Cieľom je zabezpečiť atraktívnu, komfortnú a bezpečnú mestskú hromadnú dopravu.
Dňa 24. marca 2016 predstavil riaditeľ Dopravného podniku Bratislava (DPB) Ing. Milan Urban priority vedenia podniku na tento rok. Za najdôležitejšie označil zlepšenie služieb pre cestujúcich, obnovu vozidlového parku, stabilizáciu a doplnenie počtu chýbajúcich vodičov MHD. Okrem postupného zatraktívňovania MHD sa súčasné vedenie DPB snaží aj o úsporu nákladov, ktoré sa podľa slov Milana Urbana však nedotýkajú platov zamestnancov. Ako uviedol riaditeľ podniku, od nástupu nového vedenia v uplynulom roku sa podarilo dosiahnuť úspory rádovo v stovkách tisíc eur prehodnotením a úpravou existujúcich dodávateľsko-odberateľských vzťahov a tiež vnútornými úsporami v rámci dopravného podniku.
Nárast výkonov MHD
Pre rok 2016 si podľa riaditeľa Milana Urbana mesto objednalo o 3 % viac výkonov mestskej hromadnej dopravy ako v minulom roku. Nárast by mali cestujúci pocítiť najmä v ekologickej električkovej a trolejbusovej doprave po zavedení nových grafikonov. Termín zavedenia týchto zmien zatiaľ nie je známy.
Od mája tohto plánuje dopravný podnik počas voľných dní znovu zaviesť prepravu cyklistov špeciálnymi cyklobusmi do niektorej rekreačnej lokality. Podľa slov riaditeľa podniku by mohlo ísť o lokalitu Devín, alebo Železná studnička.
Nedostatok vodičov: pomôcť majú aj študenti VŠ
Problémom, s ktorým v tomto období dopravný podnik akútne zápasí, je aj nedostatočný stav počtu vodičov MHD. Podľa riaditeľa podniku chýba v súčasnosti na bezproblémovú dennú výpravu všetkých spojov 30 vodičov a do stavu bez potreby nadčasovej práce chýba asi 150 vodičov. Tento stav je okrem iného spôsobený aj nedostatkom vodičov na pracovnom trhu.
Dopravný podnik pripravuje krátkodobé i dlhodobé riešenia na odvrátenie tohto nepriaznivého stavu. Medzi krátkodobé opatrenia by mali patriť zvýšená produktivita práce personálneho oddelenia, motivácia uchádzačov pomocou náborových príspevkov či príspevkov na bývanie pre mimobratislavských vodičov.
Pred podpísaním je aj nová kolektívna zmluva, v rámci ktorej sa pripravuje aj zvýšenie platov, najmä pre vodičov MHD. Ako povedal Milan Urban, vodičom autobusov by sa mohla mzda zvýšiť priemerne o 5 %.
Dopravca ponúka i výchovu nových vodičov autobusov, električiek a trolejbusov. Ak sa zaviažu odrobiť určitý čas v dopravnom podniku, podnik im môže zaplatiť náklady na získanie potrebných oprávnení. Dopravný podnik by chcel doplniť stav vodičov električiek aj z radov študentov vysokých škôl, ktorí by mohli brigádnicky pracovať popri štúdiu a neskôr by mohli prejsť i na trvalý pracovný pomer.
Zlepšená starostlivosť o infraštruktúru
Zvýšený komfort by mali cestujúci pocítiť aj pri čakaní na zastávkach. Dopravný podnik plánuje v priebehu tohto roka osadiť na viac ako 50 najfrekventovanejších zastávok elektronické informačné tabule, ktoré už slúžia na niektorých zastávkach v meste. Rozšíriť by sa malo aj wi-fi pripojenie na internet v prostriedkoch MHD.
Zároveň sa zlepší starostlivosť o približne 65 frekventovaných zastávok, pričom na 6 z nich plánuje DPB vykonávať čistenie v priebehu dňa (napr. Račianske mýto, Trnavské mýto, Cintorín Slávičie údolie). Na zastávkach sa osadí aj viac ako 200 nových smetných košov. K zlepšeniu by malo prísť postupne v priebehu tohto roka. Spolu má dopravný podnik 1398 zastávok.
Nové vozidlá
V tomto roku pribudlo, resp. pribudne do vozidlového parku 15 nových jednosmerných električiek. Štrnásta z nich bola dodaná práve dnes, 24. marca. Najhoršia situácia je v súčasnosti pri autobusoch, ktoré majú priemerný vek 7 rokov pri plánovanej životnosti 10 - 12 rokov. Do konca roka 2016 chce dopravný podnik zaobstarať 40 nových autobusov, ktoré by mali situáciu čiastočne zlešpiť. Kategórie autobusov, ktoré chce DPB nakúpiť, však riaditeľ nešpecifikoval. Malo by ísť podľa jeho slov o typy, ktoré si vyžadujú jednotlivé linky. Podľa našich informácií by malo ísť o minibusy a kĺbové autobusy.
K téme odpredaja vyradených vozidiel MHD sa Milan Urban vyjadril, že v súčasnosti šrotované vozidlá boli v takom zlom stave, že ich odpredaj iným dopravným podnikom neprichádzal do úvahy. Nevylúčil však, že pri ďalších vyraďovaniach vozidiel elektrickej trakcie sa bude uvažovať aj s ich prípadným odpredajom.
Mesto: vrátime bezplatnú prepravu pre zdravotne znevýhodnených
K téme bratislavskej MHD sa na brífíngu vyjadril aj primátor Bratislavy I. Nesrovnal. Ako uviedol, na marcovom mestskom zastupiteľstve predloží návrh na znovuzavedenie bezplatnej prepravy zdravotne znevýhodnených, diamantových darcov krvi a protikomunistických odbojárov s trvalým pobytov v Bratislave. Podobný návrh by podľa jeho slov mal schváliť aj Bratislavský samosprávny kraj pre občanov s trvalým pobytom v okresoch Senec, Malacky a Pezinok, aby boli podmienky jednotné v celom Integrovanom dopravnom systéme Bratislavského kraja a platiť by mohol od 1. mája 2016. Na margo znovuzavedenia bezplatnej prepravy primátor uviedol, že tým cestujúcim, ktorí si už zakúpili zľavnené predplatné cestovné lístky, by mala byť vrátená alikvotná čiastka s tým, že by nemuseli navštíviť predajné miesta dopravcov. Uvažuje napríklad s vrátením poštovou poukážkou. Tieto náklady by malo mesto, resp. kraj zaplatiť zo svojich zdrojov.
K téme SeniorPasov pre seniorov primátor mesta uviedol, že ide o zvýšenie komfortu pre seniorov, ktorí si tak nemusia kupovať lístok pri každej ceste, a nie ich diskrimináciu, preto ich rušiť neplánuje. Osvetovú kampaň v tomto duchu by v najbližšom období mala zrealizovať Bratislavská integrovaná doprava ako koordinátor integrovanej dopravy.
david1