Mesto vo svojich strategických materiáloch predpokladá významný rozvoj MHD. Má ísť o menej nákladné riešenia ako napríklad vyznačenie jazdných pruhov pre MHD alebo preferenciu MHD, ale aj veľké investičné projekty ako sú nové električkové trate a trolejbusové trate. Len na malý počet zámerov však existuje reálny projektový plán a financovanie. Projekty v pokročilejšom štádiu prípravy a väčšie projekty sú preto uvedené na samostatných stránkach a v nasledujúcom zozname projektových zámerov sú uvedené ostatné projekty.
Vozidlá
Názov projektu | Stav | Termín dodania |
Nákup 10 obojsmerných veľkokapacitných električiek s dĺžkou do 32,5 m |
Koncom roka 2021 vybraný dodávateľ, podpísanie zmluvy v roku 2022. Financovanie cez OP Integrovaná infraštruktúra, schválený zámer národného projektu. Odhadovaná cena zákazky 26,9 mil. € bez DPH. |
Do 24 mesiacov od objednania (predpoklad 2023 - 2024) |
Nákup 30 jednosmerných veľkokapacitných električiek s dĺžkou do 32,5 m |
Koncom roka 2021 vybraný dodávateľ, podpísanie zmluvy v roku 2022. Financovanie cez OP Integrovaná infraštruktúra, schválené zámery národných projektov (1, 2). Odhadovaná cena zákazky 89,2 mil. € bez DPH. |
Do 24 mesiacov od objednania. Rámcová zmluva na 48 mesiacov, prvá objednávka min. 10 vozidiel (predpoklad 2023 - 2024) |
Nákup 16 veľkokapacitných 24-metrových trolejbusov |
V roku 2021 vybraný dodávateľ, objednanie v roku 2022. Financovanie cez OP Integrovaná infraštruktúra, schválený zámer národného projektu. |
v priebehu roka 2023 |
Nákup hybridných batériových trolejbusov - 11 sólo vozidiel a 23 kĺbových vozidiel |
V roku 2021 vybraný dodávateľ, objednanie v roku 2022. Financovanie cez OP Integrovaná infraštruktúra, schválený zámer národného projektu. |
v priebehu roka 2023 |
Električková doprava a infraštruktúra
Názov projektu | Stav | Termín realizácie |
Modernizácia údržbovej základne - 3. etapa |
Modernizácia ťažkej údržby E, A a T a zastrešenie odstavných plôch pre T a E vo vozovni Jurajov dvor, modernizácia vozovne Krasňany. V roku 2020 prebehla verejná súťaž na spracovanie projektovej dokumentácie. Súťaž vyhrali spoločnosti Dopravoprojekt a Valbek&Prodex. V marci 2021 získal DPB nenávratný finančný príspevok z OP Integrovaná infraštruktúra na vypracovanie projektovej dokumentácie. |
Vypracovanie projektovej dokumentácie do 1/2022 Realizácia 2022 - 2023 (predpoklad) |
Predĺženie Dúbravskej radiály do Borov a Devínskej Novej Vsi |
S traťou počíta pripravované predĺženie Saratovskej ul. aj plánovaná železničná zastávka Lamačská brána (Bory). Prvá etapa by mala viesť z Dúbravky pozdĺž Saratovskej popod železnicu a okolo OC Bory k Nemocnici Bory. Spracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie pre prvú etapu sa očakáva do roku 2023. |
Prvá etapa po Nemocnicu Bory po roku 2025 |
Predĺženie Vajnorskej radiály k ŽST Vajnory | Vypracovaná štúdia realizovateľnosti. Nasledovať by malo získanie územného rozhodnutia. | N/A |
Predĺženie Ružinovskej radiály k plánovanej železničnej zastávke Ružinov a na letisko |
Prvý úsek po plánovanú železničnú zastávku Ružinov je reálny. Druhý úsek vedúci na letisko súvisí s otázkou, či na letisko bude prevádzkovaná trolejbusová alebo električková doprava. Zatiaľ neprebehli žiadne kroky vedúce k realizácii. V súčastnosti prebieha spracovanie technickej-ekonomickej štúdie predĺženia trate k železničnej zastávke Ružinov (TIOP Ružinov). Následne bude potrebné spracovať EIA a projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. |
N/A |
Električková trať do Podunajských Biskupíc | V súčastnosti prebieha vypracovanie štúdie realizovateľnosti. Následne bude potrebné spracovať EIA a projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. | N/A |
Trolejbusová doprava
Názov projektu | Stav | Termín realizácie |
Brnianska – Patrónka – Tesco Lamač | Otázna realizácia, trať neumožní nahradiť ucelenú autobusovú linku trolejbusmi, zatiaľ neprebehli žiadne kroky vedúce k realizácii. | N/A |
Miletičova – Košická – Most Apollo – Bosákova | Otázna realizácia, trať neumožní nahradiť ucelenú autobusovú linku trolejbusmi, zatiaľ neprebehli žiadne kroky vedúce k realizácii. | N/A |
Trnávka – Zlaté piesky | Otázny dopyt a realizácia, trať neumožní nahradiť ucelenú autobusovú linku trolejbusmi, zatiaľ neprebehli žiadne kroky vedúce k realizácii. | N/A |
Železničná doprava
Názov projektu | Stav | Termín realizácie |
Záchytné parkoviská pre IDS Bratislavského samosprávneho kraja v dopravných bodoch: Ivanka pri Dunaji, Nové Košariská, Pezinok a Zohor |
Prvé dve záchytné parkoviská pre osobné vozidlá a bicykle pri železničných staniciach zrealizovali v rokoch 2019 a 2020 - Pezinok (291 áut +30 bicyklov) a Ivanka pri Dunaji (158 áut + 80 bicyklov). V príprave sú v súčasnosti aj záchytné parkoviská v Nových Košariskách (165 áut + 50 bicyklov) a Zohore (207 áut + 50 bicyklov). V marci 2021 ŽSR začali obstrávať zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre parkovisko Nové Košariská. Financovanie cez OPII. |
ŽST Nové Košariská ~2023 ŽST Zohor ~2023 |
Modernizácia železničného uzla Bratislava |
Koncom roka 2020 bol zámer projektu pre modernizáciu železničnej trate v úseku Devínska Nová Ves - Bratislava hlavná stanica (vetva Západ) predložený na EIA posúdenie. K 1/2022 stále prebieha proces hodnotenia. Pre východnú vetvu bol zámer modernizácie predložený na EIA v januári 2022. |
Postupne v priebehu najbližších dvoch desaťročiach |
Zdroje informácií
- Koncepcia rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025, časť Rozvoj a modernizácia technickej infraštruktúry dopravnej siete električkových a trolejbusových tratí – doplnok č. 2 (marec 2015)
- Územný generel dopravy hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy (verzia pre SEA) (26.8.2015)
- Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020
- Plán budovania električkových tratí podľa primátora Bratislavy (august 2018)
- Stav prípravy dopravných projektov v Bratislave financovaných z OPII a IROP (marec 2021)