Návrh rozpočtu DPB sa spolieha na eurofondy

Prinášame prehľad plánovaných investičných akcií bratislavského dopravného podniku na nasledujúce tri roky.

Na novembrové zasadnutie Komisie dopravy a informačných systémov hlavného mesta Dopravný podnik Bratislava predložil návrh svojho rozpočtu na rok 2016 s výhľadom na ďalšie dva roky. V tomto článku prinášame jeho stručný prehľad.

V rozpočte DPB na rok 2016 sa požaduje dotácia od mesta na bežné výdavky vo výške 63 mil. € a na kapitálové výdavky vo výške 32 mil. €. Dopravný podnik plánuje v roku 2016 odjazdiť 41,868 mil. vozidlových kilometrov v rámci zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, t.j. mimo výkonov liniek premávajúcich za hranicu mesta (plán na rok 2015 bol 45,273 vzkm). Pokles výkonov o 7,5 % je čiastočne spôsobený nasadením nových električiek, ktoré nahradili staršie električkové dvojičky. Vozidlové kilometre dvojičiek boli dvojnásobné oproti vozidlovým kilometrom nových električiek.

Investičné výdavky je možné rozdeliť do niekoľkých kategórií - splátka zmenky na nákup autobusov, spolufinancovanie „eurofondových“ projektov, dovybavenie vozidiel tarifným systémom pre IDS BK (čítačky kariet a označovače), stavby a v neposlednom rade obnova a modernizácia vozidlového parku.

Vozidlový park

V roku 2016 sa počíta s nákupom nových autobusov v celkovej hodnote 12,2 mil. €. Zakúpených by malo byť 12 mini/midibusov, 5 sólo autobusov a 30 kĺbových autobusov. Dodávatelia nových vozidiel budú vybratí prostredníctvom verejného obstarávania. V rokoch 2017 a 2018 sa ešte plánuje nákup 20 kĺbových autobusov a 4 mini/midibusov.

V rámci modernizácie vozidlového parku sa plánuje v nasledujúcich troch rokoch modernizácia električiek T6A5, pričom ročne by malo ísť o 6 vozidiel v hodnote takmer 2 mil. €. Bližšie podrobnosti o rozsahu týchto modernizácií nie sú známe.

Vozidlový park električiek bude v roku 2016 vďaka eurofondom doplnený o 15 jednosmerných električiek Škoda 29T zakúpených v rámci využitej opcie. V rokoch 2017 - 2020 je plánovaný nákup ďalších 60 jednosmerných električiek. O aký typ električiek pôjde, sa rozhodne vo verejnej súťaži. Podmienkou je však získanie nenávratného finančného príspevku (NFP) z fondov EÚ cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.

V oblasti trolejbusov nie je v roku 2016 plánovaný nákup žiadnych nových vozidiel. V rokoch 2017 a 2018 sa predpokladá nákup 10 sólo a 16 kĺbových trolejbusov. Aj tu je podmienkou získanie NFP z fondov EÚ.

V roku 2016 sa plánuje aj nákup niekoľkých pracovných nákladných vozidiel. Zakúpený by mal byť ťahač trolejbusov, montážne plošiny s koľajovým adaptérom aj bez neho (2+2 ks), zavlažovacie vozidlá s koľajovým adaptérom (2 ks) a strojová podbíjačka koľajníc. Nákup uvedených špeciálnych vozidiel s výnimkou ťahača trolejbusov plánuje DPB nakúpiť v rámci projektu 3. etapy modernizácie údržbovej základne financovaného z eurofondov.

Stavby

V roku 2016 plánuje DPB z dotácie mesta zrekonštruovať električkové trate na Americkom námestí, v Rači úsek Detvianska - Záhumenice a trať na nábreží od tunela po Nám. Ľ. Štúra.

