Dopravnému podniku reklamy prerástli cez vozidlá.
Uprostred slnečného dňa nastúpite do vozidla MHD a ponoríte sa do šera. Nejde o náhle zhoršenie zraku, ale ocitli ste sa v električke či autobuse s celoplošnou reklamou. Už dlhšiu dobu sa väčšina celoplošných reklám na dopravné prostriedky MHD aplikuje aj s prekrytím okien čiastočne priehľadnými fóliami. Takéto riešenie so zhoršenou priehľadnosťou okien a rozostreným obrazom cestujúcim znepríjemňuje cestovanie a sťažuje orientáciu, čo si myslí 65 % respondentov ankety imhd.sk, ktorej sa zúčastnilo 1178 hlasujúcich.
Reklamy však prinášajú dopravcom príjmy, preto sa ich neradi zbavujú aj vo vyspelejších krajinách. Napríklad vo švajčiarskom Zürichu má dopravca povolené prenajímať na reklamné účely tri vozidlá a aj to bez prekrývania všetkých okien. Prekrytie okien reklamami je výnimočné aj v iných mestách, ktorým záleží na získavaní nových cestujúcich vo verejnej doprave. V Bratislave sú do reklám zahalené desiatky dopravných prostriedkov a až na výnimky aj s prekrytím okien. Reklamy sa vyhýbajú iba vozidlám zakúpeným cez eurofondy.
Umiestnenie reklamy na vozidlá sa dá vykonať rôznymi spôsobmi, Bratislava si vybrala ten s maximálnym polepením vozidla vrátane okien fóliami. Ako sa ukazuje, často zbytočne. Jedna z najnovších reklám ukazuje, že zo siedmich polepených okien cestujúcich na pravej strane vozidla šesť nesie iba bielu farbu a žiadny nápis, vizuálny prvok či reklamné posolstvo. Dve tretiny cestujúcich touto električkou budú pociťovať zhoršenie cestovania, hoci účinok takto vyhotovenej reklamy sa nijako nezvýši.
Zo siedmich polepených bočných okien nesie šesť iba bielu farbu
Reklama na tú istú značku sa dá robiť rôznymi spôsobmi
Americký nealkoholický nápoj mal reklamu na bratislavských električkách aj v čase socializmu a postupom času sa jeho reklama dostala až k prekrytiu celého vozidla. Zatiaľ čo v Bratislave posledná z reklám zhoršuje výhľad z vozidiel, vo Washingtone DC vedia držať reklamu na rovnaký nápoj na uzde.
Počas socializmu boli reklamy doménou električiek a ich strešných reklamných panelov (foto: Jan Horník)
V 1990-tych rokoch začali byť rozšírené celoplošné reklamy, okná však neprekrývali alebo prekrývali iba čiastočne (foto: Recar)
S nástupom veľkoplošných fólií sa začali prelepovať celé okná, aj v tom prípade, ak nenesú žiadnu reklamnú informáciu (2013)
Hlavné mesto USA dokáže umiestniť na vozidlo reklamu na rovnaký nápoj bez toho, aby zhoršovala výhľad z autobusu (2015)
Solider
Oblepovanie okien nezmyselnou reklamou tak nie je iba problém estetický, ale aj problém morálny, keď jediným účelom oblepenia čo najväčšej plochy je eventuálny zisk z reklamy – vytlačenie, nalepenie a prenájom reklamnej plochy (mestských vozidiel), keď čím viac m2 reklamy, tým väčší zisk.
Riešením tohto problému je buď väčšia a komplexnejšia definícia reklamných plôch dodatkom k zmluve s Recarom, čo však bude znamenať zníženie zisku ako pre súkromníka, tak aj pre DPB, ktorý kontroluje smiešnych 21% akcií v spoločnosti alebo oblepenie ešte väčšieho počtu vozidiel, alebo po uplynutí zmluvy nepredĺženie zmluvného vzťahu medzi DPB a Recarom z dôvodu nevýhodnosti tejto zmluvy pre podnik a mesto s tým, aby sa prenájom reklamných plôch vo vozidlách a na vozidlách DPB realizoval priamo podnikom, aby zisk z prenájmu zbytočne neodtekal na účty súkromných spoločností.
Vhodným nastavením podmienok prenájmu plôch vozidiel pre reklamné účely podľa môjho názoru dokonca DPB môže získať viac, než pri terajšom nevýhodnom nastavení.