Skúšobné jazdy budú pokračovať.
Po dvoch mesiacoch od oficiálneho ukončenia výstavby novej električkovej trate do Petržalky prešla prvá električka aj na pravom brehu Dunaja. Technicko-bezpečnostnej skúšky sa zúčastnila obojsmerná električka Škoda 30T ForCity Plus #7530 nasledovaná starším typom T6A5 #7927+7928. Po absolvovaných testoch trate na Štúrovej ul. a Šafárikovom nám., ktoré prebehli ešte v decembri 2015, sa 16. februára 2016 pokračovalo v úseku od Šafárikovho nám. cez nový Starý most až po obratisko Jungmannova. Skúšobná jazda bola vykonaná najskôr pomalou rýchlosťou, pri ktorej sa kontrolovali jednotlivé prvky trate, nasledovala jazda traťovou rýchlosťou.
Prvá skúšobná jazda sa týkala rozchodu 1000 mm, z formálnych dôvodov sa však bude testovať aj rozchod 1435 mm, hoci tento nebude využitý ani po finalizácii trate. Na tento účel boli z košického dopravného podniku získané podvozky z odstavenej električky T3 SUCS č. 364 a umiestnené pod bratislavský vozeň T3 SUCS #7819. Skúšobná jazda na rozchode 1435 mm by mala prebehnúť v priebehu februára v nočných hodinách.
Naposledy električka prešla do Petržalky v roku 1961 na vtedajšiu konečnú Sad Janka Kráľa. Plány z 1950-tych rokov počítali s predĺžením trate do starej Petržalky, no nikdy neboli zrealizované. Ukončenie prevádzky električiek do Petržalky v roku 1961 súviselo s uplynutím plánovanej životnosti Starého mosta vybudovaného po skončení 2. svetovej vojny ako provizórium. Nasledovala výstavba sídlisk a nekonečné čakanie na metro a rýchlodráhu. Až začiatkom 21. storočia došlo k prehodnoteniu plánov, príprave a nakoniec aj vybudovaniu električkovej trate, ktorej financovanie bolo vzhľadom na výrazne nižšie náklady reálnejšie. Po výstavbe 1. úseku električkovej trate by sa malo pokračovať 2. úsekom až do Janíkovho dvora. Predpokladané dokončenie tohto úseku je v roku 2020.
Otvorenie prvej časti trate po konečnú Jungmannova pri Nám. hraničiarov sa očakáva na jar 2016. Do Petržalky bude jazdiť linka 1 z Hlavnej stanice a Obchodnej ul. a linka 3 z Rače a Špitálskej ul., pričom obe linky budú obsluhované výlučne novými obojsmernými električkami.
jr1961
Pretože podvádzala sa u nás aj v celej EÚ vždy a podvádzať sa bude, tak som predpokladal, že tam tie kusy železa ostanú. S tým evidentne počítali všetci od projektanta po Magistrát. Takže ma zarazilo už minule, že sa má Štúrova ulica skolaudovať na rozchod 1435 mm. Pre mňa to bol šok, lebo medzi nami zlodejmi sa takéto veci väčšinou taktne prehliadajú, prípadne sa urobí 5 náhodných meraní, že koľajnice sú viac menej od seba meter štyridsať a kúsok.´
Priznám sa, že som pôvodne predsa len rozmýšľal aj uvažoval, že nejaký projekt tram-train naozaj existuje a že v nejakej spotvorenej a okresanej podobe by mohol uzrieť svetlo sveta o 10-15 rokov. Ale keď som videl fotky so zavareným rozchodom 1435 mm na výhybkách, tak som pochopil, že projektant, dodávateľ ani Magistrát nemajú s tým rozchodom žiadne plány, ale že dokonca ani neveria vlastnej práci a tomu, že by tam mohli električky a tram-train chodiť súčasne a bez vykoľajenia.
Akurát že teraz, cez tie zavarené spoje a kríženia neprejde nič. Tak sa to bude musieť "odvariť" a zase zavariť a ak si niekto postaví hlavu, tak znova a znova. V kolaudačnom konaní sa zrelme objavil niekto kto švejkuje a chce to vidieť ("odvarené" alebo vykoľajené).
No a ak niekto v zmäti drážnych predpisov datujúcich zrejme k Márii Terézii príde na možnosť periodických kontrol a povinnosti prevádzkovať dráhu a pod., tak bude zábava.
No a môže sa ľahko stať, že nejakí bruselskí byrokrati sa rozhodnú skočiť na pivo do Viedne a ako zámienka im poslúži audit bratislavskej tram-train trate a budú chcieť vidieť výhybky a vozidlá v pohybe.
Skrátka začala papierová vojna. Tá je nebezpečná, lebo byrokrati majú veľa životov. No a z vrodenej škodoradosti im tak trocha držím palce. Rimania chodili na zápasy gladiátorov, ja sa pozerám na žabomyšie vojny. V konečnom dôsledku pri nich tečú len eurá a nie krv.