Modernizácie električkových radiál financované z eurofondov by mali začať v roku 2016 Karloveskou radiálou (30,7 mil. €), pokračovať v roku 2017 Ružinovskou radiálou (15,8 mil. €) a v roku 2018 Vajnorskou radiálou (30,3 mil. €). Modernizácia Račianskej radiály je plánovaná po roku 2018. V rokoch 2017 - 2018 by sa mala vybudovať aj druhá časť petržalskej električky od Bosákovej po Janíkov dvor (31 mil. €). Projekčne by mali byť v roku 2018 pripravené električkové trate z Dúbravky do Devínskej Novej Vsi, zo Zlatých pieskov do Vajnor a z Ružinova na Letisko. Financovanie ich realizácie je však zatiaľ nejasné.

V rámci trolejbusových tratí sa v budúcom roku plánuje rekonštrukcia úseku v križovatke Záhradnícka - Karadžičova (360 tis. €), modernizácia obratiska Lovinského (250 tis. €) a úprava trolejového vedenia v obratisku Valašská (50 tis. €). Okrem prvej akcie by ostatné mali byť financované z eurofondov. V roku 2017 - 2018 je plánovaná rekonštrukcia trolejbusových tratí na Hodžovom nám. (výmena podvesného systému za ťahový), v úseku Americké námestie - Karadžičova a úprava výhybky v obratisku Jelačičova.

S budovaním nových trolejbusových tratí financovaných prostredníctvom eurofondov sa počíta v rokoch 2017 a 2018. Pôjde o trate Patrónka - Karlova Ves (2017), Avion Shopping Park - Rožňavská, Hroboňova - Patrónka, Cesta na Červený most - Tesco Lamač, Drotárska cesta a Trnávka - Zlaté piesky (2018). Ak dôjde k realizácii plánu na rok 2018, nebude možné nahradiť ucelené autobusové linky trolejbusovými a zvýši sa počet prestupov medzi týmito druhmi dopravy podobne ako je to dnes pri linkách 41 a 64. Napríklad, pri ceste do Lamača by cestujúci museli prestupovať pred nákupným centrom Tesco. Naopak, spomínaný prestup medzi linkami 41 a 64 by mal byť minulosťou. Projekčne by sa mali pripraviť aj úseky Miletičova - Bosákova cez Most Apollo a Karadžičova - Eurovea.

