Predĺženie linky 6 do Petržalky (od 3.7.2017)

Petržalka dostane ďalšiu linku, s jej prevádzkou sú však spojené riziká.


Ilustračné foto © DuPe


Od 3. júla 2017 bude do Petržalky zavedená ďalšia linka, tentoraz električková linka 6 z Karlovej Vsi. Linka bude naďalej premávať v špičkách a počas večerov pracovných dní.

V Petržalke sa tak za necelý rok pôvodná nosná linka 95 "rozmnožila" na linky 1 3 6 95 a 97. Príručka pre plánovanie sietí liniek MHD HiTrans hovorí, že efektívnejší je systém s menším počtom liniek a hustejšími intervalmi medzi spojmi. Podľa týchto zásad bola zrealizovaná aj reorganizácia liniek v Petržalke v roku 2005. Bratislava sa ale teraz rozhodla ísť inou cestou než je odporúčaná, a než je tá, ktorou sa riadia dopravné podniky v Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Belgicku, Francúzsku či Španielsku. V čase nedostatku peňazí na opravu zlého stavu niektorých električkových tratí s obmedzeniami rýchlosti až na 10 km/h, sa verejné prostriedky minú radšej na duplicitné spojenie s linkami 1 a 3. Na tie sa doteraz z linky 6 dalo pohodlne prestúpiť na Šafárikovom námestí.

Predĺžená šestka preverí možnosti električkovej dopravy. Na konečnej Jungmannova sú výhybky nainštalované tak, že ak električky pri meškaní jednej z nich prídu v inom poradí, než určuje cestovný poriadok, v praxi sa nedokážu obehnúť. Na manéver je totiž potrebný dlhší čas, než by sa pri obiehaní získal. Zmeškaná električka síce môže odísť z opačného nástupišťa, to však spôsobuje chaos u cestujúcich, ktorí nedostanú žiadnu informáciu o tom, že električka pôjde z iného než bežného nástupišťa. Naviac, táto možnosť vlani skončila aj vykoľajením električky. A tak je bežnejšie, že električky odídu v takom poradí, v akom prišli, zmeškaná električka odíde zmeškaná aj z Petržalky a mešká aj na ďalšej trase, napr. na Račianskej ulici. Tretia linka v Petržalke situáciu ešte zhorší.

Na hrane tiež bude výprava električiek. Do Petržalky môžu jazdiť len obojsmerné električky, ktorých má dopravný podnik 30. Z nich jedna je po nehode už viac ako rok odstavená. Ak by linka 6 jazdila do Petržalky aj od septembra počas školského roka, spolu by bolo potrebné vypraviť na linky 1 3 a 6 približne 25 vozidiel, naviac ešte záložné vozidlo pre prípad poruchy. Počítať je potrebné aj s odstavením vozidiel z dôvodu pravidelnej údržby. Prípadné vyradenie ďalšej električky z prevádzky po nehode alebo väčšej poruche môže znamenať nevypravovanie spojov. Ak by odstavených električiek bolo viac, nepôjde o pravdepodobnosť, ale o istotu a cestovný poriadok nebude dodržaný.

Vzhľadom na riziká bude zaujímavé sledovať, či bude nová linka pre Petržalčanov skôr prínosom alebo zhoršením dopravy. Podobne ako keď sa po zavedení linky 97 zhoršila pravidelnosť autobusov jazdiacich od Farského smerom na Lúky. Ak zavedenie linky 6 zhorší pravidelnosť na linkách 1 a 3, ale aj previazanie s linkou 4 v úseku centrum - Karlova Ves, môže byť výsledok presne opačný než je zámer.

Aktualizované: Podľa posledných informácií sa pripravované predĺženie linky 6 bude ešte prehodnocovať budúci týždeň (19. - 25.6.). Z tohto dôvodu boli nové cestovné poriadky liniek 6 a 9 dočasne stiahnuté z cestovných poriadkov.


16.6.2017, aktualizované 16.6.2017
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Mikepred 18 min #160 Re:
Reakcia na #158 od Solider:
Áno tú verziu že cez víkend sa celá výprava spraví s 29/30T som počul z rôznych zdrojov. Potom niektoré pripustili, že L2 by ostala aj cez víkend s K2S, neskôr to už boli L2 a L8. A nakoniec aj L9 (zatiaľ čo na L5 môžu ísť aj krasňanské dupláky).
A teda tá verzia že iba škodovky sa vraj nerealizovala preto, lebo majú veľkú spotrebu a tiež preto, že iba minimum Krasňancov má papiere na škodovky a že Krasňancom nejako húfne tie papiere na škodovky ani dávať moc nechú ...
Martin Fundárekpred 47 min #159 Re:
Reakcia na #117 od Valec:
Pôvodne sa hovorilo o trase cez SNP a Obchodnú. Trasa cez Špitálsku prišla na pretras až potom, keď sa vymýšľalo, ako ten slalom po meste trochu zrýchliť.
Soliderdnes, 14:39  +1#158 Re:
Reakcia na #157 od david1:
Ja viem, že tých pár škodováckych poradí je tam kvôli nízkopodlažnosti. Ale zároveň to potvrdzuje moje slová, že Plán dopravnej obslužnosti je pamflet a bluf na verejnosť. Oficiálne tam totiž nemajú byť ako kačice, tak ani škodovky. A kapacita rovnaká na linke 8, ako na linke 2, je oficiálnym potvrdením toho, že to nevychádza z reálneho stavu, ale len od stola. Inak, pôvodne totiž mali od januára cez víkend jazdiť na všetkých linkách iba Škodovky, ale „náhodou“ sa na to zabudlo.
david1dnes, 14:07 #157 Re:
Reakcia na #156 od Solider:
Ok
Tak nie je dôvod, aby boli kachny na L9.
Tá L6 bola predtým K/TT tie nové vozy tam ostali asi po výlukovom vedení.
L5 pár poradí je tam kvôli nízkopodlažnosti.
Soliderdnes, 13:14 #156 Re:
Reakcia na #150 od david1:
Keď sme už pri tom, Plán dopravnej obslužnosti na rok 2017 hovorí niečo iné. Na L9 ani cez víkend kachny a na linke 5 cez víkend žiadne Škodovky.


