Petržalská trať nevydržala prvé horúčavy

Po roztrhnutom troleji došlo aj k deformácii koľají.

Električkovú trať do Petržalky, ktorá bola oficiálne dokončená 15. decembra 2015 a zatiaľ nesprevádzkovaná pre cestujúcich, sužujú technické problémy. Prerušenie testovacích jázd si vyžiadalo poškodenie trolejového vedenia a zberača električky v utorok 21. júna. Oprava v blízkosti konečnej zastávky trvala niekoľko hodín.

Po prvých letných horúcich dňoch sa tiež objavilo zdeformovanie koľají. Vplyvom tepla a javu tepelnej rozťažnosti materiálov dochádza k predĺženiu koľajníc a na petržalskej trati sa tento jav prejavil medzi zastávkami Farského a Jungmannova vybočením polohy koľají v oblúkoch. V prvom prípade sa koľaj v smere jazdy do Petržalky priblížila ku opačnej koľaji, v druhom prípade došlo k posunu koľaje do centra mesta ďalej od opačnej koľaje. Na trati je zreteľne vidno, ako menili polohu podvaly pod koľajnicami. Na jednej strane koľají chýba štrk na miestach, z ktorých sa podvaly posunuli, a na druhej strane je štrk vytlačený nad pôvodnú úroveň. Pôvodne plynulé koľajové oblúky sa zmenili na viacero oblúkov s rôznym polomerom.

K zásadnejším posunom trate pod vplyvom tepla by však nemalo dochádzať, pretože v krajnom prípade zdeformovaná koľaj môže spôsobiť vykoľajenie vozidla. Na kompenzovanie tepelnej rozťažnosti koľajníc slúžia napríklad dilatačné zariadenia, ktoré umožňujú pozdĺžny posun koľajníc. Takéto zariadenia sú nainštalované aj na oboch stranách Starého mosta, nie však v blízkosti zdeformovanej trate, ktorá je riešená formou bezstykovej koľaje. V oblúkoch, kde je riziko vybočenia bezstykovej koľaje vplyvom tepelnej rozťažnosti vyššie, sa v prípade malých polomerov zvykne používať aj kotvenie podvalov, ktoré má zabrániť zmenám geometrickej polohy koľaje.

Za deformáciu trate môže aj duálny rozchod

Magistrát Bratislavy na svojej internetovej stránke uviedol, že poškodenú trať začne zhotoviteľ v rámci záruky opravovať od 29. júna 2016 a termín otvorenia premávky v prvej polovici júla bude dodržaný. Oprava trate by mala byť vykonaná opätovným podbitím trate. Či budú realizované opatrenia, ktoré zabezpečia aby v budúcnosti k opakovaným deformáciám koľají neprichádzalo, magistrát neuvádza.

V stanovisku mesta sa priznáva, že s riešením duálneho rozchodu nemal zhotoviteľ skúsenosti: "Nakoľko však použitie zdvojenej koľaje nie je bežné technické riešenie a neexistujú k tomu reálne skúsenosti, je predpoklad, že napriek dodržaniu všetkých normových parametrov pri projektovaní a realizácii, práve toto bolo príčinou vzniknutej deformácie,“ vysvetlila Lenka Kubejová zo spoločnosti EUROVIA SK

Pri použití štyroch koľajníc miesto dvoch totiž pôsobia dvojnásobné sily na bočný posun pri tepelnej rozťažnosti koľajníc. Znamená to, že ak by mesto stavalo iba bežnú električkovú trať, riziko posunu tratie by bolo nižšie.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #39:
Relatívne možno široký je, ale na dráhach je 1435 rozchod normálny.
Reakcia na: S499.1023 #38:
1) Ak su na nejakom useku rozchody 1000m a 1435mm, tak z nich dvoch je relativne siroky ten druhy. Siroky je normalne pridavne meno, ktore zatial nebolo monopolizovane.
Reakcia na: Juro_BA #37:
1) 1435 mm nie je široký rozchod.
2) Opakovanie TBS v rovnakom rozsahu nie je ani normálne, ani bežné, ani logické. Rozchod 1435 mm zaujíma akurát Spevavého Domovníka, ing. Zlomkovca, prof. Smitha a ing. Guľku a ich chúťky boli ukojené pri prvej TBS.
Reakcia na: S499.1023 #36:
Ja som v prvom rade myslel opakovanie TBS na oboch rozchodoch., rozumej 1000 mm aj 1435 mm. Ak sa totiz uz raz TBS na oboch rozchodoch vyzadovala a vykonavala, vzhladom k opravam zvrsku oboch rozchodov a vyzadovaniu TBS je to logicke.
Reakcia na: Juro_BA #34:
Najbližší široký rozchod k Bratislave máš v Haniske pri Košiciach.
Reakcia na: kecho #33:
A teraz aj 7513 🙂
Bude TBS na trati do Petržalky aj na širokom rozchode?
Dnes sa tam premáva/-l (z diaľky viditeľný) oranžový tram - to je tá technickobezpečnostná skúška nariadená z BSK?
Reakcia na: kecho #31:
Nechapem co maju s tymi zberacmi stale ?
Zas ten nezmysel... "Na novej trati sa na niektorých miestach minulý týždeň poškodili zberače a koľaj." ?
Ale žeby naozaj už tento týždeň pustili Škodovku?
http://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/398135-do-7-jula-maju-ukoncit-skusky-na-elektrickovej-trati-do-petrzalky/
Reakcia na: S499.1023 #29:
Tak tento rok asi trat dovrsila polcas rozpadu, ale putovala do strany uz aj v uplynulych rokoch, mozno to ma docinenie aj s opravou rozbitych dilatacii zavarovanim ?
Reakcia na: JamaVOku #28:
Tak so zámkovkou to veľa námahy nemalo a malá držobnosť VÚIS panelov je známa. Len mi je divnô, že to nevybočilo napr. už vlani, však to boli o kus väčšie hice.
Reakcia na: S499.1023 #27:
Dlazbu
Reakcia na: Solider #25:
To tam vytrhalo asfalt?
Reakcia na: Solider #25:
Zato na petržalskej trati sa dnes ráno pracovalo o 106 🙂
Z tepla sa momentálne takisto „narovnal“ oblúk za zastávkou Kamenné námestie smer Mariánska. A to tam nie sú ani štyri koľajnice.
Myslim, ze tentokrat je v tom dodavatel nevinne. Skorej to vyzera na chybu projektu (co je este smutnejsie), neverim totiz, ze akykolvek technicky dozor, ktory na stavbe urcite bol, by nechal zabudovat kolajnice bez nejakych prvkov, ktore v projekte boli zakreslene.
Reakcia na: Petto #21:
Ak by to robil PatAMat, určite by ťa zavolali do partie. ?
Reakcia na: Petto #21:
Cez obed tam nieco vymeriavali.
Robia uz nieco pracovnici z firmy PatAMat na oprave v Petrzalke ci stale je horuuuuuco ? ?