V nasledujúcich rokoch bude DPB pokračovať aj v modernizácii údržbovej základne financovanej z eurofondov - 2. a 3. etapa. V roku 2016 by mali byť v Jurajovom dvore zrealizované nové odstavné plochy pre trolejbusy spolu s novou výpravňou. Tretia etapa, pozostávajúca najmä z ťažkej údržby pre električky a trolejbusy, sa bude realizovať v rokoch 2016 - 2018. Do tejto etapy bol zahrnutý aj nákup vyššie spomenutých špeciálnych technologických vozidiel.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #94:
Nie, mali spraviť tender rovno na 80 kĺbov a určite by bola iná cena ako bude teraz. Okrem toho, že ich určite budeme potrebovať viac a boli by využiteľnejšie, ako xy dĺžok
Reakcia na: kecho #92:
Však ale toto je úmyselne rozdelené na viacero tendrov podobne, ako to bolo aj pri minulom tendri. Takže výsledné zloženie výrobcov v jednotlivých kategóriách sa zrejme nebude značne odlišovať.
Reakcia na: Petto #91:
Samozrejme, a je dobre ze sa uz nieco deje. Ale teraz je uz 2017. DPB hovoril o 47 autobusoch v roku 2016.
Reakcia na: Petto #91:
Škoda, že mestu ešte nenapadlo, že pri 90 ks jednej dĺžky busu bude nižšia jednotková cena kĺbu ako pri x tendroch v rôznych krkolomných kombináciách "aby to vyšlo na 90"
Reakcia na: Error 0x007 #84:
Nove sa este nekupili ale dodnes 13.3. sa mozu prihlasovat do 4 mensich sutazi na celkovych 90ks busov.
Reakcia na: Mike #88:
No to dufam 🙂 Radsej budem mat novu trat nez lavicky v parku a osadene kvetinace. Ale hej, velka cast by mala ist do oprav ciest, tak preto dufam, ze aj elektrickovu trat budu brat ako "cestu", nie len na cestach sa prepravuju ludia.
Reakcia na: Solider #85:
Podstata mojho prispevku bola, ze sa zase raz prezentovalo co sa vsetko bude v roku 2016 robit, a v realite nic z toho...
Reakcia na: pharel #86:
"by sa z toho poplatku dala" - ... si myslíš, že pri nových projektoch pôjde nejaká veľká časť z toho poplatku za rozvoj na dopravu a ešte nebodaj verejnú?
Reakcia na: pharel #86:
Tá trať je na VÚIS paneloch, tá sa nedá nejako jednoducho podbiť či opravovať po kúskoch.
Reakcia na: Solider #85:
Keby poplatok za rozvoj bol schvaleny predtym, nez sa zacal stavat Zuckermandel, tak pri takejto velkej stavbe by sa z toho poplatku dala zrekonstruovat trat na nabrezi od mostu po chatam. Inak je to dost kriva trat, nechapem, ze ju trosku neopravia, nemusia uplne zrekonstruovat, staci len vyrovnat tie krive casti pri ktorych to tak trha a elina sa moze vykolajit.
Reakcia na: Error 0x007 #84:
To je dobré, že si o modernizácii T6 nič nepočul, lebo je to neefektívna hlúposť. V rámci plazivej progresizácie by na tom predrbali celý rozpočet a cestujúci by z toho v konečnom dôsledku nič nemal. A čo sa týka rekonštrukcie tratí, tak tento rok je v pláne Špitálska + časť Amerického a práce v Karlovej Vsi. Nábrežie aj Rača boli bohužiaľ odložené na neskôr.
Chcelo by to rekapitulaciu, co sa vsetko podarilo.
Nove autobusy sa nekupili, o modernizacii T6A5 som tiez dlhsie nic nepocul. Rekostrukcie ET na Americkom namesti a na nabrezi? ? Aspon pri modernizacii KV radialy mozno onedlho bude sutaz na zhorovitela...
Reakcia na: S499.1023 #82:
OT
Ale občas použijú aj Google Translate - napr. SME spravilo z amerického hokejistu Jacoba Troubu Jacoba Rúru ? Ešte dobre, že nie Jakuba Rúru ?

dôkaz (asi v strede, cez ctrl+F): http://sport.sme.sk/c/6659938/visnovsky-sa-neluci-a-kanadania-placu-najlepsie-sportove-fotky-tyzdna.html
Reakcia na: Ámos #79:
Asi áno, tam radi píšu neslovenské transkripcie, keď to doslovne opisujú zo zahraničných agentúrnych správ, lebo nemajú na korektora ? .
Reakcia na: Ámos #80:
No este ze tak. Je vobec realnzch dalsich 60 ks ? A co tie t6tky ? Ci to je len vo hviezdach ?
Reakcia na: Petto #78:
Dalsie elektricky sa mali kupovat pre nove trate. Takze asi treba počkať na II. etapu petržalky.
Reakcia na: S499.1023 #77:
Nie nepracujem. Mam si poslat zivotopis?
Z tych dalsich 60 ks elekrticiek aj nieco bude ? Podla tohto http://www.telecom.gov.sk/index/index.php?ids=169044 verzia 1.7 zatial nevidim ziadne info.
Reakcia na: Ámos #57:
Až teraz reakcia na tvoj príspevok upriamila moju pozornosť naň. Prečo taký Slovák ako ty používa výraz "vo Vinnytsia"? Nepracuješ ako jazykový redaktor v topkách?
Reakcia na: Solider #69:
Ešte šťastie, že to nie je na tebe ?