Nie všetko sa podarilo na trati do Petržalky dotiahnuť do konca.
Otvorenie prvého úseku električkovej trate do Petržalky bude po desaťročiach čakania na koľajovú dopravu do Petržalky nepochybne historickým okamihom. Počas výstavby došlo k mnohým pozitívnym zmenám v projekte najmä na Štúrovej ulici, kde boli premiestnené zastávky do výhodnejšej polohy pred univerzitu a zrealizované úpravy v prospech pešej a cyklistickej dopravy.
Viaceré nedostatky pôvodného projektu však zostali a neboli tiež vybudované niektoré súvisiace stavby, bez ktorých budú mať cestujúci a obyvatelia skomplikovaný život. V nasledujúcom texte sa pozrieme na 5 nedostatkov, ktoré nová trasa a organizácia dopravy na nej bude mať.
1. V smere do Petržalky nebude na Kamennom nám. zastávka
Do Petržalky je plánované predĺženie linky 1 z Obchodnej a linky 3 zo Špitálskej, no ani jedna z nich nebude mať pri historickom centre v smere do Petržalky žiadnu zastávku. Linka 1 po zastavení na zastávke Poštová bude stáť až na Šafárikovom námestí vzdialenom 1 kilometer. V prípade linky 3 vedenej po Špitálskej za zastávkou Mariánska bude nasledovať zastávka Šafárikovo námestie vzdialená 950 metrov. V oboch prípadoch ide o dlhé a neakceptovateľné vzdialenosti medzi zastávkami v centre mesta, pretože bežne sa v takýchto prípadoch používa medzizastávková vzdialenosť 300 - 500 metrov. Problém s dostupnosťou električiek nebudú mať len obyvatelia Petržalky, ale aj doterajší cestujúci linkami 1 a 3. Napríklad pri ceste z Rače električka už v uzle Kamenné nám./Nám. SNP jednoducho nezastaví.
V priebehu výstavby sa objavili úvahy mesta nad zriadením novej zastávky pod budovou „Manderla“. Projektanta tejto zastávky však mesto začalo hľadať až krátko pred dokončením výstavby prvej časti petržalskej električky, takže k termínu spustenia premávky električiek do Petržalky táto zastávka vybudovaná ešte nebude. Uvažuje sa síce s provizórnym riešením pred budovou Starej tržnice, kde by mohla byť vybudovaná provizórna zastávka aspoň pre linku 1, toto riešenie však doteraz nebolo vybudované ani prezentované verejnosti.
Medzizastávkové vzdialenosti v centre mesta v smere do Petržalky
© Prispievatelia OpenStreetMap a imhd.sk
2. Vynútený prestup medzi električkou a autobusom bude nepohodlný
Rozdelením výstavby električkovej trate do Petržalky na dve časti došlo k situácii, keď najmenej 4 roky bude nutné pri ceste do centra prestupovať medzi električkami a autobusovou linkou 95 na zastávke Farského. Na riešenie prestupovania sa však zabudlo. Autobusové zastávky zostali na svojich miestach, takže vždy v jednom smere jazdy bude nutné prechádzať cez niekoľko priechodov pre chodcov. Takéto riešenie zníži atraktívnosť električkovej dopravy.
Zabudlo sa tiež na to, že táto zastávka bude slúžiť aj pre obyvateľov Ovsišťa prichádzajúcich linkami 84 a 99. Pri ceste do centra budú musieť prekonať 3 riadené priechody. No a napokon sa nemyslelo ani na bezpečný priechod na strane električkových zastávok bližšej ku konečnej. Cestujúci si tak opäť vytvoria vlastné chodníčky k zastávkam a budú prechádzať cez širokú časť Jantárovej cesty mimo priechodu.
Zlepšenie sľubuje až výstavba 2. časti trate v roku 2020. Pri električkových zastávkach by mali vzniknúť autobusové a cestujúci by už nemuseli prechádzať cez cestu.
Dlhý prestup na električkové zastávky na zastávke Farského
3. Na Šafárikovom nám. na autobus (ne)prestúpite
Šafárikovo nám. bolo viac ako 7 desaťročí dôležitým prestupným uzlom, stretávali sa tu električkové, autobusové a aj trolejbusové linky. Po definitívnom zrušení obratiska autobusov sa najbližšou zastávkou stala 250 metrov vzdialená Malá scéna. Keďže z Petržalky pochopiteľne nepovedú električkové linky do každej časti mesta, prestupovanie bude nevyhnutné. Cestujúci tu však pri prestupovaní bude musieť denne prejsť tam a späť spolu pol kilometra.
Štúdia riešenia zastávky autobusov pred Umelkou a vjazdu do Pribinovej ul. (autor: Erik Žiak, viac podkladov je dostupných na Google Drive)
4. Trať v Petržalke bude hlučnejšia, než mohla byť
Úsek medzi zastávkami Farského a Jungmannova bol vybudovaný ako otvorený zvršok. Podobný zvršok je Bratislavčanom dôverne známy z Karlovesko-dúbravskej, Račianskej a čiastočne aj Vajnorskej radiály. Keďže koľajnice nemajú nainštalované protihlukové bokovnice, na hluk si budú musieť zvyknúť aj obyvatelia Petržalky. Hlučnosť otvoreného zvršku je síce vo všeobecnosti nižšia ako zatvoreného s asfaltovým alebo betónovým povrchom, no výrazne prevyšuje hlučnosť zelených tratí alebo tratí s modernými protihlukovými technológiami.
Protihlukovú úpravu trate vegetačným krytom ("zazelenanú trať") bude obsahovať až 2. časť projektu - od Rusovskej cesty po Janíkov dvor.
Hlučný otvorený zvršok
5. Nie je Jungmannova ako Jungmannova
Orientačný problém spôsobí označenie konečnej električkovej zastávky názvom Jugmannova. Rovnaký názov totiž má aj autobusová zastávka na Rusovskej ceste. Pre neznalých cestujúcich sa tak bude zdať, že na tejto zastávke bude možné prestupovať medzi električkami a autobusmi. To je však omyl. Zastávky sú od seba vzdialené viac ako 300 metrov bez priameho chodníka medzi nimi. Vyhľadávanie spojení na internete síce bude s týmto nedostatkom počítať, avšak cestujúci, ktorí si spojenie nevyhľadajú a spoľahnú sa len na názvy zastávok, zostanú zaskočení.
Medzi električkami a autobusmi bude v Petžalke odporúčané prestupovať len na zastávke Farského.
Bude to lepšie?
Aj keď je jednou z nevýhod projektu jeho rozdelenie na dve časti, nakoniec to bude predstavovať výhodu. Podľa dokumentácie zverejnenej na Enviroportáli už na zvyšku trate k väčšine chýb spomínaných v tomto článku nedôjde. Prestupy medzi električkami a autobusmi budú pomerne krátke a trať bude odhlučnená.
Otázne je však, či dôjde k odstráneniu problémov na prvom úseku trate. Iba dva z nich totiž vyrieši výstavba druhej časti trate.
ufo