz rovno mozes ist N29 o 3:30). Blizsie to maju akurat cestujuci z DD.
N31 - tu o 4:32 nestihas N95kou o 4:30, ani keby isla na cas..
N33 - za podmienky ze by ta 210 cakala a 32 sa posunula, tak povedzme ano
N37 - opat problem prestupit z nocaku
N72 - to by som riesil prave tak ze jeden z tych vyjazdov by isiel ako N72 (s cakanim na pripoje od stanice)
N74 - ale s prestupom od nocakov?
N80 - N99 je smerovana inde, navyse ukoncenim na Svabinskeho uz vela neziskas (a co dalej s tym vozom?
N34, N37 - to su take krkolomne riesenia ze cestujuci pride na stanicu, tam prestupi na nocak niekam, tam na dennu linku a pri N70 z nej este raz niekde inde... to uz fakt atraktivne nie je.
Celkovo mam pocit ze tu riesime rozne problemy. Ty sa zaoberas dopravou ludi z centra mesta, cize pravdepodobne mas na mysli skor cestujucich ktori tam boli travit noc.
My sa ale bavime o skorom rane, o 4:30 ich tam uz vela nie je. Ja hovorim o "beznych cestujucich" do zamestnani so skorymi nastupmi, ranne odlety z BTS (ale aj VIE - dostat sa na ASMN ak chces pohodlne stihat SL o 5:00 je o hubu, ak nemas priamu linku, kedze ta 210 necaka) a podobne. Cize zabezpeceni spojenia medzi vsetkymi castami mesta, tak ako je to po zvysok noci.
Niekde vhodne alternativy su, ale skor by som to tlacil do toho aby tieto alternativy boli konvertovane na nocak (vid N72), nech je to jednotne a prehladne, bez tisicov vynimiek.