david1dnes, 13:10 #155 Re:
Reakcia na #153 od Valec:
Písal som po prípadnom predĺžení električiek ako prestupný bod v smere Vajnorská, Rožňavská kam sa ide dosť kostrbato z N.Mesta prípadne obklukou z hlavnej.
Pokiaľ sa neposilnia OS tak aj bez predĺženia električiek by som tam stopol aj Rexy, aby bol interval aspoň 30 min. v špičkách.

Ku všetkým vlakom samozrejme nadviazať L54 s lepšou vymetacou trasou po Vajnoroch.
Dave177dnes, 12:06 #154 Re:
Reakcia na #153 od Valec:
Vrakuňa tiež nie je silný bod a REX tam stojí
Valecdnes, 11:46 #153 Re:
Reakcia na #146 od david1:
Však ja hovorím o Os. Ak by REXy stáli všade, už to nebude REX. Vajnory nie sú taký silný bod, aby tam dnes REX musel stáť.
Mikednes, 11:18 #152 Re:
Reakcia na #150 od david1:
Nie je to priorita nikoho to netrápi. Možno keby sa viac angažovali nejakí poslanci ...
Pettodnes, 10:55 #151 Re:
Reakcia na #150 od david1:
K2S su najuspornejsie co mame,preto jazdia tak hromadne a co najviac. To ze ich kapacita stoji za velke H je uz druha vec.
david1dnes, 10:23 -1#150 Re:
Reakcia na #149 od Solider:
Keby to bol bluf tak by sa nemotali kachny cez víkend na L9 a dali by na Krasňanské poradia volné T6 aspoň.
Soliderdnes, 9:44  +1#149 Re:
Reakcia na #148 od david1:
Objednávka od mesta je len taký bluf. Keď raz niekto povie, že chce mať T3P ako rezervu, tak sa nebudú riadne vypravovať, ani keď bude objednávka od mesta. V súčasnosti nie je možné ani na L7 ráno zabezpečiť všetky poradia so súpravami, v Krasňanoch nie sú vozy, chýba aj náhrada za vyradenú 7729-26.
david1dnes, 9:30 #148 Re:
Reakcia na #147 od Solider:
Súpravy by sa aj našli ale vozokm resp. objednávka od mesta nepustí.
A ešte aj to čo máme k dispozícii si nevieme zoptimalizovať viď kapacita na L6 vs. L8.
Soliderdnes, 9:01 #147 Re:
Reakcia na #124 od Error 0x007:
V nových električkách je, ale v starých nie je. Ale rôznych meraní a počítaní cestujúcich v teréne už za ten čas bolo dosť. A čo by aj zistili? Večné známe fakty – v špičke dopyt prevyšuje ponuku, kapacitne vozy nestačia, živíme tu zbytočne 36 kačíc, chýbajú súpravy, chýbajú dôležité koľajové prepojenia, atď.
david1dnes, 8:53 #146 Re:
Reakcia na #131 od Valec:
30 min je tam ráno aj teraz spolu s Rexami. Mali by sa vložiť dalšie OS od Senca v smere N.Mesto a Petržalka a prípadne nechať zastavovať aj Rex vo Vajnoroch, keď to nebodaj vybudujú.

Momentálne je tam nedostatočná kapacita v kat. OS, kde to nestíha ráno pobrať dopyt zo zastávok od Senca, kedže už tam prichádzajú plné.
Soliderdnes, 8:48 -1#145 Re:
Reakcia na #128 od Mike:
Ten sa dá zabezpečiť aj lacnejším a kratším predĺžením električkovej trate o 300 metrov k budove tzv. Sahary, kde by sa dala ad hoc vybudovať železničná zastávka.
Soliderdnes, 8:47 #144 Re:
Reakcia na #143 od david1:
Električka spájajúca Zlaté piesky s Cepitom a Račou je iný projekt.
david1dnes, 8:30 #143 Re:
Reakcia na #122 od Petto:
Tá je obmedzená aj teraz 12min.špička a 30 min. sedlo a víkend.
Kto potrebuje aj teraz prestúpi na električku na Zlatých z L53 či L65. Bude tak robiť aj naďalej pokiaľ sa električka potiahne do záhradiek a Vajnorskému jazeru.

Pôvodne mala prejsť most a cez staré letisko a BEZ viesť až do Rače.

Na Starom letisku sa plánuje nové sídlisko a neviem v ako štádiu je dlhodobo plánovaný Cepit oproti Vojenskému útvaru. To kinderkami určite neobslúžiš.

Aspoň raz by sa mohla v tomto meste najskôr pripraviť obsluha územia a potom začať stavať ako to robí susedná Viedeň.
Mikednes, 7:11 #142 Re:
Reakcia na #138 od Ámos:
To P+R by mohlo byť už aj dnes na Zlatých ...
Dispecervčera, 22:08 #141 Re:
Reakcia na #139 od Ámos:
Je to jedna z možností, prečo sa to deje. Avšak veľa môže robiť aj to, ak ti ľudia stoja vo dverách, ak vozidlo stojí v zastávke (s otvorenými dverami).