Cestujúci sa však električkou do Petržalky odvezú až v budúcom roku.
Už len dva mesiace zostávajú do ukončenia projektu výstavby prvej časti nosného dopravného systému do Petržalky, tzv. petržalskej električky. Definitívnym termínom, ktorý mesto prezentuje, je 15. december tohto roka. Do tohto dátumu by mali byť dokončené a odovzdané všetky stavebné objekty. Následne bude ešte prebiehať kolaudácia stavby a električky by do Petržalky preto mali začať premávať až v prvých mesiacoch budúceho roka. V tomto článku prinášame prehľad aktuálneho stavu prác na jednotlivých úsekoch stavby.
Starý most
Najsledovanejším stavebným objektom petržalskej električky v tomto období je nepochybne výstavba nového Starého mosta. V stredu 7. októbra prebehlo ďalšie vysúvanie oceľovej konštrukcie nového Starého mosta. Od uplynulého vysúvania, ktoré prebehlo na konci augusta sa na petržalskom brehu zmontovalo ďalších päť približne 15-metrových segmentov a celá konštrukcia sa pri poslednom, deviatom, vysúvaní posunula o 30 metrov bližšie k staromestskému brehu. K prvému mostnému poľu, ktoré sa montuje na staromestskej strane medzi piliermi 1 a 2, by mala vysúvaná konštrukcia doraziť v závere októbra, kedy sa bude realizovať posledné vysúvanie Starého mosta. Počas posledného vysúvania by sa malo vysunúť v priebehu dvoch dní 22 a 45 metrov konštrukcie mosta, pričom opäť sa použije aj plávajúca podpera na lodi. Podľa zverejneného plavebného opatrenia bude v dňoch 23. - 25. októbra 2015 opäť zastavená plavba na Dunaji v okolí Starého mosta. Po poslednom vysunutí bude potrebné dobudovať zvyšnú časť konštrukcie mosta na petržalskom brehu. Na vysúvanej konštrukcii sa zároveň započalo s inštaláciou zábradlí na chodníkových častiach a budovaním inžinierskych sietí (vodovod, káblová chránička). Zhotoviteľ plánuje osadiť oceľovú konštrukciu mosta na definitívne ložiská na pilieroch dňa 2. novembra 2015. Po dokončení oceľovej konštrukcie bude ešte potrebné vybudovať na moste samotnú električkovú trať.
Spolu s montážou oceľovej konštrukcie mosta pokračuje aj výstavba piliera č. 34 a na pilieri č. 5 sa dokončuje realizácia obkladu nadbetónovanej časti. Následne bude zrušený umelý ostrov, ktorý bol okolo tohto piliera vybudovaný.
Staromestská strana
Na staromestskej strane stavby v týchto dňoch finišuje rekonštrukcia križovatky Štúrova - Jesenského s novým koľajovým trianglom. Cez Jesenského by tak električky mohli znova začať premávať s oneskorením v druhej polovici októbra. Súčasne prebieha na Štúrovej ulici výstavba koľajovej trate a cestnej komunikácie a dokončujú sa tu chodníky, najmä na križovatkách.
Na Šafárikovom námestí bola začiatkom októbra sprevádzkovaná južná časť cestnej križovatky s vybudovaným električkovým priecestím. Zároveň sa začalo s rekonštrukciou druhej polovice vozovky, pod ktorou je najskôr potrebné vybudovať zvyšnú časť vetvy B nového kolektora. Na definitívnu podobu Šafárikovho námestia si tak ešte musíme nejaký čas počkať.
Petržalská strana
Na petržalskej strane sú v plnom prúde práce na štyroch mostných objektoch - estakáda Einsteinova, estakáda Artmedia, rampa pre cyklistov na Klokočovej ul. a lávka pre chodcov ponad Chorvátske rameno.
Na estakáde Artmedia za Starým mostom v súčasnosti prebieha betonáž ríms, natieranie, brúsenie a izolovanie nosnej konštrukcie. O niečo ďalej pokročili práce na estakáde ponad Einsteinovu ulicu, na ktorej okrem betonáže ríms už boli osadené trakčné stožiare a započalo sa s inštaláciou zábradlí. Zo strany Bosákovej ulice pokračuje aj budovanie koľajovej trate, ktorá už dosiahla začiatok estakády.
Na rampe pre cyklistov, ktorá prepojí cyklochodník zo Starého mosta s hrázdou na Klokočovej ul. boli vybudované piliere a práce pokračujú debnením a armovaním nosnej konštrukcie. Pred dokončením je nová lávka pre chodcov šírky 3 m ponad Chorvátske rameno smerom od Námestia hraničiarov, ktorá je vybudovaná na existujúcom stavidle.
V týchto dňoch sa dokončuje električková zastávka Farského, na ktorej boli dokončené nástupištia a časť vybavenia. Zastávka Jantárová cesta (resp. Jungmannova) je ešte len pred výstavbou. V súčasnosti sa buduje cestná svetelná signalizácia, ktorá zabezpečí riadený prechod chodcov k tejto zastávke cez cestu smerom od Jungmannovej. Budovanie koľajovej trate smerom ku konečnej zastávke už niekoľko týždňov stagnuje, pretože sa čaká na dodávku výhybiek. Dokončená však bola výstavba novej napájacej meniarne pre električky.
Výstavba petržalskej električky začala v decembri 2013 a pôvodne mala byť dokončená do konca augusta tohto roka. Pre viaceré zmeny v projekte a (ne)očakávané komplikácie sa termín dokončenia neoficiálne pomaly posúval, pričom až na základe dodatku k zmluve hlavné mesto v závere tohtoročného leta súhlasilo s posunutím termínu dokončenia stavby na 15. december 2015. Či bude tento termín naozaj konečný, ukážu už nasledujúce týždne. Do konca augusta 2015 bolo vyfakturovaných 30,845 mil. € z celkovej zmluvnej ceny 70,580 mil. €, predpoklad za september je ďalších 5 mil. €.
810zssk